שתף קטע נבחר

מוסף הרכב: מדריך לבטיחות מתקדמת לרוכבים

אפודים ומעילים שמהם מתנפחת ברגע הנפילה כרית אוויר הפכו בשנה־שנתיים האחרונות למוצרים הלוהטים של שוק האופנועים, ממגוון חברות ומחירים. כך תגנו על עצמכם

ההגנה על גוף רוכב האופנוע והקטנוע מתבצעת זה עשרות שנים באמצעים ותיקים ומוכרים שכמעט לא השתנו: עור פרה, פלסטיק נוקשה ובדים מסוגים שונים. פה ושם טיטניום או חומר מרוכב חכם, עיצוב מתקדם או תכנון מתוחכם. לא הרבה מעבר.

 

אלא שבשנים האחרונות תפס פתרון אחר — ותיק ומוכר היטב מעולם המכוניות - את ההובלה בכל הנוגע לחדשנות במיגון. כרית האוויר שנועדה לספוג אנרגיה מסכנת חיים במקרה של תאונה עוד לפני שהיא מכה ברקמות ובעצמות גוף האדם, הגיעה גם לעולם הדו־גלגלי.

 

באופנוע אין כריות אוויר, אז תלבשו אותן עליכם (צילום: יח
באופנוע אין כריות אוויר, אז תלבשו אותן עליכם(צילום: יח"צ)

 

אלא שבגלל המבנה הקומפקטי שלהם ומיקום הרוכבים - למעט חריג בדמות הונדה גולדווינג הענק - בעייתי למקם כרית באופנוע או קטנוע. לכן הרוכב צריך ללבוש את הכרית.

 

וכך פותחו עוד בתחילת שנות ה־90, בין היתר בישראל, מכלולי לבוש הכוללים כריות אוויר סביב אזורים רגישים דוגמת גב־צלעות־צוואר, כאשר מיכל גז דחוס בלחץ גבוה (מסוג ארגון במרבית המקרים) משחרר במקרה של תאונה את תכולתו לכריות המתנפחות תוך אלפיות שנייה במטרה למנוע פציעות קשות.

 

למרות שרק לאחרונה הן הפכו לאבזר מדובר ופופולרי, הן נוכחות בכביש הציבורי כבר מ־2005. במסלולי המירוצים בהם נערכות אליפויות עולם, הן הפכו בשנתיים האחרונות לחובה, בדומה לקסדה וכפפות, מגפיים וחליפה.

 

מה אצלנו

בישראל משווקים כיום שבעה מותגי לבוש עם מיגון אקטיבי, שנבדלים ביניהם בטכנולוגיה שגורמת לפתיחת הכרית. בשלושה אפודים הנלבשים על בגד, פעולה זו מתבצעת אלקטרונית באמצעות חיישני תאוצה־ג'יירו־GPS המדווחים למעבד מרכזי משם משודר האות המכריע. ארבעה מותגים אחרים עושים זאת באמצעות כבל המחבר את ביגוד הרוכב לאופנוע.

 

יתרונות הכריות המופעלות באופן אלקטרוני הם זיהוי מהיר מאוד של הסכנה הפתאומית לרוכב, וכתוצאה מכך ניפוח המערכת, לעיתים עוד בטרם מגיע גל ההלם מפגיעת האופנוע בעצם קשיח לגוף הרוכב. הביגוד מופעל־כבל לעומת זאת נזקק לניתוק פיזי בין הרוכב לאופנוע כתוצאה מתאונה, אשר מנפח את הכרית רק אז. גם כאן, כמו בפתרון הראשון, זמן ניפוח כריות האוויר עומד על שבריר שנייה מרגע הפקודה.

 

לביגוד מבוסס האלקטרוניקה יש יתרון בדמות נוחות שימוש ואסתטיקה, שכן ניתן לבחור ללבוש את האפוד מעל או מתחת למעיל הרכיבה. האפוד המופעל באופן מכני נלבש מעל למעיל הרכיבה, וכולל גם כבל שצריך לחבר או לנתק בכול פעם שעולים או יורדים מהכלי. ועניין פסיכולוגי נוסף — הרוכב "קשור" לכלי, ולא כל אחד ירגיש עם זה בנוח.

 

אפוד מאב V2 של מוטו אייר (צילום: יח
אפוד מאב V2 של מוטו אייר(צילום: יח"צ)

 

יתרונות האפוד המופעל באופן מכני הם מחיר נמוך יותר, שכן אפוד בסיסי עולה פחות מ־2,000 שקל. מחירו של אפוד אלקטרוני לעומת זאת יתחיל בדרך כלל ב־3,000 שקל, ויגיע אף ל־7,000 שקל במעיל ייעודי.

 

יש עוד הבדלים. אפוד מופעל מכנית זוכה ליתרון בדמות ההפעלה הבטוחה - משיכה וזה עובד, ללא תלות בחיישן או מעבד העשויים להתקלקל. בנוסף, אפוד מכני הנלבש מעל מעיל מצויד בדרך כלל בכריות אוויר בעל קיבולת גדולה יותר, לעומת אפוד אלקטרוני הנלבש תחת המעיל ומוגבל בגודל הכריות.

בנוסף, אפודים מכניים כוללים כריות אוויר גדולות לקיבוע הראש והגנה על עצם הזנב, שאינן קיימות באלקטרוניים. חשוב לציין כי קיימת מחלוקת באשר ליעילות כריות האוויר לקיבוע הראש, ויש טענות כי הן אף עלולות לגרום לנזק.

 

כל האפודים והמעילים הנמכרים בארץ, משני הסוגים, מגובים באחריות של שנה עד מספר שנים, ומספקים שירותי "חזרה לכשירות" במקרה של הפעלת המנגנונים בעלות של כמה מאות שקלים.

 

מופעלי חיישנים

אלפיינסטארס: אפוד מדגם טק־אייר פלוס מעיל עולה 5,000 עד 7,000 שקל. אפוד טק־אייר 5 עולה כ־2,800 שקל. האפוד מתחבר למעיל באמצעות רוכסנים וצמד מחברים חשמליים. חיווי נוריות על השרוול מדווח על תקינות המערכת או תקלה. האפוד מתאים רק לשבעה דגמי מעילי אלפיינסטארס עם מערכת "סטריט" לכביש ו"רייס" למסלול. טק־אייר 5 מתפקד מתחת לכל מעיל. יבואן: אבזריון.

 

דיינזה: אפוד די־אייר סמארט ג'אקט עולה 3,000 שקל. מעיל קארב־מאסטר 2 עולה 6,500 שקל. האפוד בעיצוב גופיה, קומפקטי ונוח ללבישה, אך אינו מספק הגנה לכתפיים. הוא מתאים לכל מעיל וניתן ללבוש אותו מעליו או מתחתיו. הוא מספק הגנה כוללת במקרה של תאונה במצב עמידה. לדיינזה גם מעיל קארב מאסטר 2 די־אייר הכולל את אפוד סמארט ג'אקט. יבואן: מטרו.

 

פוריגאן: פיורי איירבאג סיסטם עולה 2,000 שקלים. ניתן לבחור בין שכירות למוח האלקטרוני המפעיל בעלות של 10 יורו לחודש, או לרכוש אותו ב־400 יורו. האפוד אינו מתפקד לבד ומשתלב במעילי פוריגאן שמחירם 900 עד 2,500 שקלים. יבואן: אפקס מוטורס.

 

מופעלי כבל

מוטו אייר: אפוד מאב V2 עולה 3,000 שקל, תיק גב מתנפח עולה 1,800 שקל. האפוד ייחודי בכך שהוא כולל שני בלוני גז, ובמערכת שמסוגלת לזהות צורך בניפוח ראשוני של מיגון החזה או הגב. תיק הגב המתנפח הוא למעשה האפוד, עם מיגון לגב בלבד. יבואן: מטרו.

 

רד: אפוד עולה 1,800 שקל, מעיל קאטומוטו וונטו עולה 2,600 שקל. האפוד צבוע צהוב זרחני או שחור, הפעלת המנגנון במשיכה של כ־20 קילו. המעיל כולל גם את האפוד המתנפח, ומצויד במיגון כתפיים וזרועות. יבואן: אופנוסנטר.

 

הלייט: אפוד טרטל עולה 3,000 שקל, מעיל עולה 4,000־4,900 שקל. בצבעי צהוב־זרחן או שחור ובמספר עיצובים כולל מגן גב, שקי אוויר גדולים, הפעלה במשיכה של 25 ק"ג לפחות. המעילים כוללים את אפוד טרטל בתוספת מיגוני פלסטיק. יבואן: הלייט ישראל.

 

היט אייר: אפוד ומעילים עולים 2,600 עד 3,300 שקל במגוון צבעים כולל זוהרים. האפוד קל ומתקפל לממדים צנועים, עם מיגון מפרקת נגד צליפה והגנה על עצם הזנב. המעיל כולל את האפוד, עשוי בד נושם וכולל מיגונים. יבואן: בורנדו ניהול.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
כריות אוויר לאופנוענים
צילום: יח"צ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים