שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בנתניה נולד אופנוע ים חשמלי
    המהנדס הישראלי שממציא מחדש את אופנוע הים: אמיר שחר השקיע 2 מיליון שקל בבניית אופנוע ים חשמלי: "כבר לא צריך ג'ריקנים של דלק, שמן וטיפולים"

    לפני כמה שנים נמאסה לאמיר שחר ההתעסקות עם אופנוע הים בכל פעם שרצה לצאת לגלים, אפילו שהוא מתגורר בנתניה, מרחק קצר מהים התיכון. "צריך לחבר את עגלת הגרירה לרכב, להעביר את הכלי הכבד ולהתעסק עם הדלק והשמן למנוע השתי פעימות. שום דבר לא ספונטני. אז הסבתי אותו לחשמל".

     

    אופנוע ים חשמלי אב טיפוס ()
    אופנוע ים חשמלי - אב הטיפוס
     

    שחר (46), אשר למד הנדסת מכונות בטכניון ובעליה של יצרנית ומשווקת השערים החשמליים חברת "אגרו שערים", ביחד עם חמיו שלמה צח, מהנדס בכיר אשר פרש מהתעשיה האווירית וחתן פרס קפלן, הבינו שעלו על משהו.

     

    שוק אופנועי הים מתחלק לאופנועי עמידה הספורטיביים, ואופנועי ישיבה הרגועים והגדולים יותר. ב-2012 אסרה הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב רכיבה באופנועי עמידה עם מנוע דו פעימתי בקרבת חופים ומאגרי מים פתוחים והגבילה את הרכיבה עליו לתחרויות בלבד.

     

    כתוצאה, השוק קפא לכמה שנים והיום נמכרים מעט כלי עמידה עם מנועי ארבע פעימות, כבדים ויקרים יותר. הדגש בשוק עבר לאופנועי ישיבה, וארה"ב נותרה השוק הגדול בעולם לאופנועי ים מכל הסוגים עם 63 אלף אופנועים חדשים שנמכרו ב-2017, בעיקר מתוצרת ימאהה, סי-דו וקאוואסאקי.

     

    בסיוע חברת ההנדסה הנתנייתית APG וחברת העיצוב התעשייתי blender מתל אביב, הם בנו אב-טיפוס ראשון לאופנוע חשמלי אשר תוכנן מהייסוד, ולא הסבה

    של כלי קיים. כעת כבר נבנים שני אבי-טיפוס משופרים. שחר, שהשקיע עד כה עם שותפיו בפרויקט 2 מיליון שקל: "אופנוע עמידה חשמלי יהיה יקר יותר מבנזין, 15-20 אלף דולר, כמעט פי 2.5. אבל הוא ייתן מענה למגבלות סביבתיות, אפשר להחזיק אותו בתא מטען של סטיישן ובעיקר ביאכטה, שהבעלים שלה יוכלו לרכוב מתי שבא להם, בלי להחזיק ג'ריקנים של דלק ושמן וטיפולים. יש שוק ענק של בעלי יאכטות אמידים שמחפשים במה עוד אפשר לאבזר אותן".

     

    כעת מגייס שחר 2 מיליון דולר כדי להשלים את תהליך הרישוי בארה"ב ולעבור לייצור סדרתי של הכלי שקיבל את השם Skivolt. הכוונה היא לייצר שני דגמים, לחובבים, עם סוללת ליתיום-יון 4 קילווואט שעה, ולמקצוענים עם 8 קוט"ש, בכלי שעשוי מסיבי פחמן ומאפוקסי, ומסוגל להגיע למהירות של 70 קמ"ש בסיוע המומנט הזמין של המנועים החשמליים. לפי התוכנית העסקית, כבר בשנת הייצור השניה עם קצב מכירה של 500 כלים, יוכל הפרויקט להגיע לאיזון כלכלי.

     

    "שוק אופנועי הים לא ממהר בינתיים לעבור לחשמל, ליצרניות הגדולות נוח עם מה שיש. אבל הטכנולוגיה כבר בשלה והכלים האלה יהיו הרבה יותר שימושיים", אומר שחר. "הכלי הרגיל יאפשר רכיבה של 25-35 דקות, והמקצועי 45 דקות, ואפשר יהיה להחליף סוללה במהירות ולהמשיך ליהנות".

     

    לפנייה לכתב/ת
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים