שתף קטע נבחר

"נתיב פלוס" או החגים? שיפור במהירות הנסיעה בכביש החוף

במשרד התחבורה מתגאים בממצאים הראשונים מהמיזם לנתיב תחבורה שיתופית למרות שמדובר בתקופה שבה ישראלים רבים נמצאים בחו"ל. בנתניה נרשמו עומסי תנועה כבדים, וראש העיר פנתה לסמוטריץ': "קטסטרופה, עושים עלינו ניסויים"

 

 

 

 

 

האם מיזם "נתיב פלוס" - שכולל נתיב תחבורה ציבורית ושיתופית באיילון ובכביש החוף - פתח ברגל ימין את יום העבודה הראשון בו הוא פועל? על פי חברת נתיבי ישראל, בכביש איילון הבוקר (ראשון) פחות עמוס מיום ראשון רגיל ובכביש החוף אותו עומס כמו יום ראשון רגיל. במשרד התחבורה אף הביעו הבוקר סיפוק מהתנהגות הנהגים והשמירה היחסית על החוק.

 

עם זאת, עדיין מדובר בתקופת החגים, ורבים בחרו לעשות "גשר" בין ראש השנה ליום הכיפורים ולבלות בחו"ל או בנופש בארץ, ולכן קשה להאמין שמדובר ביום ראשון מייצג לבחינת המיזם.

 

 

 

 

 

מיזם נתיב פלוס של תחבורה ציבורית (צילום: נתיבי ישראל)
נתיב פלוס - נתיב לתחבורה ציבורית ושיתופית(צילום: נתיבי ישראל)

מחדר המצב שפתח משרד התחבורה, בשעה 07:00 כל היציאות מנתניה לכביש החוף היו פתוחות לתנועה. מגעש ועד גלילות אף היה שיפור של 12 קמ"ש לכל משתמשי הדרך. צוותים של משרד התחבורה ונתיבי ישראל הגיעו לשטח לתת מענה לרכבים תקועים ובמידת הצורך אף שולחים גרר לפנותם.  

 

בנתיבי איילון צפון דווח על שיפור של כעשר דקות בתחבורה הציבורית ביחס לימים רגילים. בשעה 07:00, משטרת ישראל נתנה אזהרה במקום ל-80 נהגים. בחודש הראשון ליישום התוכנית, יינתנו דו"חות אזהרה לנהגים שייסעו בנתיב בפעם הראשונה ללא מספר הנוסעים הנדרש. נהגים שייתפסו פעם נוספת או לאחר החודש הראשון, יקבלו קנסות.האכיפה בנתיבים החדשים תתבצע על-ידי יחידת האופנועים של אגף התנועה במשטרת ישראל.

 

 

 

עם זאת, תושבים בנתניה דיווחו על פקקים גדולים בעיר בשל המיזם. בעיריית נתניה אמרו כי לאחר בדיקה, אכן נרשמו עומסים כבדים בעיר. זאת לטענתם, בגלל שאפליקציית waze הפנתה לעיר נהגים בשל הנתיב השיתופי. ראש העיר מרים פיירברג פנתה למשרד התחבורה וכינתה את הנעשה בכבישי העיר "קטסטרופה"

 

"במקום להרחיב בדחיפות את כביש החוף ולהשקיע מיליארדים, כפי שמשרד התחבורה השקיע באיזור חיפה וראשון לציון, מנסים למצוא פתרונות יצירתיים על גבם של תושבי העיר", אמרה פיירברג והוסיפה: "במקום לתת פתרונות אמיתיים, עושים עלינו ניסויים שלא מתאימים לנו. במקום להוסיף תוואי לפולג הופכים אותו לנתיב ציבורי".

 

ראש העיר האשימה את משרד התחבורה בהפיכתה של נתניה ל"צוואר הבקבוק של המדינה" - ודרשה לבטל מיידית את היוזמה. "נמשיך לקדם יחד עם משרד התחבורה את הרחבת צומת פולג לרווחת התושבים ורק אז, אחרי הוספת נתיבים, יהיה מקום לשקול עידוד תחבורה ציבורית על ידי הוספת נתיבים מיוחדים", אמרה. 

 

כבר ביום שישי בבוקר אמר גורם בכיר במשרד התחבורה ל-ynet כי בכירי המשרד מרוצים מהמהלך. "אנחנו מבינים שמדובר במהלך הכי חשוב, רגיש וקריטי, כזה שטומן בחובו מוקשים רבים. אין ספק שזהו הכלי לצמצום הפקקים מהם כולנו סובלים, אך המחיר גבוה משום שהוא דורש ממשתמשי הדרך לעבור לנסיעה שיתופית או ציבורית. זה אפשרי, גם תייר ישראלי שנוסע לחופשה באירופה מבין שהרבה יותר יעיל להשתמש ברכבות ובמטרו, רק שבישראל התחבורה הציבורית אינה ולא תהיה אטרקטיבית בקרוב, כך שהאלטרנטיבה המיידית היא נסיעה שיתופית".

 

מפה ()
העומסים בנתניה, הבוקר

במהלך סוף השבוע התייחס שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' גם לטענות שנשמעו בידי רוכבי אופנועים שאינם מורשים בשלב זה לנסוע על הנתיב השיתופי וטען כי שילובם בנתיב ייבחן בשבועות הקרובים.

 

כיום, ממוצע הנוסעים בכלי רכב פרטיים עומד על 1.2 נוסעים בלבד. במשרד התחבורה מאמינים כי העלאת תפוסת הנוסעים בכלי הרכב עשויה להביא לשיפור משמעותי של עשרות אחוזים במהירות הנסיעה הממוצעת, ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישים.

 

נוסעים רבים מעידים כי היו שמחים להשאיר את הרכב בבית, אבל לא עושים כן בגלל שהתחבורה הציבורית פשוט לא מספיק טובה. לפי נתוני הלמ"ס, בעוד היקף הנסיעות גדל בכמעט 70% בשני העשורים האחרונים, שטח הכבישים גדל ב-48%, ואורך הכבישים גדל ב-20% בלבד.

 

כעת מנסים כאמור במשרד התחבורה לתקן פערים אלו. בחודשים האחרונים עמלו במשרד התחבורה על פתרון ראשון - נתיב פלוס. בכביש 2 (כביש החוף) הוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב ייעודי זה, תותר הנסיעה לכלי רכב בהם לפחות שניים (נהג ונוסע) ולתחבורה ציבורית.

 

נתיב פלוס נת
(שאול גולן)

בכביש 20 (נתיבי איילון), בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד, יוכלו כלי רכב פרטיים עם שלושה אנשים לפחות (נהג ושני נוסעים) לנסוע בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צ) הקיים כיום, שיוארך במסגרת הפרויקט עד מחלף קיבוץ גלויות.

 

מרבית הנהגים ממשיכים לנסוע לבד ברכב

הנתיבים החדשים התקבלו בתחושות מעורבים בקרב ציבור הנהגים, חלקם מאמינים שהנתיב יעזור לתחבורה הציבורית ולכן שוקלים לעבור אליה, אך מרבית הנהגים חוו בעיקר את הפקקים שנוצרו שכן מרביתם המשיכו גם הבוקר לנסוע לעבודה לבדם ברכבם ולא עלו על הנתיב המיוחד.

 

הבוקר בשעה 07:15, יצאנו לנסיעת מבחן בנתיב מנתניה ועד הרצליה פיתוח. נסיעה, שבדרך כלל לוקחת 21 דקות לפי מה שסימן לנו הוויז, נעשתה ב-14 דקות ו-43 שניות.

 

אמנם ביציאה מנתניה חווינו מעט פקקים, אך מהר מאוד התנועה על הנתיב החלה לזרום באופן רציף בעוד משמאלנו ראינו רכבים שסובלים מתנועה ערה. במהלך הנסיעה על הנתיב ראינו הרבה אוטובוסים ומעט מאוד משטרה, כאשר רק ניידת אחת עברה לידינו והשוטרים בה ניסו לראות כמה אנשים נמצאים בכל רכב. אף נתקלנו בשוטר בודד על אופנוע בכניסה לנתיב שבדק מי נכנס אליו וכמה אנשים נמצאים בכל רכב.

 

 

 

 


פורסם לראשונה 06/10/2019 08:42

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: ליאור פז , אלכס קולומויסקי
מרים פיירברג ובצלאל סמוטריץ'
צילום: ליאור פז , אלכס קולומויסקי
מומלצים