שתף קטע נבחר

טעם רע: כך תימנעו מטעויות עיצוב

על טעם ועל ריח אין להתווכח? אולי. אבל זה לא הופך אותו לטעם טוב. יש כמה טעויות צורמות במיוחד, שפוגעות בהרמוניה ובכללי העיצוב הבסיסיים. לפעמים, דווקא בעלי תקציב גבוה, מגזימים ומתעקשים להציג לראווה יותר מדי. אתר "המקצוענים" עם טעויות שבהחלט כדאי להשאיר מחוץ לבית

ממש כמו בעולם המוזיקה, שבו יש הרמוניה ויש צלילים צורמים שהאוזן האנושית של רובנו תזהה כזיוף, כך בעולם העיצוב, העין העין האנושית מצליחה להבחין בין הרמוניה לבין חוסר פרופורציה.

 

אם אתם חושבים שכדי לעצב את הבית בצורה יפה נדרש תקציב גבוה, טעות בידיכם. לא חסרים בתים יפים שבהם פריטים ממוחזרים שנאספו, חודשו ונצבעו על-ידי דייריהם. טעם טוב לא עולה כסף, אך הצרה היא שלא ניתן לרכוש אותו. לכל היותר, תוכלו לשכור שירותיו של מי שניחן בו.

 

    (צילום: shutterstock)
יש את זה ביותר מכוער? הדבר העצוב בעיצוב רע הוא דווקא המקרים שנראה שהיה ניסיון להשקיע(צילום: shutterstock)

אז אם החלטתם לשדרג את הסביבה הביתית שלכם (בנייה, שיפוץ או רק הלבשתו מחדש), בדקנו עם בעלי מקצוע, מעצבים, אדריכלים ובעלי תפקידים בתעשייה, מהן הטעויות שהם ממליצים, מכל הלב, להימנע מהן. אגב, אם הדוגמאות שכאן מוצאות-חן בעיניכם ואתם באמת ובתמים חושבים שמדובר בטעם טוב, עמכם הסליחה. אתם אלו שחיים בבית, וגם אם הקונצנזוס הוא שמדובר בקטסטרופה עיצובית, זו זכותכם המלאה. רק תעמדו מאחורי ההחלטה שלכם וזכרו שתיקון שלה יכול לעלות לכם לא מעט כסף. למשל, בחירה במטבח זכוכית בגוון מנטה יכולה להימאס עליכם תוך 3 חודשים בדיוק. ראו, הוזהרתם.

 

 
    (צילום: shutterstock)
רוצים לערבב צבעים? לפחות הישארו באותו סגנון ובאותה פלטת גוונים. כך עושים זאת נכון(צילום: shutterstock)

אף תירוץ לא יתקבל בברכה: טעויות שחורגות מגבולות הטעם הטוב

על טעם ועל ריח אולי אי אפשר להתווכח, אבל יש מראות ומחזות קשים בעיצוב הבית שעל פי הקונצנזוס הן נחשבות לטעם רע במיוחד. אין הכוונה לתכנון לקוי שלא מאפשר, לדוגמה, פתיחה של ארונות ושידות. מדובר בעיקר בשידוכים מאולצים וחסרי חן, בסגנונות קיטשיים ומקושקשים יתר על המידה, במינונים לא מבוקרים של גוונים, בבחירה גרועה של אקססוריז ובקומפוזיציות שעושות שחור בעיניים.

 

    (צילום: shutterstock)
ומה אחרי כמה חודשים כשתבינו שהצבע הזה מתאים לאולמות תצוגה? ואם כבר מבריק למה גם בקיר וגם על הארונות?(צילום: shutterstock)

"על טעם וריח אין להתווכח, אבל אפשר להתפתח"

אימוץ טרנדים בכל מחיר: "החומרים החדשים וההיחשפות שלנו לדברים חדשים לא צריכים להפוך אותנו לקורבנות אופנה", אומרת מעצבת הפנים, ענבל ברקוביץ. "בסופו של דבר, כדאי שהבית יהיה חלל שעונה על הדרישות, פונקציונלי ומאובזר היטב. נכון שיש את המשפט הקלאסי 'על טעם ועל ריח אין להתווכח', אבל בהחלט אפשר להתפתח".

 

    (צילום: shutterstock)
בזהירות עם טרנד ההדפסות והזכוכיות, הוא אולי מתאים לסביבה מסחרית אבל פחות לבית(צילום: shutterstock)

רוצים לעצב? השקיעו מעט בלימוד הכללים הבסיסיים: בעידן שבו כולם רוצים להיות סטייליסטים, מעצבים ומשפיענים – אפשר לעצור לרגע וללמוד את הכללים הבסיסיים. אלו נפוצים לכל אחד ברשת, בחינם. החל מכללי הסגנון הכפרי, דרך אלמנטים בעיצוב יפני ועד לעיצוב גינות בשיטת הזן. הכרת סגנונות העיצוב, הכרת גלגל הצבעים והבנה בסיסית בשילובי חומרים, קלה יחסית וניתנת ללימוד. כלומר, גם אם אתם מעוניינים לשבור את הכללים, כדאי לפחות שתכירו אותם.

 

כמה כללים שאם הייתם מכירים הייתם נמנעים מהם: וילון מקו התקרה ועד התקרה, יגרום לקיר להיראות גדול יותר. לעומת זאת, וילון נשפך מבד שמתחיל ומסתיים במידות החלון, יראה כמו בדיחה לא מצחיקה, במרבית המקרים. גם סטים יכולים לייצר הרמוניה כשהם עשויים היטב, אך להיות מגוחכים ומתאמצים מדי, כשהם מוגשים בצורה לא נכונה. שילובי צבעים והדפסים יכולים להלביש את הבית בצורה יפה ונון-שלנטית, או באופן שיראה כאילו חיברתם אותם בעיניים עצומות.

 

    (צילום: shutterstock)
ככה לא עושים זאת: קיר שצבעו חלקית בחיתוך לא נכון, שילוב צבעים צורם וחיתוכים בקווים לא מחמיאים(צילום: shutterstock)

מערבבים בין סגנונות שונים? בזהירות, בבקשה

"טעם רע נשען על תכנון לקוי וקושי בראייה מרחבית של החלל, והבולט מכל – אימוץ ריק מתוכן של טרנדים ואופנות, בלי להתחשב בטעם האישי ובהתנהלות האישית", אומרת מאיה קוגן, מעצבת ובעלים של מטבחי פשטות. "פעמים רבות, התוצאה היא אמירה של מעצב מסוים במקום זו של דיירי הבית. זו טעות מבחינתי, כי זה ניכר באנרגיה של הבית, היכן שהמשפחה גרה, והבית חייב להיות מתואם אנרגטית עם הדיירים שלו".

 

בחירת גוונים טרנדית וריקה מתוכן: "דוגמה נפוצה היא בחירה בפלטת גוונים טרנדית, כמו גווני האפור, שכאשר היא אינה מותאמת בצורה מיטבית ונבחרת רק בגלל שהיא אופנתית, יכולה להפוך את הבית למשמים וחסר גוון אישי", אומרת קוגן.

 

    (צילום: shutterstock)
שילוב אקראי של גוונים, סגנונות וצבע על הקיר. נראה כמו פשרה עיצובית(צילום: shutterstock)
 

    (צילום: אורית ארנון, עיצוב של הילה פרי, בוגרת בית-הספר לעיצוב של ברברה ברזין)
לא חייבים הכל לבן: כך עושים זאת נכון(צילום: אורית ארנון, עיצוב של הילה פרי, בוגרת בית-הספר לעיצוב של ברברה ברזין)

    (צילום: שירן כרמל, עיצוב של בטי יעקובסון, בוגרת בית-הספר לעיצוב של ברברה ברזין)
בלגן מסודר: כשאוסף של פריטים מתחברים לכדי הרמוניה(צילום: שירן כרמל, עיצוב של בטי יעקובסון, בוגרת בית-הספר לעיצוב של ברברה ברזין)

כשזה לא הרמוני, זה מורגש: "בעיניי אין כזה דבר 'טעם רע' - או שיש טעם טוב, או שאין", אומרת בקריצה ברברה ברזין, בעל בית-הספר למקצועות העיצוב. "כמובן שכל אחד רשאי וצריך לעצב את ביתו על פי טעם שלו, ולא על פי איזה טעם כללי שמוכתב מלמעלה, ועדיין, לטעם טוב יש קודים מאוד ברורים. הוא מקודד גנטית בעין האנושית שמצליחה לתפוס את ההרמוניה המדהימה של הטבע. כשרואים משהו לא נכון, חד, חסר פרופורציה, מגובב מדי, שחור מדי, רואים מיד שזה לא טוב. לטעם טוב אין תאריך תפוגה, הוא 'מדבר' אלינו ומרגש אותנו תמיד, גם אם אינו נחשב לאופנתי, הוא יכול בהחלט להיות על-זמני".

 

    (צילום: shutterstock)
זה כאילו מתאים, אבל לא באמת(צילום: shutterstock)

חללים מועתקים בלי טיפת טעם אישי: כיום הזמינות וההיצע גדולים מאי פעם. כל אחד יכול לעלעל במגזיני עיצוב, להיכנס לאינספור עמודים באפליקציות וברשתות חברתיות ולקבל השראה בסיטונאות. ואולם, גם אם רוצים לעשות העתק-הדבק, צריך לעשות זאת בזהירות ותוך התאמה לחלל ולשאר האלמנטים בבית.

 

ברזין: "כדי ליצור חלל מעוצב בטוב טעם, צריך להכיר את הסגנונות השונים, להבין בתאורה, בצבע, בשילובי חומרים ובעירוב סגנונות. דווקא הסגנון הקשה והמתוחכם ביותר לעיצוב, הוא הסגנון האקלקטי".  

 

    (צילום: shutterstock)
ממש לא: ניסיון להרכיב סט שהופך לקריקטורה(צילום: shutterstock)

 

זה לא אקלקטי, זה מגובב: "בעיניי 'טעם רע' זה גיבוב של אלמנטים, חומרים, צבעים שלא תמיד שייכים או קשורים אחד לשני", אומרת ברקוביץ. "טעם רע, יכול להתבסס גם על פרופורציות, דוגמת רהיטים וגופי תאורה שאינם פרופורציונליים לחלל ומקלקלים את הנתונים הקיימים. ריבוי של חפצים יוצר עומס ומונע את האפשרות להתמקד בפריט מסוים"

 

לדברי ברקוביץ, "רצוי מאוד שבבית יהיה אלמנט אחד שהוא בבחינת 'עמוד האש', סביבו נאספים הדברים ויוצרים תנועה סיבובית, זרימה בחלל. פריט שיהיה דומיננטי מבחינת חומר וצבע, שכל יתר הפריטים יהוו מעין רקע עבורו".

 

ואולם, בהחלט ייתכן מצב של עיצוב שיהיה עמוס בפריטים, ושעדיין ייחשב למעוצב בסטייל ובהרמוניה. זה נקרא 'אובר-דיזיין' (עיצוב יתר), והוא תנועת הנגד של העיצוב המינימליסטי. אך גם בו, ואולי דווקא פה, חייב להיות חוט מקשר. אם למשל כל הבית עמוס בפריטים, כדאי שהם יהיו מאותה משפחת גוונים ומאותו סגנון.

 

'אבל זה היה במבצע': הימנעו מעודף רכישות: "בהחלט כדאי להירפא מ'מחלת המאה ה-21', שהיא עודף רכישות שמובילות לגיבובי שמעטס", ממליצה ברזין. "ואולם, גם ניקוי הבית מפריטים, והשארתו עירום היא לא הפתרון. גם בעיצוב מינימליסטי, לדוגמה, קיים קו דק מאוד בין עיצוב דל ועני לחלל עשיר רבדים".

 

    (צילום: shutterstock)
רק לא לחתוך את הווילון מתחת לחלון: מצא את ההבדלים באותו החדר(צילום: shutterstock)

חושך בעיניים: הטעויות הנפוצות בתכנון תאורה

גופי תאורה מוגזמים, נורות משתלשלות מהתקרה ואפילו אור אולטרה-סגול בשירותים שמעוצבים סטייל פאב מקומי במיקום שכוח-אל, אלה חלק מהרעות החולות של העיצוב המודרני.

 

חוסר תכנון ותאורה לא מספקת: "חלל, מעוצב ככל שיהיה במיטב המותגים, יחשוף את החסרונות העיצוביים בחלל כאשר אם לא יהיה מואר בצורה נכונה", מסביר לירן אלקולומברי, סמנכ"ל מכירות ושיווק בקמחי תאורה. "זוהי הטעות הנפוצה ביותר. אנשים נותנים פחות דגש לתאורה, משקיעים בכל השאר, ורק בסופו של דבר קולטים שעשו טעות. "חוסר תשומת לב והיעדר תכנון מוקדם של נקודות התאורה בבית, גורם לרבים להסתפק בתוכנית הגנרית של הקבלן, נקודה במרכז הסלון, בפינת האוכל, בחדר השינה – כאלה שאינן יוצרות תרחישי תאורה לכל מצב. התוצאה: תאורה חזקה ולא נעימה בשעות הערב. זאת, במקום שתהיה חלוקת תאורה אלטרנטיבית ורכה שממוקמת על הקירות או בפסי הארה".

 

חוסר גיוון והעדפת גופי תאורה תלויים: "הטעות הנפוצה השנייה, בעיקר אצל בני הגיל השני והשלישי, ופחות אצל הצעירים, היא להעדיף גופי תאורה תלויים בחלל פתוח אחד, בצורה שיוצרת עומס ויזואלי בעיניים", אומר אלקולומברי. "הדבר מדגישה את הכבלים והחוטים, יוצר מראה מבולגן ופוגם בעיצוב בסופו של דבר, במקום לשדרג אותו".

 

    (צילום: אלעד גונן, באדיבות מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ)
לא להשאיר את הבית ערום: אפשר להשיג מראה מינימליסטי ומוקפד גם מבלי לרוקן אותו מחפצים(צילום: אלעד גונן, באדיבות מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ)

    (צילום: shutterstock)
הספה צועקת מצבע? שיתר הפריטים ישתקו ויהוו רקע(צילום: shutterstock)

אור לבן שמזכיר קופת-חולים: "בבתים רבים בוחרים בתאורה לבנה שלא מאירה בצורה מחמיאה את הבית ומעניקה תחושה של קופת-חולים", מתאר אלקולומברי. "מומלץ לבחור בתאורה שנעה על הסקאלה שבין 2,700 קלווין ל-3,000 קלווין. זהו הממוצע של גוון האור החם, שמאיר בצורה הכי טבעית את הבית".

 

חוסר פרופורציה בחלל: זוכרים את שנדליר הקריסטלים שכיכב בעבר בבתים רבים בתפקיד 'אפקט הוואו'? ובכן, כיום רבים מעקמים את האף למראה שנדלירים מוגזמים וחסרי פרופורציה בגודל החלל שבו הם ממוקמים. כמובן שהבית מעוצב בסגנון קלאסי, וגובה התקרה ומיקום השנדליר תואמים, הוא עדיין ייחשב לאלמנט מהודר ומעוצב.

 

ואולם, בבית מודרני קטן, שבו סלון קטן מידות ותקרה נמוכה, היאחזות בטרנד השנדליר, היא בבחינת טעות. קיים מגוון גדול של גופי תאורה שיכולים להתאים לכל סגנונות העיצוב, בכל המידות, הצבעים והגדלים.

 

אלקולומברי: "צריך לזכור שטרנדים, באים והולכים. לכן, לפני שממהרים לבחור בגוף טרנדי, גם אם הוא של מעצב השנה, כדאי שהוא יעמוד בכללי הפרופורציה ויתאים לסגנון העיצוב של הבית ולמידותיו".

 

    (צילום: סטודיו Neri & Hu, באדיבות קמחי תאורה)
לא להסתפק בנורת קבלן: כשגוף התאורה הוא פריט עיצובי בפני עצמו(צילום: סטודיו Neri & Hu, באדיבות קמחי תאורה)

 

עוד כתבות בנושא:

להחזיר את הצבע לבית ב-4 שלבים  

ניקוי דירה אחרי צביעה   

כל צבעי הקשת על הקיר שלכם

 

לא שאלה של מחיר: כשהעיצוב מתאמץ או גרנדיוזי מדי

עיצוב הבית, במיוחד לאורך העשורים האחרונים, נהנה ממודעות ומנתח מרשים מתקציב שיפוץ או בניית הבית. בצד האחד של הסקאלה, מופיע העיצוב הזמין לציבור הרחב (קלאסי או טרנדי) בחנויות הגנריות השונות. בצדה השני, ישנו עולם עיצובי של מוצרים מיוחדים, בהתאמה אישית, שחלקם הם בבחינת יצירת אמנות של ממש. אלה, נרכשים לרוב על ידי לקוחות בעלי ממון, או כאלה שמבקשים לייחד את ביתם ולא להסתפק בעיצובים הגנריים שזמינים לכולם.

 

    (צילום: shutterstock)
עם הגב לים? אתם בטוחים? עיצוב נכון שכדאי לסובב(צילום: shutterstock)

בעוד שבעלי הממון יכולים להרשות לעצמם לבחור בעיצוב שאינו אסתטי או שימושי, והחלטות עיצוביות שנראות מפוקפקות לאחרים, עיצוב שפונה להמונים נבחן בצורה אחרת, צריך להתאים לקהל רחב ככל הניתן, משיקולים מסחריים.   


לרוב, פריטי עיצוב בחנויות להמונים, לא ייבחנו בהקשר היסטורי, תרבותי ואמנותי, אלא יישקלו בהתאם לתועלתם ולמידת חינניותם. עם זאת, הקריצה מחלונות הראווה לפעמים קוסמת מדי, והבית הופך, יחד עם בעליו, לקורבן אופנה.

 

זה לא אומר שכדי לשמור על טעם טוב אתם צריכים להתרחק מהצהרות אופנתיות כמו מאש, ולבחור באופציות משעממות ובנאליות. ואולם, כדאי לזכור שטוב טעם מתבטא לרוב בעידון. כמו מנת גורמה מובחרת על הצלחת.

 

לעומתם, עתירי הממון, יכולים לקנות כמעט הכל. טעם, למשל, הוא לא מוצר שניתן לרכוש. לכל היותר הם יכולים לממן מעצב או אדריכל בעלי טעם משובח, ולהקפיד לא להשתלט על התהליך עם התעקשות על בחירות צעקניות ועל גחמות גרנדיוזיות.

 

לסיכום, הכוונה כאן היא לא להלל את הסגנון המינימליסטי הנקי ולהפוך את הבית למעין מוזיאון, במקום שיהיה חלל מגורים ביתי וחמים. בהחלט ישנו מקום לטעם אישי, לעיצוב הבית באופן שישרת לפני הכל את דייריו ואף למקוריות ויצירתיות.

 

ואולם, פעמים רבות נראה שהעיצוב מתאמץ לקבל מחיאות כפיים חיצוניות, ושנעשה מאמץ יתר להשגת מראה מעוצב, בעוד שבפועל התוצאה היא טעות אחת גדולה שהופכת את החלל למצועצע ולמקום שלא נעים לשהות בו.

 

צריכים לצבוע את הבית? לחצו כאן

  

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים" 

פורסם לראשונה 01/11/2019 06:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים