פחות מילים, יותר תמונות: כך השתנה עולם הדייטינג
בשנת 2010 עולם הדייטינג של ישראל כלל שידוכים בין חברים ומספר מצומצם של אתרי היכרויות איטיים על מחשב נייח. עשור אחרי, הרווקים שבינינו מסתובבים עם סמארטפון שמכיל מגוון אפליקציות מהירות וזמינות, עם אלגוריתם משוכלל שמתאים לנו את הדייט הבא. איך השתנה תחום ההיכרויות המקוונות, וכיצד הוא ייראה בעשור הבא?
הרווקים הוותיקים שבינינו יודעים זאת היטב: עולם ההיכרויות והדייטינג השתנה במהלך העשור האחרון מן הקצה אל הקצה. את המונח "בליינד דייט" אתם זוכרים? הצורה הזאת שבה נפגשו בעבר אנשים שחבריהם ניסו לשדך להם רווקים אחרים? יופי, אז תשכחו. כיום אף אחד לא יוציא את עצמו מהבית לדייט בלי לגגל את שם המיועד/ת, לחפש חברים משותפים בפייסבוק, לבהות בתמונות באינסטגרם, בסנאפצ'ט או בטיק-טוק ובכלל, לכולם יש וואטסאפ ובמרבית המקרים חשבון הוואטסאפ מגיע עם תמונה, כך שאם התכתבתם לפני הפגישה, תוכלו לבחון את הכלה מבעוד מועד (או את הסטוץ, אנחנו לא שופטים).
אז פגישות עיוורות חלפו מהעולם וכולנו עברנו לחפש זוגיות באינטרנט, אבל אפילו החיפוש הזה השתנה מאוד. מה שרווח בימים של תחילת 2010 - אתרי היכרויות כמו קופידון, ג'יי דייט, אוקיי-קיופיד, כפיות, אלפא ואטרף - כולם עבדו על המחשב השולחני שלנו, ולאף אחד מהם לא הייתה אפליקציה.
גם התוכן עצמו התקדם בעשור. במקום הררי מילים תקבלו היום הררי אימוג'יז. מתברר שגם עורכי דין ואנשי היי-טק עושים שימוש מוגזם למדי ברגשונים (כן, ככה נקראים אימוג'יז בעברית) כשהם מוצאים את עצמם באפליקציות היכרויות. לאלה תוסיפו את הגיפים ותמונות סלפי מפולטרות לתפארת, ותקבלו שינוי מהותי בשפה.

את המהפכה הדיגיטלית בתחום ההיכרויות לא כל האתרים הגדולים שרדו, הן מבחינה טכנולוגית (המעבר מהדסקטופ למובייל) והן ברמה התרבותית. בעולם שופע אנשים ואפשרויות, אין מקום למי שתקוע בתפיסות חברתיות ומגדריות ישנות.
שוחחתי עם שני מנכ"לים של אתרי היכרויות ותיקים, אתר אלפא הישראלי ואתר אוקיי-קיופיד האמריקני. שניהם היו כאן הרבה לפני הפריצה הגדולה של טינדר ובאמבל, ושניהם הצליחו, כנגד כל הסיכויים, לעמוד באתגרים הרבים שהציבה הקִדמה.
"המון קרה אצלנו בעשור האחרון", אומר אריאל צ'ריטן, מנכ"ל אוקיי-קיופיד שנוסדה בשנת 2004. "בשלהי 2010 כבר התחלנו לשמוע פה ושם על המושג אלגוריתם, ובעשור האחרון האלגוריתם שלנו השתפר בצורה יוצאת מן הכלל. פיתחנו כלים שמאפשרים לנו את היכולת לעשות אפיון למשתמשים שלנו. הטכנולוגיה המשופרת הגדילה את היכולת שלנו לחזות התאמות בין אנשים, החל מזיהוי תחביבים, ערכים ותחומי עניין משותפים שיש ביניהם. אנחנו יודעים Fיום יותר מתמיד מתי יש בין שני משתמשים נקודות השקה שיכולות להוות התאמה טובה ולייצר מאצ' איכותי.
"פיתחנו כלים שמאפשרים לעשות לכל משתמש תהליך פרסונליזציה. כמו שנטפליקס מראה לך את התכנים שמתאימים לך על פי התוכן שאת צורכת, באוקיי-קיופיד אנו נראה לך את האנשים שיתאימו לך על ידי ניתוח פרסונלי שנגזר מהשאלות שכל משתמש צריך למלא. כל הדיוק הזה לא היה אפשרי עם הטכנולוגיה של לפני עשר שנים".
אם כך, אתם בוודאי מבדילים בין משתמש מישראל לבין משתמש ממדינה אחרת?
"בוודאי. ישראלים יקבלו שאלות אחרות מהודים למשל, וכך גם לפי אוריינטציה מינית. גברים ונשים עם נטיות מיניות מסוימות יקבלו שאלות אחרות".

כשאני שואלת את צ'ריטן אם העשור האחרון קבר את הדסקטופ, הוא מסתייג: "נכון שעכשיו לאנשים יש סמארטפונים, והם עושים בהם הרבה יותר שימוש בעולם הדייטים, אבל לדעתי עוד מוקדם מדי להכריז על כך. יש עדיין אנשים שיותר נוח להם להשתמש בדסקטופ לצרכים שונים, כמו התכתבויות והיכרויות".
שי אליס, מנכ"ל אתר ההיכרויות הישראלי אלפא, לא מסכים איתו: "העשור האחרון הביא לסחרור מאוד גדול. יש מעבר מאוד חד מדסקטופ למובייל וזה מובן מאליו, כי היכרויות הן דבר אינטימי, ויותר הגיוני להשתמש בטכנולוגיה שנמצאת בכף היד שלך מאשר במסך גדול".
אלפא הוקם בשנת 2007, ומונה לדבריו כמאה אלף משתמשים. האתר שם לו למטרה להיות זירת היכרויות לאקדמאים ולקרייריסטים, ועל כן בניגוד לשאר האתרים, מדובר באתר סגור בעל מערכת סינון קפדנית, שיש לשלם כסף כדי להירשם אליו.
"במובייל יש יותר מקום לתמונות מאשר לתוכן", אומר אליס. "אם בדסקטופ הקדשנו יותר מקום על המסך לתוכן של המשתמשים, אז המובייל – וכמובן שגם ההשפעה של מתחרים כמו טינדר – כבר דרשו מאיתנו להעניק מקום גדול יותר לתמונות".
איך התמודדתם עם זה? הרי אתם ממש מסתמכים על הרזומה והתוכן של המשתמש.
"נאלצנו לבחור מה יקבל יותר מקום על מסך המובייל, התוכן או התמונה, ומצאנו פתרון ביניים שמאפשר לנו גם וגם. הרי בסופו של דבר, מה שמייחד אותנו זה התוכן. בחור רואה מישהי באפליקציה והיא מושכת אותו אבל היי, היא גם רופאה ויש לה עולם תוכן עשיר ורזומה מרתק, והוא מבין ששווה לו להכיר אותה מהסיבה הזו, ולא רק בגלל המראה החיצוני שלה.
"זה תהליך שאף פעם לא נגמר, וכל הזמן צריך להיות עם היד על הדופק", מסכם אליס את הנושא הטכנולוגי. "גם כשיוצא דגם חדש של סמארטפון זה דורש מאיתנו היכרות נרחבת ועבודה נוספת, הן מבחינה טכנולוגית והן מהבחינה של חוויית המשתמש ואופן ההתנהגות. כל התפתחות טכנולוגית בסופו של דבר יוצרת הרגלים התנהגותיים שונים. אלו דברים שמשפיעים עלינו כאתר וכאפליקציה, ומחייבים אותנו להגיב אליהם בהתאם".

בעשור האחרון, במידה רבה הודות להשפעה של תרבות הסווייפים של טינדר, נדמה כי המלל נדחק לשוליים, ושאנשים פחות מתייחסים לתוכן המצורף לכרטיס. בעבר לא הייתה אפשרות "להעביר ימינה/שמאלה" בקיופיד, אבל כיום יש.
"אנחנו משתלבים עם הטכנולוגיה החדשה, אבל לא נשתנה בשבילה", מבהיר צ'ריטן. "יש הבדלים בינינו לבין טינדר, ולא נוותר על הערכים שלנו ועל מה שאנחנו מאמינים בו. אנחנו לא צריכים לגרום לאנשים להתמכר ולהישאר באפליקציה שלנו, כי זה לא משחק מבחינתנו. אנחנו באמת רוצים שאנשים יכירו, ולכן אנו חייבים שלמשתמש תהיה מלוא האחריות לענות על כל השאלות שאנו מציגים בפניו ולהבין מה הוא באמת מחפש. אנחנו מאמינים שבן אדם שמחפש משהו אמיתי יעשה מאמץ, גם אם זה ידרוש ממנו לענות על שאלות ברזולוציה נמוכה כמו 'האם תצא עם מישהי שלא מצביעה בבחירות'".
אנחנו חיים בעידן שבו גם המשתמש הכי רציני מעדיף לשים את הפוקוס על תמונות טובות במקום תוכן איכותי ומעמיק. אתם לא חוששים שזה יפגע בכם?
"כיום יש אינסטגרם, ולאנשים יש כל האמצעים לראות איך נראה האדם השני. אני כן חושב שצריך כמובן שתהיה משיכה, ועדיין, כל המהות של אוקיי-קיופיד היא לשים פוקוס על התאמה על פי שאלות ולא רק על המראה של המשתמשים".
כשאני אומרת לצ'רטין שקיופיד נתפסת בקרב הישראלים כזירה להיכרויות רציניות יותר מאשר טינדר, הוא מתלהב ואומר: "שתדעי שאנחנו רואים שישראלים, יותר ממדינות אחרות, מאוד נלהבים להשיב על הסקרים שלנו. גולשים ישראלים נחשבים לאינטלקטואלים, לכל אחד מהם יש מה להגיד, ואני מרגיש שהם ממש משתפים פעולה. גם שמנו לב שישראלים מאוד אוהבים לטייל - זה משהו שמאפיין הרבה משתמשים מישראל".
גם אליס לא ממש חושש מהמתחרה הגדולה: "כשטינדר נכנסו לשוק, פחדנו שמשהו הולך להשתנות לרעה כי נכנס שחקן חדש וסקסי. אבל בסוף גילינו שככל שהם גדלו, אז גם אנחנו גדלנו", אומר אליס.
ומה בכל זאת מחזיק אתכם איתנים מול המתחרים?
"דווקא בגלל כל האפשרויות שיש, הבידול שלנו עוד יותר התחזק. זה מה שמייחד אותנו – שיש אצלנו הליך מיון קפדני שאין באפליקציות אחרות. גם מבחינת שאר המתחרים, השוק הישראלי כמעט שלא קיים. המתחרים העיקריים שלנו הם האפליקציות מחו"ל, וגם אז אין משהו שמקביל באופן מובהק לאלפא".

אחד השינויים החברתיים הבולטים של העשור האחרון הוא התפיסה כלפי מיניות ומגדר. כיום, לפחות באתרי היכרויות, יותר מלגיטימי להצהיר שאתה לא מוצהר. אפשר להיות כל מה שתרצה, להימשך למי שנמשכים, לכוון למערכת יחסים מונוגמית, פתוחה, פוליאמורית, סטוץ או ידידות. הכול מותר.
כשאני תוהה כיצד מיישמים את רוח התקופה באפליקציות השונות, צ'רטין מאוקיי-קיופיד מתגאה בפניי שבאתר שלו הפנימו היטב את רוח התקופה: "אנחנו חלק בלתי נפרד מההתפתחות הזו, בכך שאנחנו נותנים הזדמנויות לאנשים לבטא את עצמם, הן מבחינת זהות מגדרית ונטייה מינית והן מבחינת כל העדפה שמתאימה לתפיסת עולמם הזוגית ולקריטריונים שלהם", הוא אומר.
"למעשה, כלל לא משנה לנו אם אתה נמשך לגברים, לנשים או לשניהם. הגדרות החיפוש של המשתמשים אצלנו רחבות וכוללות ממש הכול, כי מבחינתנו כל ההעדפות כשזה מגיע לאהבה הן נורמליות. אנשים פשוט מחפשים אהבה, וזה לא משנה לנו למי כל אחד מהם נמשך".
"תמיד הייתה לנו אפשרות שבה גבר יכול לחפש אחר גבר ואישה אחר אישה. אנחנו כן רואים יותר פלואידיות, ושאנשים מחפשים גם וגם", מוסיף אליס, "אבל אצלנו אין קטגוריה המתייחסת לביסקסואליים שמחפשים בו-זמנית להכיר גם גברים וגם נשים. הסיבה לכך היא הפלטור הרב שאנחנו עושים טרם הכניסה לאתר. אנחנו לא רוצים להוסיף על כך עוד סינון".

ב-2018 הכריז מארק צוקרברג על Facebook Dating, שירות היכרויות שיהיה מובנה בפייסבוק עצמה, והרי מי מכיר אותנו ואת ההעדפות שלנו יותר טוב מפייסבוק? ועם זאת, האפליקציה טרם נפתחה לשימוש בישראל, והיא עתידה להיכנס בשנים הקרובות. האם היא תשנה את מפת ההיכרויות ותטרוף את כל הקלפים? נחכה ונראה.
"העתיד של אפליקציות ההיכרויות יהיה מבוסס על סגמנטציה. נחפש את הפרטנר שלנו על פי ערכים או דברים מסוימים שחשובים לנו בבן הזוג", מעריך אליס. "כיום אני יודע שיש כבר היכרויות בין טבעונים למשל, אז היכרויות על פי סגמנטציה מדוקדקת זה העתיד".
"אני אסכם את זה במשפט אחד: אנשים כבר לא ישאלו אם אני אכיר מישהו ברשת, אלא אם אפגוש את האדם שהכי מתאים לי", אומר צ'ריטן. "הטכנולוגיה השתכללה, וזה אכן היה עשור משמעותי, אבל מה שנשאר איתנו הוא החיפוש והרצון הבסיסי ביותר של האדם: מישהו שיכבד אותנו, מישהו שאנחנו יכולים להתחבר אליו, מישהו שיאהב אותנו. הרצון הזה לא ישתנה באף עשור".