שתף קטע נבחר

נהגים, שימו לב: זו השעה הקטלנית ביותר ביממה בכבישים

לקראת שבוע הבטיחות בדרכים פרסמה הרלב"ד נתונים על תאונות הדרכים בעשור שבין 2008 ל-2018, תוך השוואה לשנים עברו. ב-1980 נהרגו בכבישים 13.3 בני אדם לכל 100 אלף נפש, לעומת 3.5 בלבד ב-2018. איזה יום ומהי השעה הכי מסוכנת לנהגים? כל הנתונים

 

זירת התאונה (צילום: מאיר אוחיון)
תאונה בכביש 90 בינואר שעבר(צילום: מאיר אוחיון)

 

הימים ראשון וחמישי בין השעה 17:00 ל-18:00 הם המועדים ביותר לפורענות בכבישים. כך עולה מדו"ח שפרסמה היום (א') הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) הסוקר את נתוני תאונות הדרכים בעשור האחרון ובראייה היסטורית יותר. על פי הדו"ח, המתפרסם עם פתיחת שבוע הבטיחות בדרכים, מ-2008 עד 2018 נהרגו בכבישי ישראל 3,867 בני אדם ו-20,615 נפצעו ב-719,644 תאונות דרכים עם נפגעים.

 

32% מכלל תאונות הדרכים החמורות בעשור האחרון התרחשו בימים ראשון וחמישי (16% בכל אחד מהם). יום שבת, הנחשב ליום הטיולים ובו נערכות בדרך כלל הנסיעות הכי ארוכות, הוא היום שבו התרחשו הכי מעט תאונות דרכים קטלניות לאורך השנים (11% מסך כל התאונות). על פי הדו"ח, השעה שבה מתרחשות רוב התאונות החמורות היא כאמור בין 17:00 ל-18:00 בערב. מדובר בשעה שבה רבים יוצאים ממקום העבודה בדרך הלחוצה הביתה.

 

ב-30 השנים האחרונות נרשם מן הסתם גידול דרמטי באוכלוסייה בישראל, כמו גם במספר כלי הרכב ובאורך הכבישים, אולם הדו"ח מצביע על ירידה בשיעור ההרוגים ל-100 אלף תושבים. ב-1980 נהרגו בתאונות דרכים 13.3 בני אדם לכל 100 אלף; ב-1995 ירד נתון זה ל-12.6 אנשים לכל 100 אלף איש. ב-2002 הוא צנח ל-8.7 הרוגים על כל 100 אלף איש. ב-2012 נמשכה הירידה ל-3.7 הרוגים על כל 100 אלף איש ונותר כמעט ללא שינוי עד 2018, שבה נהרגו בכבישים 3.5 בני אדם לכל 100 אלף איש.

 

בשנת 1950, כשנתיים לאחר הכרזת העצמאות, במדינה שבה היו הרבה פחות כבישים, אירעו 2,126 תאונות דרכים. בשנת 2018, בשנת ה-70 של המדינה, גדל המספר פי שישה - 12,245 תאונות. לפי הדו"ח, השנה עם הכי הרבה תאונות דרכים מאז קום המדינה הייתה 1995, והתרחשו בה 26,628 תאונות דרכים.

נתוני העשור ()

הרוגים בתאונות דרכים לפי שנים ()

 

 

על פי נתוני הדו"ח, יותר ויותר תאונות דרכים חמורות מתקיימות בין שני כלי רכב ויותר, ופחות בין כלי רכב אחד להולך רגל. על פי הממוצע בעשור האחרון, מרבית תאונות הדרכים החמורות שבהן נפצעו ונהרגו בני אדם היו בין שני כלי רכב (41% בממוצע). הולכי רגל נהרגו ב-35% מהתאונות, בעוד 20% נהרגו בתאונות דרכים עצמאיות.

 

יותר אופניים חשמליים מעורבים בתאונות

מתי הכי מסוכן על הכביש בישראל? מנתוני העשור האחרון עולה כי חודשי החורף - נובמבר, דצמבר ופברואר - התאפיינו בשיעור תאונות נמוך בהשוואה לממוצע השנתי, בעוד בחודשי מאי ויוני התרחשו מרבית התאונות הקטלניות. 9.3% מכלל התאונות הקטלניות בעשור החולף התרחשו במאי ו-8.7% ביוני, בעוד שחודשי החורף המוזכרים זכו לאחוזים נמוכים יחסית של 7.3%, 7.8% ו-7.9% (בהתאמה).  

 

מנכ"לית הרלב"ד, עו"ד רחלי טבת ויזל: "בשנת 2018 נרשמו בישראל 12,245 תאונות דרכים עם נפגעים ובהן נהרגו 316 בני אדם. 2,002 נפצעו קשה ו-77,391 בני אדם נפצעו קל. אחד מכל 113 ישראלים נפגע בתאונת דרכים. עם זאת, בשנה זו נבלמה מגמת העלייה במספרי ההרוגים והפצועים קשה, ומספרים אלו נמוכים בהשוואה לשנים הקודמות.

 

"השנים האחרונות התאפיינו בעלייה מדאיגה במספר תאונות הדרכים החמורות בקרב רוכבי כלים ממונעים ללא רישיון, ובפרט אופניים חשמליים, בקרב רוכבי אופנוע, ובקרב הולכי רגל קשישים. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מציבה קבוצות סיכון אלו במוקד תשומת הלב ופועלת להפחתת מספרי הנפגעים בקרבן. בנוסף, נמשכת התוכנית הרב שנתית שמובילה הרלב"ד בחברה הערבית, במטרה להמשיך את מגמת הירידה בשיעורי הנפגעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אוחיון
תאנת דרכים בכביש 90
צילום: מאיר אוחיון
מומלצים