שתף קטע נבחר

הפרלמנט הנורבגי: להקפיא המימון למערכת החינוך הפלסטינית

בית המחוקקים הורה, לראשונה, להפסיק את העברת הכספים למשרד החינוך הפלסטיני אם תכני ההסתה לא יימחקו מספרי הלימוד החדשים. בספרים הוצגו תכנים אלימים המעודדים שימוש בכוח ומהללים "מות קדושים", בין היתר: חיבור וחיסור בחשבון לכיתה ד' נלמדו דרך ספירת שאהידים וג'יהאד תואר כ"מעלה הגדולה ביותר"

בהצהרה רשמית וחסרת תקדים שפורסמה היום (יום ה'), כינה הפרלמנט הנורבגי את תוכנית הלימודים ברשות הפלסטינית "הרסנית לתהליך השלום". הפרלמנט הורה לראשונה לממשלת נורבגיה "לקצץ או להקפיא" את כספי הסיוע למשרד החינוך הפלסטיני במידה ולא יוסרו כל תכני ההסתה לאלימות מספרי הלימוד החדשים שפורסמו בספטמבר האחרון.

 

ההכרזה מגיעה בעקבות קמפיין מדיני-תקשורתי נרחב בחודש האחרון במדינה מטעם מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, שחשף דו"ח מקיף על ההקצנה והרדיקליזציה שעברו תכני הלימוד במערכת החינוך הפלסטינית.

חיבור וחיסור בספר מתמטיקה לכיתה ד' נלמד דרך ספרית שהידים באינתיאפדות ()
חיבור וחיסור נלמדים באמצעות ספירת שאהידים. ספרי הלימוד הפלסטיניים

 ההחלטה תשפיע ישירות על 220 מיליון NOK שנורבגיה התחייבה לתרום למשרד החינוך הפלסטיני עד שנת 2022, בין היתר עבור כתיבה והדפסה של ספרי לימוד.

 

בהצהרה נכתב: "הובאה לידיעת הקואליציה דבר הימצאותם של חומרי לימוד הראויים לכל גנאי בשימוש בשטחים האוטונומיים הפלסטיניים, כפי שמעידים הדוחות של מכון IMPACT-se, שהוביל לבדיקת התכנים שיזמה המחלקה לפיתוח בינלאומי של בריטניה (DFID). דוגמאות לתכנים בספרי הלימוד כוללים אלימות, מות קדושים וטרור. הקואליציה רואה את ספרי הלימוד כהרסניים לתהליך השלום והתפתחות הדמוקרטיה באזור, כמו גם כביטוי לפדגוגיה חסרת אחריות, ומוצאת שלא מתקבל על הדעת כי כספי סיוע נורבגיים תומכים במערכת חינוך המקדמת ערכים הרסניים כל כך".

 

לראשונה, נמחקו מספרי הלימוד כל ההסכמים ושיחות השלום עם ישראל מאז אוסלו והוכנסו במקומם תכנים רבים יותר המקדמים ג'יהאד, אלימות ושנאת האחר. לדוגמה, חיבור וחיסור בחשבון לכיתה ד' נלמדים דרך ספירת שאהידים, פיזיקה לומדים דרך הסבר על כוח התנועה שעושה אבן שעפה מרוגטקה לעבר חיילי צה"ל וג'יהאד מתואר כ"דבר החשוב ביותר בחיים".

ציור של נער פלסטיני עם רוגטקה מכוונת לחיילי צהל  בספר מדעים כיתה ז' ()
"תוכנית הלימודים הרסנית לתהליך השלום". ספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית
  

הקמפיין של מכון IMPACT-se יצר סערה תקשורתית סביב הסוגיה שעלתה לסדר היום. הנושא זכה לכתבת שער ומאמר מערכת על המחקר בעיתון הגדול והמשפיע ביותר בנורבגיה, Aftenposten. הכתבה גררה ראיון עם סגן שר החינוך הפלסטיני, בסרי צלאח, שנתפס על חם בסיפוק מידע כוזב לכתב העיתון בטענה שהרשות הפלסטינית הסירה לכאורה את התכנים שהוצגו בתקשורת הנורבגית. כתב העיתון בדק בעצמו את הימצאות התכנים בספרי הלימוד באתר האינטרנט של משרד החינוך הפלסטיני, והציגם בהפתעה לסגן השר.

 

מנכ"ל מכון IMPACT-se, מרכוס שף, מסר: "המחוקקים הנורבגיים הגיעו למסקנה היחידה האפשרית כאשר ראו בעיניים שלהם ממקור ראשון את הקיצוניות בספרי הלימוד הפלסטיניים הנוכחיים. מדוע הם היו רוצים שמשלמי המסים שלהם יהיו יתמכו בהקצנה של דור שלם של ילדים ובעידודם למעשי אלימות? זו הייתה טעות גדולה מצדו של סגן שר החינוך הפלסטיני לשקר לנורבגים באשר לתוכן האמיתי בספרי הלימוד שלהם. אפשר לבדוק את התכנים הללו בקלות, ואף חבר פרלמנט אינו אוהב שמטעים אותו בכוונה תחילה".

  

סמנכ"ל מכון IMPACT-se, אריק אגסי אמר: "אין פלא שהתכנים הרדיקלים החדשים שהופיעו בספרי הלימוד הפלסטיניים עלו לסדר היום העולמי ויצרו סערה ודאגה של ממש לעתיד. ספרי לימוד הם ללא ספק הכלי החזק ביותר ללחימה בהשפעות קיצוניות על ילדים ונוער והם המפתח לעיצוב התרבותי של חברה פתוחה וסובלנית יותר.

 

נורבגיה אינה הראשונה הנוקטת יוזמה נגד התכנים בספרי הלימוד הפלסטיניים. באוגוסט האחרון פרסם האו"ם דו"ח המגנה את תכני ההסתה הפלסטיינים ודרש להסירם. באפריל הצהירה שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, כי האיחוד יבצע חקירה רשמית מטעמו לבדיקת הימצאות הסתה בספרי הלימוד. בארה"ב מקודמת חקיקה דו-מפלגתית בקונגרס הדורשת לחייב את הממשל לפרסם דו"ח שנתי פומבי על תכני הלימוד ברשות הפלסטינית.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסתה במערכת החינוך הפלסטינית
מומלצים