שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    פרוביוטיקה: כל מה שחשוב לדעת

    מה זה פרוביוטיקה, איך היא תורמת לנו, איפה נוכל להשיג אותה ועד כמה בטוח לצרוך אותה? כל מה שרציתם לדעת על פרוביוטיקה

    בשיתוף אקטיביה דנונה

     

    פרוביוטיקה היא תוספת חיצונית של תרבית חיידקים ייחודיים, כאלו שנמנים באופן טבעי עם אוכלוסיית החיידקים הקיימת אצל כולנו ("פלורת המעי").

     

    חיידקים פרוביטיים אלו, משפיעים על הרכב פלורת המעי באופן התורם לבריאות ותפקוד תקין של מערכת העיכול, אך נמצא גם כי יכולים להשפיע על הבריאות הכללית ומניעת מחלות.

     

    פלורת המעי

    באופן טבעי, מערכת העיכול שלנו לכל אורכה, מכילה אוכלוסיית חיידקים (ביניהם מזיקים וידידותיים) בכמות ובמגוון שונה מאדם לאדם. החיידקים הידידותיים מתחרים עם החיידקים המזיקים על מזון ומקום במעיים.

     

    במצב אופטימלי, קיים איזון במערכת אקולוגית זאת, בין החיידקים הידידותיים, לבין החיידקים הרעים (פתוגניים) באופן המאפשר יציבות בכמות ובמגוון החיידקים הטובים.

     

    חיידקי המעי. פרוביוטיקה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חיידקי המעי. פרוביוטיקה(צילום: shutterstock)

     

    מה קורה כשהאיזון בין החיידקים הידידותיים לחיידקים הפתוגניים מופר?

    גורמים שונים כמו תזונה מערבית טיפוסית, העשירה בשומן רווי, סוכר ומלח ודלה בסיבים תזונתיים, או חשיפה לקרינה, זיהומים חוזרים ונשנים, נטילת תרופות כמו אנטיביוטיקה/ הורמונים/ גלולות למניעת היריון, עישון, חוסר שינה, צריכת אלכוהול מוגזמת ומתח נפשי - כל אלו ביחד עם גורמים נוספים, עלולים להפחית מספרם של החיידקים הידידותיים, ולהקטין את מגוונם (פחות זנים/ קבוצות/ תת קבוצות).

     

    נמצא כי העשרת התזונה היומית בפרוביוטיקה, עשויה להועיל לאיזון הרכב וגיוון חיידקי המעי באופן שמשפיע על הבריאות הכללית.

     

    האם כל חיידק יכול להיות חיידק פרוביוטי?

    אז זהו שלא.

     

    הקריטריונים והדרישות מחיידק פרוביוטי הניתן לגוף בבליעה חייב לעמוד בדרישות נוקשות, גם למען היעלות, וגם למען הבטיחות. לדוגמא- הוא חייב להיות בעל היכולות הבאות:

     

    • יכולת הישרדות: "להישאר בחיים" בזמן האחסון ולשרוד את חומציות הקיבה ההרסנית, ואת זרם מיצי הלבלב והמרה בתריסריון במעבר בקיבה ובמעי הדק.

    • יכולת היצמדות למוקוזת המעי ולתאי האפיתל במעי- על מנת לשרוד ולהיות יעיל בפעילותו להגנה על המעי.

    • בעל הוכחות מדעיות לתועלתו הבריאותית.

    • בטוח לשימוש.

     

    אלו מזונות לדוגמה מכילים חיידקים פרוביוטיים?

    יוגורט, קפיר, גבינות עובש (ברי, רוקפור), ירקות מוחמצים (שלא עברו פסטור), לחם מחמצת, מוצרי מזון מועשרים בתרבית פרוביוטית כמו משקאות, מוצרי חלב, דגנים, חטיפים, בשרים מסוימים ועוד.

     

    קיימים זנים וקבוצות רבות של חיידקים פרוביוטיים ורובם מיוצרים ממקור אנושי, ומבוססים בעיקר על חיידקי החומצה הלקטית ולעיתים גם בתוספת חיידקים פרוביוטיים נוספים מקבוצות שונות.

     

    פרוביוטיקה מיטיבה עם הבריאות - אך האם השפעתה דומה אצל כולנו?

    השפעה בריאותית של חיידק פרוביוטי זה או אחר, כמו השפעתה של כל מזון, תרופה, רכיב בריאותי או התערבות אחרת, שונה מאדם לאדם ותלויה בגורמים הבאים:

     

    • הזן הפרוביוטי שניתן בתרבית החיידקים - לחיידקים מזנים שונים, תוצרי תסיסה אחרים והשפעה בריאותית שונה.

    • כמות החיידקים הפרוביוטיים.

    • דרך הכנת המזון המכיל את התרבית - לעיתים חשיפה לחום או טיפול לא מתאים במזון, עלול להרוס את החיידקים.

    • מצב בריאות האדם ונוכחות מחלות שונות.

    • כושר הספיגה במערכת העיכול.

    • רמת החומציות בקיבה.

    • תפקוד ומבנה מערכת העיכול.

    • הרכב אוכלוסיית החיידקים במעי - הייחודית לכל אדם ואדם.

    • מצב תפקוד מערכת החיסון של האדם.

    • תזונה הנצרכת בנוסף לפרוביוטיקה ונוכחות מרכיבים פרה ביוטיים (מזונם של שחיידקים במערכת העיכול).

      

    בטיחות הפרוביוטיקה

    בבחירת מזונות מועשרים בפרוביוטיקה, יש לבחור כאלו המכילים זנים שנחקרו היטב במשך שנים, בעלי פרופיל בטיחותי גבוה, מחברת מזון יצרנית בעלת סטנדרטים גבוהים של איכות ובקרה, אשר מקפידה על סטנדרטים גבוהים בקביעת מינון יעיל ובטיחותי.

      

    רותי לטר היא דיאטנית קלינית ומידענית רפואית, MSc

     

    בשיתוף אקטיביה דנונה

     

    מקורות מידע

    a- Puebla-Barragan S1,2, Reid G1,2. Forty-five-year evolution of probiotic therapy. Microb Cell. 2019 Apr 1;6(4):184-196.

    b- George Kerry R1, Patra JK2, Gouda S3, Park Y2, Shin HS4, Das G5. Benefaction of probiotics for human health: A review. J Food Drug Anal. 2018 Jul;26(3):927-939.

    c- Abatenh E, Gizaw B, Tsegay Z, et al. Health benefits of probiotics. J Bacteriol Infec Dis. 2018;2(1):8-27.

    d- Lee ES1, Song EJ1,2, Nam YD1,2, Lee SY3,4. Probiotics in human health and disease: from nutribiotics to pharmabiotics. J Microbiol. 2018

    e- Sotoudegan F1, Daniali M2, Hassani S2, Nikfar S3, Abdollahi M4. Reappraisal of probiotics' safety in human. Food Chem Toxicol. 2019 Apr 19;129:22-29.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים