שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם

    להיות הורה מעורב בעידן הדיגיטלי

    לא מדובר בשאלה קצרה או בשיחה אחת לתקופה. זו ריצה למרחקים ארוכים - ומקום ההורים חשוב במיוחד. ד"ר נאוה כהן-אביגדור מהמשרד לביטחון פנים עם קווים מנחים להתמודדות

    מתי בפעם האחרונה שוחחתם באופן מעמיק עם ילדיכם על החוויות שלהם ברשת? האם אתם מכירים היטב את האפליקציות ואת המשחקים שהם משתמשים בהם? האם אתם בטוחים שהם לא יוצרים קשר עם זרים? האם אתם יודעים בוודאות שהם לא שולחים תמונות חושפניות ברשתות החברתיות ושהם לא נחשפים לתמונות כאלו?

     

    זה לא משנה אם הילדים שלכם צעירים ולומדים בבית הספר היסודי, או שהם כבר בוגרים ולומדים בתיכון – הם עדיין הילדים שלכם, ואם אתם לא שקטים ביחס למידת המעורבות והידע שלכם בכל הנוגע להרגלי הגלישה שלהם ברשת, כדאי שתתחילו להיות הורים מעורבים יותר. ולא פחות חשוב – תבחנו עם עצמכם אם אתם מהווים עבורם דוגמה אישית ראויה. האם אתם מקפידים לקצוב להם "זמן מסכים" אבל אתם עצמכם שקועים כל כולכם במסך הטלפון? האם אתם מסייעים להם להירשם לאפליקציות ולרשתות חברתיות, כאשר גילם צעיר מהמומלץ במסמך המדיניות של אותה זירה? האם אתם מקבלים מראש את הסכמתם להעלות לרשת תמונות שלהם?

    זו ריצה מאתגרת למרחקים ארוכים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    זו ריצה מאתגרת למרחקים ארוכים(צילום: shutterstock)
     

    להיות הורה מעורב בעידן הדיגיטלי זה תפקיד משמעותי, מורכב וחשוב מאין כמוהו. לא מדובר בשאלה קצרה או בשיחה עם ילדכם, אחת לתקופה. מדובר במעורבות יומיומית כמעט ולאורך זמן – זו ריצה מאתגרת למרחקים ארוכים. חלק מההורים אף צריכים להתגבר על "הפער הדיגיטלי" הנובע מהבדלי דורות, תפישות שונות ומפערי ידע משמעותיים ביחס לשימוש במדיה הדיגיטליים בין הילדים הצעירים לבין הוריהם המבוגרים; כמו גם להתמודד עם "טכנופוביה" ולהתגבר על הפחד משימוש בטכנולוגיה.

     

    האינטרנט והאמצעים הטכנולוגיים השונים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו - מבוגרים וילדים, כאחד. עם זאת, ילדים פגיעים יותר לסכנות שברשת – חרם, נידוי, בריונות, התחזות לאחר, קשר עם זרים, הטרדות ופגיעות מיניות, סחיטה וניצול על רקע מיני ועוד. מכאן עולה חשיבות מקומם של ההורים בחינוכם של הילדים להתנהגות בטוחה ברשת ולניהול אופן השימוש שלהם באמצעים הדיגיטליים השונים.

     

    סקר שערך בית הספר לכלכלה של לונדון (London School of Economics) בשנת 2018 בנושא יחסם של הורים לפעילות ילדיהם ברשת, מצא כי האמצעי המועדף לשמירה על בטיחות ברשת בקרב הורים לילדים בני 12-5 הוא שימוש בתוכנות סינון או באפליקציות לניהול השימוש ולביצוע פעילויות משותפות ברשת. קיים כיום מגוון רחב מאוד של אפליקציות כאלו, חלקן חינמיות וחלקן בתשלום. הן מאפשרות רמות מעקב שונות של ההורים אחרי הרגלי הגלישה של ילדיהם - שעות הגלישה ביממה, מספר השעות של השימוש במכשיר, זירות ותכני הגלישה, חשיפה לזרים ועוד.

     

    ואולם, חשוב להדגיש, כי אין בשימוש בתוכנת סינון כזו או אחרת תחליף למעורבות הורית ולשיח משמעותי, כן ופתוח בין ההורים לבין ילדיהם. כדי לקיים מערכת יחסים תקינה עם הילד יש לנהל עמו שיחת הכנה מעמיקה, שתכלול הסבר על רצון ההורה לקיים את המעקב, הסיבות לכך והחשיבות בשמירה על ביטחונו האישי של הקטין ברשת. בשיחה כזו יש לאפשר לילד להתבטא ולהביע את תחושותיו ביחס למהלך. כמו כן, יש לקבוע כללים למעקב באמצעות האפליקציה מתוך הבנה והסכמה משותפות ככל שניתן.

     

    שיח מכבד ופתוח, ללא גישה שיפוטית, מוביל לבניית אמונו של הילד בתהליך. כמו כן, על הילד לדעת שההורה תמיד יעמוד לצדו ויתמוך בו במצבים קשים ומורכבים, שהוא יכול לסמוך עליו ושהוא לא צריך לפחד או לחשוש לשתף את ההורה, גם אם מדובר באירוע שנעשה מתוך טעות בשיקול הדעת שלו.

     

    על-פי סקר נוער לשנת 2018 של המשרד לביטחון הפנים עולה, כי מודעות ההורים להתנהגויות בני נוער (בגילאי 17-12) בשעות הפנאי גבוהה יותר במרחב הפיזי לעומת המרחב המקוון. עוד מלמד הסקר, כי כשליש מבני הנוער (29%) טוענים שהוריהם מודעים במידה מלאה למעשיהם באינטרנט, כמחצית מבני הנוער (48%) טוענים שהוריהם מודעים במידה חלקית למעשיהם באינטרנט ואילו חמישית (20%) טוענים שהוריהם לא מודעים כלל למעשיהם באינטרנט.

     

    המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת – 105 מעודד את ההורים למעורבות בחיי ילדיהם במרחב המקוון וממליץ לשוחח איתם באופן שוטף וישיר על שימוש נבון ברשת:

     

    1. בחרו זמן מתאים לשיחה אישית

    2. דברו עם הילדים "בגובה העיניים" ושמרו על "ראש פתוח"

    3. ספרו על הדברים החיוביים והמותרים ברשת

    4. כבדו את זכותם של ילדיכם לפרטיות

    5. למדו אותם לשמור על פרטיותם ברשת ולהשתמש נכון בהגדרות הפרטיות באפליקציות השונות

    6. עודדו אותם לכבוד ולאמפתיה כלפי האחר

    7. למדו אותם לא לקחת חלק בפעולות פוגעניות כמו חרם, נידוי או ביוש (שיימינג)

    8. היו פנויים וזמינים עבורם והוו דוגמה אישית בהתנהגותכם במרחב המקוון

    9. הדגישו בפניהם שאתם תמיד כתובת תומכת עבורם ושהם יכולים לסמוך עליכם

    10. הסבירו להם שבכל מקרה של פגיעה בילדים ובבני נוער ברשת ניתן לפנות גם לאנשי המקצוע המומחים במוקד 105.

     

    ד"ר נאוה כהן-אביגדור, ראש תחום בכירה - מידע, מחקר ושת"פ, המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים