שתף קטע נבחר

שנה קטלנית לרוכבים - מספר ההרוגים בנסיקה מדאיגה

לא פחות מ-61 רוכבי קטנוע ואופנוע נהרגו מתחילת השנה, וחודש וחצי לפני סיום השנה הנוכחית נקבע שיא שלילי קטלני. מה עושה המדינה עם הנתונים? מפרסמת, לא הרבה יותר

השנה הנוראית על הכביש לרוכבי הדו-גלגלי: שני רוכבי הקטנוע שנהרגו אתמול (ד') בתאונת הדרכים הקשה עם משאית בסמוך לצומת נבאלה, היו הקורבנות ה-60 וה-61 בקרב רוכבי אופנועים וקטנועים מאז תחילת השנה. בכך, כ-50 יום לסיומה של 2019, הפכה השנה הנוכחית באופן רשמי לאחת הקטלניות שידעו רוכבי הדו-גלגלי בעשורים האחרונים. בהשוואה לאשתקד מדובר בעלייה חמורה של יותר מ-50%, עם 22 רוכבים יותר שמצאו את מותם השנה. שני הרוכבים העלו גם את מניין ההרוגים על כבישי ישראל השנה ל-295, 25 הרוגים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד.

 

עוד תאונה בין רכב פרטי לרוכב דו גלגלי 

 

יש לזכור כי באופן טבעי, רוכבי אופנועים הם ממשתמשי הדרך הפגיעים ביותר בהתחשב בכך שאינם נעזרים בדבר מלבד ביגוד המגן שלגופם. בתאונות שבהן מעורבים אופנועים, 89% מההרוגים והפצועים קשה הינם רוכבי האופנוע או הנוסעים עליו בעת התאונה. היחס מול נהגי מכוניות בעת תאונה בין שני כלי הרכב ברור - רק אחוז בודד מההרוגים בתאונת מכונית-אופנוע או קטנוע יושבים במכונית.

 

רוכב קטנוע נהרג בתאונה עצמית בכביש 40 (צילום: זק
(צילום: זק"א)
 

 

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, 14% מההרוגים ו-25% מהפצועים קשה בתאונות דרכים אשתקד היו רוכבי אופנועים. בכך נשמרה מגמת העלייה הרצופה במספר ההרוגים בתאונות אופנועים וקטנועים בעשור האחרון.

 

כיצד מטפלת בבעיה מדינת ישראל? במישור ההסברתי ניכרת פעילות מסוימת, אך בכל הנוגע לחקר תאונות דו-גלגלי אין בשורות. כך למשל, למרות השוני העצום בהתנהגות, היכולת הדינמית, הבטיחות האקטיבית, סוג הרוכב ואפילו אזור הרכיבה, משטרת ישראל האמונה על העברת נתוני התאונות לרשות, אינה מבדילה בין קטנוע מנהלים נינוח בנפח 500 סמ"ק לאופנוע ספורט מהיר במיוחד בנפח זהה.

 

נתונים מדאיגים נוספים

במסמך שהכין הרלב"ד והגיע לידי ynet עולה כי על כל 10,000 אופנועים או קטנועים שנמצאו על הכביש בשנת 2018, כ-42 מהם היו מעורבים בתאונות דרכים חמורות (הרוג או פצוע קשה). 3.7 מאותם 10,000 היו מעורבים בתאונת דרכים קטלנית, וכ-39 מהם היו מעורבים בתאונה קשה. לשם השוואה, מספר המכוניות הפרטיות שהיו מעורבות בתאונת דרכים קשה עומד על 5. רק 1 מ-10,000 הייתה מעורבת בתאונה קטלנית. ושלא במפתיע, הרכב המעורב ביותר בתאונות ביחס לנסועה ב-2018 היה אופנוע או קטנוע.

 

זירת התאונה (צילום: זק
זירת התאונה הקשה - שני אחים נהרגו(צילום: זק"א)
 

 

מה עם נפח המנוע? כאמור, במשטרה לא מבחינים בין אופנוע לקטנוע או להספק המרבי, אלא מתייחסים רק לנפח. המעורבים ביותר בתאונות חמורות היו אשתקד כלים מעל 400 סמ"ק, כאשר 8.7 מכל עשרת אלפים כלים בנפח מנוע כזה היו מעורבים בתאונות קטלניות, בעוד 53.5 היו מעורבים בתאונות קשות. בדרגת הנפח הנמוכה יותר, (126-400 סמ"ק), 3.4 מכל עשרת אלפים היו מעורבים בתאונות קטלניות, 37.8 בתאונות קשות. בנפח מנוע של 125 סמ"ק או פחות, רק 2.8 מכל עשרת אלפים כלים היו מעורבים בתאונה קטלנית, 36.9 בתאונות קשות.

 

כולם בירידה, דו גלגלי בעלייה

במהלך העשור האחרון (2008-2018) נותרה זהה מעורבות קטנועים ואופנועים בתאונות דרכים חמורות ביחס לעשרת אלפים כלים. לעומת זאת, בקרב משאיות כבדות נרשמה ירידה ברורה, וכך גם בקרב אוטובוסים ומכוניות פרטיות. והתמונה זהה גם כאשר בודקים את מצבם של הכלים הדו גלגליים הממונעים לפי נסועה.

 

התפלגות סוגי התאונות שבהם נהרגו רוכבים בעשור האחרון מעלה כי כ-37% מהם מצאו את מותם ב"תאונה עצמית", 29% בתאונה עם רכב (חזית-צד) ו-12% התנגשו ברכב מאחור לפני מותם. 10% מצאו את מותם בהתנגשות "צד מול צד", 9% בתאונות חזיתיות ו-2% נוספים בתאונות שהוגדרו "אחרות". יש רק לזכור בהקשר זה כי לא מעט רוכבים מצאו את מותם לאחר שהחליקו עם הכלי עליו רכבו מסיבות שונות לרבות מצב הכביש או ניסיון התחמקות מרכב סוטה, אך פגיעה קטלנית בעצמים לצד הכביש הייתה קטלנית עבורם - לרבות גדרות בטיחות, סלעים ועוד.

 

למרות שמספר הרוכבים והכלים הדו-גלגליים אינו חווה שינויים קיצוניים כבר שנים ארוכות (וחווה אף ירידה מסוימת בשנים אחדות), מספר רוכבי האופנוע שנהרגו או נפצעו קשה בתאונות דרכים קשות וקטלניות עולה. ב-2008 נפצעו ונהרגו 412 רוכבי אופנוע וקטנוע, עשור מאוחר יותר זינק המספר ל-538. שנה מוקדם יותר (2017) נפצעו קשה או נהרגו 614 רוכבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זק"א
תאונת קטנוע קטלנית נוספת
צילום: זק"א
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים