שתף קטע נבחר

צילום: AP, EPA

הורים נגד למידה מורחבת מרחוק: "העומס עלינו יהיה אדיר"

לפי התוכנית של משרד החינוך שתחל כבר ביום א', סדר היום הווירטואלי של התלמידים יכלול שיעורים, מטלות ואף פעילות גופנית. אלא שעבור הורים רבים מדובר בשגרה בלתי אפשרית. יפעת חובב, אם לשישה: "יש לי רק מחשב אחד בבית, ואני לא יכולה להתפצל". שר החינוך פרץ: "נדאג שהפערים ייסגרו"

 

 

תוכנית הלמידה מרחוק שהפיץ אתמול (ה') משרד החינוך אמורה להתחיל כבר ביום ראשון הקרוב - אך כבר הכניסה הורים רבים לסחרור. אינספור מטלות, עבודות, שיעורים, בדיקות נוכחות - והכול דרך המחשב ותחת מגבלות זמנים נוקשות. המשרד מתהדר בכך שהתוכנית לוקחת בחשבון את העובדה שההורים אינם בהכרח פנויים לסייע לילדיהם בכל פעילות, אלא שבפועל ניכר כי מרבית האחריות ליישום סדר היום - בוודאי בגילים הקטנים - תהא בעיקר על ההורים המתקשים לתמרן בין המטלות השונות.

 

  ()

 

כך למשל, ליפעת חובב, אם לשישה ילדים - שלושה בגילי יסודי ושלושה בגנים - התוכנית של משרד החינוך ליום למידה מרחוק נראית תלושה מהמציאות: "יש לי בבית רק מחשב אחד וזה יהיה מאתגר לחלק אותו בין הילדים", מספרת חובב. "יש כל כך הרבה קבוצות ווטסאפ של המחנכות אבל גם של תנועות הנוער ששולחות משימות תעסוקה כי אין פעילות בסניף". 


 

לדברי חובב, לפני פסח שני בניה הגדולים הצליחו ללמוד באופן עצמאי, אולם בתה, שלומדת בכיתה ג', הייתה זקוקה לעזרה צמודה בביצוע המשימות שקיבלה מבית הספר. "היא לא כל כך בעניין, ואני מודה שגם לי אין סבלנות לריב איתה, אני בוחרת את המלחמות בתקופת הקורונה", היא אומרת. "גם אם היו לי שישה מחשבים אני לא יכולה להתפצל. אני אימא שלהם, לא המורה. זו אווירה אחרת".

 

גם משפחת וולך מקיבוץ ארז, שלה ארבעה ילדים ומחשב אחד, מתקשה להבין כיצד תתמרן בין שלל המשימות בתוכנית החדשה של משרד החינוך. "התוכנית עכשיו היא בלתי אפשרית", טוענת האם מירית. "יש לי מחשב אחד בבית והשאלתי מחשב נוסף מקרוב משפחה כי אין לי מאיפה להשיג או לקנות. אני עובדת חיונית במפעל בקיבוץ. לא יהיה זמן לשבת איתם על המטלות. זו תוכנית לא ריאלית במיליון מובנים. זה עומס אדיר על ההורים, וכמעט בלתי אפשרי. אם המטרה שהילדים יתקדמו - זה לא מקדם אותם לשום מקום".

  

במשרד החינוך נערכו להמשך ההוראה מרחוק על רקע תלונות על היעדר סדר יום. עד כה חלק מהמורים לימדו חצי שעה עד שעה ביום ואחרים שעה בשבוע, והתחושה הייתה של רצון לצאת ידי חובה. כעת, המטרה היא לייצר אחידות ותיאום ביום הלימודים בין כל התלמידים. "העיקרון המנחה שעליו אנו מתבססים הוא שהלמידה מרחוק תלווה אותנו עוד זמן רב ותהווה בהמשך השלמה ללמידת התלמידים ברגע שיוכלו להגיע למוסדות החינוך", הדגישו במשרד החינוך.

משפחת חובב (צילום: שלו שלום)
"בוחרת את המלחמות בתקופת הקורונה". יפעת חובב וששת ילדיה(צילום: שלו שלום)

המשרד שם לעצמו כמטרה ליצור שגרה בעת משבר הקורונה עבור תלמידי בתי הספר והגנים, זאת באמצעות שמירת הרצף הלימודי ומתן מענה רגשי וחברתי. איך זה יתרחש בפועל? כך, למשל, במסגרת מתווה למידה מרחוק המותאם לגנים, המפגשים עם הגננת יתקיימו באמצעות כיתה וירטואלית. סדר היום יתחיל בשעה 8:30 ויסתיים בשעה 13:30 ויכלול מפגשים שונים ובהם מליאת בוקר, עבודה בקבוצות קטנות, ארוחת בוקר, מפגש אישי ומשחק חופשי. הגננות ידאגו לתקשורת שוטפת עם ההורים וישלחו תוכנית מפורטת בתחילת כל שבוע.

 

 

חשיבה מרחוק (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)
 

בבתי הספר היסודיים יקבלו המורים חומרי הדרכה ולרשותם יעמוד מוקד טלפוני שיספק מענה לשלל היבטים. בכל כיתה ישובצו שני מורים קבועים לצורך תכנון וביצוע הלמידה מרחוק. לכיתות א'־ב' יהיו 29 שעות לימוד שבועיות לפחות, כיתות ג'-ד' ילמדו 31 שעות שבועיות לפחות ואילו כיתות ה'־ו' ילמדו 32 שעות שבועיות. התוכנית תתפרס על פני חמישה ימים בשבוע וכאשר מספר שעות הלמידה ביום לא יפחת מארבע שעות.

 

בחטיבת הביניים יום הלימודים ייפתח בשעה 9:00 בבוקר ובתיכוניים בשעה 10:00, אך ההחלטה בנושא נתונה בידי הנהלת בית הספר. מרכיב הנוכחות יהווה נדבך מרכזי מחישוב הציון והמורים יהיו בקשר וירטואלי שוטף עם הורי התלמידים (על סדר יום לדוגמה ראו תרשים).

 

אף שהתוכנית מתחילה כבר ביום ראשון הקרוב, הצוות החינוכי בבתי ספר רבים טרם יצר קשר עם ההורים והתלמידים ועידכן אותם לגבי החזרה ללמידה. בנוסף טענו הורים כי משרד החינוך וארגוני המורים מתעקשים על שיטת הלמידה מרחוק כדי לסכל את התוכנית שעלתה השבוע לפיה החופש הגדול יקוצר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלו שלום
משפחת חובב
צילום: שלו שלום
מומלצים