שתף קטע נבחר

לא רק רב קו: בקרוב תשלמו לאוטובוס באפליקציה

בדיון חירום בכנסת בנוגע למשבר בתחבורה הציבורית, הודיע שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כי מפברואר תיכנס לשימוש אפליקציה שתשמש את הנוסעים לתשלום - בכפוף לאישור משרד האוצר. הוא הוסיף כי תחול רפורמה בתעריפי הנסיעה: "במקום 100 יהיו שישה בלבד שייקבעו על-פי מרחק"

מפברואר - תשלום באוטובוסים באמצעות אפליקציה: שר התחבורה בצלאל סמוטריץ הודיע היום (ג') במהלך דיון חירום בכנסת בנוגע לתחבורה הציבורית כי בכוונתו להחיל ארבעה תעריפים בלבד בכל הארץ וכי התשלום לנהגים ייפסק סופית בעוד שלושה חודשים. המהלך טעון את אישור משרד האוצר.

 

אופי התשלום החדש אמנם לא יחליף את הרב קו, אלא יצטרף אליו. על-פי שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', למהלך יהיו השפעות חיוביות על הנוסעים: "תהיה אפשרות שנוכל לדעת היכן בדיוק נמצא האוטובוס, בכמה זמן הוא מתעכב, כמה אנשים יש באוטובוס והאם יש בו מקום".

 

תחבורה ציבורית תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
ארכיון(צילום: מוטי קמחי)

שר התחבורה דיבר במהלך הדיון גם על התעריפים השונים הקיימים באוטובוסים, וקבע כי במקום 100 תעריפים - יהיו שישה בלבד שייקבעו על-פי מרחק הנסיעה. "כיום קיימת בעיה בצורת התשלומים (הטבעות). אדם שנוסע עשרה קילומטרים בתוך 'הטבעת' ישלם פחות מאדם שנוסע חמישה קמ' מ'טבעת לטבעת'", אמר סמוטריץ'. ל-ynet נודע כי סוגייה התעריפים תיקבע סופית רק לאחר שהאפליקציה תופעל. בנוסף, לא כל נוסע יחויב על-פי התעריפים הבודדים - אלא רק משתמשי האפליקציה.

 

 

גורמים במשרד התחבורה העריכו כי תשלום לפי ששת התעריפים תקל על הלקוחות. "מדובר בעצם בשש טבעות שיסבבו סביב נקודת העלייה של הנוסע. כיום, אם נוסע עלה לאוטובוס ונסע רק קילומטר - אבל עבר בין שתי טבעות - הוא שילם על כך. באפליקציה זה יהיה שונה", אמר אחד הגורמים. "האדם יהיה במרכז וסביבו שש טבעות של 15 , 25, 45, 120, 250 ואפילו אחת של מעל ל-250 קילומטרים. הוא ישלם רק על המרחק שנסע ולא יותץר".

 

כמו כן, בסקירה מיוחדת שנעשתה על ידי מחלקת המחקר של הכנסת על-פי נתונים של משרד התחבורה, עלו בין השאר הממצאים כי החלטת הממשלה 542 משנת 2015, שנוגעת ביעד של צמצום הנסועה הפרטית בשיעור של 20% עד לשנת 2030 - גם אם תבוצע באופן מלא - לא תצליח להגיע ליעד שנקבע.

 

ישיבת ממשלה (צילום: אוהד צויגנברג)
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'(צילום: אוהד צויגנברג)

"הוזלת התעריפים תביא לעלייה בשיעור הנוסעים, יש לתגבר קווים"

ח"כ רם שפע, אחד מיוזמי הדיון, טען כי לפני כל שינוי יש לשפר את מערכת האמון בין הנוסעים למערכת התחבורה הציבורית. "אנשים לא עוזבים את הרכב הפרטי כי הם לא סומכים על קו האוטובוס שיגיע בזמן או שיהיה להם מקום על הרכבת. אנחנו רואים שגם הוזלה של התעריפים לא מעבירה נוסעים מהרכבים הפרטיים לתחבורה הציבורית ולכן רק שיפור דרמטי של התחבורה הציבורית יפתור את הבעיה".

 

שפע הציג במהלך הדיון את תוכניתו "יום ללא אוטו" - שבה קרא לציבור, ובעיקר לחברות ולארגונים, לעודד את עובדיהם לוותר על המכונית ליום אחד בשבוע ולנסוע בתחבורה ציבורית או בנסיעות שיתופיות.

 

"מהלך כזה, על פי הנתונים הקיימים היום במשרד התחבורה, יכול להפחית דרמטית את מצוקת הפקקים בישראל. גם אם כל אדם עשירי יצטרף למיזם שלנו, נוריד 15 אחוזים מסך הזמן של כל אחד מאיתנו על הכביש". שר התחבורה בירך על היוזמה והביע תקווה כי הציבור יצטרף אליה.

 

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), מיוזמי הדיון, אמר כי אם נוקטים צעד של הוזלת תעריפים בתחבורה הציבורית - יש לשפר את השירות ולהוסיף קווים. "הוזלת המחירים תביא לעלייה בשיעור הנוסעים. ללא תגבור קווים - שירותי התחבורה הציבורית יקרסו", אמר.

 

מקלב הוסיף: "אמנם ישנה היום התקדמות גדולה מאוד בטיפול בתחבורה הציבורית, בעבר היה תפיסה שנוסעים בתחבורה הציבורית הם ציבור קטן ולא חשוב אולי, היום התחבורה הציבורית הוא חלק מרכזי במשק במדינת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים