שתף קטע נבחר

תוכנית החזרה ללימודים: 15 תלמידים בקבוצה, חמש שעות ביום בכיתות א'-ג'

לפי מתווה החזרה ללימודים שאותו פרסם משרד החינוך ואשר כפוף להחלטת הממשלה, הלימודים בכיתות א'-ג' ובגני הילדים יחודשו ביום ראשון הקרוב. ילדי הגנים ילמדו שלושה ימים בגן ושלושה בבית. תלמידי א'-ג' ילמדו בקבוצות קטנות ובשכבות ד'-ו' ילמדו מרחוק

משרד החינוך פרסם את תוכניתו לחזרה ללימודים בכיתות א'-ג' ובגני הילדים שכפופה לדיון הערכת מצב ולהחלטת הממשלה לאחר יום העצמאות שתוכרע ביום שישי. לפי המודל המוצע, ילדי הגנים יהיו שלושה ימים בגן (בשתי קבוצות) ושלושה ימים בבית. בכל קבוצה, כמחצית מהגן, יהיו 17-15 ילדים.

 

לעיון בתצוגת שאלות ותשובות של משרד החינוך - לחצו כאן

 

החזרה מתוכננת ליום ראשון הקרוב. המתווה כולל את כלל בתי הספר היסודיים בחינוך הרשמי, המוכר שאינו רשמי ומוסדות הפטור.

 

תלמידי כיתות ז' -י' ימשיכו בלמידה מרחוק באותה מתכונת שנעשית עד כה. משרד החינוך פועל לאפשר לתלמידי כיתות י"א - י"ב להגיע ל"מרתונים" בכיתות בקבוצות קטנות לקראת בחינות הבגרות שיחלו ב-22 ביוני. בשבוע זה יתקיימו מבחנים בתחום המדעים.

An empty classroom in Ashdod  ()
חזרה מדורגת לבתי הספר (ארכיון)

שכבות א'-ג' ילמדו חמישה ימים (א'-ה') בבתי הספר חמש שעות ביום ואילו שכבות ד'-ו' ילמדו חמישה ימים מרחוק, חמש שעות ביום.

 

התלמידים בשכבות א'-ג' יחולקו לקבוצות הטרוגניות ובבכל קבוצה הרכב קבוע של תלמידים. בכל קבוצה לא ילמדו יותר מ-15 תלמידים. ניתן להרכיב את הקבוצות ברמה הכיתתית, שכבתית ובאופן רב-גילי. לכל כיתת אם תשובץ מחנכת, ככל שניתן, ומורה נוסף. אם החלוקה תיעשה באופן כיתתי, רצוי שמחנכת הכיתה תחלק את זמנה בין הקבוצות כמחנכת הכיתה.

 

חדר הכיתה יאורגן כך שכל תלמיד יישב בשולחן נפרד, תוך הקפדה על מרחק של שני מטרים אחד מהשני לאורך כל היום, ככל שניתן. כל קבוצה תלמד בכיתה/מרחב לימודי קבוע. מרחבי הלמידה יאורגנו בהתאם להנחיות (למעט שיעורי חינוך גופני שיתקיימו במרחב פתוח או באולם ספורט).

חיטוי בבית ספר לחינוך מיוחד ״צעד קדימה״ בראשון לציון (צילום: מוטי קמחי )
חיטוי בבית ספר לחינוך מיוחד בראשון לציון(צילום: מוטי קמחי )

חיטוי בבית ספר לחינוך מיוחד ״צעד קדימה״ בראשון לציון (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

חיטוי בבית ספר לחינוך מיוחד ״צעד קדימה״ בראשון לציון (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

כל צוות המורים, בהתאם להיקף משרתם, כולל שעות פרטניות ושהיה, יגיע לעבודה בביה"ס ויעסוק בהוראה בשכבות הלומדות בביה"ס ו/או בהכנת והפעלת הלמידה מרחוק בשכבות שאינן מגיעות לביה"ס.

 

בנוסף, מומלץ לשבץ במערכת השעות מורים, סטודנטים להוראה, סייעות ותומכי הוראה הפועלים בביה"ס, בשיבוץ קבוע, ככל האפשר, בכל קבוצה. סייעות אישיות יגיען, במידת האפשר, על פי מערכת השעות של התלמיד איתו הן עובדות. בשלב זה לא ייפתחו מרכזי המחוננים.

 

חינוך מיוחד

שכבות א'-ג': תלמידים הלומדים בכיתות רגילות ומקבלים בשגרה מענה מהסל המוסדי, ימשיכו לקבל מענה זה ככל הניתן. בנוסף, משרד החינוך נערך להחזיר את תלמידי החינוך המיוחד ללימודים חמישה ימים בשבוע בקבוצות של עד 15 תלמידים ובמשך חמש שעות בכל יום.

 

שכבות ד'-ו'

בשלב זה, תלמידי כיתות ד'-ו' אינם חוזרים לשגרת לימודים רגילה, ועבורם תגובש מערכת אישית.

 

תלמידים הלומדים בכיתות רגילות ומקבלים בשגרה מענה מהסל המוסדי, ימשיכו לקבל תמיכה בהתאמה למערך הלמידה הכיתתי והלמידה מרחוק.

 

גני הילדים

הילדים ילמדו שלושה ימים בגן בשתי קבוצות ושלושה ימים בבית. כל קבוצה תהווה את מחצית הגן ותמנה בין 15 ל-17 תלמידים. במקרה שיש קבוצה של 17 ילדים, הדבר יובא לאישור משרד הבריאות.

 

קבוצה א' - תלמד בימים א' עד ג', בהובלת גננת וסייעת (כולל גננת משלימה וסייעת משלימה). בימים בהם הילדים לא יגיעו אל הגן הם ילמדו מהבית בימים ד'-ו'.

 

קבוצה ב' - תלמד בימים ד' עד ו', בהובלת גננת וסייעת (כולל גננת משלימה וסייעת משלימה). בימים שבהם הילדים לא יגיעו אל הגן הם ילמדו מהבית.

 

לפי משרד החינוך, "מנהל בית הספר ימפה את עובדי ההוראה וכלל העובדים בבית הספר, אשר ישובצו לעבודה בביה"ס. שיבוץ עובדי הוראה יעשה בתיאום עם הפיקוח, ושיבוץ עובדי הרשות המקומית יעשה עם הרשות המקומית או הבעלות אשר תשבץ את עובדיה".
 
בנוגע לניהול אורחות חיים ושגרה בימי קורונה, הדגישו במשרד החינוך כי "הצוותים החינוכיים, התלמידים והוריהם יגיעו לביה"ס, בתנאי שאינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 מעלות או תסמינים הקשורים בקורונה (שיעול, קשיי נשימה או תסמין נשימתי ושלא נחשפו לחולה מאומת).
 
"תלמיד שאחד מבני משפחתו חלה בנגיף הקורונה, יידרש להשלים את ימי הבידוד שלו בבית, בהתאם להנחיות של משרד הבריאות והוא לא יגיע אל בית הספר. מדי יום ינוהל רישום ומעקב אחר נוכחות התלמידים והצוות, שיתויק בביה"ס ותתקיים הקפדה יתרה על היגיינה אישית לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה.  
 
לפי משרד החינוך, "תישמר הפרדה ולא יהיה מעבר של התלמידים בין מרחבי הלמידה. בהפעלת מספר קבוצות באותו המתחם נדרש להגדיר לכל קבוצה, זמנים שונים ליציאה לחצר. במידת הצורך והאפשר, תחולק החצר למתחמי משנה מופרדים, כשכל קבוצה תקבל מתחם פעילות משלה. ויישמרו כללי המרחק ועטיית מסכות גם לתלמידים וגם לצוותים".
 
עוד אמרו במשרד החינוך כי "ההגעה והחזרה לבית הספר תהיה באחריות ההורים. בבתי ספר שבהם התלמידים מוסעים, יש לתאם את ההסעה עם הרשות המקומית באופן שתואם לימים ולשעות שנקבעו להגעת התלמידים ועל פי הנחיות משרד הבריאות. בכל בית ספר יוגדר, על ידי הרשות המקומית או הבעלות, מרחב לפני השער כדי למנוע התהקהלות. ההורים לא יוכלו להיכנס או לשהות בבית הספר".

 

לגבי מנהלות הגנים, אמרו במשרד החינוך כי "עליהן להכין תוכנית עבודה שבועית, בשיתוף ובתיאום עם כל הצוות החינוכי: סייעת הגן, הגננת המשלימה והסייעת המשלימה. התכנית תיתלה במקום בולט.

 

"תוכנית פעילות שבועית בגני הילדים תישלח להורי הגן ביום שישי, או במוצ"ש שלפני שבוע הפעילות. תוכנית זו תכלול הן את תכנון ימי הלמידה בגן והן את ההצעות לימי הלמידה בבית, ובכללה התייחסות למערכת השידורים הלאומית. בנוסף, תשלח הגננת רעיונות למשימות קלות ופשוטות שאותם יכולים התלמידים לעשות באופן עצמאי. במהלך ימי הלמידה מהבית תינתן למשפחות אפשרות בחירה הן בזמן בו הם רוצים לקיים את הלמידה והן בסוג הפעילות".

 

בגנים: ארוחת בוקר מהבית 

סוגיה נוספת שנבחנה עוסקת בארוחות הבוקר בגני הילדים. לפי משרד החינוך, "התלמידים יביאו את ארוחת הבוקר מהבית (לא תתקיים הזנה משותפת בארוחת הבוקר). על כל ילד להביא ארוחת בוקר בקופסה ומפית לפרוס על השולחן בשעת הארוחה.

 

"מומלץ להביא כריך בריא עם ירק חתוך ומוכן לאכילה ותוספת פרי שאף הוא חתוך. יש לאפשר לילדים אכילה בקבוצות קטנות, ולהקפיד שיישמר המרחק של שני מטר בין תלמיד לתלמיד ככל הניתן. כדאי להמליץ להורים לגוון לילדים את הכריכים בממרחים בריאים כגון, גבינה, טונה, טחינה וכדומה".

 

שר החינוך רפי פרץ אמר: "אני שמח שלאחר עבודה מעמיקה ויסודית שלנו, בשיתוף עם משרד הבריאות, אנחנו מציגים מודל הפעלה מדורג וזהיר לחזרה לבתי הספר. בריאותם של התלמידים וצוותי ההוראה נמצאת בראש סדר העדיפויות ולכן חשוב לנו להדגיש ולהטמיע בקרב מוסדות החינוך כי השגרה הזו איננה השגרה שהיו רגילים אליה וחשוב להישמע להוראות והנהלים שהוצאנו. מברך את המורים והתלמידים ומאחל להם בהצלחה בחזרתם לספסל הלימודים".

 

מנכ"ל המשרד שמואל אבואב אמר: "אנו ערוכים לביצוע הפעימה השנייה שגיבשנו לפתיחת מוסדות החינוך, ושמחים שהמתווה שהגשנו לממשלה אושר. צוותי החינוך, שהתגייסו וקידמו את הלמידה מרחוק, נרגשים לפגוש פנים מול פנים את תלמידיהם. גיבשנו נהלים, אנו ערוכים למציאות החינוכית-בריאותית החדשה, ונלווה את כל צוותי החינוך והשדרה הניהולית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים