שתף קטע נבחר

מדצמבר: נוסעים בתחבורה ציבורית יוכלו להרוויח אלפי שקלים

פרויקט התמריצים "דרך ערך" מעלה הילוך ומגייס 15 אלף מתנדבים נוספים שיוכלו להרוויח עד אלפי שקלים בשנה. שר התחבורה: "חייבים לשנות את הרגלי הנסיעה ולהקל על הפקקים". נתיבי איילון השותפה למיזם: "מקווים שהפרויקט יתרחב ויהפוך לתוכנית לאומית"

נתיבי איילון תחבורה ציבורית ()
המטרה: להקל על הפקקים בשעות העומס. נתיבי איילון
 

החל מדצמבר: נוסעי התחבורה הציבורית יוכלו להרוויח עד אלפי שקלים בשנה. פרויקט "דרך ערך" (אלטרנתיב) של משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון מעלה הילוך - ויחל השבוע בקמפיין לגיוס 15,000 משתתפים נוספים למיזם התמריצים לשינוי הרגלי הנסיעה. מטרת הפרויקט, שנחשב לגדול מסוגו בעולם, היא לעודד נסיעה שיתופית כאמצעי להקלה על הפקקים בשעות העומס בכבישי הארץ.

 

מנכ"ל נתיבי איילון ל-ynet: "חייבים לשנות את הרגלי הנסיעה. זה מצב חירום"

יוצאים לדרך: נתיבי תחבורה ציבורית ושיתופית באיילון ובכביש החוף

 

במסגרת הפרויקט יגויסו כ-100 אלף מתנדבים באמצעות שלוש החברות שזכו במכרז (פנגו, מוטורולה ופוינטר), ושינטרו את נסיעות המתנדבים במשך חצי שנה. לאחר מכן, יחל הניסוי שבו יוענק ניקוד חיובי ושלילי על השימוש בכלי רכב בשעות העומס. בסוף השנה יקבלו המתנדבים תגמול כספי שיוכל להגיע עד לסכום של 2,000 שקלים בשנה, לפי מאפייני נסיעותיהם. המתנדבים יגויסו מארבעה מטרופולינים - גוש דן, חיפה, ירושלים ובאר שבע.

פרויקט דרך ערך  ()
 

"נתיב פלוס" בכביש החוף(צילום: שמוליק דודפור)
 

לרשות המשתתפים עומדים כלים טכנולוגיים תומכים, דוגמת אפליקציה שפותחה על ידי חברת "VIA" ושבאמצעותה הם יוכלו לצפות בזמן אמת בתקציב המצטבר שלהם. הסכום יופחת מתקציב וירטואלי של 4,500 שקלים שיקבל כל משתתף בתחילת הפרויקט. בהמשך הפרויקט התקציב יגדל או יקטן בהתאם לשינויים בהרגלי הנסיעה: היקף, מיקום וכן הלאה.

 

משתתף שיבחר לנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות משותפות יתוגמל באמצעות הגדלת תקציבו. לעומת זאת, משתתף שיבחר לנסוע ברכבו הפרטי, בשעות העומס ובאזורי ביקוש גבוהים במטרופולינים, יקטין משמעותית את תקציבו.

 

בנוסף, פרויקט "דרך ערך" יעודד נסיעה שיתופית באמצעות הוספת תקציב למי שייקח עמו מדי יום ברכבו שלושה נוסעים ומעלה, כולל הנהג, כך שבסוף השנה הוא יוכל ליהנות מסכום של עד 10,000 שקלים.

פרויקט דרך ערך  ()
פרויקט "דרך ערך"
 

איתמר בן מאיר (צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל נתיבי איילון: "מקווים שזו תהיה תוכנית לאומית"(צילום: מוטי קמחי)

כמו כן, בנוסף לתמריץ הכספי בפרויקט, יינתנו למשתתפים תמריצים כמו כרטיסים לסרט, שוברים לבתי קפה ועוד. גם כאן, מטרת התמריצים היא להעניק אמצעי נוסף ומשלים לעידוד שינוי ההתנהגות בפרויקט באמצעות אתגרים ותגמול על עמידה בהם.

 

עם השלמת גיוס המשתתפים הנוכחי, יחל שלב נוסף שבמסגרתו יגויסו עוד 15,000 משתתפים. התהליך יבוצע בהדרגה עד הגעה ל-100,000 משתתפים.

 

במשרד התחבורה וחברת נתיבי איילון קוראים לציבור הנהגים לקחת חלק בפרויקט החדשני, שיתרום לשינוי הרגלי הנסיעה ויזכה אותם בתמריצים שיכולים להגיע, כאמור, עד אלפי שקלים בשנה למשתתף.

 

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר הבוקר כי מיזם "דרך ערך" מהווה נדבך חשוב במהפכת התחבורה, שמשרדו מוביל לחלץ את המדינה מהפקקים. "לצד השקעה מסיבית בתשתיות, אנחנו חייבים לשנות את הרגלי הנסיעה שלנו כדי לנצל נכון יותר את הכביש - שכמה שלא נסלול ממנו תמיד הוא יהיה משאב חסר. אנחנו חייבים לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית ובנסיעה שיתופית, ולפזר את התנועה על פני שעות היום כדי להקל על הפקקים בשעות העומס.

 

"הפעם אנחנו מכניסים לשם כך את היד לכיס ונותנים לכם כסף על התנהלות נכונה בכביש", המשיך סמוטריץ', "המיזם הוא חלק מתפיסה חדשה לפיה המיסים והאגרות המושתים על בעלי המכוניות צריכים להיות דיפרנציאליים ולשקף את היקף צריכת משאבי הדרך הציבוריים. נסעת יותר - שילמת יותר, נסעת פחות - ובעיקר נכון - שילמת פחות".

 

איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון, טען כי משימת החברה היא לייצר אלטרנטיבה לכלי הרכב הפרטי - לא רק באמצעות טיפול בתשתיות התחבורה הציבורית אלא גם בניהול הביקושים בפועל. "הפרויקט מציג חשיבה חדשנית מחוץ לקופסה ומעודד נסיעות שיתופיות המגדילות את מספר הנוסעים בכל רכב, שימוש בתחבורה ציבורית ושינוי שעות הנסיעה, באמצעות מתן תמריצים לנהגים. אני מקווה שהפרויקט יתרחב ויהפוך לתוכנית לאומית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
נתיבי איילון
צילום: יריב כץ
מומלצים