שתף קטע נבחר

על הגובה

מערכת החינוך של נוף הגליל קפצה כיתה בשנתיים האחרונות ורשמה לעצמה גם עלייה דרמטית בשיעור של 10 אחוזים בזכאות לבגרות וגם רצף של זכיות לבתי הספר התיכוניים והיסודיים בפרסים ארציים. "כששליש מתקציב העירייה מושקע בחינוך יש תוצאות", מסכמת ד"ר עינבל וינברג ראש מינהל חינוך וקהילה

פרס הצטיינות ארצי במדדי הישגים וערכים, פרס החינוך הארצי, פרס הצטיינות בתחרות החלל של ישראל, פרס התנדבות ע"ש אלעד ריבן ופרס ישראל בסייבר ומתמטיקה לבתי ספר יסודיים - זהו השלל שקצרה מערכת החינוך של נוף הגליל בשנה החולפת, ואיתו דילגה באלגנטיות אל ראש טבלת הישגי החינוך בערים המובילות בצפון. "לצד ההישגים האדירים בלמידה, העירייה השקיעה בתחום החינוך תקציבי ענק שלא מביישים ערים גדולות במדינה", מספרת ד"ר עינבל וינברג, ראש מינהל החינוך ומסבירה כי רק בשנה האחרונות חודשו אולמות ספורט בארבעה בתי ספר יסודיים, נפתח בית ספר חדש והותקנו מעליות בשלושה מוסדות חינוך בעיר. "כל חצרות גני הילדים צוידו בגינות מוצללות, במתקנים ובמשטח גומי בטיחותי, סביבת לימודים חדשנית הוקמה בכל בתי הספר היסודיים וכמו כן, מתבצע שיפוץ מקיף של מוסדות החינוך בעיר, כולל חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה".

 

  (צילום: ישראל פרץ)
(צילום: ישראל פרץ)

  (צילום: ישראל פרץ)
(צילום: ישראל פרץ)

 

מה זה סביבת לימודים חדשנית?

מרחבי למידה חדשניים מאפשרים לתלמידים למידה חווייתית ומעשירה במגוון תכנים. המרחבים הם בעצם סביבת לימודים חדשה שהיא לא כיתה ושיעורים פרונטאליים.

 

מה מיוחד בבתי הספר בנוף הגליל?

בתי הספר היסודיים עובדים על פי ייחודיות, כאשר כל בית ספר מתמחה בתחום אחר וכולם עובדים על פי פדגוגיה מוטת עתיד. משולבים בבתי הספר דרכי הוראה דיפרנציאליות, והכשרת צוותי החינוך בהוראה פרטנית כאשר לכל תלמיד מותאמת תוכנית לימודים אישית בהתאם לצרכיו ויכולותיו.

  (צילום: ישראל פרץ)
(צילום: ישראל פרץ)

  (צילום: ישראל פרץ)
(צילום: ישראל פרץ)

 

נשמע כמו בתי ספר פרטיים

ד"ר וינברג: "זה ממש ככה. התלמידים לומדים במרחב שעוצב בסגנון לא פורמאלי אין בו כיסא, שולחן או לוח. העיצוב החופשי מבטא את החלומות, ומרחבי הלמידה נותנים מענה לחוזקות ולייחודיות של הילדים ומוסיפים לאווירה. הרעיון שעומד מאחורי המיזם הוא הקשר ההדוק בין סביבת הלימודית לבין הסקרנות והיכולת של התלמידים ליהנות בלמידה אחרת. המרחב הפיזי מעורר השראה ומגביר את המוטיבציה ללמידה. זה כמו ללכת למסעדה שמעוצבת בסגנון מיוחד ומושכת את הלקוח להיכנס. בדרך כלל המראה גם מעורר תיאבון".

 

ד"ר ויינברג מציינת כי התוכנית הינה חלק מתוכנית פדגוגית ייחודית למערכת החינוך בנוף הגליל בתחום השפה העברית. כל בית ספר בנה תוכנית בשפה העברית לפי היעדים והעקרונות של משרד החינוך, התוכנית נועדה לשפר את הישגי התלמידים בשפה ובמקצועות הליבה.

 

מערכת החינוך בנוף הגליל היא רב־גונית ורב־תרבותית. לומדים בה תלמידים חילוניים ודתיים, עולים וותיקים, ערבים ויהודים. ד"ר וינברג רואה דווקא את היתרונות בתמהיל המיקרוקוסמי. "יש לנו אתגרים רבים אבל אנחנו הופכים אותם להזדמנויות ולא לחסמים. אוכלוסיית בית הספר היא רב־גונית ורב תרבותית ולכן בתי הספר מתמודדים במספר דרכים כדי לשלב את התלמידים ללא הבדל ועל בסיס שוויון מלא".

  (צילום: ישראל פרץ)
(צילום: ישראל פרץ)

  (צילום: ישראל פרץ)
(צילום: ישראל פרץ)

 

חינוך לדו קיום אפשרי?

"יש לנו תוכניות לחינוך לחיים משותפים מגני ילדים ועד יב'. אנחנו מדגישים במערכת החינוך את ערכי הסובלנות, קבלת האחר והקשבה אחד לשני. אנשים נפגשים כאן במהלך היום בסופר, ברחוב וחיים באזורי מגורים משותפים. הם לומדים מהשונות האחד של השני".

 

מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים?

"אנחנו רוצים לטייב את מערכת החינוך ולהרים אותה הכי גבוה שאפשר. הולכים להקים בעיר אלפי יחידות דיור ומערכת החינוך תצטרך לתת תשובה הולמת. אנחנו שותפים מלאים בתהליכי התכנון, והתחושה היא שאנחנו בדרך הנכונה להפוך את מערכת החינוך בנוף הגלל להיות אבן שואבת לאוכלוסייה חדשה אשר תגיע לעיר".

  (צילום: ישראל פרץ)
(צילום: ישראל פרץ)

 

לצד שיעורי מתמטיקה ואנגלית, תלמידי בי"ס "עצמון" בנוף הגליל לומדים לפתח זנים של ירקות ופירות חדשים

בחצר בית הספר "עצמון" פועלת חממה מדעית אקולוגית שהחלה את דרכה כגינת ירק קטנה במסגרת שיעורי תזונה בריאה ושמירה על הסביבה. "זה התחיל מפרויקט שבו התלמידים גידלו ירקות בחצר בית הספר: סלק, מלפפונים, בצל, פלפלים ואפילו תותים. מדי יום חמישי הם הכינו לעצמם ארוחה בריאה שכל מרכיביה נלקחו מהירקות ומצמחי התבלין שגידלו בגינה", סיפרה מנהלת בית הספר שירה ירדני. בעקבות ההצלחה של הגינה הקטנה וההתלהבות של הילדים, נולד הרעיון להקים חממה אקולוגית מדעית שתאפשר לא רק לגדל את הירקות והפירות, אלא גם להמציא זנים חדשים ולהתנסות בתהליך המדעי הכרוך בפיתוחם. הוקמה חממה על שטח של חצי דונם בהשקעה של 400 אלף ש"ח, "זהו פרויקט מהמתקדמים והגדולים בארץ, הוא משרת בשלב הראשון את ילדי בית הספר ובשלב השני, בתי ספר נוספים ואת קהילת העיר. החממה תאפשר לנו, להזניק את לימודי הסביבה והמדעים וכך להכין את הילדים לאתגרי המחר", מסרה לימור סגל מעמותת "תיקון".

 

מנהלת בית הספר שירה ירדני אמרה כי "הלמידה בחממה מאפשרת לתלמידים לחוות מקרוב בעיות אמתיות בתחומי האקולוגיה, ביולוגיה, חקלאות ותעשייה. התלמידים מתנסים במציאת פתרונות לבעיות אלו באמצעות עבודת חקר, התנסות אישית ועבודת צוות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים