שתף קטע נבחר

אויב ציוני, יהודים "קופים" והסתה לרצח: כך נראים ספרי הלימוד הסעודיים

ספרי הלימוד הסעודיים עדיין לא מכירים בקיום המושג "ישראל", מתארים ניסיונות להרוס את מסגד אל-אקצה ולבנות את בית המקדש במקום ואף קוראים להרוג יהודים במצווה. אף שהיחס לנשים השתנה מעט, הקריאות "לגזור מוות על להט"בים" עדיין מופיעות. ומה אומרת ארה"ב על התכנים?

 

 

למרות שיח סביב התקרבות והתחממות בין ישראל לסעודיה בתקופה האחרונה, התלמידים בממלכה עדיין לומדים שישראל היא "אויב ציוני", יהודים הם קופים, ושהמדינה למעשה זוממת להרחיב את גבולותיה מנהר הנילוס עד נהר הפרת. חומרי הלימוד התגלו בדו"ח שפרסם מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se, שמנתח את תכני ספרי הלימוד הסעודיים לשנת הלימודים 2019-2020, בהשוואה לתכנים בשנים הקודמות.

אין ישראל, יש
סוריה, לבנון, ירדן ומצרים. המדינות שמקיפות את "פלסטין"

המחקר המקיף והיסודי, שסקר קרוב ל-200 ספרי לימוד שמשמשים תלמידי כיתות א'-י"ב, העלה תמונת מצב עגומה למדי, כשברקע ההתבטאויות המתחממות כלפי ישראל של הממלכה בנוגע ל"עסקת המאה" האמריקנית. במחקר נבדק גם יחס ספרי הלימוד כלפי להט"בים, נשים, איראן וטורקיה, נוצרים, המערב ועוד. זהו למעשה המחקר המקיף הראשון של כל ספרי הלימוד הסעודים שפורסם בעשור האחרון.

 

התלמידים הסעודים לומדים כי הציונים הם למעשה אויבי האיסלאם, וכי התנועה הציונית היא גזענית. ישראל מואשמת בין היתר בפגיעה באיסלאם, אולם השם האמיתי של המדינה אפילו לא מוצג, אלא בשם "האויב הציוני". בחלק מהספרים אף צוין כי זו מצווה להרוג יהודים. בספר לימוד לתלמידי תיכון מוצג עמוד שבו מתוארת "הלחימה ביהודים", ובו נכתב ציטוט מהחדית': "יום הדין יבוא רק ביום שבו המוסלמים יילחמו ביהודים, היהודים יתחבאו מאחורי עצים ואפילו העצים יגידו למוסלמים כי יהודים מנסים להתחבא מאחוריהם".

השלם את החסר: כיצד התנועה הציונית עשתה שימוש בכל אחד מהאלמנטים הרשומים בטבלה על מנת להשיג את מטרותיה ולממש את תוכניותיה ()
תרגיל לתלמידים: איך עשתה התנועה הציונית שימוש בתחומים כדי להשיג את מטרותיה?

מתוך ספרי לימוד לכיתות י עד יב
"הלחימה ביהודים". מתוך ספר לתלמידי תיכון

בספר לימוד אחר מתבקשים התלמידים להשלים טבלה, שבה מתוארים חמישה תחומים – כסף, פוליטיקה, נשים, סמים ותקשורת. לצד כל תחום כזה מתבקש התלמיד להשלים: "איך התנועה הציונית עשתה שימוש בתחום כדי להשיג את מטרותיה ולממש את תוכניותיה".

 

באחד מספרי הלימוד מוצגת מפת המזרח התיכון, ובמרכזה – פלסטין, ללא אזכור למדינת ישראל או למילה. התלמידים הסעודיים אף לומדים תכנים על הר הבית. "הכיבוש היהודי פועל יומם וליל להריסת מסגד אל-אקצה, או לשרוף אותו ולפגוע בו. היהודים בדו סיפורים שייחסו לשלמה המלך, לפיהם תחת המסגד יש את 'בית המקדש של שלמה'", נכתב באחד הספרים שמתאר את הניסיונות, כלשון הסעודים, להרוס את מסגד אל-אקצה. "חוקרים הוכיחו שאין עדות אחת לבית המקדש, אך יש ממצאים ארכיאולוגיים מוסלמים. הציונים רואים בבניית בית המקדש סוגיה חשובה, והריסת מסגד אל-אקצה היא אחד היעדים העיקריים שלהם".

"ניסיונות היהודים להרוס את אל-אקצה". מתוך אחד מספרי הלימוד

 

המחקר מתייחס בין היתר גם לאיראן, ומציג את העוינות כלפי הרפובליקה האיסלאמית בממלכה הסעודית. במהדורות האחרונות של ספרי הלימוד איראן מוצגת באופן יותר רדיקלי, בעוד שבעבר נלמדה יותר "ההשפעה הפרסית" על חצי האי ערב. גם עוינות מסוימת כלפי טורקיה נלמדת, ברקע היחסים המתוחים בין הצדדים.

 

ספרי הלימוד הסעודיים לא השתנו ביחס שלהם כלפי קהילת הלהט"ב. בעוד שחלק מהספרים רק מאשימים את הגברים ההומוסקסואליים בהפצת מחלות מין, אחרים אף קוראים "להענישם בגזר דין מוות". בספרים מלמדים את התלמידים שאסור לכנות בני אדם הומוסקסואליים מאחר שזה פוגע בכבודם, ואף מחנכים להימנע מלבישת בגדים של המין השני – גם לא כבדיחה. "הומוסקסואליות היא פשע מכוער וחטא שיש לגנותו. העונש על כך הינו המתה, לשני הצדדים", נכתב באחד מספרי הלימוד.

שוויון מגדרי - לא בבית ספרנו ()
"אהיה רופאה". אי-שוויון מגדרי
 

תרגיל לבנות בכיתות ב עד ה:
תרגיל לבנות בכיתות ב' עד ה': "סמני נכון או לא נכון - מה הן התנוחות הנכונות לניקיון?"

גם בשוויון בין נשים לגברים לא חל שינוי בעמדת הממלכה, והדבר מתבטא גם בספרי הלימוד. באחד הספרים מוצג ילד סעודי מול ילדה סעודית כשבמרכז מפת המדינה. "אני סעודי, אוהב את האומה שלי, עובד קשה, בכנות וביושר, והאל צופה בפעולותיי", אומר הילד. הילדה, מנגד, אומרת: "אני סעודית, אהיה רופאה מכובדת ואגלה ממצאים רפואיים נוספים. המדינה שלי נפלאה".

 

עם זאת, שינוי לטובה נרשם ביחס של ספרי הלימוד כלפי הטרור, פיגועי ההתאבדות והתאבדויות באופן כללי. עוד שינוי לטובה שנרשם בספרי הלימוד הוא שיפור מועט ביחס לנשים. בחלק מהספרים לומדים התלמידים על נשים שנוהגות בכלי רכב, בהמשך לשינוי ההיסטורי שהתחולל בשנה שעברה בממלכה, במסגרתו הותר לנשים לנהוג.

 

"הספרים שונו לטובת יורש העצר"

מרכוס שף, מנכ"ל מכון המחקר, הסביר אתמול (א') בראיון באולפן ynet כי אין שינוי משמעותי כלפי ישראל בספרי הלימוד, ועדיין מופיעים סממנים שאפשר אף להגדיר אותם אנטישמיים. "הוגן לומר שיש שינויים שחלו פה ושם, אבל באופן כללי – כשמדובר בישראל ויהודים, הקיצוניות היא בכל סוגי הספרים, בין אם לימודי דת או ספרי היסטוריה. בספרי הגאוגרפיה היה חומר שהוסר, אך בכל הנוגע לאישיות היהודים דבר לא השתנה".

Mohammad Bin Salman, Crown Prince of Saudi Arabia  (Photo: AP)
שינויים שטובים לו. יורש העצר מוחמד בן סלמאן(Photo: AP)

לדבריו, "השינויים הטובים לא בהכרח מתייחסים לישראל וליהודים. אנחנו רואים שהטרור נידון, וזה חשוב. אם עושים מטה-אנליזה, השינויים שנעשו הם אלה שטובים למוחמד בן סלמאן (יורש העצר – ד.ס), אלה שטובים לחזון 2030 של הממלכה". הוא ציין כי חזונו החדש של בן סלמאן כולל בין היתר "נהיגת נשים, יזמות נשים, לימודי כלכלה עבור בנות", אך הדגיש כי בספרים אין שוויון מגדרי.

 

- אולי הציפיות שלנו לגבי הסעודים גדולות מדי? אולי אנחנו מהירים יותר מהמציאות?

"אני טוען שכשיש רצון יש דרך. עבדאללה מלך ירדן קיבל החלטה לשנות את ספרי הלימוד בירדן והוא הוציא כמות עצומה של החומר הקיצוני של השנאה. הוא החליף במחקרים באיסלאם ובחומר המדבר על האיסלאם כדת של שלום. זה היה אפשרי והוא עשה את זה".

 

- יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור.

"יש לנו עוד הרבה מה לעשות. אנו שומעים מהסעודים שהם עומדים לבצע שינויים. היינו בבית הלבן במועצה לביטחון לאומי לפני מספר שבועות והצגנו את החומר. אנו שומעים שמאז 11 בספטמבר 2001 האמריקנים אומרים להם 'שנו את ספר הלימוד, הם שורש בעיית ההקצנה שלכם'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"היהודים מנסים להרוס את אל-אקצה"
מומלצים