עובדים רבים היו מתחלפים עם ליבי ברטפלד - שמתלבטת בימים אלו אם לטוס לאיים המלדיביים, לתאילנד או ליפן. את הבחירה הגורלית הזו היא יכולה לעשות בזכות מבצע "חבר מביא חבר", שנערך בשלושת החודשים האחרונים בחברת SciPlay שבה היא מועסקת.
ברטפלד (36), מעצבת גרפית המועסקת זה כשנה וחצי בחברה, זכתה בפרס במסגרת קמפיין גיוס חדש לאיוש משרות בכירות במיוחד, המכונות משרות זהב. שווי הפרס - חופשה חלומית בת שבוע ימים - למעלה מעשרת אלפים דולר.
אחת המשרות שבעבורן הובטח הפרס הייתה ראש מחלקת פיתוח. ברטפלד המליצה על מי שהיה הבוס של בעלה בחברה שבה הועסק, ושבדיוק נסגרה. "הוא העביר דרכי את קורות החיים לחברה. הליך המיון שלו הסתיים בקבלה, ואז אמרו לי שזכיתי בחופשה חלומית של שבוע בכל יעד שאבחר, כולל חמישה ימי חופש".
המימוש של הפרס בפועל צפוי להתבצע כשראש המחלקה החדש יצבור שלושה חודשי ותק. ברטפלד, נשואה ואם לילדה בת שנתיים, מתכננת לנסוע לחופשה זוגית רומנטית עם בעלה בחודש מאי. "לא הכרתי כאלה בונוסים במקומות שעבדתי בהם לפני, וזה מדהים", היא אומרת. "מעולם לא ציפיתי לקבל פרס כזה, וזה גם נותן לי ולשאר העובדים מוטיבציה למצוא עוד אנשים לחברה".
סייפליי היא חברת סושיאל גיימינג מובילה שנמנית עם הטופ 3 של חברות הסושיאל קזינו בעולם. החברה מעסיקה כ-500 עובדים, מהם 150 בישראל והשאר בשני משרדים בארצות הברית. בשגרה, בחברה מעניקים לעובדים שמביאים עובדים אחרים במסגרת "חבר מביא חבר" כ-8,000 שקל למשרה רגילה וכ-12 אלף שקל למשרה בכירה (כ-3,000 דולר), אם העובד נשאר בחברה מעל לחצי שנה. מדי פעם עורכים תחרויות שבמסגרתן מתווסף לבונוס הכספי גם לילה במלון יוקרה או יום ספא זוגי. לאלו נוסף הקמפיין החדש, שכלל תליית פוסטרים וחלוקת סטיקרים במשרדים, שבהם צולמו העובדים עצמם עם היעדים שאליהם היו רוצים לטוס.
5 צפייה בגלריה
ליבי בחופשת סקי, נא לא להתקשר
ליבי בחופשת סקי, נא לא להתקשר
ליבי בחופשת סקי, נא לא להתקשר
מעין אייזנר רוזנמן, סמנכ"לית משאבי אנוש של החברה, מסבירה כי הקמפיין החדש כולל שתי משרות פתוחות לאיוש בכל רגע נתון. "קשה מאוד למצוא עובדים טובים, והערוץ של חבר מביא חבר מאוד יעיל מכיוון שהוא מביא לנו בדיוק את האנשים שאנחנו מחפשים, מועמדים טובים שמתאימים לתרבות הארגונית שלנו, וגם יוצר מחויבות, הן של העובד והן של המועמד, שמרגיש מחויב יותר לתהליך מלכתחילה.
"אנחנו עושים מבצעים כאלו רק במשרות שמאוד קשה לאייש, ואם זה מאפשר לנו לאייש אותן עם מועמד מתאים ולחסוך שלושה חודשי המתנה וחיפושים, זה משתלם לטווח הארוך. אנחנו בשלבים קריטיים של גדילה ומחפשים אנשים שיעזרו לנו לעשות זאת. אם הצלחנו באותו זמן גם להביא עובד טוב וגם לצ'פר עובדים שלנו, אז תפסנו שתי ציפורים במכה. זה תורם לשביעות הרצון של העובדים ושל החברים שלהם, שרואים אותם מבלים על חשבון העבודה".
בחברת Bringg השיקו השנה תוכנית גיוס במתכונת של "חבר מביא חבר" המבוססת על Gamification ("משחוק"), באופן שמתגמל את העובדים גם על מאמציהם ותרומתם לגיוס. במסגרת זו עובדים צוברים נקודות שמזכות אותם בבונוסים שונים כאשר חבריהם מגיעים לשלבי ריאיונות, והמועמד שישיג את מספר הנקודות הרב ביותר יזכה בחופשה אקזוטית באיי סיישל או באיים המלדיביים.
כמעט מחצית מהגיוסים בחברה הם בשיטת חבר מביא חבר. מלבד תחרות נקודתית זו, גם בשגרה נוהגים בחברה לתת לעובדים שסייעו בגיוס עובדים אחרים לבחור מתנות בשווי של כ-2,500 דולר, כמו חופשות בחו"ל ובארץ, או חבילות ספורט הכוללות ביגוד ואימונים אישיים. בחברה מציינים כי בעבר היו מעניקים רק בונוס כספי, אולם המעבר למתנות העלה את מספר הגיוסים משמעותית, בצד הגדלת החיבור של העובדים למאמצי הגיוס.
5 צפייה בגלריה
אפשר להמיר את המענק בחופשה
אפשר להמיר את המענק בחופשה
אפשר להמיר את המענק בחופשה
(צילום: shutterstock)
בחברת הסייבר SentinelOne החלו לאחרונה לתת בונוס של לא פחות מעשרת אלפים דולר לעובדים שמצליחים לגייס עובדים לתפקידים נחשקים המוגדרים כמשרות זהב. עד כה זכה בהטבה עובד אחד, אך בחברה מאמינים שיצליחו לגייס עד סוף השנה כעשרה עובדים נוספים בשיטה זו. בסך הכול, בחברה צריכים לאייש כ-40 משרות דחופות.
החברה, שמעסיקה כ-350 עובדים ברחבי העולם, מדווחת כי כ-70% מהעובדים שלה מגויסים בשיטת חבר מביא חבר. "סנטינל היא חברה עם צמיחה אדירה שמכפילה את גודלה כל שנה", מציינת ליאת דביר, סמנכ"לית משאבי אנוש. "אנו מאמינים ששיטת חבר מביא חבר זו הדרך הטובה ביותר לשמר את התרבות הארגונית המיוחדת שלנו ואת רמת המקצוענות שאנו מחויבים לה.
"האנשים שלנו רואים עצמם שותפים פעילים במסע הגדילה הזה ועושים זאת בצורה שוטפת. עם זאת, במשרות קשות לגיוס או דחופות מאוד אנו רואים ערך בלתת אקסטרה תמריץ - וזה עובד. אנשים מפנים יותר זמן ומשקיעים אפילו מעבר למה שעושים ביומיום, זה מייצר שיח במסדרונות ומעלה את העשייה הזו לסדר היום קצת יותר".
גם בחברת מוטורולה סולושנס מציעים בונוס מכובד, של 20 אלף שקל, למשרות מבוקשות בתחומי הפיתוח. סמנכ"לית משאבי האנוש, אירית קישינובסקי, מציינת כי להבדיל ממועמדים אחרים, גיוס בשיטת חבר מביא חבר מאפשר לקלוט עובדים עם רזומה מוכח, שכן העובד הממליץ ערב למעשה למועמד. בצד זאת היא סבורה כי מנגנון של חבר מביא חבר מייצר קשר הדוק של העובדים עם מקום העבודה שלהם, ומביא לידי ביטוי את הגאווה שלהם במקום בכך שהם רוצים להביא מכרים שלהם לעבוד איתם או לצידם.
חברת הבינה המלאכותית הישראלית סיסנס (Sisense) פיתחה פלטפורמה המאפשרת ניתוח והצגה ויזואלית של כל סוגי המידע הארגוני עבור חברות. החברה מעסיקה 230 עובדים בישראל, בנוסף לעובדים ברחבי העולם, מארה"ב, דרך אירופה ועד לאוסטרליה ויפן. עובדים שמגייסים חברים מקבלים בונוסים בסכומים של 8,000 עד 12 אלף שקל עבור מה שמכונה "משרות לוהטות".
בחברה מאפשרים לממש את הפרס גם בצורה של חופשה בחו"ל באותו השווי. עד כה זכו שני עובדים בפרס המוגדל של 12 אלף שקל, ובחרו להמיר אותו בחופשת סקי. אחד מהעובדים הללו הוא שי ריטבלט, מנהל לקוחות אירופה במחלקת Customer Success, שבחר לנסוע עם אשתו לחופשת סקי בסוצ'י, שם נערכה אולימפיאדת החורף האחרונה. "צוות ה- UX גדל משמעותית ועלתה דרישה לתפקיד בדרג ניהולי, מישהו שיש לו ניסיון וידע ייחודיים בתחום, וכך נבחר קולגה שלי ממקום עבודה קודם", הוא מספר. "עבדנו במחלקות נפרדות, אך יצא לנו לעבוד יחד הרבה. הוא היה מאוד מוערך ואדם שכיף לעבוד איתו".
לירון פריזנט, המכהנת בתפקיד שנקרא דיירקטור אוף פיפל (מעין גרסה מתקדמת של מנהל כוח אדם), מסבירה כי קרוב לרבע מכוח האדם בחברה הגיע בשיטת חבר מביא חבר. "אנחנו מגייסים בשיטה הזו בעיקר כשמתעורר קושי בגיוס טאלנטים או כאשר מתפנה לפתע משרה אסטרטגית", היא מסבירה, "זו גם צורה להביע הערכה כלפי העובדים. אני תמיד אומרת להם שאני רוצה אנשים כמותם, ושאני סומכת על היכולת שלהם להביא מכרים שיכולים להתאים ל-DNA שלנו. המשמעות עבורנו היא שאנחנו צריכים לשמור על הון אנושי גבוה".
חברת טרידיון, המפתחת טכנולוגיית ענן להאצת תעבורת נתונים באינטרנט, מעסיקה כ-50 עובדים, 40 מהם בישראל, במשרדים בפתח תקווה.
טרידיון מעניקה 600 דולר לעובדים שמביאים חברים למשרות תמיכה, ו-2,000 דולר למשרות פיתוח. הבונוס הכספי על משרות פיתוח ותמיכה ניתן להמרה למימוש עבור חופשה באותו שווי כספי, לבחירתו של העובד. ברוב המוחלט של המקרים, העובדים בוחרים לממש את הבונוס הכספי ולא להמירו.
מבצע "חבר מביא חבר" חל בחברה כולה - הן בסניף הישראלי והן בסניף האמריקני - ומניב הצלחה יפה גם בארה"ב. בישראל כ-40% מהגיוסים בחברה מתבצעים ככה", מציינת ליטל אנקורי, מובילת צוות משאבי אנוש בחברה, "גילינו שחבר מביא חבר זה בין ערוצי הגיוס הכי אפקטיביים שלנו, והדרך הכי טובה למכור את המשרה למועמדים, יותר מכל מודעת דרושים. יש ערך גבוה בלעבוד עם מישהו שאתה בחרת מבחינת הפרודוקטיביות והתאמה ארגונית. אני מעריכה שעובדים שמביאים חברים עושים את זה כי הם נהנים להיות כאן, ומכיוון שהם מרגישים מספיק בנוח לקחת אחריות ולהביא קולגה שלהם למקום שבו הם עובדים. יש בכך גם מידה של סיכון, כי לפעמים עשויים להביא חבר שלא חושב לעזוב את מקום עבודתו".
אנקורי מוסיפה כי גיוס לא נמדד רק בלהביא עובד, אלא בשאלה אם הוא נשאר בחברה. "בסופו של דבר זה שווה את הכסף", היא מציינת. "כיום יש הרבה פיתויים בחוץ וצריך לחזר אחרי עובדים. כל המעסיקים מבינים שהרבה יותר יקר לגייס אנשים מאשר לשמר עובדים. בענף שלנו הכול הרבה יותר מוחצן מבחינת התנאים, וזו עוד דרך להמשיך לרצות את העובדים ולגרום להם להישאר".
בחברת ההיי-טק אפלייד מטיריאלס, המעסיקה בישראל כ-1,600 עובדים, נותנים בגיוסי חבר מביא חבר בונוס סטנדרטי בגובה אלף דולר לעובד, שבמשרות חמות כבר מטפס ל-2,000 עד 3,000 דולר. גם כאן, 40% מהגיוסים נעשים בדרך זו, ובחברה מונים יתרונות כמו שיעורי ההצלחה בהתאמה לצד שביעות רצון גבוהה של העובדים, שזוכים לעבוד לצד אנשים שהם מחבבים ומעריכים ברמה המקצועית.
גם בחברות הגדולות והבולטות כדוגמת גוגל, פייסבוק, אפל ואינטל, נהוג לצ'פר במענקים עובדים שגייסים חברים לעבודה למשרות נדרשות, אם כי שיטת גיוס זו מהווה חלק פחות מרכזי בהליכי הגיוס בהשוואה לסטאראפים המשוועים לידיים עובדות. בחברות הללו סירבו לחשוף את הסכומים המשולמים, אולם לפי ההערכות הם נעים סביב 1,000-2,000 דולר לעובד.
סייפבריצ' (SafeBreach), סטארט-אפ בתחום הסייבר סקיוריטי, מעסיקים 55 עובדים – 38 מהם בישראל. בחברה משלמים 1,500 דולר לכל עובד שמביא חבר לעבודה, אם החבר נשאר לפחות שלושה חודשים. רחלי ברוך, סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה, מספרת כי עד היום איישו 30 משרות באופן זה, ומועמדים שמגיעים דרך חברים מקבלים עדיפות עליונה.
"בשנים האחרונות השוק הפך לשוק של מועמדים, בעיקר בעולמות הסייבר. יש להם שפע של אפשרויות והם לא יודעים במה לבחור", היא מסבירה. "בשוק תחרותי כזה, קיים סיכוי גבוה יותר שבן אדם שהגיע דרך חבר יקבל את ההצעה. מכיוון שחסרים מועמדים טובים, משתלם לנו להשקיע בערוצים שבהם יש יותר סיכוי שמועמד טוב עם ביצועים מעל הממוצע יבחר בנו ויישאר איתנו לאורך זמן. בנוסף, אנחנו סומכים על זה שהאנשים שלנו מכירים את הסטנדרט המקצועי ואת התרבות של הארגון, כך שכשהם ממליצים על מישהו, הסיכוי להשמה יותר גבוה".
ברוך מוסיפה כי במקרים רבים, לא די כיום בתגמול כספי: "אם פעם היה מספיק לתת בונוס, כיום כבר מצפים לסוג של חבילת נופש או משהו מעניין אחר כדי שאנשים באמת ישקיעו", היא מוסיפה. "נכון שמבחוץ התעשייה הזו נראית נוצצת וזוהרת, אבל האנשים שבה עובדים קשה נורא וצריכים להיות זמינים בשעות-לא-שעות ללקוחות בחו"ל".
5 צפייה בגלריה
''מבחוץ התעשייה נראית נוצצת וזוהרת''
''מבחוץ התעשייה נראית נוצצת וזוהרת''
''מבחוץ התעשייה נראית נוצצת וזוהרת''
(צילום: shutterstock)
בחברת אמדוקס, שמעסיקה כ-5,000 עובדים בשלושה מרכזים בישראל - ברעננה, בנצרת ובשדרות - נותנים לעובדים שמביאים חברים לעבודה בונוסים כספיים של 2,000 עד 8,000 שקל, בהתאם למשרה. גלי אריאלי, מנהלת גיוס בחברה, מסבירה כי מקור הגיוס הראשון של החברה הוא ניוד פנימי של עובדים (כ-40%). תוכנית "חבר מביא חבר" נמצאת במקום השני, ואחראית על כרבע מהגיוסים.
"חשוב לנו שהעובדים ייקחו חלק בגיוסים ובמשרות שלנו, מכיוון שהם מכירים את התרבות הארגונית ואת השיח הפנימי, ולכן אנחנו סומכים על ההמלצה שלהם", היא אומרת. "הגיוס הוא מערכת מאוד מורכבת, כאשר בכל רגע נתון יש לנו מאות קורות חיים. התחרות על הטאלנטים גבוהה מאוד, וזה מאפשר להגיע אליהם. כשאנשים מגיעים אלינו דרך חברים, הם יודעים למה הם נכנסים - ההסתגלות והקליטה הרבה יותר טובות".
בחברה לא מסתפקים בכך, ואף מעודדים את העובדים להרחיב את מעגלי החיפוש באמצעות "מסיבות נטוורקינג" או "מסיבות לינקדאין". "אנו מזמינים בכל פעם אוכלוסיית עובדים אחרת, מספרים על משרות רלוונטיות ומלמדים אותם איך להשתמש ברשתות החברתיות כדי להגיע ליותר אנשים, באופן שהופך אותם לשותפים לתהליך. ויש גם בירה ופיצה", היא מספרת.
"זה לא מתאים לכל אחד, אבל לעובדים שאוהבים לדעת מה קורה בחברה זה יוצר משמעות וערך מוסף", מוסיפה אריאלי. לצד זאת היא מודה כי החגיגה סביב הגיוסים בהיי-טק חורגת לעיתים מגבולות הטעם הטוב או כדבריה, "לפעמים זה מרגיש כמו קרנבל".
אפילו בחברות מיקור חוץ בתחום ההיי-טק, לא חסרות הצעות מפתות לעובדים שמגייסים עובדים אחרים.
חברת נס טכנולוגיות, לדוגמה, מעסיקה כ-3,000 עובדים שמספקים שירותים לחברות במיקור חוץ, וגם היא מעניקה בונוסים גבוהים לעובדים שמגייסים את חבריהם, שמגיעים עד לעשרת אלפים שקל עבור גיוס מוצלח. לעובדים שמורה כמובן הזכות להמיר את המענק הכספי בסמארטפון או בגאדג'טים בשווי זהה.
5 צפייה בגלריה
שי ריטבלט בחופשה שבה זכה במבצע ''חבר מביא חבר''
שי ריטבלט בחופשה שבה זכה במבצע ''חבר מביא חבר''
שי ריטבלט בחופשה שבה זכה במבצע ''חבר מביא חבר''
בנוסף לכך, עובדים שממליצים על שלושה חברים בשנה מקבלים גם חופשה זוגית באירופה, עד שתי חופשות בשנה (על גיוס של שישה עובדים), אולם נירית עמר, מנהלת חטיבת הגיוס בחברה, מציינת כי יש עובדים שעברו גם את המכסה הזו: "שיטת חבר מביא חבר מחליפה במקרים רבים את ערוצי הגיוס המסורתיים", היא מספרת. "קיים מספר גדול של צוותים שמורכבים ברובם מעובדים שגייסו את חבריהם. המהות של הארגון היא המשאב האנושי, ובחברה מגייסים מאות משרות בשנה, ממשרות מתחילים ועד למשרות מהנדסים. כיוון שכך, משאבים רבים, פיננסיים ומשאבי כוח אדם, מושקעים בנושא הגיוס וישנה התייחסות נרחבת ל'חבר מביא חבר'".
חברת טלדור מערכות, אחת מחברות ה-IT המובילות בישראל, מספקת גם היא שירותי מיקור חוץ ומעסיקה למעלה מ-2,300 עובדים. החברה מעניקה בונוסים נאים של 2,000 עד 5,000 שקל על משרות שנחשבות קשות לאיוש, אולם במקרה זה, שיטת חבר מביא חבר אחראית לכ-15% בלבד מהגיוסים בחברה.
"אנחנו לא חברת היי-טק קלאסית, והרבה מאחוזי ההעסקה שלנו הם אאוטסורסינג, כך שלא בטוח שהאדם שמביא את החבר יישב איתו בהכרח בצוות", אומרת דנה ירון שוורץ, מנהלת מערך גיוס בחברה. "עם זאת, גם לעובדי מיקור חוץ חשוב להיות חלק מחברה שרואה אותם, מקשיבה להם ונותנת להם שי בחג, שכן חלק מהרעות החולות הן שמתייחסים אליהם רק כאל מספר או מישהו שיושב אצל לקוח".