שתף קטע נבחר

פייסבוק והבחירות – הגיע הזמן לחוקים חדשים

יש לקוות שהחקיקה בכנסת הבאה תשקף את המציאות המבוססות על קמפיינים דיגיטליים. מנהלת המדיניות של הרשת בארץ כותבת על אתגר 2019

 

פייסבוק (אילוסטרציה: Shutterstock)
(אילוסטרציה: Shutterstock)

כעת, מששקע האבק סביב סבב הבחירות השני של ישראל 2019, ברצוני לשפוך מעט אור על הסיפורים החדשותיים הרבים שהעלו שאלות לגיטימיות באשר לתפקיד ששיחקה פייסבוק במהלך תקופה קריטית זו.

 

 

מכיוון שטכנולוגיה מהווה מרכיב כה מרכזי בחיי אנשים, לפייסבוק יש מידה רבה של אחריות באינספור תחומים, ובוודאי שטוהר הבחירות כלול בהם. כחברה, לא עשינו עבודה טובה דיה במניעת חלק מהשימוש לרעה שראינו ב-2016, ומאז עבדנו קשה להטמיע שינויים רבים בפלטפורמה שלנו על מנת לטפל בכך. מדי יום אנו מקבלים החלטות לגבי אילו ביטויים נחשבים פוגעניים, מה נחשב פרסומת פוליטית וכיצד למנוע מתקפות סייבר מתוחכמות. ברם, אילו היינו מייסדים את החברה שלנו היום מאפס, אף אחד לא היה מבקש מחברות לקבל החלטות כאלו על דעת עצמן.

 

במהלך שני סבבי הבחירות שהתקיימו בשנה האחרונה עבדנו לצד ועדת הבחירות המרכזית. איננו חושבים שמדובר במשהו שאנו צריכים להירתע ממנו. בהיעדר הגדרות ברורות, אנו נדרשים מן הסתם להסתמך על ועדות בחירות מקומיות, לא רק בישראל, אלא בעולם כולו, על מנת לסייע בשמירה על טוהר הבחירות. היה עדיף אילו פעלנו במרחב שקיימות בו נורמות לגבי האופן שבו מפלגות פוליטיות יכולות להשתמש בפלטפורמה שלנו לצורכי פרסום, והגדרות ברורות לגבי מיהו שחקן פוליטי ומתי מפלגות יכולות להשתמש בנתונים ובכלי מיקוד.

 

לאחרונה קראתי שוב ושוב שאנחנו חוששים מהאופן שבו רגולטורים בכנסת הבאה עשויים לטפל בשאלות הגדולות בדבר תפקיד האינטרנט במערכות בחירות ובפרסום פוליטי. אין בכך אמת כלל וכלל. חקיקה היא מרכיב חשוב בהגנה על הבחירות.

 

בינתיים, פייסבוק כבר ביצעה שינויים משמעותיים באשר למודעות פוליטיות: המפרסמים חייבים לאמת את זהותם לפני רכישת מודעות פוליטיות, ובנינו ארכיון המאפשר חיפוש אחר זהות המשלמים עבור מודעות, אילו מודעות אחרות הם מעלים ואילו קהלים ראו את המודעות. יחד עם זאת, אין זה עניין פשוט להחליט אם מודעה היא פוליטית ואם מודעה נתונה מפרה את חוקי תעמולת הבחירות המקומיים.

 

ניקח למשל את הפוסטים והסרטונים שפורסמו על ידי פוליטיקאים ב-72 השעות האחרונות של הקמפיינים, אשר מדברים על סקרים ואחוזי הצבעה. דרוש ניתוח משפטי על מנת לקבוע את חוקיותם - וכמובן שאנו מסתמכים על שיקול הדעת של ועדת הבחירות המרכזית במקרים הללו במקום על זה שלנו.

 

אינני חושבת שישראלים רוצים שפייסבוק תחליט מתי אנשים מפרים את החוקים המקומיים ‑ וגם אנו איננו רוצים בכך. כולי תקווה שהחקיקה בכנסת הבאה תעודכן כך שתשקף את המציאות המודרנית של בחירות מבוססות קמפיינים דיגיטליים, ותקבע סטנדרטים חדשים עבור תעשיית הפרסום.

 

אנו גם מאמינים שמסגרת גלובלית משותפת - במקום רגולציה שונה באופן משמעותי ממדינה למדינה - תבטיח שיזמים יוכלו לבנות מוצרים המשרתים את כולם ושכולם יקבלו את אותן ההגנות.

 

הכללים המסדירים של האינטרנט אפשרו לדור של יזמים לבנות שירותים ששינו את העולם ויצרו ערך רב בחייהם של אנשים. הגיעה העת לעדכן את הכללים הללו על מנת להגדיר בבירור את תחומי האחריות העתידיים עבור אנשים, חברות וממשלות.

 

  • ג'ורדנה קטלר היא מנהלת המדיניות של פייסבוק בישראל

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים