שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    רגע לפני הרישום לאקדמיה - האם בחרתם בדרך הנכונה?

    בחירת תחום לימודים היא צעד ראשון במסע ארוך מאוד בחיים. מה חשוב לשאול את עצמנו לפני הבחירה?

    למעלה מ-300 אלף סטודנטים לומדים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ובימים הקרובים יתחיל תהליך של רישום לקראת שנת הלמודים הבאה, תשפ"א. עבור צעירים רבים, הבחירה בתחום הלימודים היא בחירה עצמאית משמעותית ראשונה, אחרי שנים רבות שבהן הדרך הייתה מובנית ומוגדרת - בית ספר, תיכון, צבא.

     

    בחירה זו אינה פשוטה, במיוחד עבור הדור הזה, שאולי יותר מדורות קודמים לפניו, מכוון בצורה ממוקדת למימוש, להישג ולערך העשייה שלו "כאן ועכשיו"; מכוון לתחושת משמעות בעשייה שלו בהווה ולא רק לערך הפרנסה, למסלול קידום או לבטחון כלכלי עתידי; מכוון למקם את עולם העבודה כחלק בתוך מרחב חיים עשיר יותר - של פנאי, של משפחה, של מעורבות בקהילה ובחברה. זה גם דור, שיותר מהדורות שלפניו - נמצא מול שפע אינסופי של אפשרויות לימודים ומול עולם תעסוקתי שמשתנה בקצב מהיר. ההחלטות, בתנאים אלו אינן קלות.

     

    תמונה של כיתה ריקה מסטודנטים (צילום: Shutterstock)
    איפה תלמדו בשנה הבאה?(צילום: Shutterstock)

     

    תהליכי קבלת ההחלטות שלנו כבני אדם הם בדרך כלל, כפי שאנחנו יודעים, לא תהליכים רציונאליים. הם מלווים בהטיות שונות. הטיות קוגנטיביות רווחות גורמות לנו לסקור מידע נגיש המצוי בסביבה המיידית, אף שאינו בהכרח המידע הרלוונטי והחשוב; הן גורמות לנו לפרש ולאמץ מידע באופן סובייקטיבי התומך בכיוון מחשבה ראשוני שלנו מבלי לבדוק אפשרויות אחרות, סותרות ולעיתים רלוונטיות יותר.

     

    הטיות אחרות יכולות להיות קשורות בנטיות אישיותיות שלנו - צורך לרצות ולהענות לציפיות של גורמי סמכות וסביבה, קושי שלנו בהתמודדות במצבי אי ודאות ועמימות, אימפולסיביות וקושי בדחיית סיפוק. להטייה אחרת רווחת נקרא - 'הטיית החלום' או 'הפנטזיה', למשל: אני חולם מגיל צעיר להיות רופא.

     

    חלומות מופיעים לעיתים קרובות במצג שווא של מוטיבציה - החלום מלווה בתחושה חזקה מאוד של רצון, של כוונה. אולם, מחקרים רבים מצביעים על כך (וסליחה על ניפוץ האמונה הזו...) - שחלומות נוטים שלא להתגשם. העובדה שחלמתי להיות רופא, אינה תמיד מבוססת על יכולות מתאימות לכך, על נטיות תעסוקתיות מתאימות; אינה לוקחת בחשבון תנאי חיים, אילוצים שונים או מטרות חשובות אחרות בחיינו. תוכניות - יותר מאשר חלומות, הן אלה שמתגשמות.

     

    ד
    ד"ר אירן דיאמנט (צילום: האקדמית תל אביב-יפו)

     

    בניית הזהות המקצועית, התעסוקתית שלנו - היא מסע ארוך. היא לא נקבעת בצעד אחד או בקבלת החלטה אחת בנקודת זמן מסויימת. בחירת תחום לימודים היא צעד ראשון במסע זה. שאלות שחשוב שנשאל עת עצמנו לפני בחירה כזו:

    • מהם הנושאים והתכנים שמעניין אותי לעסוק בהם?

    • מהן החוזקות שלי - האישיותיות, הרגשיות, האינטלקטואליות - ולאיזה תחום הן מתאימות?

    • מה המחסומים, הקשיים והמגבלות שלי?

    • מה הערכים והצרכים החשובים לי ביותר בעיצוב חיי העתידיים?

    • מה היו החוויות החיוביות שחוויתי בעבר מבחינת הישג, ביטוי אישי ומימוש? באיזה אופן הן מכוונות אותי היום לבחירות להמשך הדרך?

     

    בחירת הדרך קשורה לבחירת יעד. חלקנו יודעים, מגיל צעיר; אחרים זקוקים למסע אישי של זיהוי. מסע זה הוא שלב חשוב ומשמעותי אל עבר ביטחון אישי, הגשמה ואיכות חיים בעתיד שלנו.

     

    ד"ר אירן דיאמנט, המגמה לפסיכולוגיה תעסוקתית, האקדמית תל אביב יפו.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים