שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    ברכה או קללה? הערים הקטנות בארה"ב מול מחסני הענק של אמזון

    הפרדוקס של אמזון: ערים קטנות רבות בארה"ב, שסובלות מאבטלה, העניקו לחברה תמריצים כדי שתקים בשטחן מרכזי הפצה ותייצר מקומות עבודה. התוצאה: האבטלה ירדה, אבל מצבם הכלכלי של העובדים דווקא החמיר. השכר נמוך, והם נדרשים לקצב עבודה מתיש. באוהיו ובפנסילבניה 10% מעובדי החברה הם נתמכי סעד. אמזון: "לא מגיבים על ענייני כוח אדם"

    אלכס אלוורז, 39, נשוי ואב לשניים, התחיל לעבוד במרכז ההפצה של אמזון בסן-ברנרדינו, עיר של קצת יותר מ-200 אלף תושבים בקליפורניה, ב-2014. בהתחלה הוא הרוויח 12 דולר לשעה. גם לאחר שזכה להעלאה במשכורת והתחיל להרוויח 15 דולר לשעה, הכסף היה רחוק מלהספיק, והוא מצא עצמו עובד גם בערבים כשומר לילה במפעל, מה שהותיר לו חמש שעות שינה בלבד - במשך היום. את הילדים והאישה הוא רואה בעיקר בימי ראשון, כי גם בשבתות הוא נאלץ לעבוד כדי להשלים הכנסה. העבודה באריזת מוצרים קשה ושוחקת, רוב היום הוא עומד על הרגליים, וחושש שאם לא יעמוד בקצב יפוטר, כי עובדים שאינם עומדים במכסה שהוקצבה להם מקבלים הערה בכתב, ושתי הערות כאלו - ואתה עף.

     

    אמזון תעלה את שכר המינימום לעובדיה בארה"ב

    אימת אמזון: מערכת האכיפה הנוקשה של הקמעונאית המקוונת

    רוצים להתקבל לעבודה באמזון? הימנעו מהטעות הזו בקורות החיים

     

    >> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

     

    כשאמזון פתחה לפני שבע שנים את המרכז בסן-ברנרדינו, רבים מתושבי האזור קיוו שהיא תספק מקומות עבודה לתושבים המובטלים, כפי שעשתה בערים עניות רבות ברחבי ארה"ב. ואכן, החברה סיפקה חבל הצלה לאזור, יצרה מקומות עבודה ותרמה הכנסות ממיסים. היא הצליחה להוריד את שיעור האבטלה באזור מ-15% ל-5%. עם נתונים כאלה, ניתן היה לחשוב שתושבי האזור יודו לאל הטוב ששלח אליהם את החברה, אבל למעשה, רבים מקללים את היום שבו נכנסה לעירם, ואלכס הוא אחד מהם.

    אמזון עובדים סן–ברנרדינו (צילום: אי-פי)
    עובד אמזון במחסנים בסן–ברנרדינו. "אני כל הזמן במתח שלא אעמוד בקצב, כבר היו לי סיוטים בלילות בגלל זה", מספר אחד העובדים(צילום: אי-פי)

    לעומתו, חברו חורחה, בן 35, עובד באותה עיר, קילומטר אחד משם, במחסן של רשת סופרמרקטים פופולרית. העבודה דומה מאוד לזו שאלכס עושה, אבל חורחה מרוויח טוב יותר, מקבל ביטוח רפואי (לא עניין מובן מאליו לעובדים במשק האמריקני) ופנסיה. הסיבה: אלף העובדים במקום שייכים לאיגוד העובדים (היוניון), ושכרם מתחיל ב-26 דולר לשעה - יותר מכפול מהשכר שבו התחיל אלכס. לחורחה, מהגר ממקסיקו, יש חמישה ילדים והוא תמיד אוכל איתם ארוחות ערב ומבלה בחברתם את כל סוף השבוע.

     

    "אני רואה את החבר שלי עושה את אותו סוג עבודה, מרוויח טוב יותר וחי הרבה יותר טוב, הילדים שלו הולכים לחוגים, ואני בקושי גומר את החודש", אומר אלכס. הוא ניסה למצוא עבודה באותה רשת סופרמרקטים - אך ללא הצלחה, כי מי שכבר עובד שם לא עוזב כל כך מהר. מאחר שאין אופציות עבודה אחרות באזור, הוא תקוע באמזון.

     

    המצב של חבריו העובדים לצידו לא הרבה יותר טוב. העבודה קשה, השכר נמוך, אמזון נותנת אמנם הטבות מסוימות, אבל העובדים אומרים כי עבודות המחסן מפרכות ושוחקות, ומעטים מסוגלים להישאר בהן מספיק זמן כדי ליהנות מההטבות, המוצעות למי שמתמיד בעבודה לפחות שנה.

     

    "כמו במשחקי הרעב"

    הסיפור של אלכס וחבריו מאיר את הבעיה שעימה מתמודדות ערים קטנות רבות בארה"ב. אמזון, ענקית הקניות המקוונות, הביאה לסגירת רשתות ענק בארה"ב כולה - רשת הצעצועים טויס אר אס, רשת חנויות הספרים בורדרז, רבות מחנויות רשת הכלבו המיתולוגית מייסיס - כמו גם לסגירה של חנויות קטנות רבות. הדבר הביא לאובדן משרות רבות בענפי המסחר והייצור, והאפקט הורגש במיוחד בערים הקטנות - הסובלות מהיצע עבודה נמוך ממילא. אלה כמהות למשוך פעילות כלכלית אליהן, ומציעות לאמזון תמריצים והנחות במיסים כדי שתקים אצלן מחסנים ותייצר מקומות עבודה. אלא כפי שמראה החוויה של סן-ברנרדינו, במקום לפתור את בעיותיהן, בערים רבות אמזון דווקא מחמירה את מצבם הכלכלי של התושבים.

     

    ראש עיריית סן-ברנרדינו לשעבר, פט מוריס, מודה שכאשר אמזון נכנסה לעיר ב-2012, היא נראתה לו כהצלה. מאז 2007, בעקבות המיתון, ירד ערך הבתים בעיר ב-57% ואנשים רבים הפכו מובטלים, העיר התמודדה עם גירעון תקציבי של 45 מיליון דולר ועם סכנת פשיטת רגל. כשאמזון נכנסה היא ייצרה מקומות עבודה חדשים והאבטלה ירדה. אלא שמקומות העבודה האלו משלמים פחות מכפי שמשלמים מעסיקים החברים באיגודי העובדים, ולכן אנשים צריכים לעבוד ביותר ממשרה אחת. לעיתים שני הורים במשפחה נאלצים לעשות זאת. וכך, משפחות רבות הפכו לנתמכות סעד.

     

    אמזון עובדים סן–ברנרדינו (צילום: אי-פי)
    מחסן אמזון בסן–ברנרדינו. מי שמתעכב קצת בשירותים או בהפסקת הצהריים מסתכן בהערה(צילום: אי-פי)

    עובדי אמזון שנמצאים במצב הכלכלי הגרוע ביותר אולי הם אלה שגרים באוהיו ובפנסילבניה, שם אחד מכל עשרה עובדים המועסקים על ידי החברה הוא גם נתמך סעד החי על תלושי מזון.

     

    אחת הבעיות היא שחלק מהעבודות שהחברה מייצרת הן עונתיות או זמניות, ומכניסות עובדים למצב לא בטוח: הם אינם יודעים כמה שעות יעבדו בשבוע, או מה יהיה לוח הזמנים שלהם, מה שמקשה גם במציאת עבודה משלימה. על אף שהחברה משלמת יותר משכר מינימום ומציעה הטבות כמו החזר שכר לימוד, שיעורי בריאות ואופציות למניות - אופי העבודה לא מאפשר לרבים מהעובדים ליהנות מההטבות. "מתי יש לי זמן ללכת ללמוד כשאני עובד בשתי עבודות ובקושי מוצא זמן לישון?" אומר אלכס בייאוש.

     

    זאת ועוד: העבודה קשה ושוחקת, ועובדי המחסנים נדרשים לעבוד בקצב מהיר עם הפסקות קצרות ומדודות. לפני מספר חודשים החליטה אמזון להוריד את הזמן שבו נדרשים העובדים לארוז פריט משש דקות לארבע דקות ו־12 שניות. "אנחנו מרגישים כמו ב'משחקי הרעב'", סיפר לי אחד העובדים, שביקש להישאר בעילום שם. "אני כל הזמן במתח שלא אעמוד בקצב. כבר היו לי סיוטים בלילות בגלל זה".

     

    צפו: המדריך למוכר הישראלי באמזון    (צילום: אלי סגל)

    צפו: המדריך למוכר הישראלי באמזון    (צילום: אלי סגל)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בביקור באחד ממרכזי ההפצה של החברה נראו עובדים מתרוצצים במעברים הענקיים והעמוסים בסחורה כמו נמלים חרוצות. הם סיפרו כי הם מקבלים זמן קצוב להפסקות ליציאה לשירותים או לארוחת צהריים. רבים מתחילים לעבוד במחסנים כ"פיקרס" - אלה שעוברים ואוספים פריטים שהוזמנו אל תוך מכלים צהובים. המהירות היא שם המשחק. אין הרבה זמן לבצע מטלה, ואם תתעכב קצת, תיקח הפסקת שירותים ארוכה מדי, או אם הפסקת הצהריים התארכה בעוד מספר דקות, אתה מסתכן בהערה. מהשיחות עם העובדים עולה תמונה די עצובה של עובדים מפוחדים שעובדים בפרך ומפחדים להתלונן.

     

    כדי לתמרץ את העובדים לעבוד מהר אמזון מציעה להם פרסים שונים על מה שנקרא "שעת כוח", שעה שבמסגרתה מעודדים את העובדים לעבוד מהר ככל האפשר. הפרסים לא משהו. אחד הפרסים בסן-ברנרדינו למשל היה עוגייה, ופרס אחר היה כרטיס קנייה באמזון. "זכיתי פעמיים בעוגיות ופעם בכרטיס קנייה על סך 25 דולר, אבל הייתי מוותר על התענוג עבור עוד דולר אחד או שניים לשעה", אומר אלכס.

     

    עוד מדיניות בעייתית של אמזון היא הגבלת המשרה של רבים מהעובדים, בעיקר במחסנים היותר קטנים שלה, ל-30 שעות בלבד בשבוע, מאחר שמעבר לכך הם נחשבים לעובדים במשרה מלאה, ואז על פי החוק היא מחויבת להעניק להם ביטוח רפואי וימי חופשה בתשלום. נכון להיום יש לאמזון כ-100 מרכזי מיון והפצה ברחבי צפון אמריקה, מרביתם ממוקמים בערים קטנות, וכל אחד מהם מעסיק בין 1,000 ל-1,500 עובדים. לחברה 125 אלף עובדים במשרה מלאה, ובסך הכל יש לה 647 אלף עובדים. בחגים היא שוכרת את שירותיהם של עוד 120 אלף עובדים כדי לעמוד בדרישה הגוברת למשלוחים.

     

    מאחר שהעובדים החלקיים אינם זכאים בחוק לחופשות בתשלום, החברה מאפשרת להם לקחת חופשות ללא תשלום - 10 ימי חופשה בשנה (20 שעות בכל רבעון) לכל מטרה שהיא, כולל מחלה. עובדים מספרים שמי שלוקח חופשות רבות או ארוכות מדי מסתכן בכך שייקחו מישהו תחתיו ולא יהיה לו לאן לשוב.

     

    עובדים במחסן של החברה בסקרמנטו, קליפורניה (עיר של חצי מיליון תושבים), אומרים כי כל 500 העובדים שם מועסקים במשרה חלקית, כלומר פחות מ-30 שעות בשבוע. "הם בכוונה מגבילים את השעות כי אינם רוצים לתת הטבות", אומר אחד העובדים. "במקום לקחת עובד אחד ולתת לו את כל ההטבות, הם חוסכים הרבה מאוד כסף כשהם לוקחים מספר גדול יותר של עובדים שעובדים 25-15 שעות בשבוע בלבד".

    אמזון עובדים סקרמנטו (צילום: אי-פי)
    עובדת אמזון בסקרמנטו. למרות התנאים הקשים, העובדים מפחדים להתלונן(צילום: אי-פי)

    פיטורים בגלל איחור של שעה

    בשלב מסוים נשבר לעובדים בסקרמנטו, ובראשית אוקטובר הם פתחו בשביתה. מה שהצית את המחאה היה סיפורה של אחת העובדות, סנדרה, שיצאה מהעבודה במשמרת לילה מוקדם יותר, לאחר שקיבלה הודעה כי מצבה של חמותה המאושפזת בבית החולים הורע. כשהגיעה לבית החולים התברר לה שלחמותה לא נותר עוד זמן רב לחיות, והיא הודיעה לבוס שתיעדר גם למחרת. למחרת החמות נפטרה וסנדרה הודיעה שהיא נאלצת להיעדר עוד על מנת להיות עם משפחתה בזמן האבל. באמזון מאפשרים לעובדים כמו סנדרה שלושה ימים בלבד לצורך אבל, ללא תשלום כאמור. מהרגע שסנדרה עזבה את המשמרת ועד ששבה לעבודה חלפו שלושה ימים ושעה. האחראית הודיעה לה שהיא מפוטרת.

