שתף קטע נבחר

סטודנטים? 10 שיטות לניהול הלמידה בבית

בעקבות הגבלת ההתכנסות ל-100 איש בשל התפשטות נגיף הקורונה, הכריזו כמה מוסדות להשכלה גבוהה על למידה מרחוק. אז איך ללמוד מהבית? קבלו כמה טיפים

 

1. הפרדה בין אזורי למידה לאזורי פנאי - הפרידו בין שולחן הלימודים שבו כל חומרי הלימוד לבין שאר האזורים בבית. סביבת הלמידה משפיעה מאוד על הריכוז והזיכרון של החומר- למדו באזור מסוים והשאירו את שאר חללי הבית (או החדר) לפעילות פנאי.

 

2. פעילות פנאי בבית - ללמידה מיטבית, המוח שלנו זקוק לפעילות פנאי. בבית פעילות פנאי תהיה: מוזיקה - הקשבה או אפילו לרקוד קצת (כן, באמת!), בישול - פעילות מעולה להפוגות מהלמידה, תרגול תשומת לב-מיינדפולנס ופעילות גופנית מעוררת כמו קפיצה על חבל, תרגול על כדור פזיו או פעילות מרגיעה כמו יוגה.

 

אילוסטרציה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

3. שגרת יום - שמירה על שגרת יום מסייעת מאוד ללמידה, עמידה במטרות ותחושת הצלחה. ארוחות בשעה קבועה הנם עוגנים טובים להתחיל איתם. סביב הארוחות תיבנה שאר שגרת היום, שתכלול לימודים ופעילות פנאי לסירוגין. בכדי לשמור על שגרת יום חשוב להחליט מתי יתחיל היום ומתי יסתיים היום-  מסגרת זמן של התחלה וסוף חשובה מאוד בתקופה של שגרה ובניית הרגלים חדשים.

 

4. המוח שלנו - למוח שלנו שני מצביי חשיבה קריטיים ללמידה וזיכרון. כדי ללמוד ולזכור חומר ביעילות אנו צרכים לעבור בין מצב של מוח ממוקד Focused mode of thinking למצב של מוח 'מפוזר' Defused mode of thinking. בלמידה קבעו זמן לחשיבה מרוכזת ומאומצת וזמן לחשיבה מפוזרת שבה תבשלו, תקשיבו למוזיקה, תציירו או תעשו פעילות גופנית. זוהי שיטת הפינג-פונג והיא הדרך בה המוח שלנו לומד במצב המיטבי.

 

5. ניסוח מטרות יומיות - כחלק משגרת היום, הבוקר יתחיל בהצבת מטרות למידה ופנאי לאותו היום. הסוד להצלחה הוא קביעת מטרות ריאליות מדויקות ומוגדרות בזמן.

 

6. תרגול מיינדפולנס - קשיבות - אימון המוח שלנו דומה ממש לאימון השרירים בחדר הכושר. תרגול תשומת לב מוכח מחקרית כי מסייע בריכוז, זיכרון ובתפקודי למידה רבים. הנה קישור לתרגול תשומת לב של מכון מודע המרכז הבינתחומי :

 

 

7. גיוון הלמידה – תמיד נכון למוח אך בעיקר אם אתה נמצא בבית. אמץ שיטות מגוונות וחדשות ללמידה של החומר- השתמש בסרטוני יוטיוב, פודקאסטים ותוכנות ליצירת כרטיסיות לתרגול ושליפה של החומר.

 

8. מולטיטסקינג -Multitasking זו אשליה. מרוקן לנו את המוח. הימנעו מביצוע מספר פעולות קוגנטיביות באותו הזמן כמו צפייה בסרטון למידה ובדיקת הודעות ווטסאפ. מחקרים מראים כי המוח איננו מסוגל לבצע מולטיטסקינג ובמקום זה אנו עייפים יותר וטועים יותר בעת ביצוע פעולות קוגניטיביות יחד. הגדירו בכול רגע במדויק מהו הדבר שאותו אתם עושים עכשיו ולמשך כמה זמן. בזמן זה הרחיקו מאזור הלמידה את הטלפון הנייד והגדירו לעצמכם זמני 'מדיה חברתית' מוגדרים מראש. כך תוכלו להחזיר לעצמכם שליטה על תשומת הלב שלכם.

 

רייצ'ל טומס-רזניק (צילום: כפיר בולוטין)
רייצ'ל טומס-רזניק(צילום: כפיר בולוטין)

 

9. DON'T LIST - כתבו רשימה של מה לא לעשות כתבו רשימה ותלו אותה במספר מקומות בבית- ממה אתם צרכים להימנע במהלך יום הלמידה. בדרך כלל "רק פרק אחד בסדרה בנטפליקס" הופך לצפייה ממושכת אשר לכולנו קשה לעצור אותה. קריאת חדשות במהלך יום הלמידה יכולה להסיח את תשומת הלב שלנו ולהקשות עלינו לחזור ולהתרכז בלמידה.

 

10. פרגנו לעצמכם - כל מנהל טוב יודע-על ביצוע ועמידה במטרות יש לתת חיזוקים ופרגונים. מקלחת טובה באמצע היום, סרט טוב לסגור איתו את היום. בכדי להמשיך בביצוע והצלחות לאורך זמן חייבים להכניס חיזוקים במהלך היום. אם לא תפרגנו לעצמכם מי ייפרגן?

 

רייצ'ל טומס-רזניק, מנהלת מרכז לאה ונפתלי בן יהודה לטיפוח כישורי למידה, דיקאנט הסטודנטים בבינתחומי הרצליה

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים