שתף קטע נבחר

צה"ל דורש ממילואימניקים תצהיר משפטי להחזרי נסיעות: "מביש ומעליב"

באגף כוח אדם בצבא ניסו לייעל את החזרי הנסיעה לחיילי המילואים, הנמוכים מהמקובל ממילא, וצירפו מסמך המזהיר מפני סנקציות פליליות. משרתים: "חוצפה, דבר פסול מיסודו". צה"ל: "זה חלק משורת צעדים שנועדו להקל על משרתי המילואים, צעד פרוצדורלי שאין בו כדי להביע חוסר אמון"

 

ארכיון (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
ארכיון(צילום: דובר צה"ל)

האיום של צה"ל על משרתי המילואים: באגף כוח אדם בצבא ניסו בשבועות האחרונים לייעל את שיטת ההשתתפות של צה"ל במימון החזרי הנסיעה לחיילי המילואים, אך בפועל הוסיפו תצהיר משפטי שמזהיר את החיילים מפני סנקציות פליליות אם לא יעמדו בדרך ההגעה לבסיס.


מדריך: זכויות לסטודנטים המשרתים במילואים

 

לפני כמה שנים אפשרו בצה"ל לחיילי המילואים לקבל סבסוד חלקי לנסיעותיהם לבסיסים לאחר שהבינו, באיחור רב, כי מרבית המילואימניקים לא מגיעים לבסיס בתחבורה ציבורית, אלא ברכבם הפרטי ועל חשבונם.

 

לכן התאפשר לכל חייל לבחור את הדרך שבה ישתתף הצבא במימון הגעתו למילואים: בשוברי הנסיעה הרגילים באוטובוסים או ברכבות, שעדיין מחולקים למי שבוחר בדרך זו, או בתשלום חלקי כאמור לבוחרים להגיע במכוניתם הפרטית.

נוהל החזר הוצאות נסיעות לחיילי מילואים ()
התצהיר שעליו נדרשים לחתום חיילי מילואים

 

 

אלא שכעת מתאפשר לכל חייל מילואים לשנות בכל פעם שיחפוץ את דרך הגעתו לבסיס, ולעשות זאת בקלות, מהבית, דרך אתר האינטרנט של המילואים. בטופס המקוון של הרישום מסתתר תצהיר שעליו נדרש לחתום חייל המילואים, שבו נכתב: "הנני מצהיר בזאת, כי לשירות המילואים אליו נקראתי בצו לפי חוק, אגיע ברכב פרטי. הנני מכיר ומאשר כי במידה והדיווח שמסרתי אינו תואם את דרך הגעתי לשירות המילואים אהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק. הנני מאשר את נכונות ההצהרה הנ"ל".

 

יצוין כי בלאו הכי, ההשתתפות של צה"ל במימון הנסיעות של עשרות אלפי חיילי המילואים שמגיעים לבסיסם מדי שנה היא חלקית מאוד. כך למשל, חייל מילואים שנוסע במכוניתו מחיפה או מנהריה לבסיס צאלים מקבל החזר של 54 שקלים לכיוון, וחייל מילואים שעושה זאת מירושלים לרמת הגולן מקבל החזר של 44 שקלים לכיוון.

 

מתל אביב לצאלים ההחזר מסתכם ב-22 שקלים בלבד לכיוון. הסכומים אפוא קרובים יותר לעלות הנסיעה בתחבורה הציבורית מאשר לעלות הדלק ובלאי הרכב הפרטי של משרת המילואים.

 

"מדובר בהשתתפות סמלית על גבול האבסורד בהשוואה לכל הפרמטרים של החזרי הנסיעות המקובלים, כולל במגזר הציבורי", אמרו ל-ynet בעמותה למען משרתי המילואים. "עד לינואר 2013 צה"ל לא השתתף בהוצאות הנסיעה לחיילי המילואים, ובכך חסך כ-60 מיליון שקלים בשנה. השינוי החדש לא מבטא שום התייעלות, אלא ניסיון להקשות על מימוש ההשתתפות על ידי חיוב המשרתים להזין בכל צו איך הם רוצים לקבל את ההחזר, ואפילו עם אופציה לא לקבל שום החזר. כן, צה"ל מאפשר למשרתי המילואים 'לתרום' מכיסם את הוצאות הנסיעה שלהם לבסיס. בנוסף, צה"ל לא סומך על חיילי המילואים שלו ודורש תצהיר משפטי מביש ומעליב, שגובל בחוצפה ואף מאיים בענישה – דבר פסול מיסודו", הוסיפו בעמותה.

 

עוד ציינו כי קיבלו תלונות מחיילי מילואים רבים הדורשים לבטל לאלתר את הנוהל החדש, ולהגדיל את ההשתתפות הסמלית הנוכחית בנסיעות "לעלות האמיתית, כגון תעריף 'חשב' לקילומטר, שהיא גבוהה במאות אחוזים מההשתתפות שמשולמת כיום". יצוין כי כיום, בהיעדר פיקוח ממשי על דרך קבלת ההחזרים, חיילים למעשה יכולים לקבל בפועל שוברים לנסיעה בתחבורה ציבורית, לקראת סוף שירות המילואים שלהם, מגורמי הפיקוד או השלישות ביחידה, גם אם בחרו מראש לקבל החזרי השתתפות על נסיעה ברכב הפרטי. שוברי הנסיעות מוקצים ליחידות ולא רק מונפקים בצו המילואים, למי שבוחר זאת.

 

בצה"ל סירבו להודות כי מטרת השינוי והתצהיר המשפטי היא לחסוך כסף לצבא, שכן חברות האוטובוסים והרכבות מקבלות כסף ממשרד הביטחון בגין מימוש של כל שובר. מטרת המהלך, מסבירים בצה"ל, היא להקל על משרתי המילואים לבחור בכל פעם שבה יחפצו את דרך קבלת החזר הנסיעה, מבלי שיצטרכו להתקשר לקצינות הקישור או להמתין בתור בשלישות על מנת לעשות זאת. בנוסף, הוסבר, חיילי מילואים לעיתים משנים את דרך ההגעה לבסיס אם אין ברשותם רכב פרטי בתקופה מסוימת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיר דובדבני/TPS
ארכיון
צילום: אמיר דובדבני/TPS
מומלצים