שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    אוטובוסים חשמליים: התושבים מרוצים
    97% מהתושבים שליד ביתם עוברים אוטובוסים חשמליים הביעו רצון שכל האוטובוסים יהיו כאלה. אבל, במשרד להגנת הסביבה אומרים כי אי אפשר להתחיל במהלך עד שלא תוקם ממשלה. בינתיים, נמשיך לסבול מהזיהום שגורמים מנועי הדיזל

    במשרד להגנת הסביבה שואפים שיום יבוא ו-100% מהאוטובוסים המונעים כיום ברובם בדיזל - יהיו חשמליים. בינתיים פועלים ברחבי הארץ רק 78 אוטובוסים חשמליים מתוך אלפים הפועלים בקווים עירוניים. השימוש באותם אוטובוסים המונעים בחשמל גורם לא רק לפחות זיהום אוויר בערים, אלא גם לשביעות רצון של התושבים המתגוררים באזורים בהם עוברים אותם אוטובוסים, בין היתר בשל המנועים השקטים.

     

    שר התחבורה לשעבר ישראל כץ בהשקת אוטובוסים חשמליים בחיפה    (צילום: עידו ארז)

    שר התחבורה לשעבר ישראל כץ בהשקת אוטובוסים חשמליים בחיפה    (צילום: עידו ארז)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    האוטובוסים בתחבורה הציבורית בישראל מונעים בדיזל, הגורם למפגעי זיהום אוויר ורעש הפוגעים באיכות החיים ובבריאות הציבור. תושבים המתגוררים ליד נתיבי תחבורה ציבורית מתלוננים על מטרדי רעש וזיהום אוויר ומתנגדים להרחבת השירות בקרבת מגוריהם. בשנים האחרונות החלו לפעול בערי ישראל עשרות אוטובוסים חשמליים, אשר אינם פולטים זיהום אוויר בהרים וגורמים לפחות רעש.

     

    כעת פועלים האוטובוסים החשמליים בחיפה, ירושלים, מודיעין, יקנעם ואזור השרון. במכרזים שכבר פורסמו על ידי משרד התחבורה צפויים להיות כ-200 אוטובוסים חשמליים בירושלים, כ-50 בבית שמש וכ- 50 בחיפה ועוד כמה בודדים ברהט.

     

    אוטובוסים עירוניים נוסעים בקרבה לאוכלוסייה. חשיפה למזהמים הנפלטים מאוטובוסי דיזל מגבירה את הסיכון למגוון מחלות. בנוסף, הם גם אחראיים לפליטות גזי חממה, הגורמים להתחממות כדור הארץ ושינוי האקלים. לעומת זאת, האוטובוסים החשמליים אינם פולטים זיהום אוויר במישרין כלל. 

     

    כיום, המשרד להגנת הסביבה פועל לקידום החלטת ממשלה שתקבע יעד להחלפת כל האוטובוסים בישראל לחשמל, אלא שכרגע הנושא תקוע. במשרד נושאים עיניהם לעיר שנזן בסין, שהייתה הראשונה שבה 100% מהאוטובוסים, כ-16,000, הוחלפו לחשמליים. לפי "בלומברג" כיום יש בסין, הסובלת מזיהום אוויר כבד, 421 אלף אוטובוסים חשמליים. בשנת 2025 צפוי צי האוטובוסים החשמליים שלה לעלות ל- 600 אלף. אבל אנחנו רחוקים מאוד מהסינים.

     

    "בלי אגזוז ועם אפס פליטות"

    אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, הסביר כי "במצב הנוכחי של מדינת ישראל אוטובוסי הדיזל פוגעים באיכות החיים של הציבור מבחינת ההשפעות על הסביבה. באזורים רבים - רחוב אלנבי בתל אביב ליד נתיב התח"צ, לווינסקי בתל אביב, רחוב העצמאות בחיפה, רחוב הרצל בראשון לציון ועוד - איכות האוויר ירודה. מנוע הדיזל מאוד מזהם ופולט חומרים מזהמים ומסרטנים שגורמים למגוון רחב של מחלות לב וריאה. אנחנו מבינים כעת שהפתרון הוא לעבור לאוטובוס חשמלי. בלי אגזוז ועם אפס פליטות".

     

    אוטובוס חשמלי של חברת דן (צילום: דוברות דן) (צילום: דוברות דן)
    אוטובוס חשמלי של חברת דן(צילום: דוברות דן)

     

    זלצברג מאמין שישראל עוד יכולה לקחת דוגמה מסין ולעבור ל- 100% אוטובוסים חשמליים, אלא שמפעילי הקווים לא יחלו במהלך בלי כסף מהממשלה. "בישראל אנחנו צריכים לגרום לזה לקרות ולעזור למפעילי התחבורה הציבורית. החסמים הגדולים, לטעמנו, הם הקמת תשתיות הטעינה. זה דורש תשתיות והקמה של מסוף כזה. זה כמו לתת חיבור חשמל לשכונה קטנה".

     

    גם האזרחים ש"זכו" להתגורר ליד קווים שבהם פועלים אוטובוסים חשמליים, במקום כאלה שמונעים בדיזל ומזהמים, מדווחים על שיפור באיכות החיים. בחודש שעבר נערך סקר ביוזמת המשרד להגנת הסביבה ובו רואיינו 176 תושבים הגרים ברחובות ישראל גורי ומסילת ישרים בתל אביב. ברחובות אלו הוחלפו אוטובוסי דיזל באוטובוסים חשמליים כ-10 חודשים לפני עריכת הסקר. יש לציין כי בתל אביב פועלים כיום 27 אוטובוסים חשמליים של חברת "דן".

     

    מהסקר עולה כי מרבית התושבים דיווחו על שיפור באיכות האוויר ורמת הרעש ברחוב בעקבות ההחלפה. קרוב למחצית התושבים דיווחו גם על שיפור בפנים הבית. בנוסף, תושבים הגרים קרוב לתחנות האוטובוסים דיווחו על שיפור ברמת הרעש ברחוב ובבית בשיעור גבוה במיוחד. 97% הביעו רצון שכל האוטובוסים יוחלפו בחשמליים, מרביתם (72%) בשל שיפור באיכות האוויר והשאר בשל ירידה ברעש. 93% מסכימים להרחבת שירות האוטובוסים ברחוב מגוריהם באמצעות אוטובוסים חשמליים. לעומת זאת, רק 8% הסכימו להרחבת השירות באמצעות אוטובוסי דיזל.

     

    המשרד להגנת הסביבה תמך עד כה ברכישת כל האוטובוסים החשמליים הפעילים כיום בישראל בהיקף של 27 מיליון שקלים. האוטובוסים החשמליים הראשונים שהמשרד תמך בהם עלו על הכביש בשנת 2017 בחיפה. בשבועות הקרובים יפורסם קול קורא נוסף בהיקף של 17 מיליון שקל. בנוסף, המשרד מחייב בהוראות את חברות האוטובוס להצטייד בהנעות חלופיות באחוזים עולים ולהפחית זיהום אוויר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דוברות דן
    אוטובוס חשמלי של חברת דן
    צילום: דוברות דן
    מומלצים