     

    הפיטורים עוררו את חמתם של העובדים והם הקימו קבוצה בשם "אמזונאים מאוחדים בסקרמנטו". בשעות המוקדמות של 1 באוקטובר הם הגישו עתירה להנהלת החברה בדרישה להחזיר את סנדרה לעבודה, ולהתחיל להעניק לעובדים תשלום גם על ימים שהם נאלצים להיעדר מהעבודה בעל כורחם.

    אמזון עובדים סקרמנטו (צילום: אי-פי)
    מחסן אמזון בסקרמנטו. העובדים פתחו במחאה לאחר שאחת העובדות פוטרה (צילום: אי-פי)

    "בעוד אמזון היא חברת טריליון דולרים המנוהלת על ידי האיש העשיר ביותר בעולם, עובדים קבועים במשרה חלקית העובדים במשמרות של שמונה שעות ביום מקבלים רק 10 ימי חופשה בשנה, לכל מטרה שהיא", נכתב במכתב הדרישה. "המשמעות היא שכל יום שאנחנו נעדרים במקרי חירום, מחלות או חופשה, אנו נמצאים צעד אחד קרוב יותר לפיטורים".

     

    הלחץ מצד העובדים עבד, אם כי נראה שרק בעניינה של סנדרה, ולא של כל העובדים ככלל. בפוסט שפירסמו בפייסבוק הם כתבו: "דברים השתנו ב-1 באוקטובר כש'אמזונאים מאוחדים' הגישה עתירה עם 78 חתימות של עמיתים לעבודה בדרישה להחזיר את סנדרה, וכן שכל העובדים יקבלו תשלום על ימי חופשה. תוך 24 שעות מרגע הגשת העתירה, הנהלת כוח האדם אישרה מילולית לסנדרה שהיא תשוב לעבודה, כולל תשלום על ימי היעדרותה מהעבודה, לאחר שבועות שהתעלמו ממנה ובהם לא קיבלה משכורת. זה הכוח שיש לעובדי אמזון כשאנו מתאגדים לעבוד ביחד". עובד נוסף שפוטר על רקע דומה הושב לעבודה בעקבות לחץ העובדים.

     

    אל העובדים בסקרמנטו הצטרפו גם עובדי אמזון באיגן (עיירה של כ-70 אלף תושבים), מינסוטה, המועסקים בתפקידים דומים במחסן של החברה. העובדים באיגן מרוויחים 16.25 דולר בשעה. עם זאת, גם הם שבתו במשך שעתיים וחצי בדרישה כי אמזון תבטל את מגבלת 30 השעות, תעניק תנאי עבודה מכובדים יותר ותפחית בעומס העבודה שהיא מטילה על העובדים.

     

    העובדים סיפרו בין היתר כי אם הם לוקחים הפסקת שירותים שנראית למנהל העבודה שלהם קצת יותר מדי ארוכה, הוא לא יהסס לדפוק על דלת השירותים כדי לזרז אותם. העובדים במרכז באיגן הם כמעט כולם מהגרים מוסלמים מסומליה וממדינות נוספות במזרח אפריקה, וכבר בקיץ 2018 מחו על כך שהמגבלות על לקיחת חופשה מהעבודה הקשו עליהם לקיים את מצוות חג הרמדאן. לאחר שעתיים וחצי של שביתה, הסכימו העובדים לשוב לעבודה לאחר שמנהל המחסנים הסכים לדבר עם הממונה עליו לגבי דרישותיהם. עדיין לא ברור מה היו תוצאות השיחות.

     

    בפרסומים השונים בעיתונות לגבי תלונות העובדים נמנעת אמזון מלהגיב. גם לכתבה זו לא הצלחנו לקבל את תגובת אמזון. בתגובה שנתנה החברה לשבועון "ניוזוויק" מסר דובר אמזון: "אמזון שומרת על מדיניות הדלת הפתוחה המעודדת עובדים להביא את הערותיהם, השאלות והדאגות שלהם ישירות לצוות ההנהלה שלהם לדיון ולהחלטה. יש לנו מדיניות ארוכת שנים שלא להגיב על עניינים הקשורים לכוח אדם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אי-פי
    עובד במחסן אמזון בסן–ברנרדינו
    צילום: אי-פי
    מומלצים