שתף קטע נבחר

"לא מפחד מתקלות": הערב תצא הרכבת הישירה הראשונה מת"א לי-ם

11 שנים אחרי תאריך הפתיחה המקורי, תצא הערב הנסיעה החשמלית המסחרית הראשונה של הרכבת בין תחנות ההגנה ונבון. נהג הקטר יהיה אבי רומנו: "בעוד שלושים-ארבעים שנה אספר לנכדים"

 

 

 

אבי רומנו (34) מלוד, נבחר להיות נהג הקטר שיעשה היום (שבת) היסטוריה וינהג בנסיעה החשמלית המסחרית הראשונה של רכבת ישראל בין תחנת ההגנה בתל אביב לתחנת נבון בירושלים. "אי אפשר שלא להתרגש, זו נקודת ציון היסטורית שמחברת בין הבירה שלנו לתל אביב", הוא אומר ל-ynet, זה כבוד גדול בשבילי שנבחרתי, אבל כבוד לכל עובדי הרכבת שהקו נפתח". הרכבת תפעל בימי חול עד השעה 21:30 ומעט מאוחר יותר במוצאי שבת. עבודות החשמול בתחנות תל אביב השונות שנערכו בשבועות האחרונים הסתיימו, אך יתחדשו ב-6 בינואר.

 

רומנו, נשוי ואב לשלושה, הוא חלק מצוות מצומצם של נהגים שמתפעלים את מערך החשמול מזה שנתיים בחברה. בהיותו מדריך נהגים הוא כבר עשה מאות נסיעות, אך מודה שהתרגש כשהודיעו לו שהוא יהיה הראשון שיבצע נסיעה מסחרית בקו, מתחנת ההגנה לירושלים. "ביקשו ממני להיות זה שעושה היסטוריה וזה מרגש, אבל יש איתי עוד נהגים שיהיו חלק מההיסטוריה. בינתיים כולם מפרגנים ושמחים. בעוד שלושים-ארבעים שנה אוכל לספר על כך לילדים והנכדים". לדבריו הוא לא חושש שיקרו תקלות בנסיעה ואומר שאת הדרך הזו הוא כבר מכיר: "זה קטע שעשינו המון פעמים בהרצות ואני בטוח שהכל יהיה חלק ומהנה לי ולנוסעים".

 

 

 

נסיעת המבחן הראשונה של הקו החשמלי מירושלים לתל אביב (צילום: רכבת ישראל)
נסיעת המבחן הראשונה של הקו החשמלי מירושלים לתל אביב(צילום: רכבת ישראל)

 

אבי רומנו נהג קטר  ()
אבי רומנו. "אי אפשר לא להתרגש"

 

הקו החשמלי בין ירושלים לתל אביב יחל לפעול הערב עם צאת השבת, כשהרכבת הראשונה תצא בשעה 21:36. זו תהיה הפעם הראשונה שבה עיר הבירה של ישראל והעיר העברית הראשונה יחוברו להן בקו חשמלי.  אך יחד עם החגיגיות חשוב לזכור גם את החששות שהקו הזה יסבול מאותם קשיי הסתגלות שהיו לקו בראשית ימיו, כאשר הוא נפתח באופן חלקי בספטמבר בשנה שעברה. מי שכנראה פחות חוששים הם גורמי הכבאות, אשר החליטו לאפשר לראשונה מזה שנה וחצי להסיר את מגבלת 400 הנוסעים על הקו.

 

ההודעה על תחילת פעילותו של הקו לא יצאה באופן רשמי מרכבת ישראל או משרד התחבורה, אלא פשוט פורסמה במפתיע, כאשר לפתע נפתחה לנוסעי הרכבת האופציה לרכוש כרטיסים לנסיעת הבכורה שתיערך במוצאי שבת. תחילת השירות התאפשרה לאחר שברכבת ישראל סיימו את נסיעות ההרצה הסדירות לקו שהחלו ב-16 בנובמבר ונערכו פעמיים ביום.

 

יש לציין כי ביום חמישי הסתיימו עבודות החישמול שנערכו בשלושת השבועות האחרונים בתחנות תל אביב השונות ולוח הנסיעות של הרכבת ישוב לקדמותו. עבודות החישמול יתחדשו בשנית ב-6 בינואר ויימשכו עד ה-28 בחודש הבא, אז ייסגרו שוב מקטעי מסילה מסוימים באזור המרכז שיקשו על הנסיעה מיעד ליעד. ביום רביעי הגיעו לתחנת נבון בירושלים שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', יחד עם שר החוץ ומי שכיהן במשך עשור כשר תחבורה, ישראל כץ, לנסיעת מבחן.

 

תחנת רכבת יצחק נבון ב ירושלים (צילום: AFP)
תחנת נבון בירושלים(צילום: AFP)

נסיעה חגיגית של הרכבת הישירה מירושלים לתל אביב- במעמד בצלאל סמוטריץ וישראל כץ (צילום: יואב דודקביץ')
"בונים את מדינת ישראל". כץ וסמוטריץ' בנסיעת המבחן (צילום: יואב דודקביץ')

 

נסיעה חגיגית של הרכבת הישירה מירושלים לתל אביב- במעמד בצלאל סמוטריץ וישראל כץ (צילום: יואב דודקביץ')
(צילום: יואב דודקביץ')

 

57 ק"מ, 9 גשרים, 5 מנהרות

תאריך היעד המקורי לפתיחת הקו, נזכיר, היה לפני 11 שנים, ב-2008. לאחר מכן הוזז ל-2014, נדחה ל-2016 וגם ב-2018, השנה שבסופו של דבר נפתח הקו, הוא סבל מדחייה בלתי צפויה של חצי שנה. ועדיין - עד הבוקר, באופן רשמי, איש לא עלה על קרון בתחנת נבון בירושלים וירד ממנו במרכז תל אביב. נסיעת ה-28 דקות שהובטחה הסתכמה ב-22 דקות בין הבירה לנתב"ג.

 

עם פתיחת החלק השני של הקו, צפויים כוחות הכיבוי והצלה להסיר את מגבלת הנוסעים שעמדה על 400 בכל נסיעה. אם כי הסרת המגבלה צפויה רק לאחר מספר חודשי התארגנות. בנוסף, לפחות לעת עתה, על אף שהצדדים במשא ומתן, ועד העובדים לא צפוי להטיל וטו על פתיחת הקו או לשבש את הנסיעה בו.

 

אורכו הסופי של הקו בין ירושלים לתל אביב יעמוד על 57 קילומטרים, 14 מתוכם על-פני תשעה גשרים, 20 ק"מ לכל כיוון בחמש מנהרות שונות. עלות בניית הקו נאמדת בכשבעה מיליארד שקלים. חלקם שימשו לבניית תחנת "נבון" בירושלים השוכנת 80 מטרים מתחת לאדמה וניצבת ברשימת חמש התחנות העמוקות בעולם, שאף יכולה לשמש כמקלט גרעיני במקרה הצורך.

 

חזון הקמת מסילה מהירה בין ירושלים לתל אביב מלווה אותנו עוד משנות ה-70 של המאה הקודמת, והחלטה סופית על הקמתה הגיעה רק ב-2001. מאז נתקל הפרויקט באינספור בעיות מכל סוג - החל מוויכוחי תקציב צפויים מול האוצר, בעיות משפטיות מול אנשי הגנת הסביבה, מכרזים בעייתיים והתחלה מאוד מאוחרת של עבודות החשמול.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים