שתף קטע נבחר

מוסף הרכב: לאן נעלמה ההנעה הכפולה?

שוק רכבי הפנאי צמח מרכבי ה־4x4, ונושא על גבו את הדימוי הקשוח וההרפתקני, למרות שכיום רוב ה"ג'יפונים" יתקעו בכל שלולית • אפילו ג'יפ כבר מוכרת דגמים עם הנעה קדמית בלבד. רק סובארו ולנד־רובר עדיין שומרות על הגחלת

הג'יפון הנמכר ביותר בישראל בשנה החולפת היה קיה נירו. רכב פנאי מוצלח, בטוח וחסכוני, אבל שנעדר רכיב אחד שהיה פעם תכונה בסיסית של רכבים מהקטגוריה האופנתית הזאת: הנעה כפולה. קיה ספורטאז' שמכר רק 150 יחידות פחות (7,550 לעומת 7,700) מסר פחות מ־700 יחידות עם הנעה כפולה - וגם היא מיועדת בעיקר לנסיעה בכביש בוצי ומושלג, ופחות לשבילי יערות. יונדאי טוסון שבמקום השלישי, תאומו של הספורטאז', בכלל לא מיובא כיום בגרסה הנעה כפולה.

 

איך איבדו הג'יפונים את החלק הג'יפי שלהם? השוק הזה צמח מדגמי הג'יפ הצבאי בארה"ב, הלנד-רובר הבריטי והטויוטה לנד-קרוזר ביפן. גם כאשר נוצרו בהמשך דגמי שטח שמיועדים יותר לנוסעים ופחות לחיילים, עדיין נשמרו ההנעה הכפולה, מבנה שלדת הסולם והילוכי הכוח. אפילו כאשר סוזוקי השיקה את הג'יפונים הראשונים, הסמוראי ואחר-כך הויטארה, נשמר המבנה הזה.

 

בכיוון השעון: סובארו, סוזוקי, קיה וסקודה (צילום: ניר בן זקן)
בכיוון השעון: סובארו, סוזוקי, קיה וסקודה(צילום: ניר בן זקן)

 

ב־1994, כאשר טויוטה השיקה את הראב4 הראשון, עצם הוויתור על שלדת הסולם והילוך הכוח עורר גלים. אבל אז התברר שטויוטה עלתה על משהו. רוכשים רבים נהנו מהרכב המוגבה והאופנתי, ולמרות שהייתה לו הנעה כפולה ויכולת שטח מסויימת, הם בכלל לא טרחו ללכלך את גלגליו בבוץ. זה היה השלב שגם בארה"ב אפשר היה להתחיל לרכוש דגמי הנעה אחורית בלבד של רכבי מכר מתחום השטח, כמו פורד אקספלורר ואיסוזו טרופר.

 

בישראל חולל את המהפך יונדאי טוסון. הוא היה הג'יפון הראשון שנמכר במספרים גדולים כאשר הושק אצלנו ב־2005, בתחילה עם הנעה כפולה ־ אם כי כזאת שמתנתקת במהירות של מעל 10 קמ"ש. אבל ב־2010 התחילו להגיע גרסאות הנעה קדמית מוזלות שלו, מה שרק הגדיל את המכירות. גל הג'יפונים שהגיע אחריו, רבים קטנים יותר, כבר הציע הנעה כפולה ויכוחות שטח די בסיסיות רק בדגמי קצה.

סובארו פורסטר (צילום: ניר בן זקן)
סובארו פורסטר(צילום: ניר בן זקן)

 

היום רוב דגמי ה"כביש שטח" שנמכרים בארץ מצוידים רק בהנעה קדמית, או לכל היותר בהנעה כפולה בסיסית. אפילו מותג כמו ג'יפ, הרב הרוחני של התחום כולו, מוכר היום את דגם הכניסה רנגייד עם הנעה קדמית בלבד, בזמן שלקוחות רבים משלמים יותר מ־300 אלף שקל עבור הרנגלר המיתולוגי, אחד הכלים האחרונים ששומר על הנוסחה הקלאסית ועל יכולות שטח גבוהות.

 

רק שני מותגים בתחום מציעים דגמי הנעה כפולה בלבד. אחד הוא לנד-רובר היוקרתית, עם כלים שמחירם מתחיל ביותר מ־350 אלף שקל, והשני הוא סובארו העממית יותר. סובארו היא כיום הרכב הנמכר ביותר בארץ עם הנעה כפולה, כאשר כבר כמה שנים שהתואר מוחזק בידי ה־XV שלה.

 

אבל גם את הפורסטר והאאוטבק אי-אפשר לקבל עם הנעה קדמית בלבד. וסובארו גם שומרת על יכולות שטח גבוהות יחסית לכלים משפחתיים, מה שמתבטא ביכולתם להתמדד עם שבילים משופעים ומשובשים יחסית, בוץ ושאר אתגרי שטח ברמה קלה עד בינונית.

CJ5, מכאן הכול התחיל (צילום: ניר בן זקן)
CJ5, מכאן הכול התחיל(צילום: ניר בן זקן)

 

אפילו סוזוקי שהמציאה את הג'יפונים הקטנים, עדיין מוכרת את הג'ימני, אבל בויטארה הנעה כפולה היא רק תוספת, עם יכולות סמליות.

 

דווקא דאצ'יה של רנו מציעה רכב עממי מוצלח עם הנעה כפולה, הדאסטר, אבל הוא נמכר עם גיר ידני בלבד.

 

להנעה הכפולה יש גם יתרון של משיכה ויציבות טובות יותר בכביש, בעיקר כשהוא רטוב. אך מדובר גם בתוספת משקל, שמגדילה את צריכת הדלק.

כך או כך, רוב הג'יפונים שתפגשו ברמזור אולי רכבים גבוהים מעוצבנים, אבל הם לא ממש שונים מכאנית מהמכונית הפרטית הקלאסית, עם הרבה פחות יחסי ציבור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
כמה ג'יפונים
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים