שתף קטע נבחר

"אור ירוק": "הסירו שלט של כחול לבן, מסכן חיי אדם"

חברת נתיבי איילון טוענת כי השלט האלקטרוני ברמת גן מסיח את דעת הנהגים. ראש העיר רמת גן שאמה הכהן מסרב להורידו למרות ערר שהוגש על ההיתר להציבו: "מסע מתוזמן של בעלי עניין". עמותת "אור ירוק" פנתה לגנץ ובמפלגה שוקלים להסיר את השלט. בעלי השלט מאיימים לתבוע את העמותה: "הכל מותקן כחוק"

 

שלט שלטי חוצות קמפיין בחירות 2020  ()
"מסכן חיים". שלט החוצות שעורר סערה

שלט חוצות אלקטרוני של מפלגת כחול לבן הוצב בנתיבי איילון בשטח העיר רמת גן. לדברי הרשויות השלט מהווה "מפגע בטיחותי", אך ראש העיר כרמל שאמה הכהן מסרב להסירו - למרות ערר שהגישה חברת נתיבי איילון על ההחלטה לאפשר את הצבתו.

 

בחודש שעבר פרסמה עיריית רמת גן את כוונתה לתלות את השלט האלקטרוני על מגדל גיבור ספורט בסמוך לנתיבי איילון. בתגובה לכך, חברת נתיבי איילון המשמשת גם כרשות התמרור הודיעה לעירייה כי השלט מסכן חיים ושהעבודות להצבתו הן בניגוד לחוק. על כן, המנוף שבאמצעותו נתלה השלט נגרר על ידי החברה והוגשה תלונה במשטרת ישראל.

שלט שלטי חוצות קמפיין בחירות 2020  ()

כרמל שאמה הכהן (צילום: ריאן פרויס)
"מה שטוב לניו יורק טוב גם לרמת גן". שאמה הכהן(צילום: ריאן פרויס)

במקביל פנתה מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) לראש העיר והתריעה על הסכנה לנהגים, אך העבודות להקמת השלט נמשכו, הפעם בסנפלינג. גם פנייתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לשאמה הכהן לא הועילה והשלט ממשיך לפעול. בעמותת "אור ירוק", שמובילה את המאבק להסרת השלט, החליטו להחריף את המאבק. מנכ"ל העמותה, ארז קיטה פנה ישירות למפרסמי השלט ואף שיגר מכתב ליו"ר כחול לבן, בני גנץ.

 

קיטה כתב: "כאדם ששירת עשרות שנים את אזרחי ישראל ונלחם כדי להציל חיים, אני בטוח כי הדבר נעשה ללא ידיעתך וללא הבנת ההשלכות והסכנות הכרוכות בפרסום מסיח הדעת המוצג בפני מאות אלפי נהגים כל יום". הוא הוסיף: "אין סכום כסף ששווה לסכן חיים למענו". בעקבות הפנייה, במפלגה שוקלים להסיר את השלט.

 

ברלב"ד ביצעו בשנת 2015 מחקר שבדק את הקשר בין נוכחותם של שלטים אלקטרוניים ובין תאונות דרכים בנתיבי איילון. לפי המחקר הסרת השלטים מנתיבי איילון צמצמה את תאונות הדרכים ב-30 עד 40 אחוזים בעוד שהחזרתם לוותה בעלייה של בין 40 ל-50 אחוז.

מנכ"ל אור ירוק: "אין סכום כסף ששווה לסכן חיים למענו" (צילום: אור ירוק) (צילום: אור ירוק)
מנכ"ל אור ירוק: "אין סכום כסף ששווה לסכן חיים למענו"(צילום: אור ירוק)

שלט שלטי חוצות קמפיין בחירות 2020  ()
 

ארז קיטה אמר בשיחה עם ynet כי "מחקרים בארצות הברית מצביעים על מגמת עליה בתאונות או האטה בשיפור מצב הבטיחות, עקב התקנת שלטי פרסום מסחריים בקרבת קטעי דרך מסוימים. השפעתם של שלטי הפרסום האלקטרוניים חריפה יותר מאשר שלטי הפרסום הרגילים מאחר והעומס הוויזואלי בשלטים האלקטרוניים הוא רב בהרבה מהעומס בשלטים הרגילים. השלטים האלקטרוניים מוצבים בדרך כלל במקומות הקריטיים ביותר מבחינת הנהג שבהם הוא נדרש להחלטות תנועתיות חשובות".

 

מנגד, שאמה הכהן אמר כי "כל מסך ענק כזה זה יותר חינוך, תרבות, רווחה, ניקיון ופחות ארנונה. מה שטוב לניו יורק, לונדון ופריז יהיה טוב גם לרמת גן. כל הטענות לסיכון נהגים נטענו בדיונים של חקיקת החוק שעוסק בתנאים להצבת שלטים ורובן נמצאו לא מבוססות".

 

על פי הוראות חוק השילוט חל איסור להתקין שלטי מסחר בדרך בין עירונית, אך בשנת 2009 הוחרגו מהחוק נתיבי איילון ונקבעו לעניינם תקנות מיוחדות שעל פי הן לא יינתן היתר ל"כל סוג של שלט היוצר אשליה של תנועה על ידי אמצעים אלקטרונים, חשמליים או אלקטרו מכנים". בין חברת נתיבי איילון לעירייה התפתח ויכוח בשאלה אם השלט שהותקן במגדל גיבור ספורט נמצא תחת ההגדרה שנקבעה בתקנות.

בני גנץ כחול לבן בחירות 2020 (צילום: מוטי קמחי)
קיטה פנה לגנץ: "בוחנים את הנושא מול חברת הפרסום"(צילום: מוטי קמחי)

שלט שלטי חוצות קמפיין בחירות 2020  ()

ביום שני השבוע פנו נציג משרד השיכון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ואדריכל מחוז המרכז של משרד הבינוי והשיכון למהנדסת העיר ר"ג, והורה לה לעצור את העבודות להקמת השלט עד להכרעה בערר. זאת בהתאם לנדרש במצבים מעין אלו לפי חוק הדרכים (שילוט).

 

הם מתחו ביקורת על ההחלטה להציב את השלט וטענו כי העבודות להקמתו "אינן בהתאם לחוק". על אף טענה זו, העבודות להקמת השלט האלקטרוני נמשכו. מקור בעיריית רמת גן טוען שאין בסיס מחקרי עדכני (מחקר הרלב"ד משנת 2015) להנחה לפיה תאונות דרכים מתרבות לנוכח שלטים מסוג זה.

 

הוא ציין כי מדובר במאבק בין חברות שלטים אליו נרתמו גם עמותות, אולם הוא לא התייחס לעובדה לפיה חברת נתיבי איילון, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שר התחבורה ונציג הוועדה המחוזית לתכנון ובניה פנו בשבועיים האחרונים לראש העיר בדרישה להסיר את השלט, זאת בנוסף לעבודתה הנמרצת של עמותת "אור ירוק" בנושא.

 

מכחול לבן נמסר: "במסגרת קמפיין 'זה או כחול לבן או ארדואן' העלתה המפלגה מאות שלטי חוצות ברחבי ישראל, וביניהם גם בנתיבי איילון, לרבות השלט האלקטרוני. בעקבות פניית אור ירוק אשר עושה פעילות חשובה למאבק בתאונות הדרכים - אנו בודקים את הנושא מול חברת הפרסום".

 

מעיריית רמת גן נמסר: "עיריית רמת גן ממליצה לקוראים לנסוע מול השלט ולשפוט האם המסך מסכן או מטריד או מסיח את מי שנוהג בקרבתו או שמדובר במסע מתוזמן של בעלי עניין שמשתמשים בערכים ומטרות באופן מביך שמביא לזילותם ושחיקתם. בכוונת העירייה לעודד מסכי ענק נוספים לאורך איילון בדיוק כמו שתל אביב עשתה עם יותר משלט אחד".

 

חברת "אדרי 8 בע"מ" שלחה באמצעות עורך דינה גדיאל בלושטיין מכתב אזהרה לפני תביעה לעמותת אור ירוק בתגובה למכתב שהופנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ. במכתב טענה החברה כי "כל השלטים בנתיבי איילון, ובכלל זה השלט נשוא מכתבך, מותקנים על פי חוק המוכר לך היטב. עובדה בסיסית זו נשמטה ממכתבך. מרשתי מחזיקה בהיתרים הדרושים על פי חוק להתקנה ולהפעלה של השלט".

 

עוד נטען במכתב כי "אין בנמצא ולו גם מחקר אחד הידוע למרשתי המצביע על קשר בין שלטים ותאונות דרכים. נהפוך הוא, קיימים מחקרים המצביעים על כך ששלטי חוצות ידועים כגורם ממתן תאונות דרכים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים