שתף קטע נבחר

לפרוץ את השמרנות: מדים זיווה פוגשים את המנטורים

המטרה הקרובה של בני המשפחה שמנהלים את חברת מדים זיוה, ומשתתפים בתחרות עסקים קטנים 12 של ynet ו"ידיעות אחרונות" בחסות בנק הפועלים, היא לייעל את הניהול, להגדיל את מחזור המכירות ב-20% כל שנה ולפתח מוצרים ייחודיים. המומחים מייעצים איך

בשיתוף בנק הפועלים

 

 

"מדים זיוה" הוקם לפני כמעט 30 שנה כשיוסי אברהמי, היום בן 82, יצא לפנסיה מוקדמת בגיל 55 מתפקידו כאח בקופת החולים כללית, והחליט שעוד לא הגיע הזמן להפסיק לעבוד. הגלגול הראשון של העסק היה חנות קטנה של מדים לאחיות בפתח־תקווה. שלושת ילדיו ואשתו זיוה הצטרפו לעסק המשפחתי, שהלך וגדל וכיום הוא ממותג כאחד מהעסקים הכי הגדולים בארץ בתחום המדים למקומות עבודה, שבו עובדות גם נשותיהם של הילדים. "אנחנו מוכרים בגדי עבודה לכל עסק שניתן לחשוב עליו, מחנות פלאפל בעיר, דרך פיצה האט, ארגון נוער מד''א, חברות שמירה שונות, ועד ביגוד למנתחים בבית החולים שיבא", מספר אריאל, בנו של יוסי.

 

>> בואו לבחור את העסק האהוב עליכם בתחרות עסקים קטנים – תחרות חביב הקהל

 

לדבריו, מתוך רצון לקדם שוויון הזדמנויות הם מעסיקים עובדים מכל עדה, דת, גיל ומין, ובעיקר כאלה שהתקשו למצוא עבודה לפני שהגיעו אליהם. "זה קיבוץ גלויות אצלנו, כולם נהנים לעבוד יחד וחברים טובים, חשוב לנו לתת הזדמנות לכל מי שרוצה ומראה רצינות, לא משנה מאיפה הגיע". במדים זיוה אף מדגישים שאם יזכו בפרויקט "עסקים קטנים", הם מתכוונים לתרום את הזכייה ולעשות טוב למישהו אחר, כי זה, לדבריהם, החזון של העסק מיומו הראשון - אהבה.

מימין: עופר כץ מבנק הפועלים, אריאל אברהמי, ליאורה כהן והמנטור יורם אורגד (צילום: יריב כץ)
מימין: עופר כץ מבנק הפועלים, אריאל אברהמי, ליאורה כהן והמנטור יורם אורגד(צילום: יריב כץ)

אבל יש גם קשיים. כיום הקושי הוא לעמוד בכמות ההזמנות שהעסק מקבל, ומטרת־העל היא שכל לקוח שיוצא מסף הדלת יהיה מרוצה וישמח לחזור שוב. "החלום שלנו זה לעבוד פחות קשה, לייעל את התהליכים במפעל, לתת שירות טוב וסחורה טובה לאנשים, כדי שהם ימשיכו להיות מרוצים ויחזרו אליי. הקשיים שלנו כנראה נעוצים בפס הייצור: התהליכים לא מאוד מורכבים אבל לפעמים אדם מזמין מדים, ובמסגרת התהליך עוברת ההזמנה למחלקת גרפיקה ולאישורים, משם למחלקת הדפסה, וזה תהליך מסורבל קצת שמעורבות בו הרבה ידיים. הוא לוקח זמן. אנשים בארץ רגילים להזמין פיצה ולקבל אותה אחרי חצי שעה, והם חושבים שבגדים הם גם פיצות. לפעמים זה מלחיץ והכל דחוף ובהול ומהיום להיום.

 

"המנטליות של הארץ היא כזאת, וקשה לנו לעמוד ברף הזה. היינו רוצים להתייעל ולתת שירות מהיר יותר. וגם לאמץ ניהול מלאי נכון יותר. יש מלאי שצריך לדעת לנהל ואני לא בטוח שאנחנו עושים את זה בדרך המושלמת. הרבה פעמים פונים אלינו אנשים ושואלים, למשל, אם יש פריט מסוים במידה מסוימת. לא תמיד אני יודע בעל פה ולוקח לי זמן לבדוק. הייתי שמח לנהל את המלאי מול מחשב ולתת תשובה מיידית".

 

"הרמוניה אמיתית"

לצורך התמודדות עם האתגרים, נפגש אריאל עם עופר כץ, מנהל קשרי לקוחות, מרכז עסקים רמת־גן, בבנק הפועלים. "ראשית", אמר עופר לאריאל, "יש לכם עסק מדהים. כיף לראות את מפעל החיים שאבא שלך הקים עם שלושת הילדים, שהפכו שותפים פעילים מאוד ומתנהלים בהרמוניה אמיתית".

 

בשלב הבא נתן כץ כמה טיפים שיעזרו להם בניהול העסק: "אתם צריכים לחשוב על קביעת אשראי בצורה מתאימה לעסק - אשראי לזמן קצר לפעילות השוטפת, ואשראי לזמן ארוך למימון נכסים קבועים ומניבים, כמו נכס או מכונות חדשות. תחום נוסף הוא גיוון הספקים. חשוב מאוד לא להיות תלוי בספק עיקרי אחד, אלא לגוון ולפזר. זה מאפשר גמישות מחירים ומבטל תלות, כמו שאנחנו רואים היום מסין למשל.

 

"הנושא השלישי הוא יבוא. אתם מייבאים לא מעט מהחומרים שאיתם אתם עובדים, ולכן חשוב מאוד לייצר הגנת מטבע, על מנת לבטח עצמכם. מאחר שדיברת על קשיים לעמוד בעומס לעיתים, כדאי לבחון גם יבוא של תוצרת גמורה, או לחלופין הוצאת עבודה לקבלני משנה בתקופות לחץ.

"טיפ נוסף הוא ניהול מלאי נכון: מצד אחד, מלאי גדול מונע מחסור בסחורה ומאפשר הזדמנויות עסקיות כמו מכירה מסיבית ללקוח אחד, ומצד שני, הוא יכול לגרור הוצאות מימון ואחסון גבוהות, מה שמרתק את ההון לטובת קניית המלאי. זו הסיבה שחשוב לעשות את זה נכון.

 

"מבחינת שיווק, אני ממליץ להקים אתר, לתפעל חשבונות ברשתות חברתיות, וכך להגדיל את המודעות לעסק שלכם. הטיפ האחרון הוא מעורבות של המותג בפרויקטים חברתיים, השתתפות באירועים, תרומות. זה עוזר לחבר את העובדים לעשייה, ובסופו של דבר אתה חי מהקהילה, וכך אתה גם מחזיר לה".

  (צילום: יריב כץ)
מימין: צביקה, ליאורה, יוסי ואריאל ממדים זיוה(צילום: יריב כץ)

לאחר מכן הוא נפגש עם יורם אורגד, עורך דין ומהנדס ניהול, המתמחה בהובלת מהלכי מפנה עסקיים. אורגד התחיל בשאלה פשוטה: מה היעד של מדים זיוה? "היעד שלנו הוא להגדיל את מחזור המכירות ב־20% בכל שנה משלוש השנים הקרובות", ענה אריאל.

 

אורגד: "לשם כך קיימות שתי אפשרויות מרכזיות - להגדיל את מספר הלקוחות, ולהגדיל את מגוון המוצרים. מאחר שאתה מציע מדים, אתה צריך לחשוב על נישות ייחודיות שיאפשרו לך להיות אטרקטיבי יותר. אם כעת המדים הם בצבע אחיד, אפשר לנסות לחשוב איך לשלב בהם סגנון יותר אופנתי וכך לגרום ללקוחות לרכוש דווקא ממך". גם ליאורה כהן, האחות, שאחראית על כל נושא המשרד, מסכימה שלפעמים לקוחות מבקשים עיצובים חדשים או מוצרים שאין בנמצא.

 

אריאל מסכים מאוד ומוסיף שאחד החלומות שלהם בעסק הוא לפתח מוצרים חדשים: "כל התחום של בגדי העבודה מאוד שמרני. יש מוצרים מאוד בסיסיים שכל העובדים לובשים. טי־שירט או פולו, צבעים חלקים, הכל נראה אותו דבר. הייתי שמח אם הייתי מצליח להחדיר לשוק איזה מוצר מגוון יותר, כמה צבעים בחולצה, עיצוב מעניין יותר. משהו שיהיה חדשני. אנחנו רוצים להיות המקום שאליו כולם מגיעים כדי לקנות משהו מיוחד".

 

אורגד מסכם: "יש כאן עסק עם פוטנציאל רב, שמגיע כמובן עם אתגרים. אם ישכיל להתמיד, לפצח את ערוצי המכירה ולהגדיל את מגוון המוצרים, אני צופה לו הצלחה רבה". ואריאל מבטיח ליישם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
מימין: עופר כץ מבנק הפועלים, אריאל אברהמי, ליאורה כהן והמנטור יורם אורגד
צילום: יריב כץ
מומלצים