צילום: shutterstock

מה עושות ענקיות הטכנולוגיה בישראל?

גוגל, אפל, מיקרוסופט, פייסבוק ואמזון הן חמש ענקיות הטכנולוגיה העולמיות המובילות, אבל פרט למשרדים מעוררי קנאה וקפיטריות גורמה - אנחנו לא תמיד יודעים מה הן עושות בישראל. אלה הפיתוחים המעניינים שאתם לא שומעים עליהם


חמש ענקיות הטכנולוגיה העולמיות - גוגל, פייסבוק, אפל, אמזון ומיקרוסופט - נוכחות בחיים של כולנו בדמות שירותים ומוצרים שהולכים איתנו לכל מקום: מדובר בחברות הרווחיות ביותר בעולם, כששלוש מתוכן כבר סימנו את אבן הדרך ההיסטורית וחצו את רף טריליון הדולר (והיו היחידות בעולם לעשות זאת), והן פופולריות כל-כך עד כך שכמעט בלתי אפשרי עבורנו לדמיין מציאות מודרנית בלי השירותים החיוניים שלהן. בין אם מדובר בטלפונים חכמים, במחשב האישי, במהפכת הרשתות החברתיות, בגישה למידע ברשת או ביכולת לקבל עד פתח הבית כמעט כל מוצר שהוא - חמש הגדולות הן כוח שקשה להתכחש לו, וקשה עוד יותר להסתדר בלעדיו.

 

 

חמש הגדולות הן כולן חברות אמריקאיות בבסיס, אך הן חולשות על שווקים עולמיים ובעלות נוכחות משמעותית בכל מיני פינות על הגלובוס. כן, גם בישראל, וזה לא כל-כך ברור מאליו. מבחינה גיאוגרפית ישראל היא פסיק על מפה, ומבחינה פוליטית מדובר במקום מורכב למדי. ובכל זאת, הכישרון המקומי בסיליקון ואלי, ריבוי הסטארט-אפים, ההכשרה הצבאית והקרבה התרבותית לארצות-הברית, הצליחו להביא לישראל נוכחות די מרשימה של חמש הגדולות. לא כולם אוהבים את זה: בשנה שעברה אמר אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות בהווה ומנכ"ל אפל ישראל לשעבר, שמרכזי מחקר ופיתוח שנפתחים בישראל מטעם ענקיות הטכנולוגיה פוגעים בשוק הישראלי, גונבים כישרון מחברות מקומיות ומקפיצים את השכר באופן שאי-אפשר לעמוד בו.

 

בכל זאת, נראה שחמש הענקיות - לצד עשרות חברות טכנולוגיה בינלאומיות גדולות, כאן כדי להישאר. אנחנו שומעים וקוראים עליהן כל הזמן, משתמשים במוצרים ובשירותים שלהם כמעט בכל דקה ביום, אבל לא תמיד יודעים מה בדיוק מחפשות החברות האלה בישראל, ואילו פיתוחים משמעותיים מגיעים דווקא מהצוותים המקומיים (התשובה עשויה להפתיע). אז אם כל מה שאתם יודעים על הפעילות של גוגל, פייסבוק, אמזון, אפל ומיקרוסופט בישראל מסתכם בכמה תמונות מעוררות קנאה של חללי עבודה וקפיטריות גורמה, הנה כל מה שקורה ומותר להגיד בסניפים המקומיים של החמש.

 

בישראל מאז: 1989

מספר עובדים: יותר מ-1,800 עובדים, לפי הערכות

משרדים: תל אביב, הרצליה, רענה, חיפה, נצרת

 

הדמיה: מיקרוסופט

 

הוותיקה מבין הענקיות המוזכרות פה, למיקרוסופט יש נוכחות ישראלית כבר שלושה עשורים. הפעילות בישראל נחלקת לשניים - פעילות עסקית ופעילות מחקר ופיתוח - כשמרכז המו"פ הישראלי היה הראשון בעולם מחוץ לארה"ב. בגזרה העסקית ממוקדת מיקרוסופט בפעילות הענן - Azure, ובטרנספורמציה דיגיטלית של גופים ועסקים. במרכז הפיתוח עובדים על מוצרי סקיוריטי, בינה מלאכותית וגם על חומרה: מסך המגע והעטים החכמים במחשבי Surface של מיקרוסופט מפותחים בישראל. בנוסף, אפשר למצוא שם גם את הגראז' - מעבדת חדשנות מאובזרת שמתמחה בתחומים כמו אבטחת מידע, מציאות רבודה ובינה מלאכותית.

 

מיקרוסופט מושקעת בקהילה המקומית באמצעות שורה של יוזמות, בהן האקסלרטור - שהיה הראשון בעולם, תוכניות ליווי כמו ScaleUp ואפילו קרן הון-סיכון. במהלך שנת 2020 צפוי להיחנך קמפוס מיקרוסופט החדש באזור התעשייה הדרומי של הרצליה, המתפרש של שטח של 43,000 מ"ר וצפוי לאכלס אלפי עובדים. פעילות המו"פ וגם הפעילות העסקית של החברה ירוכזו במבנה החדש, שמוקם תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות של מיקרוסופט עצמה - כולל שימוש במודלים תלת-ממדיים באמצעות משקפי "הולולנס", ותפעול שוטף על בסיס טכנולוגיית הענן של החברה.   

 

בישראל מאז: 2005

מספר עובדים: כ-1,000

משרדים: תל-אביב, חיפה

 

צילום: איתי סיקולסקי

 

הציבור הישראלי מכיר בעיקר את "ווייז", אפליקציית הניווט הפופולרית שנרכשה על-ידי גוגל, אבל במרכז הפיתוח המקומי עובדים על עוד הרבה מאוד מוצרים ושירותים, חלקם נמצאים בשימוש יום-יומי בקרב מאות מיליונים ברחבי העולם. השלמה אוטומטית בשורת החיפוש של גוגל, תוצאות חיפוש בזמן אמת, גוגל טרנדס, טכנולוגיית דופלקס מבוססת הבינה המלאכותית ועוד - כולם פרי עבודת הצוותים היושבים בישראל. בכנס המפתחים השנתי האחרון של החברה, הוצגו פיתוחים נוספים שנולדו בישראל, דוגמת מערכת להתרעה מפני שטפונות, Euphonia, Live Caption ו-Live Relay - כולם כלים טכנולוגיים שנועדו לסיוע לבעלי מוגבלויות שונות.

 

החברה גם מושקעת באקו-סיסטם הישראלי: גוגל מפעילה קמפוס ייעודי עבור סטארט-אפים ויזמים מקומיים, מקפידה להישאר עם האצבע על הדופק במקרה של טכנולוגיות מעניינות, אבל בעיקר מסייעת לצמיחה של חברות הזנק החל מהשלבים ההתחלתיים של בניית העסק ומספקת חלל למפגשים, כנסים ואירועים.  

 

בישראל מאז: 2013 

מספר עובדים: כ-300

משרדים: תל-אביב

 

צילום: עדי כהן צדק

 

הפעילות של פייסבוק בישראל נחלקת לשניים - פעילות עסקית, בהובלת המנכ"לית עדי סופר-תאני, ופיתוח טכנולוגי במרכז המו"פ. המחקר והפיתוח שנעשים כאן ממשיכים את הקו הכללי של אונאבו - הסטארט-אפ שעל בסיסו הוקם המרכז הישראלי, ושמייסדיו המשיכו הלאה לתפקידים בכירים בפייסבוק העולמית. מוצרים ופיתוחים כמו פייסבוק לייט - הגרסה הרזה של פייסבוק שמיועדת לשימוש בשווקים מתפתחים, או פרויקוט "אקספרס וויי-פיי" - שמיועד לפרישת תשתיות באפריקה ובאסיה. גם העבודה על קליברה - פרויקט המטבע הקריפטוגרפי המסקרן של פייסבוק, נעשית על-ידי צוותים בישראל.  

 

גם במקרה של פייסבוק מקפידה החברה על חיבור לקהילת הסטארט-אפ המקומית. לפני מספר חודשים הושק ה"פלייגראונד" - חלל עבודה וכנסים, המאפשר לפייסבוק לארח במתחם מיט-אפים וסדנאות, ולהציע ליווי לחברות וליזמים בתחילת דרכם.

 

בישראל מאז: 2014

מספר עובדים: כ-800, לפי הערכות

משרדים: תל אביב, הרצליה, חיפה

 

צילום: תומר פולטין

 

עיקר הפעילות של אמזון בישראל מתרכזת במחלקת שירותי מחשוב ענן (AWS), אבל יש עוד שורה של פיתוחים מעניינים שמתרחשים כאן. למשל, מחקר ופיתוח של "אלכסה שופינג" - שמתרכז ביכולות הקנייה החכמה באמצעות הסייעת הקולית של אמזון, או פיתוח פריים אייר - שירות משלוחים מבוסס רחפנים. בנוסף עובדים באמזון גם על פיתוח שבבים, שממשיכים את המסורת של הרכישה הכי משמעותית של החברה בישראל - אנאפורנה לאבס, שנקנתה בשנת 2015 ונוסדה על-ידי בילי הרבויה ונאפה בשארה. גם אמזון, באמצעות Floor 28 שלה, משתדלת להישאר עם האצבע על הדופק בכל הקשור להיי-טק הישראלי, באמצעות קומה שלמה שמוקדשת לפעילות של סטארט-אפים ויזמים.

 

בישראל מאז: 2012

מספר עובדים: כ-1,000, לפי הערכות

משרדים: הרצליה, חיפה

 

 

באפל מקפידים לאפוף את הפעילות במסתורין - גם כשזה לא תמיד מוצדק. החברה מחזיקה מאז שנת 2012 במשרדים בהרצליה ובחיפה, כשלהשקת מרכז המו"פ בהרצליה בשנת 2015 הגיע לא פחות מאשר טים קוק, המנכ"ל וממשיך דרכו של סטיב ג'ובס. אפל ביצעה כמה רכישות בישראל שמהוות את הבסיס לעבודת הפיתוח שלה עד היום, עם חברות כמו אנוביט, פריים-סנס ורילפייס. הטכנולוגיות האלה עומדות בבסיס המוצרים הכי פופולריים באפל - כולל מערך זיהוי הפנים באייפון למשל, יכולות צילום מתקדמות וכמובן - שבבים. הרבה שבבים שיושבים בלב המכשירים המתקדמים של המותג הפופולרי. גם נושאי אבטחת מידע מטופלים במידה מסוימת בישראל.





premuim_image

כתבה זו זמינה רק למנויי +ynet - שנהנים מגישה מלאה לפרשנויות, לראיונות בלעדיים, לכתבות ולטורים של מיטב כותבי ynet ו"ידיעות אחרונות"

כבר יש לכם מינוי? התחברו

הצטרפו עכשיו - החודש הראשון עלינו
רוצים לראות מה יש לנו להציע?