שתף קטע נבחר

מומחה תעופה: "היסעור מיושן, צריך להחליפו"

בעקבות נחיתת החירום שביצע המסוק הוותיק, שהובילה לקרקוע מערך מסוקי היסעור, מומחה התעופה אהרון לפידות טען בראיון לאולפן ynet כי "הוא מיושן וחד משמעית יש להחליפו". אבל בהיעדר ממשלה שתאשר את תקציב הענק, הבעיות הכרוכות במהלך עלולות להחריף

 

 

"הגיע הזמן להחליף את מסוק היסעור": בעקבות נחיתת החירום שביצע אמש המסוק הצה"לי בשל תקלה טכנית שבגינה הוא נשרף כליל, מה שהוביל לקרקוע של כל מערך היסעורים, מומחה התעופה אהרון לפידות סיפר בראיון לאולפן ynet על רצון חיל האוויר להחליפו - ועל העיכובים שבמימוש ההצטיידות. "הוא כבר עבר כמה 'מתיחות פנים' שכללו גם החלפת מערכות, ובכל זאת הגיע הזמן להחליף אותו, חד משמעית", אמר.

 

נחיתת חירום: מסוק צה"לי עלה באש בדרום, אין נפגעים

מערך היסעורים קורקע: "הצוות הציל את חיי הלוחמים"

 

"המסוק הזה, שתרם תרומה אווירה לחיל האוויר, לצה"ל ובכלל למדינה ב-50 השנים האחרונות, מזדקן כמו כולנו", אמר לפידות, "הוא עבר כבר שתיים, שתיים וחצי 'מתיחות פנים' שכללו בין היתר החלפת מערכות, ובכל זאת הגיע הגיע הזמן להחליף אותו".  

מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה (צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)
מסוק היסעור שנחת בקיבוץ רוחמה ועלה באש(צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה)

 

 

- אנחנו יודעים שבחיל האוויר רוצים להחליף את המסוק. מה מעכב את זה?

"האמת היא שקשה מאוד למצוא תחליפים ליסעור. אחת הבעיות היא העובדה שלא מצאו מסוק שיכול לבצע את מה שהוא יכול לבצע, וטוב כמוהו. לכן, אף שבמהלך השנים עלו רעיונות שונים להחליף אותו, לא נמצא כאמור תחליף הולם ונאלצו להאריך את חייו".

 

- האמריקנים עדיין משתמשים ביסעור או שיש להם מסוק מזן חדש?

"תלוי באיזה כוחות. לאמריקנים יש שלושה כוחות עיקריים - חיל הים, הצבא והמרינס, ולכל אחד מהם יש כלים מסוגים אחרים. יש להם מין מסוק-מטוס בשם V22, שיכול להמריא ולנחות כמו מסוק, אבל לטוס כמו מטוס. זה נראה כאחד התחליפים ההולמים למשימות של היסעור - מסוק שהבעיה העיקרית שלו היא שהוא מאוד יקר".

מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה (צילום: הרצל יוסף)
היסעור שעלה באש, לאחר נחיתת החירום(צילום: הרצל יוסף)
 

- אנחנו רואים המון תקלות ביסעור בשנים האחרונות, מה יקרה אם לא יחליפו אותו?

"חיל האוויר מן הסתם לא יסכן את היסעור, ולא את החיילים שהוא מטיס. אם יגיעו למסקנה שהוא לא יכול לטוס יותר - אז הוא לא יטוס יותר, נקודה. אפשר לסמוך על המסקנה הזו, משום שבחיל האוויר יש מומחים מהטובים בעולם למסוק הזה. יימצא פתרון, גם אם הוא לא יהיה הפתרון המושלם.

 

"בשנים האחרונות הנושא כבר עלה בכל דיוני ההצטיידות מחדש של חיל האוויר, והמשיך לעלות למעלה בסדרי העדיפויות", המשיך לפידות, שהוסיף כי לדעתו התקרית אמש "תיתן עוד דחיפה כלפי מעלה, וזה יהיה מפרויקטי ההצטיידות המיידים". עוד הוא ציין כי "צריך לקחת בחשבון שגם אם יחליטו הלילה שמצטיידים במסוק אחר, ייקח כארבע שנים עד למימוש. בינתיים נמשיך לראות את היסעור".

 

המסוק נשרף כליל

מסוק היסעור של חיל האוויר ביצע אמש, כאמור, נחיתת חירום בשטחים פתוחים באזור קיבוץ רוחמה שבנגב בשל תקלה טכנית. המסוק עלה כולו באש, אך לא היו נפגעים בקרב החיילים. בעקבות התקרית, קורקע מערך מסוקי היסעור.

 

לאחר התקרית מסר דובר צה"ל כי "האירוע יתוחקר". צוותים טכניים של צה"ל הגיעו לזירת הנחיתה, והמשטרה חסמה את האזור לתנועת כלי רכב. במד"א ציינו כי איש מיושבי המסוק לא הזדקק לטיפול רפואי, וצוותי כיבוי מתחנת רהט פעלו לכיבוי וניטור השריפה.

מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה (צילום: בראל אפרים)
מה שנותר מהמסוק, לאחר נחיתת החירום(צילום: בראל אפרים)

מסוק יסעור בנחיתת חירום בקיבוץ רוחמה (צילום: בראל אפרים)
(צילום: בראל אפרים)

אהרון לפידות מומחה ל תעופה (צילום: דור לפידות)
"היסעור מיושן". מומחה התעופה אהרון לפידות(צילום: דור לפידות)
  

קצין בכיר בחיל האוויר אמר אתמול כי התקרית אירעה במהלך טיסת אימונים, ויחד עם אנשי צוות האוויר היה צוות של 11 לוחמי שלדג על המסוק. "הכוח היה אמור להתאמן בדרום, והמסוק היה חלק ממבנה של שלושה מסוקים באימון", סיפר, "הצוות שמע רעש נקישה בנוסף לנורית האזהרה שנדלקה וכך הבין את האירוע. האש התפשטה מהר, המסוק נשרף כליל". לדבריו, הסיבה לנחיתה הייתה אש במנוע.

 

עוד ציין הקצין, ששיבח את התנהלות הצוות במהלך התקרית, כי "המסוק היה בגובה 170 מטר בזמן זיהוי התקלה, ונחת על הקרקע תוך דקה. המנוע היה חדש יחסית למסוק, ולא היה ציוד לחימה חריג עליו".

  

האירוע החריג התרחש בימים של הכרעה לגבי מחליפי היסעור - מסוק הסופר-יסעור, ה-K החדש של חברת סיקורסקי מבית לוקהיד מרטין האמריקנית, או הדגם החדיש של מסוק הצ'ינוק עם שני הפרופלורים מתוצרת בואינג.

  

חיל האוויר וצמרת הצבא ל אמורים להכריע בסוגיה הדחופה באיחור של שנתיים. זאת לאחר שמסוקי היסעור, שהגיעו לישראל בסוף שנות ה-60, "משכו" בקושי רב את השנים האחרונות, ומזמן עברו את שעות הטיסה המקסימליות מבחינת היצרן.

 

מסוקי היסעור חודשו לא אחת, כפי שציין גם לפידות, אך הזדקנו בכל קנה מידה עולמי בטייסות מקבילות. חלקי החילוף שלהם אפילו לא קיימים. עם זאת, בהיעדר ממשלה קבועה שאמורה לאשר את הרכש הענק בעלות של יותר ממיליארד שקלים - הבעיה בהחלפתם מחריפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה
מסוק היסעור שעלה באש
צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה
מומלצים