שתף קטע נבחר

סמוטריץ' ביטל נסיעות בעשרות קווי אוטובוס בשבת; משרד התחבורה: "זה הסטטוס קוו"

ל-ynet נודע כי במשרד התחבורה החלו להקדים ולדחות כ-50 מנסיעות הקווים הציבוריים שנכנסו לתוך השבת או החלו לנסוע טרם צאתה. גורם במשרד: "אנשים צריכים להבין שאנחנו מיישמים את מדיניות הממשלה". הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "פועלים תחת עקרון הסטטוס קוו"

 

תחבורה ציבורית תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
ארכיון(צילום: מוטי קמחי)

פרסום ראשון: במשרד התחבורה, שבראשו עומד השר בצלאל סמוטריץ', מובילים באחרונה מגמה של ביטול עשרות נסיעות בקווי אוטובוס שפעלו לפני צאת השבת ברחבי הארץ. כך נודע היום (ה') ל-ynet. במשך שנים רבות נהג משרד התחבורה במדיניות של "העלמת עין" מכך שכמה מאות קווי אוטובוס היו מתחילים את נסיעתם לפני צאת השבת, בעיקר משום ששירתו ציבור נוסעים באזורים הסמוכים לבתי חולים.

  

3082 (Photo: Avi Moalem )
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ'(Photo: Avi Moalem )

 

בשבתות האחרונות, כך מתברר, יותר ויותר קווים שהיו פועלים בשבת לאורך שנים בערים המאפשרות זאת - החלו להתבטל או להידחות. הסיבה: תלונות למשרד התחבורה מהציבור הדתי על קווים שעובדים בשבת. גורם במשרד אף טען כי בעקבות הפנייה הוסטו כמה עשרות קווים שזמן נסיעתם היה קרוב לצאת השבת על מנת שימנע חילול שבת. "בחרנו להתחשב בציבור הדתי במקומות שאפשר מבלי לפגוע בשגרת חייהם של הציבור החילוני", אמר הגורם. "אנשים צריכים להבין שאנחנו מיישמים את המדיניות של הממשלה".

 

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר כי "הוחלט לשנות את לוחות הזמנים למספר קווים שבהם יש מיעוט נוסעים. הזזת שעות הפעילות משעות שבהן הפעילות דלה יותר לשעות עמוסות יותר צפויה שלא לפגוע בנוסעים ואף לספק שירות למספר רב יותר של נוסעים.

 

"חשוב לציין כי ברשות הארצית לתחבורה ציבורית פועלים תחת עקרון הסטטוס קוו ומיישמים את המדיניות שנקבעת בידי הממשלה".

 

ביטולם של הקווים מגיע דווקא בתקופה שבה יותר ויותר יוזמות מקומיות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת תפסו תאוצה. הפרויקט הגדול והמוביל בתחום זה הוא "נעים בסופ"ש" שמפעילות עיריות תל אביב, גבעתיים, רמת השרון, קריית אונו, יהוד-מונוסון ושוהם. בערים נוספות בגוש דן פועלים קווים זהים תחת חסויות שונות אשר מביאים מבלים לתל אביב בערבי שישי ובמהלך השבת.

 

 

"נקמה ישירה על מיזם 'נעים בסופ"ש'"

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר בתגובה לפרסום: "ננצח ונתקן. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ולא מדינת הלכה. כל אחד יוכל לחיות על פי דרכו".
 
יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן הגיב: ״מדובר בכוחנות, בבריונות ובכפייה דתית. האיש שרוצה להחזיר אותנו לתקופת דוד המלך, שאול המלך ומשפט התורה, מוכיח שוב שלא מדובר בהצרות ריקות מתוכן, אלא גם במעשים. סמוטריץ' חבר ברשימה שמתיימרת לייצג את הימין הליברלי הנאור, חושף את פרצופה האמיתי. "ישראל ביתנו" כתנאי לכניסה לקואליציה הבאה תדרוש להעביר את סוגית התחבורה הציבורית בשבת ופתיחת עסקים בשבת לאחראיות הבלעדית של השלטון המקומי".
 
אביגדור ליברמן באולפן ynet (צילום: שאול גולן)
אביגדור ליברמן באולפן ynet(צילום: שאול גולן)

רועי שוורץ-תיכון, יו"ר ומייסד "נוע תנוע" לתחבורה ציבורית בשבת: "שר התחבורה סמוטריץ' מבצע מחטף של ביטול הנסיעות המועטות מלכתחילה שמשרד התחבורה בעצמו ראה אותן כהכרחיות לביצוע בשבת. זהו לעג לרש. שר התחבורה צריך לפעול משיקולים מקצועיים של רווחת הנוסעים ולא לערב שיקולים שאינם קשורים לכך בקבלת ההחלטות.

 

"בחודשיים האחרונים המהלכים שיזמנו לתחבורה בשבת הוכיחו כמה היא הכרחית למען כל אחד במדינת ישראל. כאשר הקווים התמלאו, תוגברו והתמלאו שוב וחוזר חלילה. אנחנו נילחם במחטף ונמשיך להוביל את המאבק למען תחבורה בשבת בשביל 80% מהציבור בישראל שרוצה תחבורה בשבת, כדי לאפשר לכל אחד לבחור איך לבלות בשבת".

 

אורי קידר, מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית": "מי שבוחר בפירומן קיצוני כמו סמוטריץ' לתפקיד שר התחבורה - לא יוכל להסתתר מאחוריו כשיצית שריפות נגד הציבור בישראל. הפגיעה בקווים שיוצאים מהפריפריה לפני צאת השבת היא באחריותם של נתניהו ובנט, פוגעת בראש ובראשונה בחיילים ובאוכלוסיות שלא יכולות להרשות לעצמן רכב פרטי. יש כאן נקמה ישירה בכולנו על רקע מיזם 'נעים בסופ"ש' שהפך לכדור שלג ענק של תחבורה ציבורית אפקטיבית בשבת. עליהם לפטר את סמוטריץ' עוד היום מתפקידו, ולא לתת לישראלים להיות קורבן לתפיסות קיצוניות שלא זוכות לתמיכה מהציבור. מי שחושב שהוא יכול לעצור את רכבת התחבורה הציבורית בשבת שכבר יצאה מהתחנה יגלה בבחירות הקרובות שהציבור יעניש אותו ואת כל מי שיעמוד לצידו".

 

בארגון "15 דקות" אמרו: "זוהי החלטה שגויה של משרד התחבורה. נוסעי התחבורה הציבורית תלויים בה כדי להגיע מהמשפחה הביתה או לחזור מהעבודה. הגיע הזמן שממשלת ישראל תקבל החלטה אמיצה לבניית מתווה מוסכם ברוח אמנת גביזון-מדן שתאפשר תחבורה ציבורית בשבת. לתחבורה ציבורית בשבת יש משמעות חברתית: פחות פקקים וזיהום אוויר, הפחתה ביוקר המחיה וגידול משמעותי ביכולת ההתניידות של אוכלוסיות רבות".

 


 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים