שתף קטע נבחר

תלמידים למדו שכדור הארץ שטוח: "הם היו באקסטזה"

בבי"ס טכנולוגי שמעו תלמידי כיתה ט' הרצאה על האמונה שכדור הארץ אינו עגול. "המורים רצו העשרה", אמר המרצה. "התפלאתי שנתנו לי". אנשי חינוך זעמו: "לימודי המדע קורסים, לוואקום נכנסים שרלטנות ובורות". משרד החינוך: "זו הרצאה חיצונית", רשת אמי"ת: "היה מקום להימנע ממנה"

 

 

תלמידים בבית הספר הטכנולוגי של רשת אמי"ת בבר אילן נחשפו במהלך הרצאה לתיאוריית "הארץ השטוחה", שלפיה כדור הארץ הוא שטוח. כך נודע ל-ynet. ההרצאה התקיימה לפני כשבועיים במוסד החינוכי בפני תלמידי כיתה ט' על-ידי מתן גורודיש, בוגר בית הספר ומי שמזוהה מאוד עם התיאוריה ומקדם אותה בפלטפורמות שונות. גורודיש כבר נחשף בשנה האחרונה במספר כלי תקשורת על רקע קידום התיאוריה, ואף ערך אירועים בנושא.

 

ניסוי בהפקרה: לימודי המדעים על סף קריסה

מה היה קורה אילו כדור הארץ היה שטוח?

הישראלים שמאמינים בכדור ארץ שטוח

 

אנשי חינוך אשר עוסקים בהוראת המדעים כינו את ההרצאה "שרלטנות", ויצאו נגד האישור לקיימה בפני התלמידים. רשת אמי"ת מסרה בעקבות הפרסום ב-ynet כי היה מקום להימנע מההרצאה, וטענה כי התלמידים התווכחו עם המרצה. במשרד החינוך הדגישו כי מדובר ב"הרצאה חיצונית שהוזמנה על-ידי בית הספר" וכי היא מנוגדת ל"תפיסה המדעית שמוביל המשרד" (התגובות המלאות בסוף הידיעה). 

 

יש להדגיש כי מדובר במוסד חינוכי יוקרתי ונחשב בקרב הציונות הדתית. בשנת 2018 אחוז הזכאות בו לבגרות עמד על למעלה מ-96%, 60% מבוגריו סיימו בגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות ו-86% באנגלית ברמת 5 יחידות.

"אין שום הוכחה שהוא עגול". כדור הארץ והירח בצילום מהחלל (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
"אין שום הוכחה שהוא עגול". כדור הארץ והירח בצילום מהחלל(צילום: נאס"א)

בשיחה עם ynet טען גורודיש כי אין זו הפעם הראשונה שהרצה בפני תלמידים אודות התיאוריה, וכי בעבר כבר עשה זאת באחד ממוסדות החינוך בהתנחלות אלקנה שבה הוא מתגורר.

 

בפתח דבריו לתלמידים בבית הספר הטכנולוגי, גורודיש הציג את הרעיון מאחורי ההרצאה: "הנושא הוא שאנחנו חיים בעולם שטוח, לא כדור ולא עגול". בהמשך אמר כי "מטרת ההרצאה היא להראות לכם שאין שום הוכחה אודות מה שאנחנו יודעים על כדור הארץ והיקום שלנו. כל המדע שמלמדים אותנו זה ניחושים, המצאות, גוזמאות והכול עם מטרת על מכוונת ומתוכננת".

הרצאה של מתן גורודיש (צילום: שאול גולן)
"המורים ביקשו תוכנית העשרה". גורודיש באחת ההרצאות שלו(צילום: שאול גולן)

מאז שנות ה-50 של המאה הקודמת פועלת "אגודת הארץ השטוחה", שנוסדה בארה"ב, והיא מקדמת תיאוריה דומה לזו שמפיץ גורודיש, תיאוריה שמנוגדת לאמת האמפירית. גורודיש טען בפני התלמידים גם כי אין שום הוכחה לנכונותו של המודל ההליוצנטרי, המודל המקובל כיום במדע ולפיו במרכז מערכת השמש נמצאת השמש, ולא כדור הארץ (המודל הגיאוצנטרי).

 

"אני מדבר על דברים מדעיים", טען גורודיש בשיחה עם ynet. "הילדים היום לא מאמינים לשום דבר בגלל הרשתות החברתיות, וכל דבר אפשר להפריך בשנייה". באשר לכניסתו לבית הספר סיפר גורודיש כי "המורים ביקשו מאיתנו, בוגרי בית הספר, לעשות תוכנית העשרה, אז הצעתי את התוכן והוזמנתי לבית הספר. התגובות היו מדהימות. חצי שעה אחרי ההרצאה הילדים שאלו עוד ועוד שאלות. הם היו באקסטזה".

 

 

יצוין בהקשר זה כי גורודיש כתב בתגובה לאחד הגולשים ביוטיוב, שהעיר על סרטון מההרצאה ותהה כיצד הותר לו להציג את הרעיון, כי "גם אני התפלאתי שנתנו לי להרצות".

 

גורודיש אמר עוד ל-ynet כי "אני מתכנן להיכנס לעוד בתי ספר, שיזמינו אותי בכיף. אני לא יודע מה עמדת משרד החינוך לגבי זה, אבל מאה אלף איש נחשפו לדבר הזה בשנה. זה דבר חיובי, בניגוד לחיסונים למשל. תיאוריית העולם השטוח היא חיובית ולכן אנשים נמשכים אליה, וגם הילדים נחשפים לדבר הזה. זה מדע חיובי ויש לזה מקום בתוכניות הלימודים. ייקח זמן אבל אנחנו ניכנס לזה. כרגע המטרה העיקרית היא לפנות לכולם, וגם למבוגרים. המטרה היא להראות את האמת ואת האמת אי אפשר להסתיר. מבלי לפגוע במשרד החינוך, הוא לא כל כך רלוונטי להרבה דברים. האמת היא נר לרגליי ואמשיך לפעול כדי להראות לכולם את האמת".

ליאת בן דוד מכון ויצמן (צילום: מכון דוידסון)
"כשיש ואקום - נכנסים שרלטנות והפצת בורות". ד"ר ליאת בן דוד ממכון ויצמן(צילום: מכון דוידסון)

כאמור, אנשי חינוך הביעו זעם על קיום ההרצאה. "כשלימודי המדע קורסים, אין מורי מדעים וכל אחד יכול להיכנס לבתי הספר ולהטיף למה שבא לו, זה מה שקורה", אמרה ד"ר ליאת בן דוד, מנכ"לית מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. "כשנוצר ואקום - נכנסים שרלטנות והפצת בורות. מזעזע לחשוב שבמקום לפנות ולהשתמש בכלים מדעיים מדויקים, נגישים לכל ובחינם, זה מה שמציעים לתלמידים".

 

במשרד החינוך מסרו בתגובה: "מדובר בהרצאה חיצונית שהוזמנה על ידי בית הספר, ואין היא מייצגת כלל את התפיסה המדעית שמוביל המשרד במסגרת מקצועות הדעת ובהם לימודי המדעים. מבנה מערכת השמש וכדור הארץ נלמדים החל מכיתות היסוד, תוך שימת דגש על התנסות חובה בתנועות כדור הארץ סביב צירו, מבנה כדור הארץ, הקפה של הירח סביב כדור הארץ והקפה של כדור הארץ סביב השמש".

 

עוד נמסר כי "התלמידים בחטיבות הביניים נחשפים במסגרת לימודי ההיסטוריה להוגי דעות ומדענים פורצי דרך, בהם ניקולאוס קופרניקוס ותרומתו לעולם המדע ובכלל לאנושות".

 

רשת אמי"ת מסרה בתגובה: "לרגל שנת ה-40 לאמי"ת בר אילן, מוזמנים בוגרים להרצאות העשרה. עד עכשיו הרצו בפני תלמידינו רופאים מנהלי מחלקות בבתי חולים, ראשי מחלקות באוניברסיטאות בתחומי מדעי המוח ופיזיקה, מנהלי חברות הייטק וקצינים בכירים והתלמידים זוכים לחוויה יוצאת דופן מעשירה ומרחיבת אופקים. לא נפגע בכך בשל הרצאה אחת שבדיעבד ברור שהיה מקום להימנע ממנה".

 

עוד נמסר כי הוחלט שמעתה "יוקם צוות רחב לבחון את המרצים המוזמנים. תלמידי בית הספר אמי"ת בר אילן הם מהמובילים בארץ בתחום המתמטיקה והמדעים והמורים בבית הספר הם מהטובים בארץ. בית הספר זכה במקום הראשון בארץ בין כל בתי הספר שלהם מגמות חמש יחידות במתמטיקה מחשבים ומדעים ותלמידיו הם מהמבוקשים ביותר בידי יחידות העילית הטכנולוגיות של צה"ל. עובדתית, רוב זמן ההרצאה התלמידים התווכחו עם המרצה ולא קיבלו את התזה שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים