שתף קטע נבחר

עלייה במספר התלונות של הציבור נגד הבנקים ב-2018

בעקבות הבקשות והתלונות שהגיעו למחלקת הפיקוח בבנק ישראל שילמו הבנקים וחברות האשראי כ-8.6 מיליון שקל. בין המתלוננים: ניצולי שואה שחויבו בעמלה על רנטות מחו"ל

 

 

ב-2018 עלה מספר תלונות הציבור נגד הבנקים שהגיעו למחלקת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בראשות המפקחת ד"ר חדוה בר. מדו"ח שפרסם אתמול הבנק עולה כי אשתקד טופלו ביחידה לפניות הציבור כ-8,400 פניות בכתב וניתן מענה ליותר מ-15 אלף שיחות. 25% מהפונים קיבלו סעד.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

בלי סניף, עם זיהוי פנים: כך יראה הבנק שלכם ב-2020

בנק הפועלים מסכם את 2018 עם רווח נקי של 2.6 מיליארד שקל

אחרי הביקורת: בנק לאומי יגייס 200 עובדים לשיפור המוקד הטלפוני

 

נציבי תלונות הציבור במערכת הבנקאית השיבו ב-2018 לכ-26 אלף תלונות של לקוחות בכתב, עלייה של כ-19% לעומת 2017, שבה טופלו כ-22 אלף תלונות.

   (צילום: עידו ארז ורויטרס)
עלייה במספר תלונות הציבור נגד הבנקים בישראל (צילום: עידו ארז ורויטרס)

בר (צילום: רונן פדידה)
חדוה בר, המפקחת על הבנקים(צילום: רונן פדידה)

בעקבות הפניות שטופלו שילמו הבנקים וחברות האשראי כ-8.6 מיליון שקל, מהם כ-3.4 מיליון שקל ליישוב ולהכרעה בתלונות פרטניות, וכ-5.2 מיליון שקל נוספים הוחזרו בתיקים שבהם בוצעו החזרים לקבוצת לקוחות על פי הנחיות הפיקוח.

 

הפיקוח על הבנקים הטיל ב-2018 ובמחצית הראשונה של 2019 שישה עיצומים כספיים על בנקים וחברות האשראי בכ-4.7 מיליון שקל על ליקויים צרכניים שאותרו בעקבות תלונות ומידע מהציבור ומהתקשורת.

   ()

מי דורג ראשון?

בין המתלוננים - ניצולי שואה שמקבלים רנטה מחו"ל ופטורים מעמלות על העברת מטבע חוץ לחשבונם כשההעברה היא של רנטה או פנסיה לנפגעי הנאצים. מהמחצית השנייה של 2015 החל הביטוח הלאומי הפולני לשלם קצבה לניצולי שואה ישראלים.

 

בבנק הבינלאומי התקבלה תלונת לקוח כי חויב בעמלה כשהופקדה הרנטה בחשבונו. לטענת הבנק, הוא טרם סיים למכן את תהליך הפטור מעמלות לקצבה חדשה זו. הבנק התבקש לסרוק את כל החשבונות הרלוונטיים ולבחון אם יש לקוחות נוספים שבחשבונם היא נגבתה שלא כדין. ביוני האחרון השיב הבינלאומי 27 אלף שקל ל-200 לקוחות.

 

מקרה דומה נמצא גם בבנק הפועלים שבו התקבלה תלונה פרטנית של לקוחה, שחשבונה חויב בעמלה עת הפקדת הרנטה מקרן הולנדית. התלונה גם כאן נמצאה מוצדקת והתגלבה כי מערכות הבנק לא ידעו לזהות את ההעברה כתשלום רנטה ולכן נגבתה העמלה. בתום בירור התלונה, הבנק התבקש לבצע בדיקה רוחבית שבמסגרתה הוחזרו 64 אלף שקל לכ-180 לקוחות.

 

בפיקוח על הבנקים התקבלה גם תלונה מלקוחה השוהה במקלט לנשים מוכות, ממנה עלה כי סבלה גם מאלימות כלכלית מבן זוגה. לטענתה, ההלוואות שהועמדו בחשבונה הפרטי ניטלו לבקשת בן זוגה והכספים הועברו מחשבונה לשימוש בלבד. בבירור לא נמצאו אינדיקציות כי הבנק ידע שהכספים הועברו לבן זוגה או שבקשות האשראי לא ניתנו על דעת הלקוחה.

 

בנק ישראל מצא כי חלק מהאשראי בחשבון הועמד באופן לא תקין, בלי שנבדק לעומק כושר ההחזר של הלווה ובתדירות גבוהה. כדי להקל על הפונה ויתר הבנק על 80% מהחוב, ויתרתו נפרסה לפי היכולת הכלכלית של הפונה.

 

ביחס בין חלקו של כל בנק בתלונות ובבקשות שטופלו בפיקוח על הבנקים לחלקו במערכת, מזרחי-טפחות דורג ראשון, כך שחלקו היה הקטן ביותר. בשיעור המקרים שבהם פעל הבנק לטובת הפונה אף שתלונתו לא נמצאה מוצדקת, לאומי נמצא כבנק הטוב ביותר. 

 


פורסם לראשונה 24/09/2019 07:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז ורויטרס
בנקים בישראל
צילום: עידו ארז ורויטרס
מומלצים