שתף קטע נבחר

תיעוד מתרגיל מיוחד: לוחמי 669 מפנים במסוק חולה קורונה במצב קשה

בחיל האוויר לא חיכו לרגע האמת: יחידת החילוץ תרגלה פינוי של חולה קורונה מונשם ביסעור בתוך תא בידוד. הלוחמים התמגנו ולקחים נלמדו מחיל האוויר האיטלקי. השלב הבא: התאמת פעולה לפינוי נרחב גם בהרקולסים

 

 

יחידה 669 נערכת לחילוץ חולי קורונה במצב קשה: מפקד טייסת מובילי הלילה (מסוקי היסעור), סגן אלוף ח', יזם בשבועיים האחרונים מודל מיוחד לפינוי חולה קורונה במצב קריטי, באמצעות יחידת החילוץ של חיל האוויר, 669. בחיל האוויר גיבשו תפיסה מבצעית מלאה למצב שבו יתבקשו לוחמי 669 לפנות ממרכז רפואי שאינו כשיר לטפל בחולי קורונה במצב קשה, או מאזור נידח ומרוחק, אדם שזקוק להנשמה וזוהה או נחשד כנושא את הנגיף.

 

תרגיל ראשון שיישם את המודל המבצעי בוצע השבוע על ידי צוות של 669, במהלכו פינו לוחמי היחידה, על גבי מסוק היסעור, לוחם שדימה חולה בנגיף, מבית החולים יוספטל באילת למחלקת טיפול נמרץ נשימתי בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

חילוץ של חולה קורונה במצב קשה ע

חילוץ של חולה קורונה במצב קשה ע
תרגיל החילוץ של חולה קורונה

כדי לבצע את המהלך המורכב והמסוכן, פיתחו בלהק הציוד ובמחלקת הרפואה החיילית מעין מתקן מיוחד בדמות אינקובטור אטום, שאליו מכניסים הלוחמים את חולה הקורונה. המתקן, באורך כשני מטרים, מכיל חיבור גם למכונת הנשמה מתקדמת, ויש בו פתחים מאובטחים להכנסת ידי הצוות הרפואי מקרב הלוחמים, לטיפול בחולה הקורונה במהלך הטיסה, אם מצבו יידרדר. לחולה מחובר גם מוניטור למעקב אחר מדדיו תוך כדי הטיסה.

 

בחיל האוויר נעזרו בלקחים מחיל האוויר הגרמני והאיטלקי, שהעבירו כבר במסוקים ובמטוסים צבאיים חולי קורונה מונשמים למרכזים רפואיים מרוחקים, בשל קריסת מערכת הבריאות בצפון איטליה. בתום ההתנסות הראשונה שכללה נחיתה בבסיס האם של הטייסת בתל נוף, תורגל גם השלב האחרון בה: חיטוי ייחודי של מסוק היסעור, בחומרים שהוגדרו לכך מראש ובשיטה שפותחה המונעת פגיעה ברכיבים האלקטרוניים הרגישים של המסוק הגדול.

 

השלב הבא הוא להכשיר את המתווה המבצעי שגובש לפינוי חירום דומה של חולי קורונה במצב קשה, גם באמצעות מטוסי הרקולס של חיל האוויר, לתרחישים קיצוניים יותר של אלפי מונשמים שיעמיסו על בתי החולים.

 

"העדפנו להיות צעד אחד לפני כולם, ולא לחכות שידרשו מאיתנו את המהלך הזה", סיפר ל-ynet סגן מפקד הטייסת, רב סרן נ', "הנחנו שיבקשו את זה בשלב מסוים מאיתנו. שימוש בתא הבידוד שפיתחנו למסוק מגלם סיכון נמוך להדבקה, וניתן להכניס שניים ממנו, עם רתימה ועיגון מיוחדים שפיתחנו, בכל מסוק. בנוסף, יצרנו מחיצה בין הקוקפיט לתא המטען, כדי למנוע הדבקה של הטייסים. הקיט שפיתחנו מוכן בכוננות בטייסת עבור צוותי 669". לצוות הלוחמים הוכנו מסכה מתקדמת, משקף וכפפות, וכך גם למכונאי המוטס. את תא הבידוד, שדומה לתא הקיים באמבולנסים, ייצרה בהליך מזורז חברה ישראלית.

 

"תרגלנו את כל השלבים, מהעברת החולה לתא הבידוד שלנו על אלונקה, כולל החיבורים לאמצעים הרפואיים, ועד למסירתו בחדר טיפול הנמרץ הקולט", הוסיף רס"ן נ'. "התבססנו על חילופי מידע עם חיל האוויר האיטלקי. מדובר בחלק אחד בהיערכות של חיל האוויר מאז תחילת המגיפה, לסייע למערכת הבריאות ולהמשיך את הרציפות התפקודית והמבצעית של החיל, גם בתקופה הזו", הדגיש קצין הרפואה של חיל האוויר, אל"מ ד"ר שחר שפירא.

 

"אנו משתמשים בתרגולת כזו באלונקה שמונעת פיזור חלקיקים לסביבה. ייתכן ונתבקש לחלץ אדם במצוקה נשימתית מאזור מרוחק, שרק יש חשד שהוא חולה קורונה. העדיפות תהיה לאמבולנס של מד"א, אבל ממקום כמו אילת מדובר במרחק של שעתיים וחצי נסיעה עד לסורוקה. למדנו מהאיטלקים שבמצב שכזה חולים מורכבים זקוקים לסיוע נשימתי משמעותי ובצורה חכמה. זו העברה מורכבת שעשויה לכלול גם חולים עם עודף משקל". ד"ר שפירא הוסיף כי גם בחילוצי שגרה של נפגעים בימים אלה על ידי צוותים מוסקים של חיל האוויר, הלוחמים מקפידים על חבישת ציוד מיגון ועל כללי משרד הבריאות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים