שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

בצל הקורונה: צניחה בשימוש בתחבורה ציבורית בעולם

הנגיף המדבק גרם לאזרחים להימנע משימוש בתחבורה ציבורית, וגרם לצמצום בנסיעות. הירידה המשמעותית ביותר נרשמה בספרד ובאיטליה, שם גבה הנגיף אלפי קורבנות. וגם: איך השפיעה המדיניות המכילה של בריטניה, האם הצרפתים המתינו לסגר ולמה בסינגפור נרשמה ירידה קטנה בלבד?

 

 

בחודש האחרון חלה ירידה דרמטית בשימוש בתחבורה הציבורית בישראל ובמדינות רבות בעולם בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. מחקר שערכה חברת Moovit שופך אור על כמות הנסיעות ומציג ירידה של יותר מ-70% בכמה מהערים הגדולות באירופה.


חיטוי וניקוי רכבות במילאנו (צילום: EPA)
פעולות חיטוי ברכבת במילאנו. צניחה דרמטית בשימוש(צילום: EPA)
חיטוי וניקוי רכבות במילאנו (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

במסגרת המחקר נותחו השלכות הנגיף על נוסעי התחבורה הציבורית, בהשוואה לשימוש הרגיל בתחבורה הציבורית עוד לפני תחילת ההתפרצות במדינות שמחוץ לסין – ב-15 בינואר. התובנות במחקר עודכנו מדי יום.

  ()

כשמשווים את נתוני הנסיעות בתחבורה הציבורית נראה שבעוד שבישראל, מדריד, מדינות שונות בארה"ב ועוד מדינות אחרות נרשמה ירידה רק לפני עשרה ימים, במילאנו השימוש בתחבורה הציבורית צנח בשיעור של 58% ובפריז ב-32%. בסוף השבוע האחרון נרשמה ירידה דרמטית בשימוש בתחבורה הציבורית במילאנו – 85%, לצד הירידה במדריד שעומדת על 82.5% פחות.

 

בפריז נרשמה גם כן ירידה משמעותית בשיעור של 75%, בברלין נרשם קיצוץ של יותר מחצי במספר הנסיעות בתחבורה הציבורית, בניו יורק נרשם קיצוץ של מחצית מהנסיעות ובלונדון רק 40% פחות. בסינגפור נרשמה ירידה של 18.5% בלבד.

פריז סגר צרפת נגיף קורונה תושבים עוזבים תחנת רכבת (צילום: AFP)
לפני הסגר: עומס בתחנת הרכבת בפריז(צילום: AFP)

  ()

על-פי הנתונים, בישראל הציבור הגיב באדישות יחסית לנגיף הקורונה בכל הנוגע לשימוש בתחבורה ציבורית. הירידה החלה רק ב-11 במרץ, אך בסוף השבוע האחרון הגיעה כבר ל-60% פחות נסיעות. נזכיר כי משרד התחבורה ביטל יותר מ-400 קוי אוטובוס ושינה את לוחות הזמנים. כפי שפורסם ב-ynet, החל ממחר תצומצם משמעותית תנועת הרכבות והאוטובוסים העירוניים.

 

באיטליה, שם עבר מניין המתים מהנגיף את סין, החלה הירידה המשמעותית בשימוש בתחבורה הציבורית ב-22 בפברואר. עד אז עוד נרשם גידול של 30% בשימוש בוונציה, אולם תוך 10 ימים התרסק השימוש בתחבורה הציבורית בעיר התלות בשיעור של 65%.

 

גם בטורינו נרשמה ירידה של כ-35% בנסיעות, וכך גם במילאנו שרשמה ירידה של כ-46%, נאפולי שירדה ב-22% ובולוניה שירדה ב-30%. ברומא לא נרשמה ירידה דרמטית, שישה אחוזים בלבד עד 2 במרץ. במקביל להתפרצות המגפה המשיכו הירידות, והן עומדות כיום על בין 85 ל-90% ביחס לכמות הנסיעות טרם ההתפרצות בעולם.

  ()
 

  (צילום: רויטרס)
תחנת רכבת במדריד ריקה(צילום: רויטרס)

בספרד, מוקד ההתפרצות השני בגודלו באירופה, מאז 2 במרץ חלה ירידה בנסיעות בעיקר בטנריף ובאי גראן קנריה. הצלילה בשימוש בתחבורה החלה לפני 10 ימים. בסוף השבוע האחרון הגיעה הירידה בשימוש בתחבורה הציבורית במדריד לשיעור של 82.5%.

 

בבריטניה, שם החליטו בתחילת המשבר לנקוט במדיניות "הכלה" כלפי נגיף הקורונה, נראה כי הירידה בשימוש בתחבורה הציבורית החלה רק ב-9 במרץ בלונדון וסביבתה. במקביל, בערים אחרות בממלכה דווקא חלה עלייה בשימוש בתחבורה הציבורית. מאז שבריטניה שינתה כיוון – ירד גם השימוש בתחבורה הציבורית שם. בסוף השבוע האחרון נרשמה ירידה של 40.8% בשימוש בתחבורה הציבורית, אולם עדיין מדובר בירידה יחסית מצומצמת ביחס לערים אחרות באירופה.

ברכבת בסינגפור (צילום: AFP)
ברכבת בסינגפור. התושבים מאמינים בתחבורה הציבורית(צילום: AFP)

  ()

בבירת צרפת, פריז, שבה תמונות יושבי בתי הקפה המשיכו לרצד על מסכי הטלוויזיה עד לא מזמן, חלה דווקא ירידה משמעותית בנסיעות בתחבורה הציבורית כבר באמצע ינואר. באמצע פברואר עמדה הירידה על שיעור של 25%. ב-16 במרץ הכריז הנשיא עמנואל מקרון על סגר ועל כן נרשמה צניחה בשימוש בתחבורה הציבורית, כשבסוף השבוע הנתונים עמדו על ירידה של 75% בשימוש.

 

בתוך כך, ביבשת אסיה מסתמנת מגמה אחרת. בבנגקוק, בירת תאילנד, נרשמה ירידה כבר ב-22 בינואר. בסוף השבוע האחרון עמד שיעור הירידה בשימוש בתחבורה הציבורית על 40%.

 

  ()

בסינגפור, שם נעשו פעולות למיגור התפשטות הנגיף כבר בינואר, נרשם שיא הירידה בסוף חודש ינואר. באותה תקופה נרשמה ירידה של 22% בשיעור הנסיעות בתחבורה הציבורית. מאז הציבור נסע יותר ופחות בתחבורה הציבורית בעיר-מדינה האסייתית, אולם בהשוואה למדינות אחרות בעולם מדובר בירידה קטנה מאוד.

 

בארצות הברית נרשמה הירידה הראשונה בשימוש בתחבורה הציבורית כבר בסוף חודש פברואר, בעיר סיאטל שבמדינת וושינגטון. הירידה באה בעקבות מקרי המוות המרובים במוסד הסיעודי הסמוך לעיר, ובסוף השבוע כבר נרשמה בסיאטל ירידה של 61% בשימוש בתחבורה הציבורית. לעומת זאת, בניו יורק חלה ירידה קלה בתחילת חודש מרץ, שלאט לאט הגיעה לקיצוץ של מחצית מהשימוש בתחבורה הציבורית בעיר.

  ()

ניקיון וחיטוי במטרו בניו יורק (צילום: MCT)
פעולות חיטוי בניו יורק. מספר הנסיעות קוצץ בחצי(צילום: MCT)

יובב מידד, סמנכ"ל שיווק וצמיחה ב-Moovit אמר כי במסגרת המחקר נבחנה התנהלותם של 750 מיליון משתמשים ב-3,000 ערים בעולם. "עוד לפני שהתחילו להחיל סנקציות ניתן לראות שהציבור הדיר את רגליו. בלונדון למשל טרם הקטנת התדירויות נרשמה ירידה של 40% ובמילאנו הייתה ירידה חדה גם כן טרם ההגבלות, שכיום מגיעה כמעט ל-90%", הוא אמר.

 

הוא ציין כי מגמה דומה נרשמת כעת גם בדרום אמריקה: "בסאו פאולו היתה מגמת עלייה בינואר ובאמצע פברואר היתה ירידה משום שבתקופה זו חל הקרנבל בברזיל ולאחריו עליה שוב. רק בימים האחרונים החל מה-17 במרס רואים ירידה חדה בצל התפשטות הנגיף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
חיטוי ברכבת במילאנו, איטליה
צילום: EPA
מומלצים