שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    ואז גילינו שהילד מחונן

    הרכיבו פאזלים של מאות חלקים בגיל שנתיים, למדו לקרוא בכוחות עצמם וספרו עד מאה לפני גיל שלוש. הורים מספרים כיצד זיהו שילדיהם מחוננים, וגם - על האתגרים שהם מתמודדים איתם

    כל הורה יודע כי הורות היא עניין מאתגר ולא פשוט, אך מה קורה כאשר הילד שלך מחונן? מסתבר כי ההורות הופכת למורכבת אף יותר, כזאת שנושאת עימה אתגרים נוספים, כגון: לענות על שאלות רבות, כאשר לא תמיד אתם יודעים את התשובות, למצוא בית ספר שיתאים לילד ולגשר על פערים שכליים ורגשיים.

     

    איך הציפיות של ההורים משפיעות על הצלחת הילדים? חוקרים בדקו את הסוגיה:

     

    צילום: אלי סגל ואורי דוידוביץ

    צילום: אלי סגל ואורי דוידוביץ

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    רעות עיני, אמא לארבעה ילדים (11, 9, 6 ושנה), שניים מהם מחוננים (עידו, בן ה-11, ואלה, בת ה-9), מספרת כי כשעידו היה תינוק היא ידעה שהוא מחונן: ”שמנו לב שהמחשבה שלו מאוד חדה", מספרת עיני. "לפני גיל שנה הוא כבר היה גורר חפצים ועורם אותם אחד על השני כדי להגיע למקומות גבוהים. לפני גיל שנתיים הוא הרכיב פאזלים של מאות חלקים, ובגיל שלוש הוא כבר קרא ספרים".

     

    האם גם לגבי אלה הידיעה כי היא מחוננת הייתה ודאית כל כך?

    ”לא, אלה תמיד הייתה ילדה מאוד חכמה, אבל נפל לי האסימון רק ביום שבו הגענו להיכרות במרכז המחוננים, לפני שעידו התחיל ללמוד שם. הפסיכולוגית במקום דיברה על מאפייני הילד המחונן, ובעלי ואני הסתכלנו אחד על השני ואמרנו - ’זאת אלה‘. בכיתה ב‘ היא ניגשה למבחני האיתור ועברה אותם“.

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

    עיני מספרת כי ברחבי הארץ כמעט אין כיתות מחוננים לגילאי היסודי, ולכן עידו ואלה לומדים בבית ספר ביישוב ופעם בשבוע יוצאים ללמוד במרכז למחוננים. בנוסף לכך, שניהם נמצאים בתוכנית "אמירים" למצוינות בבית הספר ועידו גם לומד בתוכנית בר אילן לנוער מוכשר במתמטיקה.

     

    מה לגבי חיי חברה ופיתוח כישורים חברתיים?

    "היו לנו לא מעט קשיים בעבר. כשעידו היה בגן היה לו קושי להבין סיטואציות חברתיות מסוימות. במקרים אחרים הוא דיבר בשפה גבוהה מהספרים שקרא וחלק מהחברים לא הבינו מה הוא רוצה להגיד, ובפעמים אחרות הוא העדיף לשקוע בקריאת ספר. עבדנו איתו על מנת להקנות לו את כל המיומנויות הללו והיום הוא מאוד חברותי ותקשורתי. הוא עדיין מדבר מהר מדי ולעתים קשה להבין מה הוא אומר.

     

    "לאלה, כמו מחוננים רבים, יש חוש צדק יותר מדי מפותח. לכן, כשהיא מרגישה שמשהו לא צודק היא יכולה לצאת מהכלים. התפקיד שלנו כהורים זה להכין אותם לחיים כאנשים בוגרים, והדרך לשם רצופה לא מעט תסכולים. לכן, אנחנו מקפידים שיהיו להם חיי חברה מחוץ למסגרות הללו ומחוץ לספרים ולמסכים, אז שניהם הולכים לצופים. אלה גם מתאמנת בקפוארה ואנחנו מעודדים אותם להפגש עם חברים. מבחינתנו, כישורים וקשרים חברתיים חשובים לא פחות, בעיקר בקרב ילדים שהכי קל להם ’לברוח‘ מזה“.

     

    אלה ועידו עיני (צילום: אלבום פרטי)
    אלה ועידו עיני(צילום: אלבום פרטי)

    אילו אתגרים יש לכם כהורים לילדים מחוננים?

    ”כמו כל הורה יש לנו לא מעט קשיים, כאשר אני מניחה שחלקם נובעים מהאופי של הילדים וחלקם קשורים ברמה זו או אחרת לעובדת היותם מחוננים. למשל, רמת האינטלגנציה שלהם גבוהה מאוד, אבל, לפחות אצלנו, רמת האינטלגנציה הרגשית שלהם תואמת את הגיל. כתוצאה מכך, לפעמים אנחנו מדברים איתם וזה כאילו שאנחנו מנהלים שיחה עם אדם מבוגר, ואז כעבור מספר דקות, יש בכי כי אמרו להם מילה שלא מצאה חן בעיניהם או שלקחו להם משהו.

     

    "בנוסף, אנחנו חוששים בעיקר מהפן החברתי ומכך שיגיע היום שהם כבר לא ימצאו שפה משותפת עם בני גילם. לכן, העבודה שלנו בנושא הכישורים החברתיים נמשכת כבר כמה שנים ומשתנה רק בהתאם לגיל שלהם.

     

    "אנחנו מעודדים למצוינות וגאים בכך. אולי כתוצאה מכך ואולי בגלל האופי שלהם, לעתים קרובות יש בבית אווירה של תחרותיות. האופי של עידו ואלה מאוד שונה והיכולת הקוגנטיבית היא רק רכיב אחד באופי שלהם. כמו כל אחים, יש ביניהם מריבות, רק שכמעט אין מכות אלא דיבורים ברמה מאוד גבוהה שכוללים קללות מהתנ“ך.

     

    "הקושי המרכזי כיום הוא היעדר מסגרת מתאימה. עידו לומד כיום בכיתה ו‘ ואם הוא ירצה ללמוד בכיתת מחוננים החל משנת הלימודים הבאה - הוא יצטרך לנסוע מרחק של כמעט שלוש שעות ביום. ניסינו להקים כיתת מחוננים באזור במשך כמה שנים, אבל בסוף זה נפל בגלל ביורוקרטיה“.

     

    מה הסיבה לעלייה במספר המחוננים בישראל?

     

    צילום: רועי עידן, אלי סגל

    צילום: רועי עידן, אלי סגל

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    שואל המון שאלות

    אווקה (קובי) זנה, אב לארבעה ילדים, מספר כי כבר מגיל צעיר היה ברור כי איתמר, הבן הבכור מחונן: "ראינו שיש לו יכולת קליטה מאוד מהירה. כמעט ולא היה צורך להסביר לו דברים פעמיים. כשהיה בן כשנה וחצי איתמר ידע את כל הצבעים בעברית ובאנגלית ואת כל הצורות ההנדסיות.

     

    "בגיל שנתיים וחצי כבר ידע לספור עד מאה ולבצע פעולות חשבון. כשאיתמר היה בן שלוש וקצת עשה איזשהו מעשה בגינו ביקשנו ממנו להיכנס לחדרו ולספור עד מאה לפני שיצא ממנו. להפתעתנו יצא לאחר מספר שניות מועטות. כששאלנו למה יצא לפני שסיים, הסביר בטבעיות כי ספר עד מאה בדילוגים של עשר.

     

    "איתמר עלה לכיתה א' כשהוא קורא, שולט בלוח הכפל ויודע לבצע פעולות חשבון מורכבות לגילו. ההצלחה של איתמר במבחן לאיתור מחוננים של משרד החינוך ומכון 'סאלד', העניק לנו את האישור הרשמי שהילד מחונן".

     

    מה הדבר הבולט אצלו כילד מחונן?

    "הסקרנות. הוא שואל המון שאלות, רוצה לדעת עוד. הסקרנות הזו הובילה לכך שבגיל שנתיים פלוס הוא כבר זיהה אותיות בעברית ובאנגלית, גילה עניין במדע, במיוחד באסטרונומיה ובגיאולוגיה. הבנו שהוא מאוד מתקדם ומוכשר, וזה לא דבר רגיל".

     

    אווקה (קובי) זנה ובנו (צילום: אלבום פרטי)
    אווקה (קובי) זנה ובנו איתמר(צילום: אלבום פרטי)

     

    אילו אתגרים יש לך כהורה לילד מחונן?

    "אחד האתגרים שלנו בעבר היו התמודדות מול מערכת החינוך. איתמר למד בבית הספר שבעיקר העדיף להשקיע מאמץ במשמעת ולא העניק מרחב הכלה והזדמנויות לילדים מתקדמים. לשמחתנו, העברנו את הילד לבית ספר אחר, בו יש אכפתיות ונכונות יותר לקדם את הילד.

     

    "כיום אחד האתגרים הגדולים שאנו מתמודדים עימו הוא נושא הצבת הגבולות, שלעיתים יכולה להיות מאוד מתישה, בעיקר כשיש עוד ילדים בבית. מבחינת היום-יום, הוא בוחן גבולות כל הזמן וקשה לו לקבל שאומרים לו לעשות משהו כי 'ככה' ביקשו ממנו. אז יש שיח יותר מהרגיל סביב הצבת גבולות ומילוי אחר הוראות, ובו בזמן לאפשר לו להיות הוא עצמו, ולהעניק לו מרחב מכיל, מכבד ומאפשר".

     

    קראו עוד:

    דילמות של הורים לילדים מחוננים

    איך יודעים שהילד באמת מחונן?

    כך תדעו: האם הילד מחונן או סובל מהפרעת קשב

     

    זנה מציין, כי "מגיל מאוד צעיר היכולות הקוגניטיביות של איתמר בלטו מאוד, ולכן אף פעם לא דאגנו בפן הזה. על אף שהחלק הפדגוגי חשוב בעינינו, הוא לא העיקר. אנחנו וגם איתמר יודעים שהוא נבון ויודע הרבה יותר מילדים בגילו.

     

    "הדבר החשוב מבחינתנו וזה גם המסר שאנחנו מנסים להעביר לו ולחנך אותו הוא כבוד לזולת, אחריות, ושלפני הכול אנחנו צריכים להיות בני אדם טובים, מטיבים ואכפתיים לסובבים אותנו. לשמחתנו לצד החלקים הקוגניטיביים איתמר הוא ילד חברותי מאוד, חייכן שאוהב ונהנה מהחיים".

     

    ויתר על כיתת מחוננים

    מירב דנון, אמא לשלושה (15, 12 ו-7) מספרת כי הידיעה שבנה הבכור מחונן דווקא לא הייתה ברורה: "מכיוון שהבן שלנו הוא הילד הבכור, לקח מעט זמן לדעת ולהבין שהוא מעל העקומה", אומרת דנון.

     

    "אומנם כבר כתינוק הוא בלט מאד בחוכמה יוצאת דופן, תפיסה שונה ומתקדמת מכל בני גילו, אך לא ידענו לשייך זאת למחוננות. הוא החל לדבר מוקדם מאד ובלט גם בזה ביחס לשאר הילדים שהיו עמו. למשל, כשהוא היה בכיתה א' ראינו שהוא כבר קורא וכותב למרות שלא לימדנו אותו.

     

    "בכיתה ב' הוא עבר את מבחן המחוננים וגם לקראת המעבר לחטיבה הוא עבר מבחן חיצוני של מכון קרני ואותר כמחונן. הוא למד למשך שנתיים בכיתת מחוננים בחטיבה ובשנה השלישית ביקש מיוזמתו לעבור לכיתה רגילה, כיוון שחברתית לא התחבר לשאר המחוננים והיה יותר מחובר לחבר'ה ה'רגילים'. גם במעבר לתיכון ויתר על כיתת מחוננים ונכנס למסגרת רגילה".

     

    דנון מסבירה, כי "אחד האתגרים הידועים אצל ילדים מחוננים הוא הפער בין השכל המתקדם מכפי גילם לרגש שתואם את גילם. ילד מחונן יכול להבין דברים ולהקדים זמנו, אך מבחינה רגשית הוא לא בהכרח עדיין במקום וביכולת של להתמודד עמם.

     

    "נקודה נוספת היא שמגיל צעיר הכול בא לו בקלות בלימודים, וזה גרם להרבה שעמום בבית ספר. לאורך השנים, זה גרם לו לאבד את יכולת הלמידה וגם את העניין - כי מעולם לא היה צריך להתאמץ - ואז בכיתות יותר מתקדמות פתאום כבר התחילו להתגלות פערים.

     

    "אגב, חשוב גם כהורים לילד מחונן לזכור כי העובדה שילד נולד מחונן היא תמיד, מן הסתם, עובדה שעשויה לעזור לו בהמשך, אבל - וזה אבל גדול - גם מחונן, כל עוד לא יעשה איזשהו מאמץ, עשוי לצבור פערים. לכן יש צורך לשים לב שהדברים נעשים כמו שצריך ולא מדלגים על דברים משמעותיים בלימודים בגלל שהילד מחונן.

     

    "מעניין הדבר כי ישנם מחקרים המצביעים על סוג של קבעון אצל מחוננים בגילאי אוניברסיטה, בעוד שילד 'רגיל' פתוח למגוון אפשרויות בלימודים אקדמיים, המחקרים הצביעו על כך שילד מחונן מתקבע על תחום אחד או שניים וזהו".

     

    לטפח מודעות לחוזקות ולקשיים

    ד"ר דליה אלוני, פסיכולוגית חינוכית, מטפלת בילדים, נוער והורים, מובילה תוכניות של פסיכולוגיה חיובית בחינוך, מסבירה כי הורות לילדים מחוננים היא אכן מאתגרת: "לרוב מדובר בילדים המאופיינים ברמה קוגניטיבית גבוהה, וברמה הרגשית והחברתית הם בדרך כלל מתאימים לרמת הגיל הכרונולוגי שלהם, אם לא לצעירים מהם. כלומר, ההורים ניצבים בפני האתגר לתת מענה בהתאם לצרכים השונים של הילד.

     

    "כמו כן, מרגע שנולד ילד, נולד החלום של ההורה איך יראה הילד שלו, במה הוא יצליח וכמה רחוק יגיע. בדרך כלל, מרגע שהורים מזהים שילדם מחונן, הם נוטים להעלות את הציפיות אף יותר. כך אנו מוצאים ילדים שהוריהם דוחפים אותם למבחני הכנה לאיתור מחוננים, ללמוד לתואר, ועוד.

     

    "ברמת היחסים, ההורה ניצב בפני אתגר לשמור על מקומו כהורה ולא להתבלבל בתפקידים, גם אם הילד מתנהג ומדבר אליו כמו מבוגר. אגב, אתגר מיוחד יש להורים לבנות מחוננות. מחקרים מראים שהורים לבנות מחוננות מצפים מהן מלכתחילה לפחות והציפיות עם השנים עוד פוחתות".

     

    אילו המלצות ישנן להורים למחוננים?

    "לזכור כי ילד מחונן הוא קודם כל ילד, ולכן חשוב לראות אותו מבחינה הוליסטית, כמכלול, על מנת שיגבש זהות אישית, שלמה ועצמאית.

     

    "הייתי ממליצה להורים לחשוב איזה ילד היו רוצים שיהיה להם, כשיהיה גדול ובוגר, בין אם אתה הורה לילד 'רגיל' או מחונן, יש ערכים שחשוב להנחיל לילדים כגון: אמון, אחריות, שיתוף פעולה ועוד.

     

    "כבר מגיל צעיר, בקרב ילדי גן וכיתות היסוד כדאי לטפח מודעות לחוזקות ולקשיים, רוחב אופקים, סקרנות ועוד. מומלץ על השתתפות בחוגים קבוצתיים, השמים דגש על מענה חברתי ורגשי, כגון ספורט, אומנות ומוסיקה. בהמשך, כבוגרים, כל ילד/ה בוחרים ומעמיקים בתחום המעניין אותם יותר.

     

    "כהורים כדאי לחשוב מהי הצלחה עבור הילד המחונן שלך. לעיתים ילדים מחוננים נוטים להתמקד בציונים והישגים. כהורים, חשוב ללמד את הילד שהצלחה מורכבת מהרבה ממדים, שהיא שונה בעיניי כל אחד, ולהדגיש את המאמץ, התהליכים של הלמידה ושיפור וגם איך להתמודד עם חוסר הצלחה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלבום פרטי
    בגיל שנתיים וחצי כבר ידע לספור עד מאה
    צילום: אלבום פרטי
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים