שתף קטע נבחר

להניע את גלגלי הקריירה

ענף מכונאות הרכב עובר שינויים מרחיקי לכת בשנים האחרונות, עם כניסתן לשוק של מכוניות חשמליות והיברידיות ובשל הגידול במספר המערכות הממוחשבות המתוחכמות. ההכשרות בתחום יקרות, מה שגום לעובדים ותיקים רבים להישאר מאחור. רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, מציע לאותם עובדים פתרון שיעזור להם להישאר עדכניים: הכשרות במימון המדינה – דרך "קרן מעגלים"

בשיתוף "קרן מעגלים"

 

בשבועות החולפים פרסמנו שורה של כתבות על שכירים שעבדו במקצועות שוחקים, יצאו לקורסים שונים במימון המדינה דרך "קרן מעגלים" והחלו בקריירות חדשות או שמעמדם שודרג במקומות העבודה שלהם. אולם לא כולם יודעים שהקרן מסייעת לא רק לשכירים, אלא גם לעצמאים.

 

אחד מאלה שהשכילו להשתמש בזכות הזו - המגיעה על פי חוק, הוא רפי עלוש (46), קבלן שיפוצים מעומר. בתחילת דרכו המקצועית הוא עבד עם אביו בתחום קבלנות הבניין. בשנת 2002 הוא יצא לדרך עצמאית והקים את "רפאל בנייה ופיקוח", עסק שאותו הוא מנהל עד היום. "עבודת השיפוצים כוללת בין השאר קרמיקה, גבס, מקלחות, צבע, טיח ודברים דומים", הוא מספר, "לאור הרקע המקצועי שלי בעבודה בבנייה רוויה עם אבי אני משלב גם ניהול ופיקוח של גינות פרטיות".

ענף המוסכים. הופך מסובך יותר משנה לשנה.  (צילום: Minerva Studio)
ענף המוסכים. הופך מסובך יותר משנה לשנה. (צילום: Minerva Studio)

במשך השנים הוא עבד בעיקר בדרום הארץ, אך יצא לו גם לשפץ פאבים בתל־אביב. "במהלך עבודתי בעסק שלי נחשפתי במשך השנים להמון תחומי בנייה שלא היה לי ניסיון בהם ולא היה לי ביטחון לעסוק בהם", הוא אומר, "אם לא די בכך, גם כשהיה לי את הניסיון הייתה חסרה לי תעודת מנהל עבודה בבניין".

 

איך הגעת ל"קרן מעגלים"? אני מניח שלעצמאים קשה יותר לשמוע עליה מאשר לשכירים שנחשפים אליה במקומות העבודה. 

"אתה נוגע כאן בנקודה באמת מצערת. לאורך שנים רציתי לצאת לקורס של מנהלי עבודה בבניין ולא היה לי שום מידע למי פונים. רצה הגורל ולפני שנתיים דיבר איתי חבר שעובד כממונה בטיחות בדרום. הוא התפלא שאין לי תעודה ואמר לי לפנות לקורס מנהלי עבודה במכללת 'שבירו' בבאר־שבע. כשהגעתי למכללה וביקשתי להירשם, הם סיפרו לי על 'קרן מעגלים' ואמרו לי מה לעשות ואיך אני יכול לקבל את ההכשרה הזו דרך הקרן. ובאמת, קיבלתי קורס שעולה 15 אלף שקל בחינם לגמרי. זה מראה עד כמה לאנשים בענף אין אינפורמציה בקשר לזכויות שלהם בנוגע להכשרות שהמדינה מסבסדת".

 

אתה מרגיש שהקורס קידם אותך מקצועית?

"ברור. הקורס תרם לי רבות, בין היתר ביכולות ניהוליות, באיכות בנייה גבוהה יותר, בידע בבטיחות ועוד. מה שעשה את ההבדל הגדול מבחינתי הייתה דווקא התעודה, שבעקבותיה נפתחו בפניי דלתות רבות באתרי בנייה. התעודה העלתה את הביקוש לעבודה שלי בעשרות מונים והדבר הגדיל לי משמעותית את ההכנסות. אני מאוד שמח על ההכשרה הזאת ומקווה שעוד עצמאים כמוני יידעו מעכשיו שיש להם זכויות שהם יכולים לנצל כדי להתקדם מקצועית".

 

גם עבור רוני חן (56) מכפר־סבא, שעובד כרב־בוחן במכון הטסטים "מבדק" בפתח־תקווה, היווה הקורס מטעם "קרן מעגלים" מקום להעשיר בו את הידע המקצועי שלו, דבר חשוב במיוחד כשמדובר בתחום מכונאות הרכב, העובר בימינו שינויים טכנולוגיים מואצים.

 

"ממש לאחרונה סיימתי קורס אוטו־טרוניקה מתקדמת", הוא מספר, "זהו קורס שמשלב בין מכונאות הרכב החדשה לתחומי מיזוג האוויר וחשמל הרכב. כרב־בוחן, הידע על החשמל ומיזוג האוויר היה חסר לי והקורס העשיר לי את הידע ואת הכלים המקצועיים".

 

למה בעצם היה לך חשוב לך לעבור את ההכשרה הזו?

"מכיוון שהמכוניות הופכות להיות יותר ויותר 'חכמות' והמגמה המקצועית העתידית עוברת לתחום האוטוטרוניקה. למעשה, בלי תעודת ההסמכה של הקורס הזה אדם לא יכול לשמש היום כמנהל מקצועי במוסך, או להתפתח ולהפוך לעצמאי. אי אפשר לעשות כלום בלי התעודה הזו".

 

היכן עברת את ההכשרה?

"במכללה של איגוד המוסכים. הקורס ארך 156 שעות והתקיים קרוב לשנה. המורים היו ברמה גבוהה מאוד ולשמחתי הכל היה ללא עלות דרך 'קרן מעגלים'. הקרן מאוד תומכת בעובדים גם כשהם בהכשרות. במהלך הקורס מילאנו פעמיים משובים על שביעות הרצון שלנו מהלימודים. זה מראה על הרצינות שלהם. באופן אישי אני מאוד ממליץ על ההכשרות האלה".

רוני חן (התמונה באדיבות המצולם)
רוני חן(התמונה באדיבות המצולם)

מתברר שגם בצד השני של המטבע, הצד של המעסיקים, רואים בחיוב רב את ההכשרות המקצועיות שאליהן יוצאים העובדים. הדברים מקבלים משנה תוקף בתחומים שבהם ההכשרות מהוות בעצם קורסי השתלמות וריענון, ו"מיישרות קו" עם הדרישות הנוכחיות והעתידיות בענף של העובדים.

 

"הרבה מהעובדים בענף המוסכים משתמשים בצורה מבורכת בקורסים של 'קן מעגלים' לצורך ביצוע השלמות הסמכה ללא עלות", אומר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, "זה חשוב מאוד מכיוון שבשנים הקרובות עובדים ותיקים לא יוכלו לטפל במכוניות היברידיות וחשמליות בלי ההסמכה הזאת. בעזרת הקורסים ש'קרן מעגלים' מציעה, העובדים יכולים לעבור לשלב המקצועי הבא שלהם, להעשיר את הידע והכלים המקצועיים שלהם ובחלק מהמקרים להשמיש את ההרשאה הקיימת שלהם. אם ניקח לדוגמא עובדים מקצועיים בעלי הסמכה של רמה 3, אם הם רוצים לעבור השלמה מקצועית לצורך ניהול מוסך הם צריכים לעבור קורס יקר שעלותו 18 אלף שקל. מי שמגיעים דרך 'קרן מעגלים' זוכים לעשות זאת ללא עלות, וזה דבר מדהים".

רונן לוי (התמונה באדיבות המצולם)
רונן לוי(התמונה באדיבות המצולם)

איגוד המוסכים בראשותו של לוי מפעיל מזה 20 שנה מכללה טכנולוגית למקצועות הרכב. בשנים האחרונות האיגוד משתף פעולה בנושא זה עם "קרן מעגלים", כך שעובדי הענף יכולים לעבור את ההכשרות במכללה של האיגוד. "העובדים האלה יכולים ללמוד אצלנו קורסים במגוון תחומים, וביניהם אוטו־טרוניקה, פחחות וצבע, דיאגנוסטיקה, צמיגים ועוד", הוא אומר, "מדובר בעובדים ותיקים, והם מרוצים מאוד מההכשרות מאחר שההסמכות והלימודים שהם עברו בעבר נגעו לכלי רכב ישנים, ועולם הרכב מתקדם בצורה מאוד מהירה".

 

זה פותח להם אופציות תעסוקתיות חדשות?

"בהחלט. ברגע שאדם לומד מקצוע חדש הוא יכול לעשות הסבה מקצועית בתוך הענף. מעבר לכך, ככל שיש לעובדים בענף המוסכים יותר דיפלומות, שכרם עולה. הם גם יכולים לעבור ממוסכים ישנים ומסורתיים למוסכים משוכללים ומתקדמים. עד היום התקדמו בצורה זו מאות אנשים".

 

בשיתוף "קרן מעגלים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים