שתף קטע נבחר

מבול של שנאה

מסע ההרג בסופרמרקט הכשר בג׳רזי סיטי על ידי שני חברים לשעבר בתנועת ה- Black Hebrew Israelite חשף בפנינו כת קיצונית ומסוכנת. מה לא ידענו על התנועה שמטיפה לשנאת יהודים באמריקה?

רואים אותם בעיקר בפינות רחוב סואנות בערים הגדולות בארה״ב, מניו יורק, פילדלפיה, וושינגטון ובולטימור, דרך פלורידה ועד קליפורניה. עומדים ומטיפים בקול רם על כל דבר מהשתעבדות לישו ועד איסור אכילת עוף צלוי עם אורז. העוברים והשבים עוברים ולא שבים, השוטרים מביטים משועשעים והחיים נמשכים. אבל כל אווירת הקרנבל ההזוי משתנה לגמרי כשמדובר בסוג אחד מאוד ספציפי של מטיפי רחוב - גברים שחורים, חזקים פיזית, ממטירים מבול של שנאה מכל הסוגים: גזענות, הומופוביה, מיזוגניה, אנטישמיות והכחשת שואה. זה לא שונה מלהסתובב באתרי אינטרנט של קבוצות ניאו-נאציות שמציפות את אמריקה, אבל כשאנשים שמגדירים את עצמם Black Hebrew Israelite - ׳שחורים עבריים בני ישראל׳ - מפזרים אנטישמיות, זה כבר יותר קשה להבנה או עיכול.

 

בשבוע שעבר התברר כי דייויד אנדרסון, שיצא עם חברתו, פרנסין גראהם, למסע הרג שהסתיים במותם של שוטר ועוד שלושה אנשים בסופרמרקט JC Kosher בג׳רזי סיטי, היה בעבר חבר בארגון ה-Black Hebrew Israelite. פתאום החלה לחלחל ההבנה כי לצד עלייה קיצונית בתקריות אנטישמיות מצד קבוצות ימין ניאו-נאציות, צריכה ארה״ב להתמודד גם עם אנטישמיות שלא מגיעה מאנשים לבנים עם קעקועי צלבי קרס על הזרוע.

״כשאדם לבן עושה פיגוע שנאה, הוא תמיד מוגדר כ׳זאב בודד׳ שלא מייצג את כולם, אבל כשאדם שחור או חום עושה משהו כזה, כולנו צריכים להתנצל״, אומר מרקוס גלאק, שהיה בעבר חבר בתנועת ה-Black Hebrew Israelite.

 

ניו ג'רזי ארה
התוקפים דייוויד אנדרסון ופרנסין גרהאם.

 

למה אנשים שמגדירים עצמם ׳עבריים ו׳בני ישראל׳׳ הם גם אנטישמים?

״זו אידיאולוגיה מסובכת שהיתה אחת הסיבות בגללן עזבתי, יש שם אנשים שחושבים שהם היהודים האמיתיים, ואילו היהודים ׳הלבנים׳ הם זיוף. זה מעוות, אבל כמו כל אידיאולוגיה, יש לכך הרבה סיבות היסטוריות וסוציולוגיות. התנועה הזו מורכבת מהרבה פלגים, רק מיעוט קטן הוא אנטישמי, אבל עכשיו כל השחורים בארה״ב צריכים להסביר שאנחנו לא כאלה. כאילו שלא מספיק קשה להיות גם שחור וגם יהודי בעולם הזה״.

 

לתנועת ה-Black Hebrew Israelite יש היסטוריה ארוכה ומורכבת בארה״ב עוד מימי המאה ה-19. מאז הוקמה, התפצלה לעשרות תתי תנועה וסניפים שונים בגלל חילוקי דיעות אידיאולוגיים ופוליטיים. מה שמאחד את רובם זו האמונה שהם-הם הצאצאים האמיתיים של יהודי התנ״ך - כי הרי כשבני ישראל יצאו ממצרים, הם לא היו לבנים. חלק מחברי התנועה מתנהלים כמו כל זרם ביהדות: עורכים ברית מילה, שומרים כשרות ומציינים חגים, אבל הפלגים הקיצוניים הפכו עם השנים לשונאי יהודים שלטענתם מנכסים לעצמם את היהדות. ”האמונה של חלק מסוים היא שה-Black Hebrew Israelite הם אחד מ-12 השבטים ובעתיד יחליפו את ׳היהודים המזויפים׳״, אומר גלאק, ״הם סבורים כי 12 שבטי ישראל הורכבו מקבוצות אתניות שונות, שאף אחת מהן לא היתה לבנה. הם מסתכלים על היהודים היום ומבחינתם אלה אנשים לבנים שלא יכולים להיות יהודים באמת״.

 

One of the killers in the New Jersey kosher market shooting is caught on security camera ()
התקיפה בסופר מרקט הכשר בניו ג'רזי. היברו איזראליטיס

 

הגל הראשון של התנועה נוצר בשנות ה-90 של המאה ה-19 על ידי שחורים דתיים שהנרטיב של יציאת מצרים ריתק אותם, בגלל טראומת העבדות הקולקטיבית. הגל השני התבסס בהארלם בתקופת הפריחה של 1920, והוא כבר היה קרוב יותר למיינסטרים של היהדות. הגל השלישי והקיצוני ביותר נוצר בשנות השישים והשבעים הסוערות, אז נפרדו כמה קבוצות מהתנועה המקורית וכינו את עצמם ׳בני ישראל השחורים׳ ולא רק ׳יהודים שחורים׳. וכמו הרבה ארגונים בתקופה הלוהטת ההיא, גם הם היו מיליטנטים ומסוכנים.

 

ארגון SPLC, הארגון המרכזי למעקב אחרי תנועות שנאה בארה״ב, מגדיר פלגים מסוימים כ׳קבוצות שנאה׳, אבל לא את התנועה כולה. היידי בייריץ׳, מנהלת אגף המודיעין של SPLC, אמרה בשבוע שעבר כי ״הקבוצות בתוך התנועה שנכללות בהגדרת ׳קבוצת שנאה׳ הן כת מסוכנת. אלה אנשים שחיים בהפרדה מלאה ואוסרים על הנשים להתחתן מחוץ לכת. הם רואים באדם הלבן רשע ומאמינים שאלוהים יהפוך את הלבנים לעבדים שלהם. מעל הכל הם סוחרים באנטישמיות, ומכנים את היהודים ׳מתחזים׳ או ׳בני שטן׳, מכיוון שהם רואים את עצמם בני ישראל האמיתיים״.

 

כמעט בלתי אפשרי להעריך באיזה מספרים מדובר, אם כי ברור שזו קבוצת שוליים קטנה למדי, שגם נמצאת בשנים האחרונות במחתרת. "הקבוצה לא ידועה בביצוע מעשי אלימות המוניים״, אמרה בייריץ׳, ״אין תיעוד של אלימות כמו שיש לקבוצות עליונות לבנה בארה״ב. רוב חברי ה-Black Hebrew Israelite אינם גזענים ואנטישמיים ואינם תומכים באלימות, אבל יש בהם מגזר קיצוני שגדל מדי שנה״.

אחת הבעיות הגדולות באווירה הקיימת היום בארה״ב היא שקיצוניות שחורה מזינה את עליית הקיצוניות הלאומנית הלבנה ומושכת אליה מגויסים.

 

טום מצגר, אחד הוותיקים בתנועת העליונות הלבנה באמריקה, כינה פעם את ה-Black Hebrew Israelite כ״מקבילים השחורים שלנו ושותפים לדרך״. חבר בתנועה, אדם העונה לשם אש ישראלה (Ash Yasharahla) והוא חלק מקהילה המכונה I Am Israel, אמר בשבוע שעבר ל׳ניו יורק טיימס׳ כי הפיגוע בג׳רזי סיטי היה מרושע. ״אסור לבלבל בין ההטפות של אנשים בפינות רחוב עם קריאה לאלימות. אין ספק שהיה כעס גדול אצל שני האנשים שעשו את הדבר הזה. הכעס שלהם היה כלפי המון דברים ואני חושב שהרגשות מוצדקים בגלל מה שקרה ועדיין קורה לנו, כאנשים שחורים באמריקה, אבל אנחנו לא דוגלים באלימות. אנחנו מאמינים שרק אלוהים יכול לעשות צדק״.

 

בעיית האנטישמיות שמגיעה ממקורות לא ניאו-נאציים, גדולה הרבה יותר מכפי שהמיינסטרים האמריקאי מוכן להודות. בשנה שעברה היתה עלייה של 105 אחוז בתקריות שנאה בארה״ב, כשחצי מהן התרחשו בניו יורק והסביבה. ״אחד מכל שישה יהודים בארה״ב גר בניו יורק״, אומר פרופ׳ בריאן לוין, מנהל המרכז לשנאה וקיצוניות באוניברסיטת קליפורניה סטייט ופרשן רשת CNN, ״רק השנה כבר היו בניו יורק יותר מ-400 תקריות אנטישמיות. הנרטיב שרואים בניו יורק שונה מהנרטיב הלאומי. את לא רואה אנשי עליונות לבנה עם לפידים וסדינים לבנים צועדים ברחובות ברוקלין, אלה לא מי שתוקפים שם יהודים עם פאות״.

 

הנפגעים הם אכן בעיקר חרדים שכמובן קל לזהות את יהדותם, ובחלק גדול מהמקרים הם מוכים בידי נערים שחורים או היספאנים, שמוציאים עליהם תסכול שאין להם שום קשר אליו. ״האווירה בארה״ב בשנים האחרונות רעה מאוד״, אומר גלאק, ״וההיסטוריה מלמדת אותנו שיהודים הם תמיד קרבן עיקרי בתקופות של מתחים חברתיים וכלכליים״.

 

מה מייחד את אנשי ה-Black Hebrew Israelite?

פרופ׳ לוין: ״לאנטישמיות יש הרבה צורות ופנים, אבל דעות קדומות זה לא משהו שאפשר להסביר באופן רציונאלי. השורה התחתונה היא שהחבר׳ה האלה אמנם נמצאים ברחובות ולפעמים מטרידים ומפחידים, אבל באופן כללי הם לא אלימים. הבחור הזה בג׳רזי סיטי שנא גם שוטרים, היו לו הרבה בעיות״.

 

היסטוריית היחסים בין הקהילה השחורה לקהילה היהודית בארה״ב ארוכה ומסובכת, ונשענת על שילוב של תחושת גורל משותף מול לא מעט טינה. ״מצד אחד, אנחנו מחוברים מאוד לסיפור יציאת מצרים ומאות שנים של רדיפה והתעללות״, אומר גלאק, ״אבל תראי את הדברים מהצד השני: אבות אבותינו הגיעו לכאן לפני מאות שנים, בניגוד לרצונם. העבדות זה משהו שאמריקה לא התמודדה איתו אף פעם ועד היום אנחנו סובלים מההשלכות. היהודים הגיעו לכאן כפליטים בעיקר מאירופה והיום זו אחת השכבות הכי מבוססות ומצליחות באמריקה. אז היה אולי סיפור מקורי משותף של עבדות ורדיפה, אבל הסיום של הסיפור הזה שונה לגמרי עבור שתי הקבוצות. אם מוסיפים לזה את האמונה שבני ישראל האמיתיים היו שחורים, כל זה ביחד יכול לייצר שנאה מסוכנת. אנדרסון הרג גם שוטר, אז הוא כעס על המון דברים. אבל אני וכל היהודים השחורים שאני מכיר רואים ביהודים הלבנים אחים שלנו, יש גם אנשים שחיים בישראל, ואני יודע שאפילו שם לא קל להיות יהודי שחור והמשטרה קודם כל רואה את צבע העור״.

 

הנציגות הישראלית של ׳השחורים העבריים׳ התבססה כידוע בדימונה בסוף שנות ה-60׳. בן-עמי בן-ישראל, שנולד כנוצרי בשם בן קרטר ולילה אחד בא אליו המלאך גבריאל בחלום ואמר לו להוביל עליית שחורים לישראל, הקים את סניף התנועה בשיקאגו ב-1966. שלוש שנים לאחר מכן עלה עם עוד 30 איש לארץ ואלה התיישבו בדימונה. מה שהתחיל כיחסים מתוחים, הפך עם השנים להשתלבות מלאה של ׳השחורים העבריים׳ בחברה בישראל. בן-עמי, בינתיים, הלך לעולמו ב-2014, כשהוא אב ל-25 ילדים ישראלים מארבע נשים.

דוגמא נוספת לצד החיובי של התנועה הוא הרב קאפרס פונייה, קרוב משפחה של מישל אובמה. כמו רבים מחברי תנועת ׳השחורים העבריים׳, פונייה נולד נוצרי והתגייר, והפך עם השנים למגשר בין פלגים שונים. היום הוא אחד הרבנים המובילים בתנועה, ומחובר היטב לצמרת הקהילה היהודית בארה״ב.

 

סופרמרקט JC Kusher נמצא בין כנסיה קתולית למסגד ומסביבו חנויות בבעלות שחורה. זה נראה כמו כור היתוך אמריקאי, אבל מתחת מבעבעות הרבה בעיות, בוודאי בעידן של ג׳נטריפיקציה ומחירי נדל״ן מאמירים בלי גבול. השכונה מורכבת מלמעלה מ-90 אחוז אוכלוסיה שחורה ענייה, ובשנים האחרונות היתה אליה הגירה איטית-אך-מתמדת של למעלה מ-100 משפחות יהודיות, שנמלטו ממחירי הדיור הבלתי נסבלים של ברוקלין והתיישבו במקום זול בהרבה. עד השבוע, היחסים היו סבירים ופחות מתוחים מהצפוי, גם אם לא הייתה אהבה גדולה. עכשיו תוהים שם איך ממשיכים.

 

״אני לא שונא יהודים, אבל יש הרבה שכן שונאים אותם״, אמר גבר שהזדהה רק בשם ׳ג׳ון׳, ״יש לנו מספיק בעיות משלנו בלי שעכשיו נצטרך להסביר שמה שקרה פה הוא לא אשמתנו. אני לא מבין למה הם מתעקשים לגור פה״.

 

זו אמריקה, למה שלא יגורו כאן?

״יש פה הרבה אנשים שכועסים על העיריה והממשלה והמשטרה, והם רואים אנשים באים לכאן וקונים דירות וחנויות שאנחנו לא יכולים לקנות. מספיק שיום אחד מישהו מתפוצץ וזו סכנה לכולם. עכשיו אני צריך גם לפחד שהשוטרים יהרגו את הבן שלי וגם לפחד שמישהו ששונא יהודים יעשה להם משהו. דווקא בגלל שזו אמריקה, לפעמים צריך לחשוב בהיגיון, לא כולם צריכים להיות שכנים״.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים