שתף קטע נבחר

צעד גדול לאדם - ולישראל

חברת "טבע נאות" הוקמה ב־1942 בקיבוץ נאות מרדכי בצפון על ידי שני מהגרים. היא הפכה להצלחה גדולה, כמעט נסגרה בשנות ה־90, המריאה שוב, ומעסיקה כיום כ־600 עובדים, מייצרת מיליון זוגות נעליים וסנדלים בשנה, מחזיקה 67 חנויות ומייצאת בעשרות מיליוני דולרים. והייצור? הוא עדיין מתרחש כולו במפעל בצפון הארץ. "זה מעורר גאווה", אומרים בחברה

בשיתוף התאחדות התעשיינים

 

 

סיפורה של חברת ההנעלה "טבע נאות" הוא מעין סיפור סינדרלה: בית מלאכה קטן, שהוקם בשנת 1942 בקיבוץ נאות מרדכי שבצפון על ידי שני יהודים מהגרים מצ'כיה ומאוסטריה, נחל הצלחה מסחררת בארץ והחל ביצוא מבטיח לארה"ב. אבל אז מגיעות שנות ה־90 ואיתן כמה תהליכים בלתי נמנעים - חוב הבנקים הגדול מביא לקריסה כלכלית של מרבית הקיבוצים בישראל, שנכנסים לחובות גדולים, וב־1995 מבוטלים מיסי היבוא וכל תעשיית הנעליים קורסת.

 

בימים ההם "טבע נאות" הייתה בחוב של לא פחות ממיליון יורו ועמדה בפני מכירה. כשהכל נראה אבוד הגיע לחברה מנכ"ל חדש שהאמין במוצר והחליט שהיא תקום על הרגליים. תוך שלושה חודשים בלבד הפסדיה של "טבע נאות" הפכו לרווחים. תוך שנה הרווחים גדלו אף יותר - והתקופה הקשה הפכה להיות לא יותר מסיפור פיקנטי. צפו בוידיאו בראש הכתבה.

. (צילום: אביהו שפירא)
מפעל "טבע נאות". עוברים לארבע קולקציות בשנה במקום שתיים. (צילום: אביהו שפירא)

"לחברת 'טבע נאות' יש ייחוד מאוד גדול בארץ ובעולם - הנוחות של המוצרים", אומר מיכאל אילוז, המנכ"ל הבינלאומי של החברה, "בכל נעל יש רפידה בעלת מבנה אנטומי, תומך קשת, תומך עקב, עם הפרדה בין האצבעות שמאפשרת להן להיות פרוסות ולא צמודות אחת לשנייה. דבר נוסף שמייחד את החברה זו העובדה שכל המעצבים והמעצבות שלנו הם מהארץ".

 

זה ללא ספק עובד. "טבע נאות" היא מהחברות המובילות בתעשיית הנעליים בישראל. תהליך הייצור של כל הנעליים עדיין מתחיל ומסתיים במפעל בנאות מרדכי, והחנות שנמצאת שם מעידה על התהליך שעברה החברה: מכזו שמייצרת סנדלים בלבד לחברה גלובלית שבאמתחתה גם כפכפים ונעליים לכל עונות השנה. החברה, שהתחילה עם 90 עובדים בלבד, מעסיקה היום כ־600 עובדים בסך הכל, מחציתם במפעל - בתפקידי פיתוח, ייצור ועיצוב, והשאר ברחבי הארץ, במכירות. החברה מייצרת כמיליון זוגות נעליים בשנה, כ־400 ביום עבודה. 70 אחוז מהייצור מיועד ליצוא, בעוד ש־30 אחוז משרת את הצרכנים הישראלים. היקף היצוא השנתי של החברה עומד על עשרות מיליוני דולרים. נכון להיום מוכרת "טבע נאות", בין היתר, בארה"ב, באוסטרליה, בקנדה, ביפן ובסינגפור. לאחרונה, מספר אילוז, הוא קיבל פנייה מחברת "עליבאבא" הסינית בבקשה שימכרו את הנעליים גם אצלם. בישראל יש לחברה 65 חנויות ושתי חנויות קונספט אורבני, באילת ובתל־אביב.

. (צילום: אביהו שפירא)
"המטרה שלנו היא להתאים את הנעליים להמון שווקים".(צילום: אביהו שפירא)
"ארה"ב היא השוק הכי גדול שלנו. קרוב ל־50 אחוז מהתוצרת שלנו מיועדת לשם", מגלה מיכל שנבל, המשנה למנכ"ל, "אנחנו נמצאים שם בקרוב ל־4,000 נקודות מכירה, ולאחרונה נפתחה בארה"ב חנות דגל ראשונה שלנו".

 

החולשה של "טבע נאות" היא אירופה. שם, כך מודים בחברה, הם טרם הצליחו לפרוץ. "רוב המתחרים החזקים שלנו הם מאירופה. להם אין פערי תיווך כך שהמחירים שלהם יותר נמוכים והמותגים שלהם יותר מוכרים", מסבירה שנבל.

. (צילום: אביהו שפירא)
העולם משתנה ובהתאם לכך הצרכן.(צילום: אביהו שפירא)

בשנתיים הקרובות תצא "טבע נאות" בארבע קולקציות בשנה, אחת לכל עונה, במקום שתי קולקציות, לקיץ ולחורף, כפי שהיה עד כה. "הגענו למסקנה שפעמים רבות הלקוח מגיע לחנות כשעוד לא קיץ או חורף ובכל זאת בא לו להתחדש", מסבירה חגית רונן טננבאום, מעצבת ראשית בחברה, "כשאנחנו מתחילים לעצב קולקציה אנחנו בוחנים מה נמכר בעונה הקודמת, מה היו התגובות של הצרכנים, אילו דגמים הוחזרו, מה הצבעים שהכי תפסו. מעבר לזה ישנה הראייה לעתיד. אנחנו מבקרים בתערוכות בחו"ל, חושבים מה יסקרן וירגש את הלקוח, מנתחים טרנדים. הבסיס שלנו זה הנוחות ועליו אנחנו כל הזמן מחדשים".

. (צילום: אביהו שפירא)
.(צילום: אביהו שפירא)

תהליך הייצור לוקח בין שלושה חודשים לחצי שנה. פיתוח הקולקציה עצמה - מהייצור ועד הרגע שהנעליים מונחות על המדף - לוקח כשנה. "אחד מתהליכי הפיתוח הוא שליחת הנעל לארה"ב כי הרגליים שלהם שונות משלנו ואנחנו בהחלט מתייחסים לזה. המטרה שלנו היא להתאים את הנעליים להמון שווקים. מעבר לכך, כל עור שמגיע אלינו עובר סדרת בדיקות שמוודאות שהוא לא רגיש מדי", מפרטת רונן טננבאום, ומוסיפה: "זה הפך להיות כמעט משהו נדיר להיות מפעל שיושב בצפון הארץ, מעסיק כל כך הרבה עובדים ומייצר נעליים לחו"ל. זה באמת ממלא את הלב בגאווה".


. (צילום: אביהו שפירא)
רוב המתחרים החזקים הם מאירופה.(צילום: אביהו שפירא)
שנבל, המשנה למנכ"ל, מספרת על האתגרים שבפניהם עומדת החברה. "יש קושי לקלוט עובדים, על אחת כמה וכמה עובדים מיומנים", היא מודה, "התעשייה הזאת כבר כמעט ולא קיימת בארץ ולכן אנחנו קולטים עובדים ומכשירים אותם פה. אתגר נוסף זה המרחק שלנו מהשווקים הגדולים, גם אלה שאנחנו מוכרים להם. האתגר השלישי קשור למטבע, שיכול פתאום לצנוח וההשפעה של זה עלינו מיידית".

 

ומה צופן העתיד? אילוז מודע לשינויים התדירים בעולם האופנה, והוא גם מודע לכך שהם חייבים להדביק את הקצב. "קחו לדוגמה את נעלי הסניקרס. כולם עושים היום סניקרס, אז גם אנחנו עושים", הוא אומר, "העולם משתנה ובהתאם לכך הצרכן. הוא נהיה מתוחכם יותר, נכנס לחנות עם הנייד כשהוא כבר יודע איזה מוצר הוא רוצה, אם הוא קיים במלאי ובאילו צבעים. הוא הופך מתוחכם יותר מהקמעונאים. אתה צריך לאתגר את עצמך בהתאם ואנחנו מבינים את זה. אנחנו בהחלט שם".

 

בשיתוף התאחדות התעשיינים

 

לפנייה לכתב/ת
צילום: אביהו שפירא
צילום: אביהו שפירא
מומלצים