שתף קטע נבחר

מתעכבת תוכנית המדעים ל-40 אלף תלמידים: "נורא איך שהעסק עובד"

כבר 5 פעמים נדחה תקציב תש"פ לפרויקט הדגל של משרד החינוך, המעניק מיומנויות מחקר ותצפית לתלמידי כיתות ה'-ז'. גורם המעורה בנושא: "מעולם לא הגענו למצב כזה". במקביל: פחות תלמידים מגיעים למוזיאונים למדע

 

ארכיון. מוזיאון מדעטק (צילום: מושון תמיר ) (צילום: מושון תמיר )
ארכיון. מוזיאון מדעטק(צילום: מושון תמיר )

חרף הבטחות העבר, ואף שחלפו שלושה חודשים מפתיחת שנת הלימודים, טרם יצאה לדרך תוכנית "התנסויות מרכזיות" – פרויקט דגל המדעיות של משרד החינוך - והפעלתה על פי התכנון המקורי נתונה כעת בסימן שאלה. ל-ynet נודע שהעיכוב נגרם מדחיית אישור התקציב במשרד החינוך. בתוכנית אמורים להשתתף עשרות אלפי תלמידים מכיתות ה' עד ז' מרחבי הארץ בסדרה של שלושה מפגשים העוסקים במדע, אחד מהם באחד מארבעת מוזיאוני המדע המוכרים: פארק קרסו בבאר שבע, מכון ויצמן ברחובות, מדעטק בחיפה ומוזיאון בלומפילד למדע בירושלים.

 

מטרת התוכנית, שממומנת בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה, היא להקנות מיומנויות וידע מעשי בתחום המדעים, והיא נחשבת למוצלחת במיוחד. בשנה שעברה השתתפו בה יותר מ-40 אלף תלמידים מ-1,365 כיתות.

 

לטענת גורמים המעורים בפרטים, התוכנית כה מוערכת במשרד החינוך, עד שבשנה שעברה הבטיח המנכ"ל שמואל אבואב להוסיף מיליון שקלים לצורך תקצובה. עדות לנחיצותה ניתן למצוא בדברי ההסבר עליה: "ההתנסויות מאפשרות לתלמידים לרכוש מיומנויות חקר מדעי, מיומנויות ביצוע ניסוי וביצוע תצפית, להשתמש בכלים ובמכשירים, לבצע מדידות בשיטות מדידה שונות, ולתכנן ולבנות דגמים ומוצרים".

 

על פי התכנון המקורי, לקראת סוף כל שנת לימודים אמור משרד החינוך לפרסם קול קורא לרשויות המקומיות ולרשתות החינוך שמעוניינות להשתתף בתוכנית, שלה נקבעה תקנה תקציבית ייעודית בשנת הלימודים השנה. בשל טענות לעיכוב במועד פרסום הקול הקורא, הוחלט בשנה שעברה להפיק לקחים לקראת שנת הלימודים הנוכחית, אך בכל זאת הוא פורסם רק לקראת אוגוסט – כאשר בתי ספר רבים אינם פועלים ובמקרים רבים כבר סגרו את לוח הפעילויות שלהם לשנת הלימודים.

 

לאחר שאישור התקציב של התוכנית נדחה השנה על ידי ועדת ההקצבות של משרד החינוך לא פחות מחמש פעמים – חוששים מפעיליה שתלמידים רבים לא יזכו להשתתף בה השנה, משום שהכנסתה ללוח הפעילויות של בתי הספר במהלך השנה היא במקרים רבים כמעט בלתי אפשרית. המשמעות: אלפי תלמידים עלולים לא להשתתף בתוכנית המדעית החשובה.

 

"היו בעבר כבר עיכובים באישור התקציב", אמר גורם באחד המוזיאונים למדע. "זה היה רע מאוד בשנים קודמות, אבל בגלל זה סוכם על כך שיופקו הלקחים והכל יתבצע בזמן. מעולם לא הגענו למצב שבדצמבר אנחנו לא יודעים איך והאם נפתח את התוכנית. זה נורא איך שהעסק הזה עובד".

 

פחות תלמידים במוזיאונים למדע

מוזיאונים למדע נתמכים על ידי משרד החינוך גם באמצעות תקנה תקציבית TJR, (בנוסף לתוכנית ההתנסויות). מטרת התקנה היא לממן, בין היתר, ביקורי תלמידים במוזיאונים למדע כחלק מתכנית הלימודים. גם במהלך הביקורים משתתפים התלמידים בהתנסויות מדעיות שונות, והם מהווים נקודת שיא בתוכנית הלימודים השנתית. התקנה תומכת לא רק במוזיאונים למדע, אך הם מקבלים חלק ניכר מהתקציב. ב-2019 עמד סכום התמיכה במוזיאונים על 4.5 מיליון שקל, והוא ספג קיצוץ משמעותי לעומת השנים שקדמו לו.

הצניחה בתקצוב המוזיאונים למדע על ידי משרד החינוך ()

מנתוני אתר התמיכות הממשלתי עולה תמונה מצערת שלפיה שלושת המוזיאונים למדע שנתמכים בתקנה ספגו ירידה חדה בתקציבם. על פי הנתונים, ב-2012 קיבל מוזיאון בלומפילד למדע בירושלים תקציב שנתי של יותר מ-1.6 מיליון שקל, לעומת כ-960 אלף שקל בלבד ב-2018. מוזיאון מדעטק בחיפה ספג גם הוא ירידה קשה: ב-2012 קיבל כ-1.2 מיליון שקל ממשרד החינוך לעומת כ-500 אלף שקל בלבד ב-2018.

 

"משרד החינוך רואה חשיבות בתקצוב המוזיאונים", מוסיף הגורם. "הוא רואה בפעילות במוזיאונים כמרכיב חיוני בתוכנית הלימודים, אך משמעות הירידה בתקציב היא ירידה במספר התלמידים שבסופו של דבר יגיעו למוזיאונים למדע, וזה מצער. במהלך הביקורים התלמידים לומדים את העקרונות המדעיים שמאחורי ההפעלות שהם עוברים".

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "במשרד מייחסים חשיבות רבה לפעילות, שכן היא מהווה חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים. לאור זאת, התוכנית תמשיך לפעול. יצוין כי העיכוב בהפעלתה נגרם בשל תהליכים פרוצדורליים של אישור".

 

במשרד החינוך לא השיבו לשאלת ynet באשר לירידה המשמעותית בתקצוב המוזיאונים הטכנולוגיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זיו ריינשטיין
ארכיון. מדעטק בחיפה
צילום: זיו ריינשטיין
מומלצים