שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    "נתיב פלוס? אם אין אלטרנטיבה זה רק אקמול"

    כבישי גוש דן גדושים במהלך מרבית שעות היום? למשרד התחבורה יש פתרון: הפקעת עוד נתיבי נסיעה בכבישים הפקוקים גם כך, לטובת תחבורה ציבורית בלבד וכלי רכב עם מספר נוסעים. אסטרטג התחבורה עמירם סטרולוב מסביר מה הבעיות עם הפרויקט

     

    צילום: ירון ברנר

    צילום: ירון ברנר

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    השקת פרויקט נתיב פלוס, במסגרתו הוקצו נתיבי נסיעה בכבישים מרכזיים במרכז לתחבורה ציבורית וכלי רכב מרובי נוסעים בלבד, עוררה סערה בקרב נהגים. אלה התרעמו על פקקים מתארכים מחד ומחסור מתמשך בתחבורה ציבורית ראויה מאידך. מהצד השני של המתרס, משרד התחבורה אומרים כי המיזם - שהושק ללא מהלכי הסברה נרחבים - אמור לשפר משמעותית את זמני הנסיעה עבור אלה החולקים כלי רכב עם אחרים. אבל מה באשר לאלה שאינם יכולים או רוצים, ומה עם אלטרנטיבות ראויות לרכב הפרטי? עמירם סטרולוב, אסטרטג תחבורה, התארח באולפן ynet וניסעה לענות:

     

    (צילום: שמוליק דודפור)

     

    פרויקט "נתיב פלוס" הושק, האם הוא באמת טוב לנהגים?

     

    אז מה אתה חושב על נתיב פלוס?

    "מגיעות לשר מחמאות על האומץ, אבל אסטרטגיה היא תהליך מתמשך. וכשאתה מבצע תהליך אבל מיישם לא בדרך ובעיתוי המתאימים, זה יוצר בעיה".

     

    זו שגיאה, טעות, עוד לא התרגלו לזה פשוט?

    "זו לא שגיאה, זה צעד בכיוון הנכון. השאלה היא העיתוי, איך עושים את זה ומה קודם למה".

     

    מצד שני, הפתרון נכון אם היינו בניו יורק. אבל כאן אין אלטרנטיבה לרכב

    "בדיוק לשם כיוונתי. לפני שעושים מהלך כזה - שהוא בעצם מן אקמול - צריך תחבורה ציבורית ראויה, אטרקטיבית, מזמינה, כזאת שאתה רוצה להשתמש בה. זה פתרון משנות ה-70 ויש פתרונות יותר מהירים, טובים וזולים.

     

    "בכביש 2 היה עד עכשיו נת"צ על השוליים, תשתית קיימת, מסלול קיים. הרעיון הוא לא לריב עם התחבורה הפרטית, לא לריב עם הנהגים, אלא לתת להם חלופות יותר טובות ולהביא אותם לשם מרצונם".

     

    אז במקרה הזה דופקים את הנהג הפרטי חסר האלטרנטיבה?

    "הנהג הפרטי (אכן) צריך להתרגל לעבור לתחבורה ציבורית, אבל היא צריכה להיות קיימת".

     

    (אולי) הבעיה היא שאנשים שעובדים במשרד התחבורה לא משתמשים בתחבורה ציבורית?

    "צריך מידע יותר נגיש והציבור לא תמיד יודע. כל הרעיון הוא קודם לגרום לציבור לרצות. לתת תחבורה אטרקטיבית אליה הוא ירצה לעבור מיוזמתו, בלי להעניש אותו. להעניש לא עובד היום. הציבור חכם, הציבור מבין. הוא היה משתף פעולה אם היה מבין את הלוגיקה והרעיון".

     

    אבל פה רק מענישים

    עדיין לא בדיוק מענישים, הכוונה טובה. נכון, הולכים מול הרכב הפרטי, במקום להביא את האנשים בתובנה טובה לעבור מרצונם לתחבורה ציבורית. אם האסטרטגיה תהיה נכונה ובעיתוי נכון, יהיה אפשר להפעיל את זה כצעד משלים אחר-כך. לא הייתי בוחר את זה כצעד ראשון.

     

    "ודבר ראשון הייתי מפעיל בשוליים, בכל הכניסות לערים, תחבורה ציבורית. כמו שהיה בכביש 2 ניסוי מאוד מוצלח, וכמו שאני מבקש בכביש 5 כבר הרבה זמן. תהליכים לוקחים זמן (אבל) צריכים פתרונות עכשיו. ופתרונות 'של עכשיו' יכולים להיות הרבה יותר קלים ומהירים בטיפה יותר מחשבה. את המבחן נראה חודש אחרי הסוכות כשהתנועה תחזור. (אבל) עדיין עדיף קודם לשפר את התחבורה הציבורית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים