פרסום ראשון: כך תיראה מפת "התחבורה הציבורית" בשבת בגוש דן
בעוד שלושה שבועות יתחיל לפעול במטרופולין תל אביב מערך היסעים שיכלול גם את גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון. מיניבוסים יפעלו בשבעה קווים מכניסת השבת ועד צאת השבת. הקו הלבן לקריית אונו, הסגול לרמת השרון ולהרצליה. המפות, הקווים וכל הפרטים
ynet חושף הערב (יום א') את מערך שבעה קווי ההיסעים שיפעלו בשבתות מ-22 בחודש זה. הקו הלבן יפעל ברמת גן ובקריית אונו, הקו הכחול ברמת גן (אם תצטרף למיזם), הקו הירוק בגבעתיים, הקו הסגול ברמת השרון ובהרצליה, הקו האדום ברמת השרון, והקווים הצהוב והכחול כהה בתל אביב לבדה.
למהלך שהובילה עיריית תל אביב הצטרפו עד כה עיריות גבעתיים, קריית אונו ורמת השרון. כעת מנסים לרתום את עיריות הרצליה, הוד השרון ורמת גן. האחרונה מסרבת להצטרף למיזם בין היתר בגלל קרב על השם "סבבוס".
מי שמובילה את הפרויקט הדרמטי היא סגנית ראש העיר תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי (מרצ) שאמרה כי "במדינה שבה הפעלת תחבורה בשבת מהווה סלע מחלוקת בהקמת ממשלה, החלטנו להתאגד לטובת מתן מענה משותף, שיבטא את הדאגה שלנו לפיקוח נפש מתאונות דרכים".
רשת התחבורה המטרופולינית בגוש דן, שתתבסס על מערך היסעים שיכלול שבעה מסלולים, תפעל לאורכן ולרוחבן של הערים במטרופולין ותאפשר נגישות אל מרכזי הערים ובין השכונות השונות בשעות שבהן אין תחבורה ציבורית סדירה. בשלב ההתחלתי, השירות יהיה חינמי, ונוסעים יוכלו לבצע החלפות בין קווי הרשת. ברגע שייכנסו קווי מוניות השירות שאמורים להתחיל לפעול בערים סמוכות, יותאמו קווי הרשת לאזורים אחרים, כך שלא יהיו בחפיפה עם קווי מוניות השירות. ברשויות מקווים כי הדבר יעודד את הממשלה להעמיד בעתיד שירות מלא בסופי שבוע.
על פי התוכנית, מערך ההיסעים יופעל במיניבוסים בעלי 19 מקומות ישיבה שיהיו מונגשים לבעלי מוגבלויות. המערך יפעל מכניסת השבת ועד לשעות 3:00-1:00 בלילה (תלוי בקו). ביום שבת יפעלו הקווים בין השעה 9:00 בבוקר ועד צאת השבת. הקו הלבן יפעל ברמת גן ובקריית אונו, הקו הכחול ברמת גן (אם תצטרף למיזם), הקו הירוק בגבעתיים, קו סגול רמת השרון והרצליה, קו אדום ברמת השרון, והקווים הצהוב והכחול כהה בתל אביב.
מיטל להבי מעיריית תל אביב אומרת כי "מערך תחבורה ציבורית יעיל צריך לעבוד סביב השעון. כאשר התחבורה הציבורית מושבתת ליותר מ-25 שעות בשבוע, היעילות שלה נפגעת באופן אנוש, והיא הופכת לברירת מחדל ולא לאופציה המועדפת. תחבורה ציבורית היא שירות חיוני ולא מותרות וצריך לזכור שיש אנשים שאין להם רכב פרטי או רישיון נהיגה והפתרון שאנו מציעים יאפשר להם להגיע מוסדות התרבות, לחופי הים, למוקדי בילוי וגם לביקור חולים".
לדברי להבי, "מידתיות היא שם המשחק. כפי שחוק המרכולים מסדיר את עניין המסחר בשבת תוך שמירה על אופי השבת והעיר, כך ניתן לעשות בכל עיר גם עם תחבורה ציבורית הפועלת באופן אדפטיבי, בהתאם לביקוש וללא כניסה לשכונות עם צביון דתי. זהו תפקידה של המדינה לדאוג ששירותי תחבורה חיוניים יפעלו בכל הארץ, כל השבוע.
"אבל במדינה שבה הפעלת תחבורה בשבת מהווה סלע מחלוקת בהקמת ממשלה ומבטאת את המתח הקונפליקט הקיים בין דמוקרטיה לבין ההלכה, אנחנו החלטנו להתאגד לטובת מתן מענה משותף שיבטא את החתירה שלנו לצדק ואת הדאגה שלנו לפיקוח נפש מתאונות דרכים", אמרה להבי שהוסיפה כי מדובר בבשורה של ממש עבור מיליון תושבים: "אני פועלת בימים אלו לצירופן של רשויות נוספות באזור המרכז והשרון ומאמינה שבתוך זמן קצר הרשת שלנו תיתן שירות במרחב שמתגוררים בו כשני מיליון תושבים, שיוכלו ליהנות מתחבורה זמינה גם בערבי שישי ובשבתות".
בשבוע שעבר אישרה ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו את התקציב הראשוני להפעלת מערך ההיסעים עד סוף 2019 העומד על כ- 1.5 מיליון שקלים, כאשר העלות השנתית להפעלת הפרויקט (52 סופי שבוע) מוערכת בכ-12.5 מיליון שקלים וצפויה לגדול עם הצטרפות ערים נוספות.