שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תחרות הצילום "תמונת טבע 5" יוצאת לדרך

    תחרות הצילומים "תמונת טבע" במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב יצאה לדרך זו הפעם החמישית ומזמינה צלמות וצלמי טבע להשתתף. צפו בצילומים שזכו בתחרויות הקודמות

    תחרות תמונת טבע תתקיים זו השנה החמישית במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב והנהלת התערוכה קוראת לצלמות וצלמים מישראל, לקחת חלק בתחרות ולשלוח את צילומי הטבע הנבחרים שלהם.

     

    בין הקטגוריות בתחרות: ציפורים, יונקים, זוחלים ודו חיים, חסרי חוליות, העולם התת-ימי, טבע עירוני, חיי חברה, אדם וטבע, צילום נוף ובוטניקה, וכן יומן מעקב מעקב, אמנות בטבע וקטגוריית וידאו.

     

    בנוסף, גם השנה תתקיים קטגוריית של בני נוער מצלמים. המארגנים מציינים כי יתקבלו תמונות שצולמו בישראל בלבד במהלך חמש השנים האחרונות. הזוכים בתחרות יוכרזו בתערוכה שתיפתח במוזיאון ב-26 למאי השנה, ולצידה תוצג גם תערוכת הצילומים הבינלאומית של מוזיאון הטבע בלונדון.   

     

    תן זהוב המסתתר מאחורי עץ כרות באזור אגמון החולה העניק לצלם ולדימיר קוגן, את המקום הראשון בתחרות תמונת טבע שיצאה לדרך ב-2013. קוגן מצלם מזה כ-15 שנה חיות בר וטבע, סיפר  אז ל-ynet הוא מצלם מזה מספר שנים את התנים והעופות הדורסים באזור אגמון החולה. 

     

     תן זהוב מאחורי עץ באגמון החולה (צילום: ולדימיר קוגן, מתוך תמונת טבע #1)
    תן זהוב מאחורי עץ באגמון החולה(צילום: ולדימיר קוגן, מתוך תמונת טבע #1)

     

    "אני מגיע לשם לשהיות ארוכות של 15 שעות בכל פעם כדי לתעד את החיות בשגרת החיים שלהן. אני מגיע בחושך ויוצא בחושך. "הסוד שלי הוא להגיע בשלוש וחצי לפנות בבוקר, בחשיכה מוחלטת. אני נכנס למסתור מיוחד שיסווה אותי בשטח עם ציוד צילום שכולל מספר מצלמות, חצובות, שתיה ומזון".

     

     לדבריו, התנים באזור כבר התרגלו לנוכחותו. "בשעה שבע בבוקר לערך ראיתי את התן מסתובב בשטח ואז הוא התקרב אל גזע העץ ופשוט נעלם מאחוריו.

      

    הייתי במרחק של כ-25 מטר ממנו, בתוך אוהל המסתור והוא הריח אותי, אך לא ידע היכן אני בדיוק", הוא מסביר. "לאט לאט הוא הוציא את הראש כדי לזהות בעזרת חוש הריח היכן אני נמצא. זה היה ממש כמו משחק. פעם אחת הוא מציץ ואז מסתתר, מציץ ומסתתר. "מבחינתי, זה היה רגע מאוד מיוחד ואהוב עלי, כי לא רק שהוא הציג טורף יפה, אלא גם רגע שלא רואים כל יום והוא נסתר מהחיים שלנו. רגע שמסתכלים עליו והוא לא חוזר". 

     

    מנימוקי צוות השיפוט: תצלום זה מציג דיוקן אינטימי ומהווה הצצה נדירה לחייה של חיית הבר בישראל, במקרה זה התן הזהוב. הסקרנות, החשש, מעט מעולמו הנסתר של התן - כולם משתקפים בצילום שהוא תמונת מצב לטבע בישראל - יופי פראי, חבוי למחצה ובמאבק הישרדות יומיומי. תמונת טבע זו הינה כיצירת אמנות המשלבת שלמות טכנית, טבע אמיתי, רגע מרגש והומור, וגדולתה בחשיפת יופיו הנחבא מן העין של הטבע, אל הקהל הרחב ואל קירות המוזיאון".   

     

    הצילום של שני שועלים צעירים טיפסו על עץ ביער בן שמן, כשלפתע אחד מהם איבד שיווי משקל ונאחז בכל כוחו בענף כדי לא ליפול, העניקו לצלם אלכס גייפמן את המקום הראשון בתחרות שנערכה ב-2014.

     

     שועלים על עץ (צילום: אלכס גייפמן, מתוך תמונת טבע 2#)
    שועלים על עץ(צילום: אלכס גייפמן, מתוך תמונת טבע 2#)

      

    גייפמן, חשף לראשונה את הצילומים בתחילת 2014 בערוץ בעלי חיים ב-ynet לאחר שזכו לפרסום גם באתר הנשיונל ג'יאוגרפיק העולמי. הוא החל לצלם לפני כעשר שנים ולמד צילום בכוחות עצמו. 

     

    "הגור עצמו ניסה להחזיק את עצמו בעזרת הרגליים הקדמיות, אבל בסוף נפל על האדמה. לא קרה לו כלום כי זה בסך הכל בגובה של מטר מהאדמה, אבל מבחינתי, זה היה אחד הרגעים היפים והמהנים ביותר בתיעוד שלהם בחודשים האחרונים", הוא סיפר ל-ynet.

      

    "כבר יצא לי לראות גורים משחקים ומטפסים על עצים, אבל בדרך כלל מדובר בשועל אחד ואין להם מה לחפש על עצים, כי אין שם אוכל. הפעם הגורים עלו ביחד על העץ. הצלחתי להתקרב אליהם עד למרחק של כ-10-12 מטר ושם יכולתי לצפות בהורים מאכילים אותם, בגורים שמתבגרים, משחקים ולומדים כיצד לשכלל את מיומנות הציד שלהם", הוא מסכם. 

     

    "בשבילי הצילום הוא תחביב והנאה. יש אנשים שנוסעים למקומות רחוקים כדי לצלם חיות בר, אני חושב שאפשר למצוא דברים מדהימים ליד הבית, אם רק מחפשים. העובדה שהמקום נגיש, מאפשרת לי להתרכז ולהכיר את החיות מקרוב"

      

    מנימוקי צוות השיפוט: "בתמונת גורי השועלים על עץ, שצילם אלכס גייפמן באור רך של שעות אחר הצהרים ביער בן שמן, נתלה אחד הגורים על ענף, מנסה להציל עצמו מנפילה. צוות השיפוט מצא בתמונה צילום רגע נדיר בחיי השועלים הצעירים, כמשחקם של ילדים המטפסים על העצים. רגע לא הרואי, תלוי על בלימה, תוך שימת לב של הצלם לסביבה, ולאור המיוחד".

     

    הצילום של הצלם איליה שלמייב בו נראות ציפורי טריסטרמית רבות על סלע במצוק על רקע ים המלח, נבחר כתמונת השנה בתערוכת הצילומים "תמונת טבע 3" . 

     

     טריסטרמיות בים המלח (צילום: איליה שלמייב, מתוך תמונת טבע 3#)
    טריסטרמיות בים המלח(צילום: איליה שלמייב, מתוך תמונת טבע 3#)

     

    שלמייב זכה בעבר בתחרות הצילום של מוזיאון הטבע בלונדון בציון לשבח על צילום עופות דורסים, סיפר בראיון ל-ynet כי "הטריסטרמיות על ראש סלע במצוק מעל ים המלח, אינן חוששות מבני אדם ולכן ניתן היה להתקרב אליהן ולצלמן ממרחק קצר".

     

    לדבריו, "הטריסטרמיות הן ציפורים חברתיות מאוד, שקריאתן מגוונת וערבה לאוזן. הן ניזונות מפירותיהם של צמחי מדבר ומטפילים שהן פולות מפרוותם של יעלים, חמורים וגמלים. בשנים האחרונות למדו הטריסטרמיות להגיע למגרשי החניה בעין גדי ובמצדה וללקט את החרקים הנלכדים ב'גריל' הקדמי של כלי הרכב החונים".

     

    מנימוקי צוות השיפוט: "הצלם היטיב לתעד רגע מלא דרמה. הטריסטרמיות העומדות בראש המצוק מִידַמות בעינינו המאנישות כאילו היו נתונות בעיצומו של ויכוח סוער.ים המלח ההולך וגווע, הפרוש למרגלותיהן, מעצים את הדרמה המתרחשת לנגד עינינו. כל מרכיבי התערוכה בדימוי אחד – בעלי חיים בטבע, נוף פראי והשפעות בני האדם ברקע".  

     

    צילום ועריכה: ארז ארליכמן

    צילום ועריכה: ארז ארליכמן

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    אמיר אברמוביץ', מנהל יחידה רפואת ריאות פולשנית במרכז רפואי כרמל בחיפה, המתגורר ביישוב הקהילתי הסוללים בגליל התחתון ומקדיש את זמנו הפנוי לצילום תת ימי, זכה בתחרות ב-2018.

     

    "אני לרוב מצלם יותר בסביבה הימית, אך צפרדעים, סלמנדרות ודו חיים מעניינים אותי מאוד. נסעתי לחפש אחריהם במאגרי מים ומצאתי מגוון עשיר של דו חיים בבריכת עין נבוריה ביער ביריה", הוא מספר בראיון ל-ynet על הדרך לצילום המנצח.

     

     צמד צפרדעי נחלים בהזדווגות (צילום: אמיר אברמוביץ', מתוך תמונת טבע 4#)
    צמד צפרדעי נחלים בהזדווגות(צילום: אמיר אברמוביץ', מתוך תמונת טבע 4#)

     

     

    לדבריו, מדובר בבריכה קטנה בעומק של מטר וחצי לערך שהיוותה אתגר לצילום. "ראיתי שהתבצע חיזור בפועל בין שתי צפרדעי נחלים, נקבה וזכר שהיו אחד על השנייה. בניגוד לצילום תת ימי בסביבה פתוחה, במקרה הנוכחי לא יכולתי להכניס מצלמה עם מארז תת ימי ופלאשים במקום כה קטן ולכן נעזרתי במצלמה קטנה עם עדשה רחבה".

     

    אמיר שכב על גדת הבריכה וסיפר כי לא רצה להיכנס פנימה כדי לא להפריע לצמד צפרדעי הנחלים ולגרום להרחפת בוץ מעל פני הקרקע. למרות המגבלה של חוסר אפשרות להסתכל במסך ובעינית המצלמה לעבר כוכבי הצילום, הוא הכניס את המצלמה והפלאש אל תוך המים, כיוון וקיווה ללכוד את הרגע. 

     

    "זה היה סוג של ניסוי וטעייה. המים עצמם היו יחסית צלולים, העכירות בתמונה נגרמה עקב נוכחות של אצות במים. קרקעית הבריכה היתה מלאה בענפים ישנים ואליהם למעשה נצמדו כל הביצים של הצפרדעים. הנקבה מטילה מיד את הביצים והזכר מפרה אותן", הוא מסכם.

     

    נימוקי צוות השיפוט: ״במבט ראשון, עכירות המים מטשטשת את הפרטים, הדמויות מוסוות בבליל האצות והענפים במים. לכאורה, אין בצילום תיעוד של דרמה גדולה, הצילום דומם ושקט. רק במבט שני ניתן להבחין בלפיתה העזה של הזכר המיוחם הנצמד באינסטינקט הייחום לגב הנקבה ובצברי הביצים המופרות שנפלטו אל המים", מסביר צלם הטבע יוסי אשבול, חבר בצוות השיפוט.

     

    לאתר התחרות . ניתן לשלוח צילומים עד ה-1.2.2020.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלכס גייפמן, מתוך תמונת טבע 2#
    תמונת טבע
    צילום: אלכס גייפמן, מתוך תמונת טבע 2#
    מומלצים