שתף קטע נבחר

צילום: AFP, מוטי קמחי

הרכבת תחזור רק עוד יותר משבועיים - בהדרגה

משרד התחבורה מעכב את חזרת הרכבת לפעילות בטענה לביקושים נמוכים, ובמקביל מנצל את ההשבתה לקידום עבודות תשתית. הנוסעים הנדרשים לשוב לעבודה זועמים: "איך קוראים לזה קידום אם אנחנו מעכבים בגלל זה כל תחום אחר בחיים?". מיום שלישי: האוטובוסים ישובו לפעול בשעות הערב

בתום דיון מקצועי שנערך היום (חמישי) החליט שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' כי תנועת רכבות הנוסעים תחודש בהדרגתיות החל ממוצאי שבת ה- 16.5. במשרד הסבירו את ההחלטה בכך שמפת הביקושים לתחבורה ציבורית עומדת נכון להיום על 20% בלבד וקיים צורך להשלים כמה שיותר עבודות תשתית בהינתן הביקוש הנמוך. עם זאת, הנוסעים שתלויים בשירותי הרכבת כדי להגיע למקום עבודתם זועמים. בינתיים, הודיע משרד התחבורה כי האוטובוסים ישובו לפעול בשעות הערב, החל מיום שלישי.

  

תיעוד: התחנות ריקות - ומאות עובדים שוקדים על שדרוג הרכבת

ההסתדרות קוראת להחזיר את הרכבת: "סמוטריץ' לא מבין את הצורך"

 

מישל פרנצ'יסקוס עובד כמתמחה בפסיכולוגיה קלינית בקריית מלאכי ומתגורר בצפון הארץ. "הייתי רגיל לנסוע 6 פעמים בשבוע ברכבת" הוא מספר, "ודווקא בתקופה כזו לא ראיתי את המטופלים שלי חודשיים. ברור שזה קשה מאוד". לדבריו, אם היה עושה את הדרך מהצפון לקריית מלאכי באמצעות החלפת שלושה אוטובוסים הנסיעה הייתה אורכת שלוש שעות לכל כיוון, שש שעות בכל יום. על העיכוב בהפעלת הרכבת כדי לטפל בעבודות תשתית הוא אומר: "מקדמים את התשתית הרבה זמן ואני לא יודע איך קוראים לזה קידום כשאנחנו מעכבים בגלל זה כל תחום אחר בחיים, אני מצפה מהממשלה שתטפל באזרחים כפי שהיא מטפלת בכיס של השרים".

  (צילום: ירון שרון)
תחנת סבידור בתל אביב(צילום: ירון שרון)
 

חיטוי וניקויון בתחנות ורכבות ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה (צילום: רכבת ישראל)
חיטוי בתחנות הרכבת(צילום: רכבת ישראל)

אנסטסיה, המתגוררת בחיפה ועובדת במרפאה לטיפולים אסתטיים בצפון תל אביב, היתה רגילה לנסוע למשמרות שלה במרפאה באמצעות הרכבת. "אני לא יכולה להגיע לעבודה כי אין רכבות. לכן ביקשתי להאריך את החל"ת, למרות שאני כבר מאד רוצה לחזור לעבוד וגם לשפר את שכרי", אמרה. לדבריה, היא לא יכולה לעשות זאת משום שנסיעה באוטובוסים מביתה ועד למרפאה תיקח כשעתיים וחצי לכל כיוון - חמש שעות ביום. בנוסף, בימי שישי המרפאה עובדת - אך התחבורה הציבורית מושבתת מיום חמישי בערב ועד בוקר יום ראשון.

 

כמוה, גם ספיר מתגוררת בחיפה ועובדת במשרד עורכי דין בתל אביב. "מיום ראשון אצטרך לחזור לעבוד באופן מלא, ולכן אעלה על שלושה אוטובוסים. זה יקח הרבה יותר זמן, ובגלל שהתחבורה הציבורית מסתיימת בשעה שמונה בערב אהיה מוגבלת מאד בשעות העבודה שלי".

 

אלינור מתגוררת במושב ליד ראש פינה ועובדת כמזכירה בתל אביב. היא נמצאת כרגע בחל"ת, אבל החל מיום ראשון הקרוב היא אמורה לחזור לעבוד. "אוטובוס זה לא בא בחשבון כי מדובר על שלוש שעות נסיעה ללא פקקים במקום נסיעה של שעה וחצי ברכבת עד מקום העבודה. אם לא יהיו רכבות אמשיך את החל"ת ואני מקווה שהבוס שלי לא ימצא מזכירה חדשה בזמן הזה", אמרה.

 

לדבריה, "הרכבת זה מצרך חובה כדי לחזור לשגרה. ניתן לשמור על נהלי משרד הבריאות ולחזור להפעיל לפחות את הקווים העיקריים, אבל צריך להתחיל ממשהו, עבורנו - מדובר ברגליים שלנו".

 

חשש: הפקקים יעמיקו בשל היעדר תחבורה ציבורית

"נוסעים רבים כותבים לנו כי מקומות העבודה כבר דורשים כי הם יחזרו לעבוד מהמשרד", סיפרה שמרית נוטמן מנכ"לית ארגון 15 דקות, "חלק מאותם נוסעים שיש להם רכב פרטי בבית מתכוונים להשתמש בו - אך חוששים מאוד מהתארכות הנסיעה בשל הפקקים האינסופיים שהולכים להיווצר כשהכבישים יתוגברו בנוסעים רבים שנהגו לנסוע בתחבורה ציבורית וכעת אין להם פתרון חלופי למעט הרכב"

תחנת רכבת נתב
תחנת רכבת נתב"ג(צילום: רויטרס)
 

לדבריה, "חלק מהנוסעים, שאין בבעלותם רכב פרטי, מדברים על כך שהם רוצים להמשיך לעבוד מהבית ומקווים שהמעסיקים שלהם יתמכו בכך. אחרים מתכוונים לנסוע בתחבורה הציבורית אך מתלוננים על כך שאין קווים ישירים מאזור המגורים שלהם למוקדי התעסוקה. גם בהנחה שיהיו קווים - הם פשוט יתקעו יחד עם כל שאר הרכבים על כבישי הארץ, מה שיגרום להתארכות משמעותית בזמני הנסיעה כשמדובר על 3-4 שעות לכל כיוון".

 

בארגון 15 דקות עובדים על מסמך המלצות שיועבר לשר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', כדי לבסס רשת תחבורה ציבורית חלופית להפעלת הרכבת עד שזו תשוב לפעול. בין היתר מציעים בארגון פתיחת קווים ישירים למוקדי תעסוקה מרכזיים ובפרט בנתניה, הרצליה, תל אביב ורחובות, סימון מהיר לנתיבי העדפה לתחבורה ציבורית באמצעות צבע על הכביש ובעיקר בכבישים 1,2 ו-4, עידוד המדינה להפעיל את המשק מרחוק ומתן לוח זמנים לציבור למתווה החזרה לפעולה של הרכבת.

 

עבודות התשתית שמעכבות את החזרה לפעילות

כאמור, הרכבת מקיימת בימים אלו עבודות תשתית נרחבות. העבודות החשובות ביותר הן על פרויקט החשמול שעתיד להעביר את הרכבות מהנעה איטית ומזהמת בדיזל להנעה מהירה, אמינה ושקטה יותר באמצעות חשמל. הנעה כזו, כפי שנעשה במרבית המדינות בעולם המערבי, תאפשר הנעה של יותר קרונות בכל רכבת ובכך תפחית מעט את העומסים שהנוסעים רגילים אליהם. עד כה חושמל הקו מירושלים ועד לתחנת תל אביב אוניברסיטה ובמהלך חודש מאי, ככל שהרכבת תיפתח, נוסעים יוכלו לנסוע ישירות מרכבת סבידור מרכז לירושלים. בהמשך הקו יחושמל עד לתחנת הרצליה בצפון ולתחנת אשקלון בדרום.

  (צילום: ירון שרון)
עבודות החישמול ברכבת(צילום: ירון שרון)
 

מעבר לשיפור השירות, האצת העבודות כעת נועדה לטשטש את העיכובים הרבים בפרויקט החשמול שמתעכב למעלה מעשור. כך למשל, הרכבת הזמינה קרונות חשמליים מהתאגיד הגרמני סימנס ואם לא תסיים את החשמול בין אשקלון להרצליה עד ספטמבר 2021, היא תאלץ לשלם לחברה 150 מיליון אירו כדי לאחסן את הקרונות בגרמניה.

 

בנוסף, עובדים ברכבת על תחזוקת המסילות. אחת לתקופה, בשל הבלאי, נאלצים ברכבת להחליף את המסילות או להתאים מסילות שזזו ברחבי הארץ. ל-ynet נודע כי עבודות תשתית מעיין אלו בין חדרה לחיפה צפויות להסתיים רק ב-16 במאי ולכן, אם העבודות לא יופסקו קודם לכן בהוראת הממשלה, לא תתאפשר הפעלת קווי הרכבת מצפון הארץ למרכזה, שמתוכננים להיות חלק משלד הרכבות הראשוני שיופעל. לפי ההערכות, העבודות כעת על תחזוקת המסילות ימנעו את השבתת קווי הרכבת באמצע השבוע לאחר שהיא תשוב לפעול. בנוסף, מרחיבים רציפי רכבת כך שיותר אנשים יוכלו להכנס אליהם ולשמור על ריחוק חברתי, מוסיפים קירוי לתחנות מפני הגשם והשמש ומחדשים את קרונות הרכבת באמצעות החלפת ריפוד.

 

המתווה להפעלת הרכבת

במהלך היום (חמישי) מתקיימים דיונים במשרד התחבורה על המתווה להחזרת פעילות הרכבת, תוך שנלקחים בחשבון הביקושים הצפויים בקווים לעומת עבודות התשתית וחשיבותן, במטרה לגבש מתווה עד סוף השבוע הנוכחי. גורם בענף התחבורה העריך כי השלד הראשוני שיוחזר לפעילות יכלול את הקווים שמגיעים לתל אביב קרי הקווים מחיפה, מנהריה ומבאר שבע, כל אלו יוחזרו בתדירות מצומצמת. מאוחר יותר יתווספו גם הרכבות הפרבריות.

 

במשרד התחבורה טוענים כי הביקוש לשירותי רכבת נותר נמוך. הביקושים ירדו בהדרגה מאז פרוץ משבר הקורונה, כך שלפני סגירתה של הרכבת נסעו בה 10% מהנוסעים בשגרה. במשרד מעריכים כי שיעור זהה של נוסעים יעלה עליה לאחר שתוחזר לפעילות, וזאת בשל רתיעה של ישראלים מנסיעה בתחבורה ציבורית גם בשגרה וביתר שאת בתקופה כזאת.

50 ()
פקקים בתל אביב במהלך החודש האחרון
 

לשם השוואה הנסיעות באוטובוסים בתקופה המקבילה עמדו על 30%-40%. הסבר לפער הזה הוא בחתך סוציו אקונומי של הנוסעים ברכבות לעומת האוטובוסים - לנוסעי הרכבת בחלקם יש אלטרנטיבה של שימוש ברכב פרטי וחלקם הגדול של נוסעי האוטובוסים הם "קהל שבוי" של השירות. היום שיעור הנסיעות בתחבורה הציבורית עלה ב-2% בלבד מתחילת השבוע ועומד על 12% מבשגרה.

 

ממשרד התחבורה נמסר כי "נערכים דיונים בשיתוף רכבת ישראל והנהלת משרד התחבורה. במסגרתם נבחנת החזרת הרכבת לפעילות באופן מדורג, כשעל הפרק נידון אילו קווים יחזרו לפעול ובאיזו תדירות. במסגרת הדיונים נלקחות בחשבון גם העבודות המבוצעות בימים אלו לחישמול ותחזוקת מסילות הרכבת.

 

"משרד התחבורה נמצא בקשר הדוק עם הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות. ובוחן את האפשרות להפעיל את הרכבת במגבלת ההנחיות הנדרשות לשמירה על בריאות הנוסעים והצוות התפעולי".

 

קווי האוטובוס חוזרים לפעול בשעות הערב

 

החל מיום שלישי 5 במאי התחבורה הציבורית תשוב לפעול אחרי השעה 20:00. עם זאת, בשלב זה לא תחודש הפעילות בסופי השבוע. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית החליטה על הצעד בעקבות הנחיות הממשלה שהגדילו את מספר האנשים המורשים לצאת מהבית לעבודה.

קו 19 של אגד בירושלים (צילום: גיל יוחנן )
חיטוי אוטובוס של אגד בירושלים. מספר הנוסעים הוגבל ל-20(צילום: גיל יוחנן )

התחבורה הציבורית תפעל מיום ראשון עד חמישי. מדי יום חמישי בשעות הלילה תפסיק את פעילותה, שתחודש שוב בימי ראשון בשעה 05:00 בבוקר. בימים האחרונים תוגברו הנסיעות ברחבי הארץ, כך שהקווים שהיו פעילים בשבועות האחרונים שבו לפעילות מלאה. חלק מהקווים הבינעירוניים חידשו את פעילותם, והפעילות העירונית חזרה לפעול באופן כמעט מלא, מלבד הקווים לבתי הספר, האוניברסיטאות ומקומות הבילוי.

 

הנוסעים באוטובוסים נדרשים לעטות מסכה - וללא מסכה לא יורשו לעלות. כמו כן, אדם שסובל מתסמיני הנגיף נדרש שלא להשתמש בתחבורה ציבורית. מספר הנוסעים באוטובוס הוגבל ל-20 אנשים, והנוסעים נדרשים לשמור על מרחק אחד מהשני. השורה הראשונה שליד הנהג אסורה לישיבה. כמו כן, הנוסעים נדרשים להטעין את כרטיס הרב-קו לפני הנסיעה - ובאוטובוס לא תתאפשר הטענה של הכרטיס או תשלום במזומן.

 

לאחר תגבור התחבורה הציבורית, עלה מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית בכ-20 אחוזים. עם זאת, בימים אלה נספרו רק כ-12 אחוז מנוסעי התחבורה הציבורית בהשוואה לימים שלפני משבר הקורונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים