גלי הרדיו והכוכב המסתורי

אסטרונומים זיהו מקור גלי רדיו בעל תכונות ייחודיות, והם משערים כי מדובר בסוג לא מוכר של מערכת כוכבים כפולה

טלסקופ רדיו בדרום-אפריקה גילה התפרצות של גלי רדיו, שמגיעה ככל הנראה מכוכב כפול בגלקסיה שלנו. מסתמן שמדובר בסוג חדש של מערכת כוכבים, הפעילה מאוד בתחום הרדיו - גלים אלקטרומגנטיים בתחום תדירויות נמוך. תכונותיהם של המערכת כולה, ושל הכוכב הקטן יותר מבין השניים, עדיין אינן ידועות.

עוד כתבות באתר מכון דוידסון לחינוך מדעי :

לייצר ארס נחשים במבחנה

כך שרפנו את האקלים

הנגיף הסיני: איך מונעים מגיפה?

טלסקופ הרדיו MeerKAT, שהחל לפעול לפני כשנתיים, מורכב ממערך של 64 אנטנות שקוטר כל אחת מהן כ-14 מטרים, היוצרות שדה ראייה גדול מאוד לטלסקופ מסוג זה. באוקטובר האחרון גילה הטלסקופ בפעם הראשונה מקור חולף (transient), כלומר מקור גלי רדיו שמופיע ונעלם לאחר זמן-מה, כמו אור שנדלק ודועך. עוצמת גלי הרדיו שהגיעו ממקור זה גדלה פי שלושה ואז דעכה ונעלמה בתוך שלושה שבועות. זו הפעם הראשונה שמערך זה מגלה תופעה חולפת מאז התחיל לסקור את השמיים.

גילוי ראשון של מקור קרינה חולף בטלסקופ הזה. אחת האנטנות של MeerKAT (צילום: אוניברסיטת מנצ'סטר)
גילוי ראשון של מקור קרינה חולף בטלסקופ הזה. אחת האנטנות של MeerKAT(צילום: אוניברסיטת מנצ'סטר)

ענק עם ננס?

החוקרים חיפשו אחר מקור גלי הרדיו ואיתרו כוכב בעל תכונות מעניינות. הוא מסווג כ"תת-ענק", בעל מסה גדולה פי שניים ממסת השמש שלנו ודומה לה בטמפרטורה חלק גדול משלו. עוצמת האור של הכוכב משתנה לאורך הזמן בשיעור של כמה אחוזים, אולי בגלל כתמי שמש שמכסים את פני השטח של הכוכב ומשפיעים על בהירותו. החוקרים מעריכים כי השינויים בעוצמת האור לאורך זמן נובעים מסיבוב הכוכב סביב עצמו והתפרצויות גלי הרדיו נגרמות מפעילות מגנטית על פני השטח שלו.

מדידות של הקווים הספקטרליים של הכוכב מראות שהוא נע בצורה מחזורית – תכונה המעידה שיש במערכת כוכב נוסף, שמקיף את הכוכב שאנו רואים. אסטרונומים כבר מכירים כמה מערכות שיש בהן כוכב ענק וכוכב רגיל, ונראות בהן התפרצויות כאלו של גלי רדיו; אבל במקרה זה אין ראיות לנוכחותו של כוכב נוסף שיכול להתאים לקטגוריה הזאת. אחת האפשרויות היא שמדובר בננס לבן שממדיו קטנים מכדי להתגלות על ידי תצפיות באורכי גל שונים. אולם המסה המחושבת של הכוכב השני, שאינו נראה, גדולה יחסית למסות של הננסים הלבנים המוכרים לנו. החוקרים שיערו, לפיכך, שמדובר בכוכב מסוג נדיר יותר, כגון כוכב ניטרונים או אפילו חור שחור, אבל כרגע אין מספיק מידע כדי לאשש או לפסול אפשרויות כאלה.

טלסקופ MeerKAT, וכן טלסקופים אופטיים (הפועלים באור נראה), ימשיכו לעקוב אחר מקור גלי הרדיו, בתקווה שמדידות נוספות של השינויים באור הנראה ובגלי הרדיו שנפלטים מהכוכב יעזרו לנו להגיע להבנה טובה יותר של המערכת. מכיוון שזהו המקור החולף הראשון שהתגלה בסקר השמיים הזה, ייתכן מאוד שבשנים הקרובות יתגלו עוד מקורות כאלה. ייתכן שהכוכב שהתגלה כעת הוא הראשון מסוג חדש של כוכבים פעילים, שלא היה מוכר למדע עד כה.

גל ניר, מכון דוידסון לחינוך מדעי