התפתחו מלטאות: לנחשים היו רגליים

סוף ל-160 שנה של טעויות: מאובנים של המין נג'אש, שנקרא על שם נחש המקראי, חשפו - במשך 70 מיליון שנה היו לנחשים רגליים אחוריות

אנחנו מכירים אותם כהולכים על גחונם, אבל מחקר חדש מגלה כי במשך 70 מיליון שנה לנחשים הקדמונים היו גם רגליים אחוריות: האבולוציה של הנחש נחקרת כבר שנים ארוכות, וכבר בעבר הניחו החוקרים שלנחשים היו רגליים ושבמשך השנים הם הסתגלו לחיות בלעדיהם. אבל כעת מתברר כי לא היה זה רק שלב חולף וקצר יחסית.

הנחשים הופיעו בתקופת היורה התיכונה, לפני 163 עד 174 מיליון שנה. מאובנים של נחשים שהתגלו לאחרונה ונשמרו היטב, ובמיוחד גולגולות נחשים, הובילו להערכה כי היו להם רגליים אחוריות במשך תקופה ארוכה. כך פורסם אתמול במגזין "Science Advances".

הדמיה של נג'אש

החוקרים בפטגוניה

נג'אש ריונגרינה היה מין של נחש עם רגליים אחוריות שנכחד. הוא נקרא כך על שם נחש המקראי ועל שם מחוז ריו נגרו בארגנטינה, שם התגלו מרבית המאובנים. בשנים האחרונות חשפו מדענים באתר הפלאונטולוגי הארגנטינאי לה בויטררה שבצפון פטגוניה שמונה גולגולות של אותו מין, ובכלל זאת אחת שנשמרה כמעט בשלמותה לצד.

לנג'אש היו כמה מאפיינים הדומים ללטאות, כמו קשת עצם הלחי, וכמה כאלו שמאפיינים כיום נחשים כחוסר בקשת גרמית המחברת את הגולגולת לעצם הלחי. היו לו גם כמה דברים שבין נחשים ללטאות, כמו חלק של מפרק לסת. עצם הלחי, שמכונה עצם ג'וגאל, הייתה קיימת בנחשים הקדמונים לפני כ-100 מיליון שנה, אבל לא מופיעה בנחשים שזוחלים כיום על האדמה.

"הממצאים שלנו תומכים ברעיון שאבות אבותיהם של הנחשים המודרנים היו בעלי גוף גדול ופה גדול, בניגוד לסברה שהועלתה בעבר", אמר מוביל המחקר פרננדו גרברוג'יו ממכון אזארה שבאוניברסיטת מיימונידס בבואנוס איירס.

גולגולת של נג'אש. נקרא על שם נחש

לפי המחקר, לנחשי נג'אש היו במשך 70 מיליון שנה רגליים אחוריות, שהיו שימושיות עבורם ולא רק שלב מעבר עד שהנחש הסתגל לחיות בלעדיהן. "אחרי 160 שנה של טעויות, המחקר הזה מתקן זאת לא רק באמצעות השערות, אלא בעקבות עדויות אמפיריות", אמר מייקל קולדוול מאוניברסיטת אלברטה בקנדה, אחד מכותבי המחקר.

הוא התייחס לכך שבמחקר נעשה שימוש בסריקות תלת-ממד כדי להבין טוב יותר את האבולוציה של הנחש. פרופ' מייק לי מאוניברסיטת פלינדרס באוסטרליה אמר כי נג'אש "מראה כיצד הנחשים התפתחו מלטאות בצעדים אבולוציוניים מדודים, בדיוק כמו שניבא צ'רלס דרווין".