שתף קטע נבחר

יותר יקרה מסינגפור: כשמשקיעי הנדל"ן חזרו לתל אביב

היא מככבת במדד יוקר המחייה העולמי ועוקפת בסיבוב את דובאי, ובשוק המקומי מובילה במכירת דירות למשקיעים שקנו נכס לילדים. העיר ללא הפסקה אולי ספגה מכה בסערות האחרונות, אבל אף אחד לא מתכוון לנטוש אותה. וגם: איך העלאת מחירים יכולה דווקא להיטיב עם הצרכנים? הילה ציאון סוגרת שבוע

תל אביב, יא חביבי: השבוע פרסמה פירמת Numbeo (נומבו) העולמית את מדד יוקר המחייה שלה, הבוחן את עלויות המחייה ב-440 ערים ברחבי העולם. על פי המדד, תל אביב מדורגת במקום ה-20 ברשימת הערים היקרות ביותר בגלובוס – אחרי ציריך, אוסלו, ניו יורק וטוקיו. למעשה, היא יקרה יותר מסינגפור, הונג קונג ודובאי, ערים שמאופיינות בעושר המוקצן שלהן.

 

הדרך לפתרון מצוקת הדיור עוד ארוכה ומפותלת

למה הדירות ימשיכו להתייקר והאם במקום בגדים נאכל המבורגר?

בלי כאב ראש ב-2020: בין צדק חברתי לטירוף הקניות ברשת

 

ובכן, זה לא חדש שיקר בתל אביב, אבל זה בהחלט צורם שעיר, ששכונותיה הדרומיות ספגו מהלומות כה קשות בסערות האחרונות בגלל תשתיות לא הולמות, מככבת במקום גבוה כל כך ברשימה הבינלאומית. הסיבה לדיסוננס הזה נעוצה, כמובן, בפערים העמוקים בין צפון העיר והמרכז לדרומה, אשר באים לידי ביטוי ברמה הכלכלית והחברתית של האוכלוסייה ומשכך ברמות יוקר המחייה.

 

צילום של תל אביב מהאוויר (צילום: shutterstock)
תל אביב. מככבת ברשימת המדינות היקרות(צילום: shutterstock)

אין זה מפתיע, אם כן, שמכל הערים שנבדקו בסקירה של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה השבוע, תל אביב הייתה זאת שהובילה במכירת דירות חדשות בנובמבר 2019 ובכלל בשנה החולפת כולה. מי שקנה את הדירות הללו, כך מרמזים אנשי אגף הכלכלן, היו לא אחרים ממשקיעי הנדל"ן שנראה כי חזרו לשוק ובגדול - לפחות לאזור המרכז (אם צוללים אל הנתונים רואים שמחוץ לעיר ללא הפסקה משקלם של המשקיעים ממשיך להצטמק).

 

כן, בעיר שבה גרים אנשים עם כסף, הם יכולים להרשות לעצמם לקנות דירות חדשות בעוד כסף, ועל הדרך אפילו לחסוך במס. לא פחות מ-60% מהדירות בתל אביב נרכשו על ידי המשקיעים, וכפי שהיטיבו אנשי אגף הכלכלן לכתוב בסקירתם: "ניתוח מאפייני הרוכשים ומחירי הדירות הנרכשות, תוך פילוח בין דירות הנרכשות להשקעה לבין דירה יחידה, מרמז על הסטת רכישות, בפרט של דירות יקרות לרכישה כ'דירה יחידה', תוך חיסכון משמעותי במס". במילים אחרות: משקיעי הנדל"ן קנו בתל אביב דירות חדשות – ורשמו אותן על שם ילדיהם חסרי הדירה. מי בכלל צריך מחיר למשתכן?

 

 

אפרופו מחיר למשתכן, אתמול נפתחה ההרשמה להגרלה העשירית של תוכנית הדיור המוזל, שתחול בעיקר ביישובי הפריפריה. אף שזוהי ההגרלה הקטנה ביותר לאחרונה, נראה שהזוגות הצעירים חסרי הדירה ממשיכים לקפוץ על ההזדמנות שמנסה המדינה לספק להם: על פי אותה סקירה של האוצר, מספר הדירות החדשות שנרכשו בנובמבר טיפס ב-16% לעומת התקופה המקבילה, כאשר עיקר העלייה התרכז בפלח השוק של דירות שנמכרו בסבסוד ממשלתי.

 

במילים אחרות, מה שהעלה את רמת הרכישות היה זינוק בשיעור של 58% בקרב מכירת דירות מחיר למשתכן באותה תקופה. רבע ממכירות אלו התרכזו באזור באר שבע ואילו אזור המרכז ריכז רק כחמישית מהן. רק חבל שהפרויקט הממשלתי מעיב על הניסיונות של משפרי הדיור למכור דירות יד שנייה לציבור הצעירים, שיכולים לבצע רכישה של דירת מגורים ולגור בה באופן מיידי – במקום לחכות שנים ארוכות לקבלת היתר.

 

אפשר רק להרוויח

אחת השאלות שמעסיקות את הצרכן היא – האם עדיף לקנות מוצר זול או יקר. מוצר זול נעים לכיס, אבל עלול להתבלות מהר; מוצר יקר יכול להחזיק שנים ארוכות, אבל למי יש את הכסף? הודעתה השבוע של הרשת היפנית דייסו, שכניסתה לישראל לפני כשנה וחצי לוותה בקול תרועה רמה, כי היא משנה מדיניות ולא תמכור יותר רק מוצרים ב-10 שקלים – אלא תשיק מוצרים במחירים של 19-49 שקלים – יכולה להעיד על שינוי כיוון.

 

הצרכן הישראלי אמנם מעדיף לקנות בזול באונליין, אבל הוא מתוחכם יותר וזקוק לגאדג'טים חדשניים יותר. היוזמה של דייסו – למכור מוצרים במחיר נמוך ואחיד – הייתה בהחלט מבורכת, אבל התחרות הגוברת בענף לא הותירה לה ברירה והיא נאלצה לנקוט צעדים כדי לשפר את רווחיותה. רשת מיניסו המתחרה, למשל, הבהירה מלכתחילה כי תציע מוצרים במחירים שיכולים להגיע עד ל-150 שקלים; וגם אצל המתחרה החדשה אקסימי ווג המחירים מגיעים עד 49 שקלים. כך או כך, סביר שהתמחור החדש, גם אם יהיה יקר יותר, יציג בסופו של דבר מוצרים שיהיו כנראה אטרקטיביים יותר לצרכני הגאדג'טים היפניים.

 

ואם כבר בתחרות על לבו של הצרכן עסקינן, השבוע הודיעה קבוצת פוקס כי בכוונתה לפתוח רשת אופנת ספורט חדשה שתתחרה, בין היתר, ברשתות מוכרות כמו דקטלון ומגה ספורט, וגם בחנויות שלה כמו פוט לוקר והמותג נייקי. הקהל הישראלי מאוהב בכושר ובענף האופנה יודעים את זה: בעוד הרשתות נמצאות במשבר כבר למעלה משנה, חנויות הספורט ממשיכות להחזיק מעמד ומתקיימים מגעים להבאת רשתות בינלאומיות נוספות לישראל. ואם חלקן מוכנות להתחרות גם בעצמן, הצרכנים יכולים רק להרוויח.


פורסם לראשונה 24/01/2020 06:38

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים