שתף קטע נבחר

צילום: AFP, מוטי קמחי

אחרי הסרת המגבלות: עלייה בהיקף התנועה בכבישים

יותר כלי רכב בכבישים: במרכז הארץ נמדדה תנועה בהיקף של כ-75% מהתקופה שלפני משבר הקורונה. למרות חזרתם של ישראלים רבים לעבודה, התחבורה הציבורית עדיין פועלת בצמצום

 

 

כביש 4 לכיוון תל אביב (צילום: נתניבי ישראל)
עלייה משמעותית בהיקף התנועה. כביש 4(צילום: נתניבי ישראל)

פתיחת השבוע לאחר החגים, המגבלות והחזרה המדורגת לעבודה וללימודים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים הובילה היום (ראשון) לעלייה של 20% בתנועה בכבישים הבינעירוניים ובעיקר בנתיבי איילון, שהם הציר העמוס ביותר במדינה. 

 

בנתיבי איילון נחסמו שני נתיבי תנועה עד השעה 11:00 בבוקר, ומאוחר יותר שלושה נתיבים נוספים במקטע שמתחת לגשר יצחק שדה לצורך האצת עבודות התשתית על פרויקט הנתיבים המהירים.

 

לפי חברת נתיבי ישראל, מדובר בעומסים נקודתיים. "מדובר בעומסים קלים במקומות מאוד ספציפיים במרכז, למשך פרקי זמן קצרים", אמר בן גוטמן, דובר חברת נתיבי ישראל.

 

במשטרת התנועה מציינים כי עומסי תנועה נמדדו בכבישים 1,4 ו-20. יחד עם זאת מדגישים במשטרה כי מדובר בעומסים שאינם בעצימות הגבוהה המורגשים בזמני שגרה. דובר אגף התנועה, רב פקד שחר גמזו, אמר בראיון לאולפן ynet: "אנחנו יודעים שבתקופת נבכי הקורונה, היקפי התנועה היו בסדר גודל של 30% בהתאמה להנחיות ולשגרת הקורונה. היום אנחנו מדברים על עלייה של עשרות אחוזים".

 

גמזו אמר כי "אנחנו נהיה בכבישים ונפעל לאכיפה מוגברת. אנחנו מבקשים מהנהגים לנהוג באחריות ובזהירות ולא לבצע עבירות ולחשוב שהמשטרה עסוקה בקורונה כי אנחנו נותנים דגש לעניין של האכיפה ושל עבירות והתנועה ורוצים לשמור באמת על העניין של הירידה במגמה של תאונות הדרכים". 

 

על פי ההערכות בענף התחבורה, העומסים ילכו ויתגברו בתקופה הקרובה לנוכח הירידה בהיקף שירותי התחבורה הציבורית ביחס לשגרה וביתר שאת לנוכח ההירתעות של הישראלים מתחבורה ציבורית בתקופה זו.

 

במשרד התחבורה הודיעו כי החל מיום שלישי הקרוב התחבורה הציבורית תפעל גם אחרי השעה 20:00 בערב אך עדיין לא תופעל כלל בסופי השבוע. הרכבת תשוב לפעילות, אם משרד הבריאות יאשר זאת, רק ב-16 במאי ובאופן מדורג כך שיפעל רק שלד של מסילת הרכבות ובתדירות נמוכה.

 

3082 ()
פקקים בדרך לירושלים

 

הישראלים חוזרים לעבוד, התחבורה הציבורית מצומצמת

הביקוש לתחבורה ציבורית עומד כעת על 12% ביחס לביקוש שבשגרה ובמשרד התחבורה צופים הליך איטי מאוד של חזרת האמון לשירות. מנגד, לא יצליחו במשרד להעמיד תחבורה ציבורית בהיקף שהועמד טרם פרוץ משבר הקורונה - היקף שאף הוא לא היה מספק.

 

ההנחיות מורות על עלייתם של 20 נוסעים לכל היותר בכל אוטובוס, המהווה פחות ממחצית הקיבולת שלו (בעמידה ובישיבה). לכן, במשרד התחבורה תגברו עד ל-100% את קווי הביקוש העירוניים תוך שמאות קווים שבוטלו לא חזרו עדיין לפעול הן בערים והן בכבישים הבינעירוניים. 

 

בשגרה מדובר על מחסור של 3,000 נהגים ואלפי אוטובוסים כדי להפעיל שירות תחבורה ציבורית ברמה נאותה. כעת, בנוסף למחסור המוכר בנהגים, עדיין אלפים מהם נמצאים בחל"ת ולא חזרו לעבודה. על פניו, כדי לספק תחבורה ציבורית בהיקף שירות דומה לזה שלפני פרוץ המגפה, יש צורך בהכפלת מספר האוטובוסים כדי לספק שירות דומה בפחות ממחצית הקיבולת - אך אין כאמור די משאבים לקיים זאת.

 

אנשים בתחבורה ציבורית בצל הקורונה ()
הביקוש לתחבורה ציבורית עדיין בשפל

בשל כך, במשרד התחבורה החלו לבדוק אפשרות של שינוי רשת התחבורה הציבורית והפיכתם של יותר קווים לישירים ומהירים. כעת, כשהביקוש לתחבורה ציבורית עדיין נמצא בשפל חסר תקדים, במרבית הקווים המופעלים לא מורגשים עומסים אך כשהמצב ישתנה, כלל לא בטוח שהמדינה תצליח לספק לכך מענה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נתניבי ישראל
פקקים בכביש 4
צילום: נתניבי ישראל
מומלצים