שתף קטע נבחר

"אם אני מוכר גז לשכנים - סביבתית זה נכון"

בריאיון לאולפן ynet אמר מנכ"ל משרד האנרגיה כי משרדו שואף להגיע ל-10% אנרגיה ירוקה בתוך שנה. הוא אמר כי שינוע גז מארצות הברית לאירופה יגרום להרבה יותר נזק סביבתי מהעברתו בצינור מישראל

ועידת האקלים נפתחה אתמול (יום ב') במדריד ואת ישראל מייצג שר האנרגיה, יובל שטייניץ. מנכ"ל המשרד, אודי אדירי, אמר כי ישראל עושה מהליכים יוצאי דופן על מנת לשפר את איכות האוויר ולצמצם את פליטות גזי החממה.  

 

 

אדירי פירט בריאיון לאולפן ynet את פעילות משרדו לצמצום פליטות גזי חממה: "רוב הציבור בישראל מכיר וזוכר, עדיין רואה את תחנות הכוח הגדולות שמייצרות חשמל ופחם, בחדרה ובאשקלון. מ-2015 השר יטייניץ הוביל מספר מהלכים מאוד משמעותיים להקטנת השימוש בפחם. כבר היום אנחנו משתמשים בפחם בערך חצי כמות ממה שהשתמשנו לפני חמש או שש שנים ובשבוע שעבר אישרנו תוכנית להפסקה מוחלטת של שימוש בפחם עד שנת 2025. אז רק שנבין את המספרים, מה זה עושה לנו ומה זה גורם לנו, אז אנחנו בעצם מ-2015 עד 2020 מפחיתים במשק חשמל ב-20% את פליטת גזי החממה".

 

מנכ"ל משרד האנרגיה התייחס לעידוד ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות: "ב-2018 הרוב המכריע של האנרגיה החדשה שהקמנו הייתה אנרגיה מתחדשת. אנחנו בהחלט עם הפנים להגדלת שיעור האנרגיות המתחדשות. אז אם לפני שלוש-ארבע שנים היינו ב-2 אחוז, את השנה אנחנו מסיימים עם 6.8 אחוז. אנחנו, המחויבות שלקחנו על עצמנו, היא לסיים את שנת 2020 ב-10% והיעד שלנו ל-2030 הוא 17% ואנחנו רוצים להגדיל אותו בלפחות 50%, בין 25 ל-30 אחוז".

 

על הפיגור של ישראל, לעומת חלק ממדינות העולם, הוא אמר: "יש מדינות בעולם שמאז ומעולם ייצרו את כל החשמל באנרגיה מתחדשת. זה בדרך כלל מדינות שיש להן נהרות, רוח בהיקפים גדולים. אנרגיה סולארית היא טכנולוגיה מדהימה, שנתברכנו באמת ביכולת להפיק אותה, אבל היא יחסית, בהיקפים האלה, חדשה בעולם באיזה מובן. תראו, זה נכון שלפני 50 שנים החללית אפולו טסה לירח עם פאנלים סולריים, אבל זה היה נורא נורא יקר. המחירים של הפאנלים הסולריים ירדו בעשור האחרון כמעט ב-90%. אנחנו היום בתור מדינה אומרים - קדימה, אנחנו רצים על זה. אנחנו נעשה

 

אסדה קידוח גז לווייתן (צילום: AFP)
אסדה קידוח גז לווייתן(צילום: AFP)
 כמה אנרגיה מתחדשת שאפשר, רק צריך להבין שכשמדברים על אנרגיה סולרית, שזה מה שיש לנו, אז שמש מייצרת חשמל 2,000 שעות בשנה, רבע מהשנה. אנחנו צריכים לספק לצרכנים שלנו אנרגיה יציבה כל השנה. ולכן הדברים הם הדרגתיים".

 

אתמול הפגינו פעילים מ"מגמה ירוקה" ו"המרד בהכחדה" מול ועידת האנרגיה, בין היתר במחאה על הנחת צינור גז בין ישראל לאירופה. אדירי אמר: "אנחנו מסכימים שיש לנו משאב גז, שהוא נכס לאומי. הדיאלוג פה במדינה בעשור האחרון, שהגז הוא שלנו, הציבור צריך להנות ממנו. אני מאמין בזה, זה נכס. עכשיו, אם אתה מאמין, ואני מאמין, שאנחנו כאן בישראל צריכים יותר אנרגיות מתחדשות, אז מה מתבקש לעשות עם הגז הזה? לייצא אותו. עכשיו, אף אחד לא באמת חושב ברצינות שאם אנחנו נקים צינור או לא נקים, זה מה שישפיע על צריכת הגז באירופה. אבל אני רוצה להגיד לך יותר מזה, אם מדברים סביבה, צריכים להיות באמת הגונים ומקצועיים. אם אנחנו מסוגלים, במדינת ישראל הקטנה שלנו, לייצר גז טבעי ולייצא אותו, אנחנו בשבועות הקרובים מחברים את מאגר לוויתן ואנחנו צריכים לייצא גז לשכנים שלנו, לירדן ולמצרים, ואם נייצא גז לאירופה, מבחינה סביבתית אנחנו עושים מעשה גדול. מדוע? כי אם היום הגז מגיע לירדן באוניות וחוצה חצי עולם, ואם הגז יגיע לאירופה לא מישראל, אלא באוניות מארה"ב, זה הדבר הכי מזהם שאפשר לחשוב עליו. הדבר הכי חשוב היום בתעשיית האנרגיה שמדברים עליו, או אחד הגורמים המזהמים הכי גדולים, זה אנרגיה שחוצה אוקיינוסים. אם אני במקום להביא פחם מייצר גז טבעי, אם אני מוכר גז טבעי לשכנים שלי - סביבתית זה נכון".

 

על זיהום מאסדות הגז ועל כך שבעבר אסדת תמר הייתה מזהם בולט, אמר מנכ"ל משרד האנרגיה: "אסדת תמר לא קרובה להיות המזהם הגדול בישראל. באסדת תמר הייתה תופעה שהזיהום בה היה הרבה יותר גבוה ממה שציפו, היא טופלה כבר, חייבנו ביחד עם המשרד להגנת הסביבה את 'נובל', שהשקיעה 40 מיליון דולר. האסדה היום מזהמת כ-2% ממה שזיהמה לפני כן והיום היא גורם מזהם שולי ביותר. אבל אתה יודע מה הגורמים המזהמים הגדולים? תחנות הכוח הפחמיות. הם גורמים מזהמים גדולים, ייצור הדלקים, אלו הגורמים המזהמים הגדולים".

 

על אסדת לווייתן, שתפעל סמוך לחוף דור, הוא אמר: "גם לנו וגם המשרד להגנת הסביבה - הדברים האלה נלמדו, הלקחים מתמר הופקו. למיטב ידיעתי, ואני חושב שאני יודע, אסדת לוויתן היא לא גורם מזהם בצורה משמעותית בשום אופן ובוודאי התהליך כולו ישפר גם את איכות החיים. בסוף בעיני מה שחשוב, אם באמת מסתכלים קדימה על פיתוח משק בר-קיימא בישראל, מה שעשינו בחשמל לעשות עכשיו גם בתחבורה וגם בתעשייה. אם אנחנו נהיה מסוגלים ביחד, כל הממשלה, לקחת את משק התחבורה בישראל ולהעביר אותו מרכבים בבנזין לרכבים בחשמל, והחשמל הזה מיוצר בגז טבעי ואנרגיות מתחדשות. אנחנו כמשרד קבענו יעד מאוד שאפתני. היעד שלנו זה שעד שנת 2030 הרכבים החדשים שיכנסו לישראל רובם ככולם יהיו חשמליים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים