שתף קטע נבחר

למרות השפל באבטלה - מנכ"ל האוצר מוטרד מנתוני התעסוקה

בכנס בחיפה אמר שי באב"ד כי יש לא מעט ניסיונות לשלב עובדים מהמגזר החרדי והערבי בשוק התעסוקה, אבל יש צורך בטיפול עמוק יותר. "אם לא נטפל בזה, כלכלת ישראל לא תוכל לעמוד על הרגליים". איש העסקים גד זאבי דיבר על מצבה של העיר חיפה: "יש הגירה שלילית ואין מקומות עבודה"

שפל באבטלה? מנכ"ל משרד האוצר עדיין מוטרד מהמצב בשוק התעסוקה: בכנס בחיפה דיבר היום (ב') שי באב"ד על שוק העבודה בישראל, וציין כי אף שאי השוויון ממשיך להצטמצם - בכל מה שקשור להשתתפות של חרדים וערבים בשוק העבודה, "זה עדיין לא מצליח כמו שהיינו רוצים".

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

האבטלה בשפל של 40 שנה: עמדה על 3.4% באוקטובר

רשות המיסים: נעצור בעלי חשבונות בחו"ל שלא דיווחו על כספם

ביהמ"ש: מונו שני נאמנים זמניים לתיאטרון הבימה

 

באב"ד אמר את הדברים בוועידה הכלכלית השנתית של חיפה ואזור הצפון, שנערכה על ידי פירמת רואי החשבון KPMG בשיתוף משרד עוה"ד סלומון ליפשיץ. הוא ציין כי כ-50% מכלל התלמידים בכיתות א'-ב' בישראל כיום הם חרדים וערבים, "והמשמעות היא שחייבים להכניס את שני המגזרים בצורה עמוקה יותר לשוק העבודה". לדבריו, במגזר הערבי מדובר בעיקר בנשים ובמגזר החרדי - גברים: "אם לא נטפל בזה, לא נוכל לדבר על חדשנות וכלכלת ישראל לא תוכל לעמוד על הרגליים", אמר.

מנכ
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד(צילום: פאול אורלייב)
  

יצוין כי היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נתונים המצביעים על שפל של 40 שנה באבטלה במשק הישראלי. על פי הנתונים, שיעור האבטלה המשיך לרדת ועמד בחודש האחרון על 141 אלף מובטלים - נתון שנרשם בפעם האחרונה בשנת 1978. בספטמבר עמד שיעור האבטלה על 3.6%.

 

בהמשך התייחס באבד לתחבורה הציבורית. "היעדר תשתיות תחבורה ציבורית מספקות והעדפת רכב פרטי, גורמים לעלות משקית גבוהה שמוערכת באובדן תוצר של כ-40 מיליארד שקל", אמר, "מדינת ישראל משקיעה המון כסף כדי להגדיל את הנסיעה הציבורית ולהקטין את הפקקים, למרות זאת אנחנו נשארים מאחור. אנחנו צריכים לייעל את המצב הקיים בענף התחבורה הציבורית".

 

בנוסף דיבר באבד על הבעיות שונות של ניהול במגזר הציבורי, בהן עיכוב פרויקטים, הדלפות לתקשורת ועוד. לדבריו, בניגוד למגזר הפרטי, הדורש ממנהליו בראש ובראשונה כישורי ניהול והצלחה כלכלית, "מדד ההצלחה היחיד של איש ציבור היום הוא שהוא לא מושחת". כמו כן, הוא התייחס לקיפאון בשלטון והבהיר כי בהתחשב באפשרות של מערכת בחירות שלישית, "ואם לא יתרחש נס" - תקציב 2020 יאושר רק בנובמבר הבא.

 

"למרות שהארנונה יקרה - ההכנסות הולכות וקטנות" 

איש העסקים החיפאי גד זאבי, שעומד בין היתר בשנתיים האחרונות בראש ארגון שינוי 2070 לפיתוח העיר חיפה, אמר כי ב-50 השנים הבאות יש להביא לגידול במספר התושבים עד 1.25 מיליון, תוך ציפוף הבנייה ובנייה לגובה בעיקר באמצעות פינוי-בינוי, הגדלה של התל"ג מ-45 מיליארד בשנה כיום ל-200 מיליארד ב-2070 והשקעה בתשתיות חינוך, בריאות, תחבורה ותרבות.

 

"אנחנו לא מאמינים שראשי העיר יוכלו לממש תוכניות כאלה בעצמם. אין להם מספיק ידע ויכולת. גם אין תקציבים כדי לממן תוכנית כזו. נבקש מהממשלה להקים רשות לפיתוח חיפה כפי שיש רשות לפיתוח ירושלים. שיעמידו תקציבים וכוח אדם שיעבירו תוכניות ויפתחו", אמר זאבי.

גד זאבי בוועידה הכלכלית השנתית לחיפה ואזור הצפון (צילום: פאול אורלייב)
איש העסקים גד זאבי(צילום: פאול אורלייב)

זאבי התייחס להגירה השלילית מהעיר ולמיעוט הבנייה: "אלפי צעירים שנולדו בעיר או באו ללמוד בה עוזבים אותה בכל שנה, ואין בה מקומות תעסוקה מתאימים", המשיך, "בעיר, שהקימה את מרכז ההייטק הראשון בישראל - מת"ם חיפה, לא קם מקום עבודה גדול אחד בשנים האחרונות. במקום זאת, עסקים הולכים ונסגרים, מספר לינות התיירים הולך ויורד. הכלכלה העירונית מדרדרת והתוצאה היא שלמרות הארנונה היקרה, הכנסות עיריית חיפה הולכות וקטנות וכך גם קטנה ההשקעה בשירותים לתושב".

 

"מערכת הרווחה קורסת והתשתיות מתפוררות", המשיך זאבי, "לעיר אין תוכנית אסטרטגית ולכן היא צועדת אחורה. תוכנית חיפה 2000, שנועדה להיכנס לתוקף לפני 18 שנים, אושרה רק השנה ואמורה להסתיים ב-2025 - זו תוכנית שאינה רלוונטית ואינה נותנת מענה לבעיות היסודיות בעיר". הוא הציג נתונים לפיהם חיפה ניצבת במקום השני במאזן הגירה פנימי שלילי בישראל. כך, ב-15 השנים האחרונות עזבו את העיר כ-3,300 תושבים בשנה.

 

עוד ציין כי מספר המשרות בחיפה גדל בשנים בין 1998-2015 בקצב של 0.9% לשנה בלבד, לעומת ממוצע של משרות בישראל שעמד על כ-3.4% לשנה, פי כמעט ארבעה ויותר. "מ-1986 התחלות הבנייה בעיר פחתו ב-5.1% בממוצע לשנה. ההשקעה בחינוך לתלמיד קטנה ב-25%", הדגיש.

 

"כדי לנצח במרוץ הכלכלי, להשלים את הפערים שנוצרו ולפרוץ קדימה - חיפה חייבת למשוך מנועי צמיחה חדשים בתעשייה, בשירותים ובמסחר ולנצל את היתרונות היחסיים כי הכל מתחיל בכלכלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פאול אורלייב
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד
צילום: פאול אורלייב
מומלצים