שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הכירו את המכ"מ המתוחכם שיגיע מישראל וימנע תאונות

    החל מ-2022 יעניק ארגון הבטיחות Euro-NCAP ציון של 5 כוכבי בטיחות רק למכוניות בעלות יכולת זיהוי בני אדם ורוכבי אופניים נייחים בכביש, ויכולת הסטת הגהג במקרה של סכנה. את הבסיס ליכולות אלה עשוי לספק מכ"ם ישראלי

    החדשות הטובות: כ-90% מהמכוניות החדשות שיימכרו השנה בישראל מצוידות במכ"ם וביכולת לבלום עצמאית כדי למנוע תאונה. החדשות הרעות: ב-2022 יהפכו המכ"מים האלה למיושנים. ארגון הבטיחות האירופאי Euro-NCAP העורך מבחני ריסוק למכוניות חדשות ומדרג אותן, פרסם לאחרונה את מפת הדרכים הטכנולוגית שלו לשנים 2020-2025 והדגיש כי כדי לקבל את ציון 5 הכוכבים המרבי והנחשק, יידרשו מכוניות חדשות לשדרג את יכולות מערכות הבטיחות האקטיביות שלהן.

     

    כבר בשנה הבאה ידרוש הארגון יכולת בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור תוך זיהוי הולכי רגל, רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, אופנועים וקטנועים. הדגש יהיה על זיהויים גם בעת פניות וגם כשהם נעים במהירות איטית מאוד. ב-2022 יידרשו המכוניות גם לבצע סטייה עצמאית מנתיבן כדי להימנע מפגיעה, לא רק בלימה.

     

    המכ"מים הקיימים היום במכוניות מבוססים על אפקט דופלר ומזהים בעיקר אובייקטים נעים, אך מתקשים לעתים לזהות אובייקטים נייחים. גם הזווית שאותה הם מכסים מצומצמת, ויתכן שמגבלה זו גרמה בין היתר למספר תאונות מפורסמות של דגמי טסלה, למשל, שהתנגשו במכוניות שחנו בצד הדרך. הפתרון הוא מעבר למכ"מי HD שאינם מציעים רק טווח גדול יותר, אלא שאינם זקוקים לתנועת העצם כדי לזהותו.

     

    אחת החברות שמתמודדות במרוץ להשקת מכ"מי הדור החדש היא ארבה הישראלית, לשעבר ארבה רובוטיקס. החברה שהחלה את דרכה לפני ארבע שנים בפיתוח מכ"ם למניעת התנגשות רחפנים, גילתה שהשוק עדיין לא קיים והסבה את הטכנולוגיה לתחום הרכב, השיקה השנה מכ"ם בטכנולוגיה החדשה הנשען בין השאר על אנטנה יעילה במיוחד, הראשונה מסוגה בשוק.

     

    בזכות ביצועיה מגיע טווח המכ"ם ל-300 מטר, לעומת 200 מטר למכ"מים בעלי הטווח הארוך ביותר כיום. בנוסף יש לה יכולת הפרדה גבוהה במיוחד המאפשרת לזהות אפילו אבני שפה בכביש, ולרכב "להבין" היכן בדיוק היא מתחילה ומסתיימת. גם זווית הכיסוי התרחבה, מ-80 מעלות כיום בטווחים קצרים, ל-100 מעלות במכ"ם החדש. בטווחים ארוכים הפער אפילו משמעותי יותר.

     

    בניסויים שבוצעו על-ידי יצרניות רכב וגופים נוספים, הצליח המכ"ם החדש לזהות גם מעקות בטיחות, גשרים ומכשולים בכביש, ביום ובלילה, כולל בגשם ובערפל שבהם מתקשות מצלמות לפעול. למרות הביצועים המשופרים, גודלה של האנטנה החדשה עומד על 11X14 ס"מ, והיא יכולה להתאים למקום שמשאירים היצרנים למכ"מים הקיימים מלפנים. ארבה, שגייסה השנה 10 מיליון דולר, מתמודדת מול מספר סטארט אפים אירופאים, וכמה ספקים גדולים של תעשיית הרכב עשויים לרכוש ממנה רכיבים עבור מערכות המכ"ם שלהם.

     

    "Euro-NCAP העמידו לתעשייה אתגר קשה", אומר קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה. "בגלל משך מחזורי החיים של דגמים חדשים והפיתוח של חדשים, אני בספק רב

    אם ב-2022 כבר יהיו על הכביש מכוניות עם מכ"מים מתאימים. אנחנו מכוונים כרגע ל-2023 בשיחות עם יצרנים, וגם זה עדיין לא סופי. מה שבטוח שהוא שברגע שהמכ"מים האלה יזכו לתפוצה רחבה, הבטיחות בדרכים תעלה עוד מדרגה והמכוניות ידעו למנוע תאונות שכיום עדיין מתרחשות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים